marekus
|
 |
« : 05 Października 2009, 21:30:36 » |
0
|
Witam. Szukam informacji na temat polskich nastawni wąskotorowych. Ile ich było i gdzie. Wiem tylko, że na pewno była jakaś Jędrzejowie.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #1 : 05 Października 2009, 21:33:54 » |
0
|
a
|
|
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 14:00:40 wysłane przez Phinek »
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #2 : 05 Października 2009, 21:40:08 » |
0
|
Mówimy o scentralizowanych urządzeniach nastawczych umieszczonych w budynkach dworców, czy ona nastawniach wolnostojących typu "grzybek"? Jeśli o tych pierwszych, to polecam Piaseczno Gołków i Tarczyn...
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
Marcin117
|
 |
« Odpowiedz #3 : 05 Października 2009, 21:45:39 » |
0
|
Hmm, czy to co mamy na peronie w Piasecznie można nazwać nastawnią? Kucyk mi wytłumaczył co trzeba tam wstawić żeby to była nastawnia :mrgreen: ale teraz też chyba nią jest .
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #4 : 05 Października 2009, 21:53:51 » |
0
|
a
|
|
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 14:00:33 wysłane przez Phinek »
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #5 : 05 Października 2009, 21:56:26 » |
0
|
Zacytuję siebie samego opisującego inną stację: Stacja Sztokerowo Wąsk. posiadała, jak każda poważna stacja, także nastawnię. Była to nastawnia dysponująca, ponieważ dysponowała czterema beczkami do nastawiania zacieru. Posiadała, jak każda prawdziwa nastawnia, pędnie złożone z rurek miedzianych odpowiednich długości i baniek na mleko z wmontowanymi grzałkami. Pędnie służyły, jak sama nazwa wskazuje, pędzeniu bimbru, na który to produkt zapotrzebowanie wśród kierownictwa i załogi stacji nie słabło. Regulamin Techniczny stacji przewidywał przeprowadzanie odpraw przedzmianowych właśnie w nastawni. Oj, co tam się co rano odprawiało!... Zwrotniczowie, manewrowi, członkowie drużyn pociągowych, dyspozytorzy, wszyscy jak jeden przechylali drżącymi dłońmi musztardówki wlewając mniej, lub bardziej mętną ich zawartość od spragnionych gardeł. Nastawnia dawała energię, spokój wewnętrzny i motywację do jeszcze wydajniejszej pracy dla całego personelu. Czyli "gołębnik" na stacji Piaseczno Miasto nie klasyfikuje się do rangi nastawni, raczej zadaszonej ławy nastawczej, choć i to określenie jest nad wyraz wybujałe... EDIT: Qrde, znów Phinek był szybszy...
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
marcin sds
|
 |
« Odpowiedz #6 : 06 Października 2009, 10:32:15 » |
0
|
Śmigiel, Werbkowice Wąskotorowe, Nasielsk Wąsk. W Śmiglu i w Nasielsku były/są pomieszczenia dyżurnego ruchu w budynku stacyjnym, z urządzeniami nastawczymi (dżwignie semaforów) i skrzyniami zależności.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Ariel Ciechański
|
 |
« Odpowiedz #7 : 06 Października 2009, 10:34:06 » |
0
|
Śmigiel, Werbkowice Wąskotorowe, Nasielsk Wąsk. W Śmiglu i w Nasielsku były/są pomieszczenia dyżurnego ruchu w budynku stacyjnym, z urządzeniami nastawczymi (dżwignie semaforów) i skrzyniami zależności. Ale de facto scentralizowane zwrotnice były na GKW. I tylko tam de facto mieliśmy nastawnie z prawdziwego zdarzenia...
|
|
|
Zapisane
|
Pozdr.<br />CAr.<br /> 
|
|
|
marcin sds
|
 |
« Odpowiedz #8 : 06 Października 2009, 10:50:52 » |
0
|
No właśnie, pytanie czy nastawnia to tam gdzie urządzenia scentralizowane?? Według mojej wiedzy, wyniesionej ze szkoły kolejowej nie. Wystarczy porównać ze schematami stacji. Inaczej oznacza się nastawnie z urządzeniami przekaźnikowymi, elektromechanicznymi, mechanicznymi scentralizowanymi i ręcznymi kluczowymi. Rzeczywiście nastawnie na GrKW były takie jak na normalnej kolei z ławą nastawczą i aparatami blokowymi (Maciejkowice) ale słowo "nastawnia" jest bardzo pojemne.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Ariel Ciechański
|
 |
« Odpowiedz #9 : 06 Października 2009, 10:57:33 » |
0
|
ale słowo "nastawnia" jest bardzo pojemne. Na mój gust "nastawnie" z wąskiego toru z dwiema dźwigniami semaforowymi i rozjazdami kluczowymi bardziej podchodziłyby pod posterunki zwrotniczowskie, ale z drugiej strony pełnił w nich służbę często dyżurny ruchu... Dlatego z nastawnią bardziej kojarzy mi się subiektywnie posterunek ruchu wyposażony w scentralizowane urządzenia nastawcze...
|
|
|
Zapisane
|
Pozdr.<br />CAr.<br /> 
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #10 : 06 Października 2009, 11:03:55 » |
0
|
Witam. Szukam informacji na temat polskich nastawni wąskotorowych. Ile ich było i gdzie. Wiem tylko, że na pewno była jakaś Jędrzejowie. Raczej na sieci JKD w Cudzynowicach.
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
Dariusz
|
 |
« Odpowiedz #11 : 06 Października 2009, 15:43:56 » |
0
|
Raczej na sieci JKD w Cudzynowicach. Na JKD w drugiej połowie lat 80-tych poczyniono przygotowania do instalacji sygnalizacji kształtowej - na czynnych posterunkach ruchu zainstalowano ławy z pędniami, zwieziono zdemontowane w normalnych torów semafory z osprzętem. Jednak sygnalizacji nigdy nie uruchomiono, zwiezione semafory zostały wywiezione, a urządzenia sterownicze usunięte. Były takowe na stacji Umianowice, niestety nie mamy nawet ich zdjęcia, tylko relacje świadków. Na stacji Cudzynowice można je dostrzec na filmie Andrzeja Mastalerza z 1994 roku. Resztki widoczne są na filmie z obchodu w 2003 roku.
http://gdario.republika.pl/filmy/cudzyn-droga/index.html
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Marek Sz
SGKW

Długość toru:: 321 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #12 : 06 Października 2009, 18:14:24 » |
0
|
Ale de facto scentralizowane zwrotnice były na GKW. I tylko tam de facto mieliśmy nastawnie z prawdziwego zdarzenia...
Tak z pamięci - BKw - 2 szt, Maciejkowice- 2 szt, Bytom Rozbark, Trójkąt Bytom, Trójkat Karb, Sucha Góra, Katowice Wschodnie, Buchacz, Gliwice wąsk itd. W Przemyśle na pewno Giesche, czyli HMN w czsach świetności
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
E583.002
|
 |
« Odpowiedz #13 : 07 Października 2009, 08:43:32 » |
0
|
ale słowo "nastawnia" jest bardzo pojemne. Na mój gust "nastawnie" z wąskiego toru z dwiema dźwigniami semaforowymi i rozjazdami kluczowymi bardziej podchodziłyby pod posterunki zwrotniczowskie, ale z drugiej strony pełnił w nich służbę często dyżurny ruchu... Dlatego z nastawnią bardziej kojarzy mi się subiektywnie posterunek ruchu wyposażony w scentralizowane urządzenia nastawcze... Nie, nie i jeszcze raz nie. Po pierwsze posterunek zwrotniczowski w życiu nie jest posterunkiem ruchu. A NASTAWNIĄ nazywamy najczęściej pomiesczenie w którym znaduje się posterunek ruchu. Jako przykład podam, nastawnię na stacji Warszawa Grochów Elektr. która składa się z budki, telefonu i dyżurnego ruchu szt. 1 i po za tym nic w środku nie ma. Nawet przycisków do semaforów. W twoim mniemaniu na takiej stacji jak np Czeremcha gdzie znajdują się posterunki wyposażone tylko w urz. kluczowe i dźwignie do semaforów nie są nastawniami. A w rzeczywistości jest tam ich aż 5 sztuk. Posterunek zwrotniczowski to jest nawiasem mówiąc miejsce gdzie pracuje Zwrotniczy i ustawia drogę przebiegu na polecenie ISDR i zamyka drążkami przebiegowymi, żaden posterunek zwrotniczowski nie ma uprawnień do podawania semaforów.
|
|
|
Zapisane
|
Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
 |
« Odpowiedz #14 : 14 Października 2009, 15:59:20 » |
0
|
Ale de facto scentralizowane zwrotnice były na GKW. I tylko tam de facto mieliśmy nastawnie z prawdziwego zdarzenia...
Tak z pamięci - BKw - 2 szt, Maciejkowice- 2 szt, Bytom Rozbark, Trójkąt Bytom, Trójkat Karb, Sucha Góra, Katowice Wschodnie, Buchacz, Gliwice wąsk itd. W Przemyśle na pewno Giesche, czyli HMN w czsach świetności Nastawni wyposazonych w urzadzenia scentralizowane na GKW bylo w sumie okolo 40. Uzupelnie wypowiedz Marka Sz.: Na odcinku istniejacym do dzisiaj oraz rozebranych odcinkach od Bytomia Wask. do Rozbarku i Siemianowic Slaskich byly na nastepujacych stacjach: Rozbark - 2 Pole Pln. - 2 Maciejkowice - 2 (ruiny istnieja do dzis) Bytkow - 1 Chorzow Przeladownia -2 Trojkat Karb vel Trojkat Bytom - 1 (zachowala sie podmurowka) Bytom Karb Wask. - 2 (do dzis zachowal sie wybebeszony budynek wykonawczej oraz dysponujaca, w ktorej wlasnie trwa remont urzadzen i przywracanie jej do dzialania) Nowy Karb - 1 (budynek stoi do dzis) Sucha Gora - 1 (ruina budynku stoi do dzis, do niedawna byla w nim piwiarnia) Lazarowka - 1 Dla scislosci na stacji Gliwice Wask. nie bylo urzadzen scentralizowanych - w odleglosci okolo 200 m od stacji znajdowal sie posterunek oslonny Stara Huta oslaniajacy skrzyzowanie szlaku Gliwice Zachodnie (Huta 1 Maja, Gliwice Srodmiescie) - Gliwice Wask z normalnotorowa bocznica do Gliwickich Zakladow Urzadzen Technicznych. Z posterunku tego nastawiano ksztaltowy semafor oslonny ustawiony od strony Gliwic Zachodnich. Ponadto istnialo wiele nastawni normalnotorowych (PKP i przemysl), ktore podawaly sygnaly dla waskiego lub nastawialy przebiegi - ostatnia czynna byla nieistniejaca juz nastawnia "Łagiewniki Łg" przy ul. Łagiewnickiej w Bytomiu - nastawnia ta byla obslugiwana przez KWK Rozbark i byla calkowitym ewenementem - podawala sygnaly dla kolei piaskowej, waskiego (2 semafory) i TRAMWAJOW (2 semafory), ponadto nastawiala 1 rozjazd waskotorowy. Pekapowska nastawnia TGB do dzis obsluguje 2 semafory na waskim torze, jeszcze pare lat temu takze 2 semafory waskotorowe obslugiwala nastawnia BP na stacji Bytom Polnoc. Ciekawostka byla tez nastawnia wykonawcza waskotorowej stacji Buchacz - byla jednoczesnie nastawnia dysponujaca pobliskiej kopalni wegla. Dosc, bo zanudze 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Bartosz Uryga
SGKW

Długość toru:: 343 m
W terenie
WRS Bytom Karb
|
 |
« Odpowiedz #15 : 15 Października 2009, 00:39:07 » |
0
|
Pole Pln. - 2 Podmurówka/fundamenty na Polu Pn. to resztki nastawni, czy jakiegoś innego budynku? Trojkat Karb vel Trojkat Bytom - 1 (zachowala sie podmurowka) http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Ecszombierki_1920.jpgNa tym zdjęciu widać chyba nawet pędnie do semafora wjazdowego? Bo rozjazd jest na bombę... Tor na wprost - na Bobrek, na prawo - na Karb 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Senda
SGKW

Długość toru:: 179 m
W terenie
Mariusz Senderowski
|
 |
« Odpowiedz #16 : 15 Października 2009, 10:39:43 » |
0
|
Trojkat Karb vel Trojkat Bytom - 1 (zachowala sie podmurowka)
Trójkąt Bytom był w okolicach ulicy Łagiewnickiej/Jodłowej, więc to dwa różne posterunki. Pozdr. Mariusz
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #17 : 25 Października 2009, 11:43:14 » |
0
|
Raczej na sieci JKD w Cudzynowicach. Na JKD w drugiej połowie lat 80-tych poczyniono przygotowania do instalacji sygnalizacji kształtowej - na czynnych posterunkach ruchu zainstalowano ławy z pędniami, zwieziono zdemontowane w normalnych torów semafory z osprzętem. Jednak sygnalizacji nigdy nie uruchomiono, zwiezione semafory zostały wywiezione, a urządzenia sterownicze usunięte. Były takowe na stacji Umianowice, niestety nie mamy nawet ich zdjęcia, tylko relacje świadków. Na stacji Cudzynowice można je dostrzec na filmie Andrzeja Mastalerza z 1994 roku. Resztki widoczne są na filmie z obchodu w 2003 roku. http://video.google.pl/videoplay?docid=-777817489995786064&hl=pl#http://gdario.republika.pl/filmy/cudzyn-droga/index.html http://www.expres-ponidzie.k-ow.net/galeria/oktawian/cupi/07.jpg wrogu słabo widać ale chyba innej fotki lepszej nie ma.
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
janeczek
|
 |
« Odpowiedz #18 : 25 Października 2009, 22:06:46 » |
0
|
Nastawnia normalnotorowa na st. Warszawa Wileńska Marki obsługiwała także Kolej Radzymińską a konkretnie skrzyżowanie łącznicy z torem waskotorowym.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Paweł Niemczuk
|
 |
« Odpowiedz #19 : 26 Października 2009, 14:45:18 » |
0
|
Jak mozna wyczytac tu: http://750mm.pl/viewtopic.php?t=1963&start=30dwie nastawinie ze scentralizowanymi urzadzeniami znajduja sie na Maltance. Musze przyznac, ze jak to wyczytalem, to bardzo sie zdziwilem. Tak a propos kolei parkowych - polsamoczynna blokada liniowa swego czasu funkcjonowala tez na Kolei Parkowej w Wojewodzkim Parku Kultury i Wypoczynku w Chorzowie. Do dzis na peronach widoczne sa podstawy semaforow swietlnych.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|