Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 06:59:11 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 17   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: nietypowe układy torowe - sploty, rozjazdy łukowe i podwójne  (Przeczytany 304988 razy)
WIĆUŚ
Mechanik
***
Długość toru:: 241 m

W terenie W terenie

kolejkowy zawrót głowy


WWW
« Odpowiedz #140 : 02 Grudnia 2009, 14:40:05 »
0

Cytat: "Kolejka"
Trójkąt do obracania tramwajów istnieje jeszcze w Sosnowcu Okrzei i jest używany. Poniżej podaję linka do mojego filmiku nakręconego w tym miejscu podczas imprezy "Po GOP-ie wagonami 102Na do upadłego", która odbyła się dnia 10.05.2008r.:
 :arrow: http://www.youtube.com/watch?v=VZ55L_7GlbA


W 43 sekundzie zaczynają się kadry z pętli Wójtowa wieś.
Takich widoków już nie zobaczymy :neutral:
Zapisane

Blog o mojej kolei ogrodowej: http://kolejogrodowa.blogspot.com/
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #141 : 21 Grudnia 2009, 19:40:29 »
0

Pisałem już wcześniej o skrzyżowaniu linii tramwajowej 1000 z linią normalnotorową na Dworcu Północnym w Toruniu. Niedawno dowiedziałem się, że było ono jeszcze ciekawsze, niż przypuszczałem. Linia tramwajowa krzyżowała się z trzema torami 1435 w odległości 20m i 1m (tuż za rozjazdem). Zdjęcie miejsca, w którym dochodziło do krzyżowania (zdjęcie ze strony http://wind.lap.pl/rail.html)

widok z wysokości pierwszego toru:


widok drugiego i trzeciego toru (krzyżowanie z linią tramwajową następowało na wysokości sygnalizatora)


a to skrzyżowanie dwóch torów tramwajowych 1000 z bocznicą normalnotorową, tez w Toruniu (o tym też już chyba wspominałem, oto fotka:

Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #142 : 31 Grudnia 2009, 16:22:04 »
0

W jednym z numerów Zentralblatt der Bauverwaltung z 1915 r. natrafiłem na taką ciekawostkę http://opus.kobv.de/zlb/volltexte/2008/4902/pdf/ZBBauverw_1915_039.pdf (nie, nie chodzi o kościół tylko o to, co dalej). Jest to opis bardzo ciekawego ustrojstwa umożliwiającego przestawianie wagonów normalnotorowych na wąskotorowe Rollbocki bezpośrednio na szlaku (w opisie traktowane jest to jako rodzaj bocznicy szlakowej). Co ciekawe, stanowisko doświadczalne zbudowano w Budwitach (Bauditten) na linii Malbork-Olsztyn (między stacjami Połowite i Małdyty). Gdybym miał obstawiać, wskazałbym to miejsce:

Mapa z 1930 roku. Nie ma oczywiście pewności, że w międzyczasie nie przebudowano całości na zwykłą bocznicę. Jako, że tekst po germańsku postaram się krótko streścić:

Na linii Malbork - Olsztyn w obrębie majątku Budwity na szlaku między stacjami Połowite i Małdyty zbudowano niespotykany układ torów umożliwiający przeprowadzanie (przestawianie?) wagonów normalnotorowych z kolei normalnotorowej na wąskotorową i z powrotem bez konieczności przerywania toków szynowych kolei normalnotorowej.
Ponieważ jest to pierwsze takie stanowisko - z założenia doświadczalne - opracowano je do przestawiania pojedynczego wagonu kolei państwowych. W razie potrzeby można je jednak rozbudować tak, aby umożliwić jednorazowe przestawianie większej ilości wagonów.
Wewnątrz toru normalnego położono tor o szerokości 1000mm. Na początkowym odcinku o długości 9 metrów (długość wagonu) leży on poziomo ale o 120mm poniżej toru normalnego. Potem na kolejnych 9 metrach wznosi się o 145mm i na tej wysokości łukiem o promieniu 20 metrów przecina tor kolei państwowej (rysunek 1 - plan sytuacyjny i przekrój podłużny).

Dzięki takiemu rozwiązaniu na przecięciu szyna wąska leży 25mm powyżej normalnej. Wąski tor jest oczywiście w tym miejscu przerwany, w związku z czym zastosowano kierownice. W obrębie skrzyżowania i splotu szyny leżą na wspólnych podkładach. Różnicę poziomów uzyskano za pomocą podkładek o różnej wysokości i kształcie (rysunek 2 i 3 - przekroje poprzeczne).

Samo skrzyżowanie (kierownice, ukształtowanie szyn) wykonano zgodnie z zasadami budowy przecięć linii wąskotorowych z liniami głównymi.
Do transportu wagonów służy para czterokołowych Rollbock'ów o nośności po 25 ton (rysunki 4, 5 i 6).

Wagon normalnotorowy mocuje się za pomocą opuszczanych widelców (B), które obejmują jego osie. Dodatkowym zabezpieczeniem jest rodzaj zwory oraz kabłąk (A) blokujący oś od góry.

Procedura przestawiania z toru normalnego na wąski:
- Jedzie pociąg z daleka i zatrzymuje się tak, aby nasz wagon zatrzymał się nad obniżonym odcinkiem wąskiego toru (oczywiście wagon powinien się znaleźć na końcu składu).
- Wykolejnica na wąskim torze (klucz do niej mają "normalni" kolejarze) idzie na bok i Rollbock'i wtacza się pod wagon (po jednym pod każdą oś).
- Widelce Rollbock'ów w górę, kabłąki zabezpieczyć i można zacząć przetaczanie.
- W miarę jak tor wąski idzie w górę, obrzeża zestawów kołowych opierają się na krawędziach wózków.
- Ciągniemy dalej i wagon wyjeżdża na tor wąski poza wykolejnicę.
- Zamykamy i jedziemy dalej, a wagonem niech się bawi właściciel bocznicy.
Przy przechodzeniu wagonu z kolei wąskotorowej na normalną wszystko odbywa się na odwrót.

Pierwotnie jako siły pociągowej przy manewrach używano koni i liny. Oznaczało to konieczność zapewnienia koni przez właściciela bocznicy z odpowiednim wyprzedzeniem (pociąg nie będzie czekał). Było to rozwiązanie kłopotliwe i dlatego zdecydowano się skorzystać z lokomotywy prowadzącej pociąg, która przy pomocy tej samej liny ściągałaby wagon. Aby umożliwić ten manewr również w sytuacji, gdy pociąg jechał w przeciwnym kierunku niż odgałęzienie wąskiego toru, zamontowano odpowiedni bęben umożliwiający zmianę kierunku liny. Zdjęcie pokazuje przeciąganie wagonu z toru wąskiego na normalny.

W miejscu zamontowania układu tor kolei państwowej jest położony w łuku o promieniu 650 metrów (oczywiście dotyczy to również wąskiego toru zabudowanego wewnątrz). Nie wynikało to z założeń, ale właścicielowi szczególnie zależało na tym miejscu.
Dodać należy, że tor wąski ograniczał się jedynie do krótkiego odcinka i nie miał powiązania z żadną kolejką. Chodziło przede wszystkim o wypróbowanie rozwiązania i w trakcie eksploatacji nie stwierdzono żadnych problemów. Na linii normalnotorowej pociągi przejeżdżają z prędkością 50 km/h i układ nie jest w żaden negatywny sposób odczuwalny.
W tym kształcie całość można traktować jako bocznicę szlakową, jednakże jest ona o wiele tańsza od rozwiązania klasycznego, wymagającego zastosowania zwrotnic normalnotorowych. Potrzebne materiały (wraz z Rollbock'ami) produkuje firma Joseph Vögele z Mannheim  :wink: .

Tym, którzy jeszcze się nie zetknęli z Zentralblatt der Bauverwaltung a interesują się choć trochę dawną techniką gorąco polecam. Jest to niesamowite źródło wiedzy.
http://opus.kobv.de/cgi-zlb/swish.cgi?query=Zentralblatt%20der%20Bauverwaltung&metaname=all&sort=Jahr&dr_s_day=21&dr_o=12&dr_e_year=2009&dr_s_year=2009&dr_e_day=21&dr_s_mon=1&dr_e_mon=1&start=4340
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 794 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #143 : 08 Stycznia 2010, 21:40:45 »
0

Co do egzemplarzy rollbock'ów to w Mauzoleum w Sochaczewie widziałem kilka sztuk...

A tu coś w temacie: http://www.jhmd.cz/rollst-newtrailb.htm
Wersja chyba jeszcze eksploatowana
Pozdrawiam :grin:
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
marekus
Mechanik
***
Długość toru:: 279 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #144 : 09 Stycznia 2010, 20:49:44 »
0

To skrzyżowanie 1000tramwaj/1435 (na ostatnim zdjęciu) o którym wspominałem dwa posty wyżej aktualnie nie istnieje i znajdowało się ono na Jakubskim Przedmieściu przy ulicy Marii Skłodowskiej Curie.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #145 : 07 Kwietnia 2010, 10:17:32 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 11:56:44 wysłane przez Phinek » Zapisane
track-and-train
Młotkowy
**
Długość toru:: 111 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #146 : 07 Kwietnia 2010, 10:41:15 »
0

Czy to jest może Pl. Unii Lubelskiej? tak się domyślam po rogatce na pierwszym planie, która istnieje do dziś...
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #147 : 07 Kwietnia 2010, 12:33:54 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 11:56:37 wysłane przez Phinek » Zapisane
RomekL
Nowicjusz
*
Długość toru:: 21 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #148 : 11 Maja 2010, 12:18:36 »
0

Grzegorz Fiedler napisał:
"Warszawa Grochów - tory wiankowe, czyli chyba jedyba pętla kolejowa w PL"
ZTCP istnieje (lub istniała jeszcze w latacgh 1980-ych) pętla na wschód od stacji Olsztyn Główny.
Zapisane
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 405 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #149 : 11 Maja 2010, 19:31:51 »
0

Wianek znajduje się jeszcze na Szczęśliwicach.
Zapisane
vutik
Młotkowy
**
Długość toru:: 126 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #150 : 11 Maja 2010, 20:24:21 »
0

...i w KRK-Nowej Hucie.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #151 : 11 Maja 2010, 20:33:26 »
0

Jeśli doliczymy różnego rodzaju zakłady przemysłowe, jednostki wojskowe (np. Osowiec) itd. to będzie tego całkiem sporo - na wąskim torze również (wystarczy pooglądać kilka planów cukrowni), choć tu niemal wszystkie odeszły już do "krainy wiecznych przewozów".
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
mag
Nowicjusz
*
Długość toru:: 10 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #152 : 11 Maja 2010, 23:21:48 »
0

Temat mało znany i jeszcze nie zbadany (w trakcie) splotu 750/1435 Krotoszyńskiej KD w Krotoszynie.
Ok. 1910 r zaprojektowano 1, 5 km bocznicę do browaru i destylarni (w kier. centrum miasta). Projekt zrealizowano, ale istniejące ślady są niejasne (mam nadzieję na razie).

Pomiędzy stacją wąskotorową w Krotoszynie a przystankiem Krotoszyn Stary było pierwotnie skrzyżowanie 750/1435 z torem do Ostrowa.
Po kilku wypadkach wybudowano głęboki wykop dla toru 750 i wiadukt na linii 1435. Wszystko ok. roku 1910.
Zapisane
ksiezyc_nad_gieesem
Gość
« Odpowiedz #153 : 11 Maja 2010, 23:37:38 »
0

Dorzucę swoje trzy grosze.
1. Splot 1435/1524mm występował na linii obwodowej w Warszawie i liczył sobie 11 wiorst i 285 sążni. Szyn było cztery; pierwsza z trzecią tworzyły tor normalny, druga z czwartą szeroki, pierwsza z czwartą dawały 1962mm.
2. Taki wynalazek jak okręg do obracania składów istniał przed I wojną światową na stacji Mosty (obecnie na Białorusi).
3. Sen pijanego drogowca czyli Centralna Składnica Uzbrojenia w Stawach koło Dęblina.
http://tinyurl.com/3al6d7k
4. Nie znam się specjalnie na rozjazdach ale taki sobie rozjazd był a może i jest na stacji Kłodzko Główne.

5. Nie jestem również pewien czy to się kwalifikuje jako nietypowy układ torowy, ale na stacji Bystrzyca (obecnie koło Lublina) istniała sobie obrotnica do obracania parowozów obsługujących pobliską fabrykę amunicji.

Pozdrawiam serdecznie i torowo.

ksiezyc_nad_gieesem ...
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #154 : 16 Maja 2010, 12:50:47 »
0

Umieszczę tutaj - ciekawostka z "Wolnego Forum Gdańsk".
http://wolneforumgdansk.pl/viewtopic.php?p=25229&sid=4b009161a470f690c738a2a95a9bb029#25229
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
track-and-train
Młotkowy
**
Długość toru:: 111 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #155 : 16 Maja 2010, 18:39:33 »
0

No to jeszcze mam dla szanownych członków forum coś, co modelarzy przyprawia o zawrót głowy. Otóż zawsze się 'prawdziwi modelarze' śmieją z takich co to robią torty. My np. w Piasecznie musimy się ciągle tłumaczyć, że torta robimy dla turystów jako atrakcję a nie 'prawdziwą makietę' zgodną z wyśrubowanymi standardami LL (skrót dla wtajemniczonych ).
Tortem nazywa się makietę 'na stole' gdzie pociągi jeżdżą w kółko. Oczywiście nie jest zachowana skala długości stacji, promienie łuków ani wartości spadków i wzniesień. Prawdziwi modelarze budują moduły. Ma taki moduł np 9 metrów i prezentuje stację w totalnym realu. Wszystkie odległości są zachowane (oczywiście w skali) i koniecznie odwzorowują coś co istnieje w realu. Oczywiście tort na ogół odwzorowuje co najwyżej wybujałą wyobraźnię osoby która go zrobiła
Oczywiście przewaga modułów nad tortem jest w sensie modelarskim nie do zakwestionowania, jednak na torcie, w domciu, można sobie jeździć do woli, zaś żeby pojeździć na modułach trzeba jechać na zlot modelarzy, dysponować salą gimnastyczną i można to zrobić raz do roku... no dwa, jak ktoś dużo jeździ
Czemu to wszystko tutaj piszę?
Otóż TORTY ISTNIEJĄ NAPRAWDĘ

na dowód:
KLIKNIJ TU ŻEBY ZOBACZYĆ NA WŁASNE OCZY

Co to jest?
"Ośrodek naukowo – badawczy Toru Doświadczalnego Instytutu Naukowo-Badawczego Kolejnictwa. Tor doświadczalny zlokalizowany jest w odległości ok. 5 km od Żmigrodu, w pobliżu Węglewa – wsi liczącej ok. 80 mieszkańców. Tor o pętli 7725 m przeznaczony jest do badań wytrzymałościowych. Obiekt umożliwia prowadzenie badań w zakresie trwałości, wytrzymałości i niezawodności taboru szynowego, wagonów osobowych, wagonów towarowych próżnych i ładownych, bada drogi kolejowe – nawierzchnię i jej części składowe, sieć trakcyjną i jej osprzęt oraz zakłócenia trakcji elektrycznej na urządzenia łączności i urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego. "

pozdrawiam
Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #156 : 19 Maja 2010, 10:40:40 »
0

Ciekawe to skrzyżowanko
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #157 : 28 Maja 2010, 22:30:16 »
0

Splot 750/600 na terenie KWK Kazimierz-Juliusz:
Zapisane

gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #158 : 10 Czerwca 2010, 13:58:08 »
0

A tym razem filmowo trochę inna kolej
Małe | Duże
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
Phinek
Gość
« Odpowiedz #159 : 03 Lipca 2010, 23:06:15 »
0

Wreszcie nadszedł czas porządkowania w moim pokoju, więc oto scan z książki "Lost Lines British Narrow Guage" Nigel Welbourn, którą onegdaj pożyczyłem od znanego i tutaj Kajetana:



Zdjęcie przedstawia splot 15 calowego toru (381 mm) kolei Ravenglass & Eskdale Railway oraz standardowej kolei brytyjskiej o szerokości 4 stopy oraz 8,5 cala (1435 mm) z Ravenglass do Murtwaite.
Zapisane
Strony: 1 ... 6 7 [8] 9 10 ... 17   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!