Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 10:44:03 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Nowy peron na stacji Nałęczów Wąsk.  (Przeczytany 26317 razy)
Jacek
Nowicjusz
*
Długość toru:: 30 m

W terenie W terenie



« : 13 Listopada 2009, 20:43:05 »
0

Spostrzeżenia z dzisiejszej wizyty w Nałęczowie.

Od kilku miesięcy trwa remont dworca PKP S.A. w Nałęczowie. Dobiega już końca, zdaje się, że 19 listopada przewidziane jest oficjalne otwarcie.


Niejako przy okazji odnowiony został peron 1 nałęczowskiej stacji, a także został zrobiony krótki peron przy wąskim torze NKD, dochodzącym niemal do dworca.


Została także wykonana nowa tablica z nazwą wąskotorowej stacji (co ciekawe w dawnej kolorystyce, czarne litery na białym tle), odnowiono kozioł oporowy, pojawiła się poduszka piaskowa i nowe wskaźniki.


Nawierzchnia wąskiego toru przy nowym peronie również została częściowo odnowiona. Wymieniono część podkładów, pokryto go nową podsypką.


Niestety poza peronem, za przejazdem przy rampie, widać, że wąskim torem dawno już nic nie jechało...
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 13 Listopada 2009, 20:52:26 »
0

Szkoda ze wiadukt nie naprawiony.....
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Poldek
Młotkowy
**
Długość toru:: 66 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 13 Listopada 2009, 21:38:28 »
0

Myślę, że ten kawałeczek odremontowanych torów to raczej dla ozdoby niż dla poprawy funkcjonowania kolejki, niestety Smutny
Zapisane

PKS- Pewność Komfort Szybkość
Marrr
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 15 Listopada 2009, 18:29:02 »
0

Też to zauważyłem i się zdziwiłem...
Pewnie tamten kawałek przypadkiem pozostał przy PKP, i załapał się na remont przy okazji remontu całego dworca. Nie wyobrażam sobie żeby aktualny zarządca NKD (kto to w ogóle teraz jest?) zawracał sobie głowę akurat takim szczegółem, tym bardziej że pociągi nawet nie zatrzymywały się na tym wyremontowanym teraz odcinku, tylko wcześniej, na boku trójkąta.
Zapisane
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #4 : 15 Listopada 2009, 18:46:21 »
0

Niestety peron nie będzie miał żadnych albo bardzo okrojone zastosowanie.
Oryginalny peron znajdował się nieco wcześniej w trójkącie i mimo iż być ziemny dużo lepiej spełniał swoją rolę. Obecny jest zbyt krótki (dobry do 1 wagonu albo wagonu motorowego) oraz znajduje się w takim miejscu że jeśli miałby być użyty to lokomotywa musi najpierw przemanewrować na drugi koniec składu a następnie wepchnąć wagony i ustawić się w peronie. Rozwiązanie z praktycznego punktu widzenia niezbyt trafione.

Aczkolwiek jeśli rozpatrywać to z punktu widzenia estetyki, no to ładny kawałek kolejowego obrazka nam panowie z PKP odmalowali.
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 15 Listopada 2009, 19:04:59 »
0

Może jakiś wagon motorowy będzie kursować i planowy ruch osobowy??? Chichot

ehh pomarzyć można....
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #6 : 15 Listopada 2009, 21:10:48 »
0

Wobec tego proponuje dobudować pas startowy dla samolotów i terminal lotniczy.

A tak na poważnie. Uważam, że sam remont mimo, że efektowny to niestety jak wspomniałem wcześniej nie ma poważnego uzasadnienia i walorów praktycznych. Obawiam się też, że odbył się bez stosownych uzgodnień i refleksji na temat realnej przydatności tego peronu. Postanowiono zbudować coś, mając dobre chęci, niestety na tych dobrych chęciach się skończyło.
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #7 : 15 Listopada 2009, 21:34:28 »
0

I tak wąskotorówka tu nie dojeżdża (kiedyś jeszcze będzie??) wiec co się będą bawić w funkcjonalność?? Aby ładnie wyglądało.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #8 : 15 Listopada 2009, 21:34:43 »
0

Tu może być inna przyczyna: gdy powstawała koncepcja przebudowy (może lata '90?), zostało tam uwzględnione miejsce dla wąskiego toru. Późnej poprzez kolejne zmiany dokumentacji nikt tego nie weryfikował, aż do zatwierdzenia projektu, który został złożony dla otrzymania pozwolenia na budowę. I tak już zostało. Pamiętajmy, że każdy punkt w zatwierdzonym kosztorysie wynikającym z projektu musi być wykonany. A przecież i dla wykonawcy stanowiło to dodatkowy zarobek.

Tak na boku, to zastanawiam się, czy ten peron nie pachnie inicjatywą jakiegoś miłośnika...
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 409 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #9 : 15 Listopada 2009, 21:55:45 »
0

Cytat: "grzegorz_sykut"
Niestety peron (...) ... Rozwiązanie z praktycznego punktu widzenia niezbyt trafione.
Aczkolwiek jeśli rozpatrywać to z punktu widzenia estetyki, no to ładny kawałek kolejowego obrazka nam panowie z PKP odmalowali.

Zgadzam się z kol. Grześkiem. Fajnie, że wizualnie poprawiono ostatni odcinek toru (przy koziołku obok bud. dworca), ale peron wcale nie spełni swojej roli dla pasażerów, bo w zasadzie składu z wagonami tam sie nigdy nie wtacza... - no chyba, że poprawi się jakość wysiadania i wsiadania do lokomotywy dla maszynistów chcących skoczyć do kiosku na dworcu w trakcie oblatywania składu stojącego na trójkącie - czyli tam, gdzie był kiedyś peron i być teraz powinien  :mrgreen:
Należy jednak bardzo docenić ukłon w stronę wąskotorówki (ta tablica z napisem Nałęczów wąsk. jest bardzo OK)  :wink:
Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #10 : 15 Listopada 2009, 22:04:13 »
0

Cytat: "Kucyk"
Tu może być inna przyczyna: gdy powstawała koncepcja przebudowy (może lata '90?), zostało tam uwzględnione miejsce dla wąskiego toru


Nie. Peron istniał w okolicach trójkąta, gdzie nadal są jego ślady. Tutaj odnoszę wrażenie że to efekt działalności projektanta który po prostu nie znał kolejowych realiów i chcąc dobrze nie pomyślał o praktycznych aspektach używania peronu (albo po prostu ich nie znał).

Cytat: "Kucyk"
Tak na boku, to zastanawiam się, czy ten peron nie pachnie inicjatywą jakiegoś miłośnika...


Po czym wnosisz? Bo powstało coś absurdalnego to musi być dziełem miłośnika?
Czy u was w Piasecznie też wszystkie nietrafione pomysły są jedynie dziełem miłośników?
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #11 : 15 Listopada 2009, 22:18:39 »
0

A jednak miałem rację co do istnienia niegdyś tam takiego peonu, który po latach przetłaczania przez kolejne założenia projektowe, w jakimś symbolicznym jestestwie, ale zawsze jestestwie (brrr nie lubię tego modnego ostatnio wyrażenia, wszak czy peron może posiadać życie duchowe?) się odrodził! Nie znam kompletnie kolei nałęczowskiej, stąd to moje dociekanio-gdybanie.

Co do ostatniego zdania, to odbieram je jako atak na moją osobę i nie pozostaje mi nic innego, jak spożyć 50gr śliwowicy rocznik 2008 aby to złe wrażenie zmyć! :wink:
Twoje zdrowie Grzegorzu

A tak na serio, to na pomysł wsparcia miłośników w budowę peronu wpadłem po wypiciu kilku piw i obserwacji działań pokazanych w materiale o obwodnicy Grabowa. Szczególnej uwadze filmik polecam od minuty 1:30 http://wiadomosci.onet.pl/2074567,11,,item.html
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #12 : 15 Listopada 2009, 22:24:46 »
0

Cytat: "grzegorz_sykut"
Tutaj odnoszę wrażenie że to efekt działalności projektanta który po prostu nie znał kolejowych realiów
Raczej nie sądzę. Zapewne projektowała to ta sama osoba, która opracowywała perony normalnotorowe na stacji, a więc zapewne (lepszy lub gorszy) specjalista w tej dziedzinie.
Mam swoją teorię
Może ktoś sobie wymyślił "pomnik techniki", no bo skoro wąskotorówkę zlikwidowali ( :twisted: ) to można ją upamiętnić: zrobi się ładny kawałek wąskiego toru z koziołkiem, do tego peron (taki niski, śmieszny), komplet wskaźników i będzie piknie. Tak więc ignorancja, ale w innym zakresie.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1053 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #13 : 15 Listopada 2009, 22:31:07 »
0

I jeszcze ten biały pas. Krawędź peronu z E-30, ale ostrzega przed parkingiem i schodkiem zabójcą.  :wink:

Czy inwestycja już została zakończona? Bo jak widzę ten "stopień" z betonowej kratki ażurowej to ciarki przechodzą. Chyba docelowo cały parking powinien być z tego wyłożony.
Zapisane
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #14 : 15 Listopada 2009, 22:44:11 »
0

Wszyscy macie racje. Ten peron to taki budowlany potworek. Wszyscy chcieli dobrze, a wyszło jak zawsze
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
OczeQ
SGKW
*
Długość toru:: 524 m

W terenie W terenie


Wariat torowy


oczeq
WWW
« Odpowiedz #15 : 15 Listopada 2009, 23:04:44 »
0

A ja sie zastanawiam nad skrajnią tego wytworu; wygląda mi ta krawędź na dość bliską główki szyny.
Cytat: "Jarek Franczyk"
... no chyba, że poprawi się jakość wysiadania i wsiadania do lokomotywy dla maszynistów chcących skoczyć do kiosku na dworcu...

Pytanie, czy mechanik udający się do kiosku faurem, chcąc dojechac pod uporek, nie pieprznie w krawędź peronu niwecząc trud i wysiłek panów budowlańców.
Zapisane

Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem?
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 409 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #16 : 16 Listopada 2009, 06:30:10 »
0

Cytat: "Kucyk"
Tak na boku, to zastanawiam się, czy ten peron nie pachnie inicjatywą jakiegoś miłośnika...

Na NKD nie ma miłośników, którzy by wymyślili coś takiego. Zresztą każdy z nas wie, że na NKD nie ma motorówki - wówczas taki peron miałby nieco sensu...

Cytat: "OczeQ"

Pytanie, czy mechanik udający się do kiosku faurem, chcąc dojechac pod uporek, nie pieprznie w krawędź peronu niwecząc trud i wysiłek panów budowlańców.

Posytuowanie tam peronu (a raczej peronku) nie jest zbyt rozsądne przy takich a nie innych składach pociągów stosowanych na NKD, ale aż takich nieroztropnych projektantów (aby skrajni nie trzymać), to chyba nie ma... aczkolwiek patrząc gdzie namalowali ta białą linię, to ludzie stojący na tym peronku musieli by stać... obok niego (jeśli założymy, że to linia nieprzekraczalna  :mrgreen: ).

No ale wszystko jest możliwe i niedługo może się przekonamy...

Cytat: "2xm"
Zapewne projektowała to ta sama osoba, która opracowywała perony normalnotorowe na stacji, a więc zapewne (lepszy lub gorszy) specjalista w tej dziedzinie.

Piszesz "zapewne", ale pewności nie masz...
Cytat: "2xm"

Może ktoś sobie wymyślił "pomnik techniki", no bo skoro wąskotorówkę zlikwidowali ( :twisted: ) to można ją upamiętnić: zrobi się ładny kawałek wąskiego toru z koziołkiem, do tego peron (taki niski, śmieszny), komplet wskaźników i będzie piknie. Tak więc ignorancja, ale w innym zakresie.

A to całkiem możliwe (tak to wygląda - jak taki "podest" dla chcących pooglądać zabytkowy tabor, nie wiem, jakiś wagon, czy co... ale to domysły).

Jakby nie patrzeć wąskotorówka nadal istnieje...

Cytat: "andrzej2110"
Może jakiś wagon motorowy będzie kursować i planowy ruch osobowy??? Chichot

ehh pomarzyć można....

O... dlaczego zaraz pomarzyć  :wink: Do tego to ten peron by się nadał idealnie :!:  Gdyby na NKD trafiła motorówka z kabiną maszynisty z dwu stron (nie wymagająca odwracania na trójkącie - chociażby takie MBxd2), peron byłby w sam raz.... ale to gdybanie....  :wink:

źródło: http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50501

Odbudowanie peronu w trójkącie dałoby NKD dwa nowe perony na stacji końcowej - jeden dla motorówki bliżej dworca, a drugi w trójkącie - dla dłuższych pociągów ciągniętych lokomotywą wymagającą odwracania na trójkącie.

hmm... Fajnie by było, ale jest jak jest... wiadomo.

Samo sprowadzenie motorówki na NKD nie jest niemożliwością (byłoby nawet wskazane - tańsze koszty przewozów) ale z tego co wiem nikt teraz kasy na to nie wyłoży (na wiadukt w Rogalowie nie ma mocnych, to co tu gadać na zawiłości formalno-prawne, możliwości finansowe i chęci oraz niechęci różnorakich osób i instytucji).
Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 16 Listopada 2009, 15:12:37 »
0

Ja dodam parę słów o ruchu osobowym. On nie ma żadnej racji bytu na tej kolejce bo:
- stacja w Nałęczowie jest 2,5 km od centrum miasteczka.
- cała linia służyła do wożenia buraków więc przechodzi polami nawet stacja karczmiska jest kawałek od wioski.
- nawet jeśli ktoś w tych wioskach miał by do wyboru turtanie się kolejką a podjechać swoim samochodem. To zgadnijcie co by wybrali.
Największą moim zdaniem szkodą dla kolejki jest to że nie dochodzi do Kazimerza Dolnego a kończy się nie tak bardzo daleko od niego. Wtedy kolejka naprawdę miała by sporą watość turystyczna łączącz dwa bardziej znane miejsca turystyczne na Lubelszczyźnie (idealna dla emerytów z uzdrowiska w Nałęczowie którzy chcieli by se pojechać na jeden dzień pozwiedzać zabytki w Kazimierzu. No ale cóż to marzenia bo torów nie ma) .
Największą racje bytu rozkładowych połączeń miał by odcinek Poniatowa-Opole Lubelskie ale na pewno jeśli tam jest jakiś potok podróżnych to szybciej im przejechać busem gdyż droga biegnie obok torów
Zapisane
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #18 : 16 Listopada 2009, 16:29:49 »
0

Cytat: "MichałŁ"
tacja w Nałęczowie jest 2,5 km od centrum miasteczka


Wydaje mi się że nawet nieco więcej

Cytat: "MichałŁ"
ała linia służyła do wożenia buraków


Nie upraszczaj zbytnio tych przewozów. Buraki burakami, ale dużą część przewozów stanowił węgiel do Cukrowni Opole oraz Elektrociepłowni w Poniatowej. Dodatkowo normalnotorowymi wagonami na transporterach szły nawozy, pasze oraz materiały budowlane do GS-ów i spółdzielni.

Co zaś do aspektu turystycznego to powiem tak. Epizod o torach do Kazimierza proponuje raz na zawsze włożyć między bajki a nie odgrzewać z nadzieją jak starego kotleta. Koszt budowy torowiska jest obecnie poza jakimkolwiek zasięgiem właściciela kolejki, a co z wykupem gruntów, co z utrzymaniem infrastruktury? Skoro nie ma pieniędzy na remont taboru, nie rozwiązany jest :cool:  problem wiaduktu w Rogalowie i przyszłość dalszego istnienia kolejki to co dopiero jakieś mityczne wizje torów w Kazimierzu. Dużo realniejsze jest zainteresowanie turystów bawiących w Kazimierzu kolejką, szczególnie że większość z nich przyjeżdża samochodami. Mogą więc spokojnie ruszyć się do Karczmisk, nie trzeba tak pilnie budować dla nich torowiska aż pod sam Kazimierz Dolny.
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 409 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #19 : 17 Listopada 2009, 08:31:53 »
0

Słowem, live is brutal.... samo zweryfikuje byt i niebyt tej - jakby nie patrzeć - urokliwej kolejki. Wiadomo, turysta musi chcieć się przejechać.... nikt go do tego nie zmusi. A infrastruktura jaka jest, taka jest i kropka...

(piszę a propos tego pomysłu z prowadzeniem torów do Kazika)...
Cytat: "MichałŁ"

Największą moim zdaniem szkodą dla kolejki jest to że nie dochodzi do Kazimerza

Miłośnicy także: ile mogą, tyle mogą.
Do ożywienia ruchu potrzeba uregulowań i działań "właścicielskich", a także wsparcia z zewnątrz... (mamy przykład z mostem w Rogalowie, jakie są te działania  :cry: )...
Może czarny scenariusz z pójściem w niepamięć nie nastąpi bo gdyby tak miało być, to kolejka pozostałaby tylko na kartach historii i fotografiach... a my (MK) na to za wiele nie poradzimy. Za małe "pikusie" z nas... a kasy -wiadomo- dużo potrzeba.

Tego typu problemy są i nikt na to nie poradzi.

Z innej mańki zapodam link DO POOGLĄDANIA , który jest przykładem ważności potrzeb. I ja to rozumiem - nawet będąc MK - (nie zasłaniałbym ciałem "zabytkowego" szaletu kolejowego przed nadchodzącą autostradą)... po prostu przełknąłbym ten ból, zrobiłbym fotkę dla pamięci i zapomniał...

Nie chcę siać perspektyw nadchodzącego czarnego scenariusza (jestem optymistą wbrew pozorom  :mrgreen: ), ale jak pisałem na początku, live is brutal i nikt na to nic nie poradzi...
Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!