Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 21:32:14 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: [MBxd2] - odstawione szroty  (Przeczytany 18289 razy)
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« : 16 Listopada 2009, 10:10:39 »
0

Cytat: "Jarek Franczyk"
Samo sprowadzenie motorówki na NKD nie jest niemożliwością

Zwłaszcza ze stoją nieużywane motorówki i niszczeją.
http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50505
http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50506
http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50512
http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50522&foto=1154#opzdj
tylko koszty remontu...
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 16 Listopada 2009, 10:42:56 »
0

Cytat: "andrzej2110"

Tą, to nawet przebudowano na "letniaka". Jeszcze tylko "cabrio" brakuje .
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Phinek
Gość
« Odpowiedz #2 : 16 Listopada 2009, 10:51:02 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 13:24:45 wysłane przez Phinek » Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 16 Listopada 2009, 16:44:27 »
0

Cytat: "Phinek"
Nie dość, że "letniak" to jeszcze "maglew" - gdyż unosi się nad transporterem

piiiiii odpowiedz błędna

http://www.tabor.wask.pl/egzemplarz.php?&id=50510&foto=967#opzdj
ten jest maglew.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Phinek
Gość
« Odpowiedz #4 : 16 Listopada 2009, 19:26:07 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 13:24:37 wysłane przez Phinek » Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 16 Listopada 2009, 20:26:52 »
0

Już poprawione ale to nie moja wina była. Jak kliknąłem cytowanie nie było jeszcze postu grzegorz_sykut, i system źle potem podpisał.
Fotek ja nie robiłem ale faktycznie tam nie widać wózków.


A propo wózków. Czy do motorówki pasują wózki od Lxd2??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Phinek
Gość
« Odpowiedz #6 : 16 Listopada 2009, 20:38:49 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 13:24:25 wysłane przez Phinek » Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #7 : 16 Listopada 2009, 20:54:16 »
0

Phinek, chyba jednak nie pasuje... Jak wydzielisz temat, to wypowiedź rozwinę, bo ostatnio i wózki w loku wymieniałem i w motowozie naprawiałem.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Phinek
Gość
« Odpowiedz #8 : 16 Listopada 2009, 21:48:45 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 13:24:18 wysłane przez Phinek » Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #9 : 16 Listopada 2009, 22:36:17 »
0

Problem leży gdzie indziej, mianowicie w przeniesieniu ciężaru pudła czyli drobnych szczegółach konstrukcyjnych, zatem biorę łyka Tuskiego i zabieram się za tworzenie jednozdaniowego tradycyjnego posta.

I w lokomotywie i w wagonie - czy to doczepnym, czy motorku - usprężyniowanie I stopnia, czyli te, pod którym jest tylko masa nieusprężynowana, w postaci osi i wahaczy, jest takie samo.

He, ale zacząłem, pewnie nikt, oprócz wtajemniczonych, nie zrozumiał o co chodzi.
Napisałem, że same zestawy kołowe mają we wszystkich rumuńskich produktach podobne sprężyny.
Do rzeczy

Różnica budowy wózków jest taka, że lokomotywowy posiadają kulisty czop skrętu - w wózku taką misę do której wpasowana jest wystająca z ramy równie sferyczna część "męska". Przez nią cały ciężar pudła jest przenoszony na wózki i dalej, za pomocą owych sprężyn na zestawy kołowe.

Wózek wagonu, czy to napędowy czy toczny, posiada walcowy czop skrętu, gdzie "męski" sworzeń czopu skrętu, poprzez "prezerwatywę" które tworzy baryłkowe łożysko wykonane z brązu (taki plaster który się otrzyma odcinając z kuli górę i dół, z dziurą w środku), zagłębia się w "żeńskim" kadłubie. Łożysko to przenosi wyłącznie siły poziome. Znaczy przyspieszanie, hamowanie i bokacze. Nie przenosi, bo nie może, żadnych sił nacisku, wszak żeńska część trzyma prezerwatywkę w której góra-dół szaleje walcowy sworzeń, bo nic go w tym nie ogranicza. Chciałby on i na boki poszaleć, ale luzy rzędu 0,1mm skutecznie mu to uniemożliwiają.
Za to cały ciężar pudła wagonu przenoszony jest przez boczne ślizgi podparte sprężynami II stopnia i dodatkowo hydraulicznie wytłumione.

Jaki z tego morał?

1. W loku ciężar wali wprost w środek ramy wózka, wprawdzie też są ślizgi boczne, ale służą one tylko do podparcia pudła, gdy się za mocno gibnie, normalnie luz pomiędzy budą a ślizgiem wózka powinien wynosić 2-4mm.

2. W wagonie ślizgi są na stałe dociskane pudłem i nie ma tu żadnych luzów, dodatkowo pracują one w kąpieli olejowej, wszak przenoszą cały ciężar pudła wagonu na sprężyny II stopnia, a te dalej na ramę wózka, a rama na sprężyny I stopnia i dalej jak w loku.

3. Wózki wagonu i lokomotywy ni jak nie dadzą się zamienić, nawet jako technologiczne, z uwagi na konstrukcyjne różnice. No, chyba, ze się na nich klatki z podkładów wybuduje, ale o tym nie mówimy...

Skończyło mi się Tuskie, kończę zatem post.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 405 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #10 : 17 Listopada 2009, 21:23:14 »
0

Cytat: "Kucyk"
W loku ciężar wali wprost w środek ramy wózka


Czyli w belkę skrętową...

Wracając do wagonów Bxhpi i Mbxd2.
Wiele osób mówi, że wózki w tych wagonach posiadaja belkę bujakową. Jest to totalny absurd. Wózek zbudowany jest na kształt litery H.
Pierwszy stopień odspręzynowania zrealizowany jest w taki sposób jak to Kucyk opisał czyli jest to odsprężynowanie pomiędzy zestawem kołowym a ramą wózka zrealizowane za pomocą wachaczy. W skład takiego odsprężynowania wchodzą sprężyny śróbowe, dwu zwojowe odwrotnie nawinięte. Odwrotne nawinięcie sprężyn ma na celu zabezpieczenie odpowiedniej amortyzacji wagonu w czasie pęknięcia jednej z nich.
Np. pęka nam wewnętrzna sprężyna. Odłamki jej lecą tu i tam ale nie wbiją się w szczeliny sprężyny 1, przez co mamy ciągłe odsprężynowanie zestawu kołowego. Pomysł łatwy w produkcji a jak skuteczny :mrgreen:

Następnie najciekawszy punkt programu czyli 2 stopień odspręzynowania.
Jeżeli wózek taki miałby posiadać belkę bujakową(jak to niektórzy MK sądzą) to zamiast belki skrętowej, która stanowi integralną część wózka powinna być zamontowana belka bujakowa, która nie byłaby integralną częścią wózka. W naszym przypadku mamy jednak belkę skrętową, a więc nie ma możliwości, że jest to belka bujakowa.
Poprostu w naszym wypadku mamy zastosowany 2 stopień odsprężynowania zbudowany w ten sposób jak to Kucyk opisał. Nie zawsze 2 stopień odsprężynowania musi być wykonany za pomocą belki bujakowej. Ma to być odsprężynowanie pomiędzy ramą wózka a nadwoziem wagonu i tak jest a więc stanowi powyższy stopień uspręzynowania.
Zapisane
Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #11 : 28 Marca 2010, 16:18:43 »
0

Odgrzebuję stary temat, ale właśnie zabrałem się za Mbxd2 do MSTS-a. I pomijając fakt,że właśnie przerabiam w wirtualnej praktyce powyższe posty o wózku - mam pytanie z tzw. głupia frant.
Otóż, czy jest jakoś jednoznacznie ( obojętnie czy w przepisach, instrukcjach czy zwyczajowo) określone gdzie Mbxd2 ma przód? Na lokomotywach na 1435mm z reguły wiadomo która kabina jest A a która B, a jak to wygląda w Mbxd2? Bo nie wiem jak ustawić fotel.. znaczy model.. ;-)
Zapisane

Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #12 : 28 Marca 2010, 16:53:57 »
0

P. Korcz podaje że wagon posiada układ osi B'2' zatem wynikało by że kabiną A jest ta od strony wózka napędowego...
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #13 : 29 Marca 2010, 10:01:23 »
0

Ok, dzięki Ci, i tej wersji się trzymajmy ;-)
Zapisane

krzysztof jozwiak
Czytelnik

Długość toru:: 2 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 31 Sierpnia 2011, 00:26:02 »
0

Niedobrze mi się robi jak patrzę na to co się dzieje z krośniewicką wąskotorówką.
Czy któryś z kolegów posiada nowe zdjęcia tych odstawionych szrotów,czy zostały pocięte na złom lub sprzedane
na przykład Czechom ,którzy potrafią doprowadzić je do porządku i wykorzystać w ruchu na swoich liniach.
Zapisane
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 846 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #15 : 31 Sierpnia 2011, 08:10:54 »
+2

Jeżeli robi Ci się niedobrze od patrzenia, to po co chcesz kolejne zdjęcia jeszcze bardziej zdezelowanych szrotów?
No chyba, że lubisz ten stan kiedy jest Ci niedobrze
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
krzysztof jozwiak
Czytelnik

Długość toru:: 2 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 31 Sierpnia 2011, 13:59:14 »
0

Przepraszam kolegę Grzegorza Sykuta jak i innych kolegów ze Świata kolei wąskotorowych ,któych
mogła urazić moja wypowiedż.Sam przez kilka lat korzystałem z usług krośniewickiej kolei wąskotorowej.
Pamiętam pociągi prowadzone na jej liniach parowozami a póżniej wagonami motorowymi mbxd2.
Interesuje mnie los wszystkich kolei wąskotorowych w Polsce ale także poza granicami,kolei, które
odchodzą powoli do historii.Jeszcze raz przepraszam za swoje słowa,których użyłem na początku
swojego postu.

Przepraszam i pozdrawiam

  Krzysztof Jóżwiak
« Ostatnia zmiana: 31 Sierpnia 2011, 23:14:42 wysłane przez krzysztof jozwiak » Zapisane
majk
Nowicjusz
*
Długość toru:: 42 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #17 : 31 Sierpnia 2011, 16:17:54 »
0


Czy któryś z kolegów posiada nowe zdjęcia tych odstawionych szrotów


19 i 22.08 byłem w Krośniewicach i okolicy, zdjęcia wrzucę wieczorem, a co do motorówek to stoją tak, jak stały...


MBxd2 - 215


MBxd2 - 214
Zapisane
Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #18 : 31 Sierpnia 2011, 23:15:09 »
0

No tak, Grzegorz zażartował, a Krzysztof nie wyczytał aluzji, elipsy i przenośni  Spokojnie. Mi też się robi niedobrze jak na te zdjęcia patrzę, zwłaszcza że pamiętam jak to jeździło i działało...
Zapisane

Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!