Jeżeli chodzi koledze o tzw. CommonRail czyli po polsku "układ zasobnikowy". To tam mamy do czynienia z zupełnie odmienną logiką.
CR nie posiadają wad pomp wtryskowych jakim jest dławienie nadmiaru paliwa co zwiększa dawkę wtrysku przy wyższych obrotach, więc nie potrzebują regulatorów obrotów.
To właśnie maksymalna dawka, ustawiona na listwie zębatej, wtryskiwana przy maksymalnych obrotach silnika obciążonego momentem znamionowym daje nam moc maksymalną silnika.
Nie do końca. Silnik można jeszcze troszkę przeciążyć. Dawka wtrysku odpowiadająca mocy znamionowej nie jest dawką maksymalną.
Co się dzieje gdy silnik nie jest obciążony - sprawa prosta, jego sprawność wynosi 0 (słownie ZERO). Wszak paliwo pali, a nie jedzie...
To już filozofia.
Więc jeżeli mówimy o mocy maksymalnej to tylko i wyłącznie w odniesieniu do:
- maksymalnych obrotów (ustawianych na regulatorze)
Moc jest zależna od obrotów ale po przekroczeniu pewnych obrotów moc spada. Silnik osiągnie większa prędkość ale już z mniejszym obciążeniem.
- nominalnym obciążeniu
Nominalne obciążenie to maksymalne jakie silnik powinien uciągnąć. Nam chodzi o moc jaką silnik jest wstanie dać.
- maksymalnej dawce paliwa (ustawionej na listwie zębatej)
Dawka maksymalna daje nam przeciążenie.
Zmniejszamy w ten sposób wysilenie silnika, co jest istotne w przypadku silników agregatowych i lokomotywowych (oba typy silników w odróżnieniu od silników samochodowych są zazwyczaj jednostajnie obciążone mocą bliską do znamionowej).
Teraz zrozumiałem wreszcie o co ci chodzi, Ty po prostu nie odrużniasz lokomotywy od agregatu!!