Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 00:01:32 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 145 146 [147] 148 149 ... 215   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wieczny Konkurs  (Przeczytany 1758384 razy)
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2920 : 14 Grudnia 2013, 09:18:47 »
0

Aby wpuścić powietrze wtórne do spalenia substancji lotnych które wydzielają się ze świeżego węgla i jeżeli nie dostaną odowiedniej ilości tlenu to nie spalą się tylko wylecą tą rurą z przodu kotła.
Zapisane
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #2921 : 14 Grudnia 2013, 09:31:43 »
0

Otóż to.

Silnik spalinowy pracujący na zbyt bogatej mieszance dymi na czarno. Dym ów to nic innego jak sadza powstająca z paliwa dopalanego w wydechu. Aby to zjawisko zniwelować należy albo odjąć dawkę paliwa albo dodać powietrza. Aby utrzymać moc silnika dodajemy powietrza np poprzez turbosprężarkę albo nadtlenkiem azotu.

W przypadku parowozu jest podobnie. Gazy niedopalone jak również luźne cząstki sadzy wylecą kominem jeśli nie pozwolimy im się spalić w palenisku. Nie dopalą się gdy jest zbyt mało powietrza. Otwarcie drzwiczek powoduje dodatkową dawkę tlenu która pozwoli dopalić się gazom powstającym podczas spalania węgla. Łatwo wtedy zaobserwować pewne zjawisko. Otóż w momencie uchylenia drzwiczek dym robi się szarawy a nie czarny czy też żółto-brunatny.

EDYTA: Kol. feyg zahaczył o temat ale poszedł na łatwiznę i kazał mi czytać artykuł na stronie Kowala a to chyba nie na tym polega by szukać w linkach odpowiedzi. Stąd właśnie MichałŁ -> RP1 i odjazd. Podany.
« Ostatnia zmiana: 14 Grudnia 2013, 09:56:44 wysłane przez AXEL » Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2922 : 14 Grudnia 2013, 11:51:29 »
+2

Korzystając z okazji zabawię się w Finka i pomoralizuję w temacie.

W parowozach wąskotorowych drzwiczki paleniska, gdy są zamknięte, powodują że całość powietrza potrzebnego do spalania musi przejść przez warstwę paliwa. Podczas pracy silnika jest to oczywiście korzystne, ale problem powstaje gdy nagle braknie ciągu po zamknięciu przepustnicy. Wtedy z rozgrzanej warstwy węgla wciąż intensywnie wydzielają się węglowodory, jednak brak tlenu sprawia że nie spalają się.

Jeśli zaś w chwili zamknięcia przepustnicy uchylimy (ale nie otworzymy na oścież) drzwiczki, wtedy dostarczymy tlenu i węglowodory te w dużej części się spalą.

Jakie korzyści z tego będziemy mieli? Po pierwsze wykorzystamy energię zawartą w paliwie, która, jak przedpiścy napisali, uleciała by kominem. Ponadto spalanie utrzyma wysoką temperaturę w skrzyni ogniowej a zatem odparowanie pozostanie na wysokim poziomie, co w połączeniu z zazwyczaj w tym momencie następującym uruchomieniu zasilania wodą kotła, pozwoli na utrzymanie stałego ciśnienia pary.

Kolejną korzyścią jest fakt, że ułatwiony przepływ powietrza (warstwa węgla stawia opór, zaś światło drzwiczek - nie) sprawia że dym idzie bardziej w górę, a nie ścieli się jak to ma miejsce gdy się drzwiczek nie otworzy. Dzięki temu w budzie, i w letniakach, nie mamy komory gazowej.

Ktoś zaraz wrzaśnie: Bzdury! Nawet przepisy zabraniają otwierania drzwiczek do innego celu niż wrzucanie węgla, a przy pracy inżektora to już w ogóle nie wolno ich dotykać nawet. Jak tak będzie ktoś robił to mu się kocioł zepsuje!

A ja chcę zauważyć że owszem, nie wolno otwierać na przestrzał drzwiczek aby zmniejszać produkcję pary poprzez wpuszczanie pełnym otworem zimnego powietrza, ale skoro po dodaniu powietrza przez drzwiczki uchylone temperatura wewnątrz skrzyni utrzyma się, to chyba lepiej, niż by miała gwałtownie spaść wobec gaszenia płomienia? Poza tym, co tu dużo kombinować - takie dopuszczanie powietrza górą przewidział sam konstruktor: na sektorze w którym się blokuje rączkę od otwierania drzwiczek jest specjalne wycięcie do utrzymywania drzwiczek w stanie uchylonym.

Na koniec przypomnę, że Angole w ogóle na otwartych drzwiczkach jeżdżą aby zawsze, przez cały czas jazdy, móc sobie śmierdzący bekon na łopacie smażyć i jakoś żyją.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2923 : 14 Grudnia 2013, 17:46:27 »
0

Jak ma się inżektor na odlotową parę można walić węgiel nawet podczas jego pracy.

Dobra a teraz pytanie.

Co jest czynnikiem dmuchającym w dmuchawce?


Zapisane
NTP-13
Młotkowy
**
Długość toru:: 105 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2924 : 14 Grudnia 2013, 23:55:56 »
0

Para świeża
Zapisane

MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2925 : 15 Grudnia 2013, 08:14:01 »
0

Bardzo dobrze.
Para świeża w przeważającej większości nasycona.

NTP-13 zadajesz następne.
Zapisane
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #2926 : 16 Grudnia 2013, 08:59:32 »
0

24h i cisza... Kto następny?
Zapisane
NTP-13
Młotkowy
**
Długość toru:: 105 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2927 : 16 Grudnia 2013, 11:21:10 »
0

1010
Na jakim typie transporterów przewieziecie poczciwego Eaos-a
Zapisane

AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #2928 : 16 Grudnia 2013, 11:32:36 »
0

Na dwóch Tw6a
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2929 : 16 Grudnia 2013, 11:46:42 »
0

Cały Eaos nie wejdzie na żaden pojedynczy transporter.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2930 : 16 Grudnia 2013, 12:16:35 »
0

Obojętnie bo i tak potrzebne są 2 i odpowiedniej długości zwora.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
NTP-13
Młotkowy
**
Długość toru:: 105 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2931 : 16 Grudnia 2013, 16:01:19 »
0

Axel jak najbardziej prawidłowo, Tw6a został skonstruowany do wagonów wózkowych o rozstawie czopów skrętu 8500m, co prawda były wykonywane rożne sztuki wożenia wagonów na innych transporterach, ale nie będące poprawnymi z zasad bezpieczeństwa, natomiast jak to na PKPie było jeździło się tym co było.
Zapisane

Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2932 : 16 Grudnia 2013, 19:13:01 »
0

Nieśmiałe weto zgłaszam: skoro do czteroosiowej znormalizowanej węglarki zaprojektowano jedenastometrową odmianę "Tw6a" to do jakich celów miały służyć siostry ósemki: starsze Tw6 i młodsze Tw6b, ha?
Według mnie Tw6a stworzono by wozić dwuosiowe Es czy Gbs solo, przy zachowaniu możliwości załadunku tradycyjnego (połówkowego) dla cztero- i więcej osiowych pojazdów.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #2933 : 17 Grudnia 2013, 00:53:19 »
0

Coś ktoś coś pokręcił, a ja mogę o tym długo, potem popić i mówić dalej.  

Tw6a ma 8,3 m długości ramy i służył do przewozu Eaosów, Gagsów, platformę Res kiedyś też widziałem, (wydaje mi się że w Gnieźnie w XII 2007) -  zawsze w parach. Po jednym transporterze na jeden wózek wagonu normalnotorowego.

Krótszy Tw6b  - 7,63m długości ramy jest nietypowy i niesymetryczny  - skrzynia z układem hamulca nie jest w nim pomiędzy wózkami jak w Tw6a, a na zewnątrz! Służył on do przewozu cystern, krótszych niż Eaosy. Transportery te składało się w zestaw skrzyniami hamulcowymi "od siebie", skutkiem czego otrzymywaliśmy konstrukcję o dużym zwisie zewnętrznym, za to o bardzo blisko siebie umieszczonych czopach skrętu wózków oraz środkach transportera.W przypadku transporterów pojęcie "środek" nie oznacza miejsca o równej odległości od obu końców tego nietypowego wagonu, a miejsce leżące w środku pomiędzy czopami skrętu - które musi pokrywać się ze środkiem wózka wiezionego wagonu normalnotorowego.
Porównując:
Tw6a: rama 8,3 - rozstaw czopów skrętu 4,23 - rozstaw osi skrajnych 5,63
Tw6b: rama 7,63, ale rozstaw czopów skrętu 2,56 (!) [w związku z czym rozstaw osi skrajnych 4m] - tyle zysku na długości roboczej wagonu dało wywalenie skrzyni hamulcowej spomiędzy wózków na zewnątrz i w tym momencie można na podwójny zestaw ładować cysternę o rozstawie wózków,o ile dobrze pamiętam około 7m, która na dwa Tw6a zwyczajnie jest zbyt krótka, a na 11-metrowy Tw6c za długa i za ciężka.
No i ma koniec:
Do wożenia wagonów towarowych dwuosiowych służył tylko Tw6c - jak najbardziej 11 metrowy, (dokładnie 11,16 m) .  Okazały egzemplarz jest do oglądu w Środzie Wlkp., Tw6a stojący przy nim jest wyraźnie mniejszy.
Chyba rozjaśniłem?
« Ostatnia zmiana: 17 Grudnia 2013, 00:58:21 wysłane przez Brood.K » Zapisane

Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2934 : 17 Grudnia 2013, 08:45:01 »
0

Pogrzebałem sobie trochę i wydaje mi się że widzę światełko w tunelu: Brood, sęk w tym że nie sprecyzowano o jaką szerokość toru w pytaniu chodzi, a to błąd.
Mając za oknem rząd owych wagonów, a w ręce ich karty twierdzę, na torze 1000mm, co następuje:
Tw6 - transportery pierwszej serii, z lat 70, tzw. gnieciuchy, o pofalowanej linii bocznej, ładowność 38t (czasem podawana jako 38,5t), długość ok. 8 m, numery inwentarzowe zaczynające się od 001;
Tw6a - transportery budowane na początku lat '80, belki nośne proste, ładowność 40t, długość 11m, numery 300...
Tw6b - transportery budowane od połowy do końca lat '80, belki nośne proste, ładowność 40t, długość 8m, numery powyżej 100.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #2935 : 17 Grudnia 2013, 20:19:45 »
0

Wypadałoby ruszyć z tematem... Bez względu na to czyja odpowiedź była prawidłowa minęło 24h a więc...

Kto pierwszy...
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2936 : 17 Grudnia 2013, 20:58:52 »
0

Znów mamy karygodną obstrukcję autorską co nie najlepiej działa dla idei, choć teoretycznie, względem zapisu Kolegi NTP masz AXEL'u teraz prawo do zadania pytania.

Inna sprawa - to dydaktyczny, czyli zasadniczy zamysł Końkursu - skoro ma on służyć pogłębianiu wiedzy przy zabawie, to czemu nie założyć że również autor pytania mógł nie zdawać sobie sprawy że istnieją różne, acz poprawne, odpowiedzi? I wtedy warto by aby ktoś, a nie czas, rozstrzygnął kto pyta...
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #2937 : 18 Grudnia 2013, 02:05:24 »
0

No skoro, kto pierwszy, ten lepszy, to ja się wepcham.

1011. W którym roku powstała pierwsza kolej wąskotorowa na obecnych ziemiach polskich?
Zapisane
andrzej84
Zawiadowca
****
Długość toru:: 432 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2938 : 18 Grudnia 2013, 07:22:48 »
0

1851 - dotyczy dzisiejszej górnośląskiej kolejki. początkowo była kolejka konna
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #2939 : 18 Grudnia 2013, 09:16:54 »
0

To prawda, że pierwsze kawałki torów wchodzących później w skład GKW położono w roku 1851. Ale nie jest to odpowiedź prawidłowa.
Zapisane
Strony: 1 ... 145 146 [147] 148 149 ... 215   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!