Świat kolejek wąskotorowych SMF
05 Grudzień 2019, 20:43:30 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 208 209 [210] 211 212 ... 214   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wieczny Konkurs  (Przeczytany 861155 razy)
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1869 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #4180 : 06 Wrzesień 2018, 14:53:54 »
0

Kasa w Golczewie to chyba jeszcze w latach 70-tych przestała istnieć. Jedziesz.
Jeszce można by dodać Świelino, gdzie też była kasa biletowa, ale jadąc przez Białogard jest krócej niż przez Rurkę.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
kamlox
Mechanik
***
Długość toru:: 177 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4181 : 06 Wrzesień 2018, 15:49:11 »
0

To może dalej z przymrużeniem oka:

4849. Prosząc w kasie biletowej o bilet do Rogowa, mogliśmy "przypadkowo" otrzymać bilet do sześciu różnych lokalizacji w Polsce. Jakie to mogły być stacje/przystanki wąskotorowe
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3905 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4182 : 06 Wrzesień 2018, 21:30:42 »
0

Hehe - dobre pytanko bo z pułapką.

Dopełniacz brzmiący do Rogowa może pochodzić od dwóch mianowników: Rogów i Rogowo.

Osobiście znalazłem (1) Rogowo na Żnińskiej KD, (2) na Gryfickiej oraz (3) Koszalińskiej.
Jest jeszcze (4) Rogów na Gryfickiej i wszem znany (5) Rogów w Rogowie.

Jednakże pytanie było o 6 stacji - i tej ostatniej nie jestem w stanie znaleźć, bo jednak Rogów Towarowy to chyba nie to o co Autorowi chodzi.
Zapisane

Naprawa nie będzie tania, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - To podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy. Pamiętaj o tym!
kamlox
Mechanik
***
Długość toru:: 177 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4183 : 06 Wrzesień 2018, 21:44:25 »
0

Jak najbardziej chodziło o wszystkie "Rogowy" które wymieniłeś, łącznie z Rogowem Osobowym i Towarowym liczone jako 2. Prowadź koń-kurs dalej  Duży uśmiech
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3905 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4184 : 09 Wrzesień 2018, 21:23:18 »
0

Hamulce kolejowe - i coś co każdy lubi najbardziej - obliczenia do karty próby hamulca.

Pociąg składający się z lokomotywy i 5 próżnych bryk rumuńskich (po 19t każda) porusza się z rozkładową prędkością 35km/h po szlaku na którym największy spadek wynosi 10‰, a zatem wymagany procent masy hamującej to 22%. Tylko jedna klasa rumuńska ma załączony hamulec zespolony, co akurat spełnia wymagania co do rzeczywistej masy hamującej.

W trakcie jazdy maszynista otrzymuje polecenie zabrania ze stacji pośredniej dwóch próżnych transporterów o masie 8t każdy, nie posiadających jednak sprawnego hamulca zespolonego.

4890. Z jaką prędkością maszynista może prowadzić pociąg po doczepieniu transporterów?

Podpowiem, że właściwe odpowiedzi są... dwie.
« Ostatnia zmiana: 09 Wrzesień 2018, 21:27:46 wysłane przez Kucyk » Zapisane

Naprawa nie będzie tania, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - To podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy. Pamiętaj o tym!
kamlox
Mechanik
***
Długość toru:: 177 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4185 : 10 Wrzesień 2018, 10:22:26 »
0

Janek... taki skład jaki podałeś nie ma wymaganej MH, bo procent rzeczywisty wynosi 14  Mrugnięcie

EDIT: Więc odpowiedź na Twoje pytanie, nawet po doczepieniu transporterów wynosi 20 km/h.
« Ostatnia zmiana: 10 Wrzesień 2018, 10:31:25 wysłane przez kamlox » Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3905 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4186 : 10 Wrzesień 2018, 12:05:36 »
0

Kamil, powiedzmy że coś tam dzwoni ale kościół nieznany. Skład 5 Bxhpi procent spełniony ma, skład 5 Bxhpi + 2 Tyyddhp nie ma, ale wystarczy prędkość obniżyć i konieczna masa hamująca będzie. Więc jak to z tym pytaniem?
Zapisane

Naprawa nie będzie tania, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - To podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy. Pamiętaj o tym!
kamlox
Mechanik
***
Długość toru:: 177 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4187 : 10 Wrzesień 2018, 15:59:07 »
0

No właśnie 5 Bxhpi nie ma spełnionego procentu.

Trochę prostych obliczeń:

Wagon Bxhpi Rumuński próżny - 19t

Trochę matematyki:
Zgodnie ze wszystkimi zasadami procent rzeczywisty masy hamującej wyliczamy ze wzoru:

Hr=Gr/Gs*100

Gdzie odpowiednio:
Hr - Rzeczywisty procent masy hamującej, czyli w naszym przypadku wartość szukana
Gr - Masa hamująca składu, u nas 19 t
Gs - Masa brutto składu, czyli dla 5 klas rumuńskich będzie to 5x19, czyli 95t


Podstawiając pod wzór wartości i po szybkim obliczeniu wychodzi nam 20%, czyli nie mamy masy wymaganej i odczytując wartości z tablicy hamowania pociągów z rozporządzenia już wiemy, że musimy zmniejszyć prędkość do 30 km/h.

A teraz dołączamy transportery.

Wartości nam się odpowiednio przedstawiają:
Hr - nadal niewiadoma
Gr - nadal 19t
Gs - do 95 musimy dodać 2 transportery, czyli będzie 111 t

Podstawiamy pod wzór i liczymy:

Hr = 19/111*100 i po wyliczeniu i zgodnie z zasadą zaokrągleniu w dół wyjdzie nam 17%


Ale teraz widzę że źle spisałem z tablicy i moja poprzednia odpowiedź była błędna, bo prędkość należy zmniejszyć do 25 km/h.
Chociaż jeśli dobrze pamiętam, to Vmax transportera to właśnie 20km/h i dlatego odpowiedź na to pytanie ma 2 odpowiedzi.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3905 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4188 : 10 Wrzesień 2018, 16:31:15 »
0

Gr - Masa hamująca składu, u nas 19 t

A ile wynosi masa hamująca wagonu pasażerskiego?...
Zapisane

Naprawa nie będzie tania, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - To podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy. Pamiętaj o tym!
kamlox
Mechanik
***
Długość toru:: 177 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4189 : 10 Wrzesień 2018, 16:34:30 »
0

Masa własna wagonu plus masa ładunku, która dla wagonu pasażerskiego przyjmuje się 1 tonę na oś. Jednakże w przypadku wagonu próżnego ładunku się nie dolicza.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3905 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4190 : 10 Wrzesień 2018, 17:00:32 »
0

No właśnie źle interpretowany zapis rozporządzenia (która samo w sobie jest pełne sprzeczności i niedorzeczności, ale to już inna kwestia) brzmiący: Masa hamująca wagonu jest równa masie brutto wagonu będącej sumą masy własnej wagonu i masy ładunku; dla wagonów pasażerskich jako masę ładunku przyjmuje się 1 tonę na każdą rzeczywistą oś wagonu skłania do określania że po wysiąściu lub wsiąściu pasażerów masa hamująca (będąca jak pamiętacie wielkością nierzeczywistą, abstrakcyjną) się zmienia. A co jak tylko połowa miejsc jest zajęta? Popatrzcie też, że na pudłach wagonów osobowych jest jedno oznaczenie...

Pamiętajmy: jeśli producent nie określił tego w DTR, to ciężar hamujący klasy to masa własna wagonu + 1 tona na oś, czyli Bxhpi typu A20D-P mają ją wynoszącą 19 + 4 = 23t.

Chociaż jeśli dobrze pamiętam, to Vmax transportera to właśnie 20km/h i dlatego odpowiedź na to pytanie ma 2 odpowiedzi.
Prawidłowy tok rozumowania, bo szybkość pociągu nie może przekraczać maksymalnej dopuszczalnej dla pojazdów włączonych do składu. Jednak jaka jest ta druga poprawna odpowiedź?
Zapisane

Naprawa nie będzie tania, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - To podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy. Pamiętaj o tym!
kamlox
Mechanik
***
Długość toru:: 177 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4191 : 10 Wrzesień 2018, 17:23:58 »
0

Taka, na jaką dopuszczony jest ruch transporterów na danej linii?
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3905 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4192 : 10 Wrzesień 2018, 17:33:42 »
0

A z czego wynika Vmax transporterów?...
Zapisane

Naprawa nie będzie tania, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - To podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy. Pamiętaj o tym!
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 365 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #4193 : 10 Wrzesień 2018, 19:45:43 »
+2

No właśnie źle interpretowany zapis rozporządzenia (która samo w sobie jest pełne sprzeczności i niedorzeczności, ale to już inna kwestia) brzmiący: Masa hamująca wagonu jest równa masie brutto wagonu będącej sumą masy własnej wagonu i masy ładunku; dla wagonów pasażerskich jako masę ładunku przyjmuje się 1 tonę na każdą rzeczywistą oś wagonu skłania do określania że po wysiąściu lub wsiąściu pasażerów masa hamująca (będąca jak pamiętacie wielkością nierzeczywistą, abstrakcyjną) się zmienia. A co jak tylko połowa miejsc jest zajęta? Popatrzcie też, że na pudłach wagonów osobowych jest jedno oznaczenie...

Pamiętajmy: jeśli producent nie określił tego w DTR, to ciężar hamujący klasy to masa własna wagonu + 1 tona na oś, czyli Bxhpi typu A20D-P mają ją wynoszącą 19 + 4 = 23t.

Chociaż jeśli dobrze pamiętam, to Vmax transportera to właśnie 20km/h i dlatego odpowiedź na to pytanie ma 2 odpowiedzi.
Prawidłowy tok rozumowania, bo szybkość pociągu nie może przekraczać maksymalnej dopuszczalnej dla pojazdów włączonych do składu. Jednak jaka jest ta druga poprawna odpowiedź?


Kucyku od kiedy mamy na stanie aż 5 MBxd2?Czyżby stacjonowały w tajnej szopie na lotnisku w Nowym Mieście Mrugnięcie
« Ostatnia zmiana: 10 Wrzesień 2018, 19:53:43 wysłane przez Jsz » Zapisane

Wiem,że nic nie wiem.
Filip Bebenow
Mechanik
***
Długość toru:: 185 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4194 : 10 Wrzesień 2018, 21:42:14 »
+1

A z czego wynika Vmax transporterów?...
Vmax wynika (niezależnie od zapisów DTR pojazdów) z obowiązujących wszystkich przepisów ogólnych tj. § 60 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz. U. 1998, Nr 151, poz. 987 z późn. zm.)

Niezły bałagan jaki panuje w wąskotorowych przepisach (także tych o próbie hamulca) wymaga uporządkowania, bo np. obligatoryjne niewliczanie do masy hamującej pojazdów trakcyjnych - co w przypadku toru normalnego obowiązuje do 200 t- wydaje się absurdalne. Występują też liczne sprzeczności w zakresie prowadzenia pociągu na hamulcach ręcznych. Ale to temat rzeka...

po szlaku na którym największy spadek wynosi 10‰,
Dla ścisłości muszę uzupełnić, że nie zawsze tak to działa!

Do obliczenia procentu wymaganej masy hamującej pociągu jako miarodajne pochylenie należy przyjmować pochylenie na odcinku o długości 1 000 m, którego punkt początkowy i końcowy dają największą różnicę poziomów. Jeżeli na drodze hamowania przed semaforem lub innym urządzeniem sygnałowym służącym do podawania pozwolenia na jazdę jest większe pochylenie, należy przyjąć je jako pochylenie miarodajne.

Wynika z tego, że nie zawsze największe pochylenie jest pochyleniem miarodajnym wpisanym do rozkładu jazdy.

Pozwolę sobie też na uwagę nieco uszczypliwą. Mając kontakt z wieloma przedstawicielami wąskotorowego kolejnictwa często widzę bezradność kolejarzy, którzy nie mają pojęcia jak się oblicza te wszystkie procenty... W wielu przypadkach winne jest podejście zarządcy! Jeśli rozkład jazdy zastępowany jest przez ulotkę reklamową z godzinami odjazdów i przyjazdów to żaden pracownik nie domyśli się jaką wartość wymaganego procentu podstawić do wzoru podanego przez kolegę Kamloxa.

Przypomnijmy więc:
Pochylenie miarodajne wynikające z dokumentacji technicznej danej linii kolejowej wpisane jest w służbowy rozkład jazdy lub regulamin techniczny kolei wąskotorowej. Jeśli nie wiemy jakie to pochylenie jest, zaczerpnijmy wiedzy z archiwalnych zeszytów rozkładu służbowego PKP (tam zawsze są wyszczególnione te pochylenia). Pochylenie miarodajne odsyła nas do tabeli z Załącznika 4 do Rozporządzenia  Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz. U. 2015, poz. 360 z późn. zm.),gdzie możemy sprawdzić jaki procent wymaganej masy hamującej jest dla danej prędkości pociągu. Te informacje zarządca infrastruktury umieszcza w rozkładzie jazdy i dopiero tutaj zaczyna się rola kierownika pociągu lub rewidenta i maszynisty - wcześniej nawet gdyby byli geniuszami, nie otrzymując tego papieru od swoich przełożonych nic nie wymyślą, a karta próby będzie czystą fikcją.

Konieczność wykonania próby i posiadania karty (dokumentu potwierdzającego jej wykonanie) wynika z przepisów prawa ogólnego i nie jest wymysłem, lecz obowiązkiem, co potwierdzają liczne zapytania Przyjaznego Urzędu o te karty w trakcie kontroli ;-)

Pozdrawiam,


Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3905 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4195 : 10 Wrzesień 2018, 22:27:23 »
+1

Ja bym jeszcze dodał Filipie, że najczęściej spotykanym błędem w próbach hamulca jest liczenie masy hamowanej jako ciężaru lokomotywy i wagonów, choć takie w awaryjnych przypadkach się stosuje.

No, ale żeby dziś zakończyć pytanie koń-kursowe liczymy:

Wymagany dla opisanej linii i prędkości procent to 22.
5 próżnych bryk rumuńskich ma masę 19t X 5 = 95t.
Rzeczywista masa hamująca wynosi jedną klasę, zatem 23t.
Wymagana: 95t X 22% = 21t które jest mniejsze od 23, czyli mamy zachowane parametry.

5 klas + 2 Tyyddhp = 111t
Masa hamująca taka sama, czyli 23t.
Wymagana masa 111t X 22% = 24t czyli za mało.

Jeśli zmniejszyli byśmy dla składu o tej masie prędkość z 35 do 30km/h to wtedy wymagany procent wyniesie 19%, zatem wymagany ciężar hamujący będzie wynosił 21t co czyni nasz skład zgodnym z przepisami.

Tylko trzeba jeszcze pamiętać że nie można jechać szybciej niż prędkość konstrukcyjna najwolniejszego pojazdu, co w przypadku transporterów wynosi:

  • 20km/h na torze 750mm;
  • 25km/h na 1000mm.

I to są te prawidłowe dwie odpowiedzi, bo proszę zwrócić uwagę, iż nie podałem na jakiej szerokości toru impreza się odbywa.  Język

Kolega Kamlox zwyciężył, wprawdzie trochę z braku konkurencji, ale zwyciężył. Natomiast Koledze Filipowi ślę serdeczne podziękowania za wkład w szerzenie wiedzy hamulcowej, co do której na naszych wąskich wciąż jesteśmy 100 lat za Afroamerykanami.
Zapisane

Naprawa nie będzie tania, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - To podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy. Pamiętaj o tym!
kamlox
Mechanik
***
Długość toru:: 177 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4196 : 10 Wrzesień 2018, 23:31:29 »
0

To może pozostańmy po części przy tym temacie przepisowym, w dużej mierze mocno podchwytliwym...
4891. Dlaczego na większości kolei wąskotorowych nie powinien być prowadzony ruch pociągów

Myślę, że słowo pociągów jest tu słowem kluczem, chociaż mogę się mylić.
Zapisane
majster
Młotkowy
**
Długość toru:: 138 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4197 : 11 Wrzesień 2018, 16:50:00 »
0

Cytuj
Tylko trzeba jeszcze pamiętać że nie można jechać szybciej niż prędkość konstrukcyjna najwolniejszego pojazdu, co w przypadku transporterów wynosi:

    20km/h na torze 750mm;
    25km/h na 1000mm.

Wszystko się zgadza jednak z jednym wyjątkiem, a mianowicie szybkości konstrukcyjnej transporterów, która owszem na torze 750 mm  wynosiła 20 km/godz., natomiast na torze 1000 mm było to 30 km/godz. Spoglądając w archiwalne służbowe rozkłady jazdy istotnie na kolei grójeckiej pociągi transporterowe miały podaną szybkość rozkładową 25 km/godz., ale na całej sieci kolei pomorskich wszystkie pociągi transporterowe i transporterowo-osobowe mają szybkość 30 km/godz. I rzeczywiście transportery eksploatowane na Pomorzu na tabliczkach miały napis "V max 30 km/godz." Gdzieś w czeluściach mojego foto archiwum mam nawet zdjęcie takiej tabliczki, kiedy je znajdę to zamieszczę.
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2616 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4198 : 11 Wrzesień 2018, 18:15:55 »
0

Troche słabo widać ale widać http://www.ziemiagryfa.org.pl/wp-content/uploads/2017/01/Transportery-s%C5%82u%C5%BCy%C5%82y-do-przewozu-innych-wagon%C3%B3w.-Ich-sk%C5%82ad-znajdowa%C5%82-si%C4%99-w-T%C4%85pad%C5%82ach-%C5%BAr%C3%B3d%C5%82o-zdj%C4%99cie-z-Muzeum-Kolei-W%C4%85skotorowej-w-Gryficach.jpg
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3905 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4199 : 12 Wrzesień 2018, 07:32:28 »
0

Wszystko się zgadza jednak z jednym wyjątkiem, a mianowicie szybkości konstrukcyjnej transporterów, która owszem na torze 750 mm  wynosiła 20 km/godz., natomiast na torze 1000 mm było to 30 km/godz.
No to dałem d... - wobec niezachowania się w Piasecznie żadnej tabliczki (a do Gryfic daleko) uznałem te rozkładowe 25 za konstrukcyjną. Przepraszam. Zawstydzony

Natomiast co do pytania Kolegi Kamloxa, to czy dobrze mi się wydaje, że Kolega też pyta o hamulce?...
Zapisane

Naprawa nie będzie tania, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - To podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy. Pamiętaj o tym!
Strony: 1 ... 208 209 [210] 211 212 ... 214   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!