Piottr_tt
|
 |
« Odpowiedz #4180 : 06 Września 2018, 14:53:54 » |
0
|
Kasa w Golczewie to chyba jeszcze w latach 70-tych przestała istnieć. Jedziesz. Jeszce można by dodać Świelino, gdzie też była kasa biletowa, ale jadąc przez Białogard jest krócej niż przez Rurkę.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
kamlox
|
 |
« Odpowiedz #4181 : 06 Września 2018, 15:49:11 » |
0
|
To może dalej z przymrużeniem oka:
4849. Prosząc w kasie biletowej o bilet do Rogowa, mogliśmy "przypadkowo" otrzymać bilet do sześciu różnych lokalizacji w Polsce. Jakie to mogły być stacje/przystanki wąskotorowe
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #4182 : 06 Września 2018, 21:30:42 » |
0
|
Hehe - dobre pytanko bo z pułapką.
Dopełniacz brzmiący do Rogowa może pochodzić od dwóch mianowników: Rogów i Rogowo.
Osobiście znalazłem (1) Rogowo na Żnińskiej KD, (2) na Gryfickiej oraz (3) Koszalińskiej. Jest jeszcze (4) Rogów na Gryfickiej i wszem znany (5) Rogów w Rogowie.
Jednakże pytanie było o 6 stacji - i tej ostatniej nie jestem w stanie znaleźć, bo jednak Rogów Towarowy to chyba nie to o co Autorowi chodzi.
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
kamlox
|
 |
« Odpowiedz #4183 : 06 Września 2018, 21:44:25 » |
0
|
Jak najbardziej chodziło o wszystkie "Rogowy" które wymieniłeś, łącznie z Rogowem Osobowym i Towarowym liczone jako 2. Prowadź koń-kurs dalej 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #4184 : 09 Września 2018, 21:23:18 » |
0
|
Hamulce kolejowe - i coś co każdy lubi najbardziej - obliczenia do karty próby hamulca.
Pociąg składający się z lokomotywy i 5 próżnych bryk rumuńskich (po 19t każda) porusza się z rozkładową prędkością 35km/h po szlaku na którym największy spadek wynosi 10‰, a zatem wymagany procent masy hamującej to 22%. Tylko jedna klasa rumuńska ma załączony hamulec zespolony, co akurat spełnia wymagania co do rzeczywistej masy hamującej.
W trakcie jazdy maszynista otrzymuje polecenie zabrania ze stacji pośredniej dwóch próżnych transporterów o masie 8t każdy, nie posiadających jednak sprawnego hamulca zespolonego.
4890. Z jaką prędkością maszynista może prowadzić pociąg po doczepieniu transporterów?
Podpowiem, że właściwe odpowiedzi są... dwie.
|
|
« Ostatnia zmiana: 09 Września 2018, 21:27:46 wysłane przez Kucyk »
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
kamlox
|
 |
« Odpowiedz #4185 : 10 Września 2018, 10:22:26 » |
0
|
Janek... taki skład jaki podałeś nie ma wymaganej MH, bo procent rzeczywisty wynosi 14  EDIT: Więc odpowiedź na Twoje pytanie, nawet po doczepieniu transporterów wynosi 20 km/h.
|
|
« Ostatnia zmiana: 10 Września 2018, 10:31:25 wysłane przez kamlox »
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #4186 : 10 Września 2018, 12:05:36 » |
0
|
Kamil, powiedzmy że coś tam dzwoni ale kościół nieznany. Skład 5 Bxhpi procent spełniony ma, skład 5 Bxhpi + 2 Tyyddhp nie ma, ale wystarczy prędkość obniżyć i konieczna masa hamująca będzie. Więc jak to z tym pytaniem?
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
kamlox
|
 |
« Odpowiedz #4187 : 10 Września 2018, 15:59:07 » |
0
|
No właśnie 5 Bxhpi nie ma spełnionego procentu.
Trochę prostych obliczeń:
Wagon Bxhpi Rumuński próżny - 19t
Trochę matematyki: Zgodnie ze wszystkimi zasadami procent rzeczywisty masy hamującej wyliczamy ze wzoru:
Hr=Gr/Gs*100
Gdzie odpowiednio: Hr - Rzeczywisty procent masy hamującej, czyli w naszym przypadku wartość szukana Gr - Masa hamująca składu, u nas 19 t Gs - Masa brutto składu, czyli dla 5 klas rumuńskich będzie to 5x19, czyli 95t
Podstawiając pod wzór wartości i po szybkim obliczeniu wychodzi nam 20%, czyli nie mamy masy wymaganej i odczytując wartości z tablicy hamowania pociągów z rozporządzenia już wiemy, że musimy zmniejszyć prędkość do 30 km/h.
A teraz dołączamy transportery.
Wartości nam się odpowiednio przedstawiają: Hr - nadal niewiadoma Gr - nadal 19t Gs - do 95 musimy dodać 2 transportery, czyli będzie 111 t
Podstawiamy pod wzór i liczymy:
Hr = 19/111*100 i po wyliczeniu i zgodnie z zasadą zaokrągleniu w dół wyjdzie nam 17%
Ale teraz widzę że źle spisałem z tablicy i moja poprzednia odpowiedź była błędna, bo prędkość należy zmniejszyć do 25 km/h. Chociaż jeśli dobrze pamiętam, to Vmax transportera to właśnie 20km/h i dlatego odpowiedź na to pytanie ma 2 odpowiedzi.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #4188 : 10 Września 2018, 16:31:15 » |
0
|
Gr - Masa hamująca składu, u nas 19 t A ile wynosi masa hamująca wagonu pasażerskiego?...
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
kamlox
|
 |
« Odpowiedz #4189 : 10 Września 2018, 16:34:30 » |
0
|
Masa własna wagonu plus masa ładunku, która dla wagonu pasażerskiego przyjmuje się 1 tonę na oś. Jednakże w przypadku wagonu próżnego ładunku się nie dolicza.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #4190 : 10 Września 2018, 17:00:32 » |
0
|
No właśnie źle interpretowany zapis rozporządzenia (która samo w sobie jest pełne sprzeczności i niedorzeczności, ale to już inna kwestia) brzmiący: Masa hamująca wagonu jest równa masie brutto wagonu będącej sumą masy własnej wagonu i masy ładunku; dla wagonów pasażerskich jako masę ładunku przyjmuje się 1 tonę na każdą rzeczywistą oś wagonu skłania do określania że po wysiąściu lub wsiąściu pasażerów masa hamująca (będąca jak pamiętacie wielkością nierzeczywistą, abstrakcyjną) się zmienia. A co jak tylko połowa miejsc jest zajęta? Popatrzcie też, że na pudłach wagonów osobowych jest jedno oznaczenie... Pamiętajmy: jeśli producent nie określił tego w DTR, to ciężar hamujący klasy to masa własna wagonu + 1 tona na oś, czyli Bxhpi typu A20D-P mają ją wynoszącą 19 + 4 = 23t. Chociaż jeśli dobrze pamiętam, to Vmax transportera to właśnie 20km/h i dlatego odpowiedź na to pytanie ma 2 odpowiedzi. Prawidłowy tok rozumowania, bo szybkość pociągu nie może przekraczać maksymalnej dopuszczalnej dla pojazdów włączonych do składu. Jednak jaka jest ta druga poprawna odpowiedź?
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
kamlox
|
 |
« Odpowiedz #4191 : 10 Września 2018, 17:23:58 » |
0
|
Taka, na jaką dopuszczony jest ruch transporterów na danej linii?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #4192 : 10 Września 2018, 17:33:42 » |
0
|
A z czego wynika Vmax transporterów?...
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
Jsz
|
 |
« Odpowiedz #4193 : 10 Września 2018, 19:45:43 » |
+2
|
No właśnie źle interpretowany zapis rozporządzenia (która samo w sobie jest pełne sprzeczności i niedorzeczności, ale to już inna kwestia) brzmiący: Masa hamująca wagonu jest równa masie brutto wagonu będącej sumą masy własnej wagonu i masy ładunku; dla wagonów pasażerskich jako masę ładunku przyjmuje się 1 tonę na każdą rzeczywistą oś wagonu skłania do określania że po wysiąściu lub wsiąściu pasażerów masa hamująca (będąca jak pamiętacie wielkością nierzeczywistą, abstrakcyjną) się zmienia. A co jak tylko połowa miejsc jest zajęta? Popatrzcie też, że na pudłach wagonów osobowych jest jedno oznaczenie... Pamiętajmy: jeśli producent nie określił tego w DTR, to ciężar hamujący klasy to masa własna wagonu + 1 tona na oś, czyli Bxhpi typu A20D-P mają ją wynoszącą 19 + 4 = 23t. Chociaż jeśli dobrze pamiętam, to Vmax transportera to właśnie 20km/h i dlatego odpowiedź na to pytanie ma 2 odpowiedzi. Prawidłowy tok rozumowania, bo szybkość pociągu nie może przekraczać maksymalnej dopuszczalnej dla pojazdów włączonych do składu. Jednak jaka jest ta druga poprawna odpowiedź? Kucyku od kiedy mamy na stanie aż 5 MBxd2?Czyżby stacjonowały w tajnej szopie na lotnisku w Nowym Mieście
|
|
« Ostatnia zmiana: 10 Września 2018, 19:53:43 wysłane przez Jsz »
|
Zapisane
|
Jakub Szadkowski
|
|
|
Filip Bebenow
|
 |
« Odpowiedz #4194 : 10 Września 2018, 21:42:14 » |
+1
|
A z czego wynika Vmax transporterów?...
Vmax wynika (niezależnie od zapisów DTR pojazdów) z obowiązujących wszystkich przepisów ogólnych tj. § 60 ust. 2 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10 września 1998 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie (Dz. U. 1998, Nr 151, poz. 987 z późn. zm.) Niezły bałagan jaki panuje w wąskotorowych przepisach (także tych o próbie hamulca) wymaga uporządkowania, bo np. obligatoryjne niewliczanie do masy hamującej pojazdów trakcyjnych - co w przypadku toru normalnego obowiązuje do 200 t- wydaje się absurdalne. Występują też liczne sprzeczności w zakresie prowadzenia pociągu na hamulcach ręcznych. Ale to temat rzeka... po szlaku na którym największy spadek wynosi 10‰, Dla ścisłości muszę uzupełnić, że nie zawsze tak to działa! Do obliczenia procentu wymaganej masy hamującej pociągu jako miarodajne pochylenie należy przyjmować pochylenie na odcinku o długości 1 000 m, którego punkt początkowy i końcowy dają największą różnicę poziomów. Jeżeli na drodze hamowania przed semaforem lub innym urządzeniem sygnałowym służącym do podawania pozwolenia na jazdę jest większe pochylenie, należy przyjąć je jako pochylenie miarodajne. Wynika z tego, że nie zawsze największe pochylenie jest pochyleniem miarodajnym wpisanym do rozkładu jazdy. Pozwolę sobie też na uwagę nieco uszczypliwą. Mając kontakt z wieloma przedstawicielami wąskotorowego kolejnictwa często widzę bezradność kolejarzy, którzy nie mają pojęcia jak się oblicza te wszystkie procenty... W wielu przypadkach winne jest podejście zarządcy! Jeśli rozkład jazdy zastępowany jest przez ulotkę reklamową z godzinami odjazdów i przyjazdów to żaden pracownik nie domyśli się jaką wartość wymaganego procentu podstawić do wzoru podanego przez kolegę Kamloxa. Przypomnijmy więc: Pochylenie miarodajne wynikające z dokumentacji technicznej danej linii kolejowej wpisane jest w służbowy rozkład jazdy lub regulamin techniczny kolei wąskotorowej. Jeśli nie wiemy jakie to pochylenie jest, zaczerpnijmy wiedzy z archiwalnych zeszytów rozkładu służbowego PKP (tam zawsze są wyszczególnione te pochylenia). Pochylenie miarodajne odsyła nas do tabeli z Załącznika 4 do Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 18 lipca 2005 r. w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu kolejowego i sygnalizacji (Dz. U. 2015, poz. 360 z późn. zm.),gdzie możemy sprawdzić jaki procent wymaganej masy hamującej jest dla danej prędkości pociągu. Te informacje zarządca infrastruktury umieszcza w rozkładzie jazdy i dopiero tutaj zaczyna się rola kierownika pociągu lub rewidenta i maszynisty - wcześniej nawet gdyby byli geniuszami, nie otrzymując tego papieru od swoich przełożonych nic nie wymyślą, a karta próby będzie czystą fikcją. Konieczność wykonania próby i posiadania karty (dokumentu potwierdzającego jej wykonanie) wynika z przepisów prawa ogólnego i nie jest wymysłem, lecz obowiązkiem, co potwierdzają liczne zapytania Przyjaznego Urzędu o te karty w trakcie kontroli ;-) Pozdrawiam,
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #4195 : 10 Września 2018, 22:27:23 » |
+1
|
Ja bym jeszcze dodał Filipie, że najczęściej spotykanym błędem w próbach hamulca jest liczenie masy hamowanej jako ciężaru lokomotywy i wagonów, choć takie w awaryjnych przypadkach się stosuje. No, ale żeby dziś zakończyć pytanie koń-kursowe liczymy: Wymagany dla opisanej linii i prędkości procent to 22. 5 próżnych bryk rumuńskich ma masę 19t X 5 = 95t. Rzeczywista masa hamująca wynosi jedną klasę, zatem 23t. Wymagana: 95t X 22% = 21t które jest mniejsze od 23, czyli mamy zachowane parametry. 5 klas + 2 Tyyddhp = 111t Masa hamująca taka sama, czyli 23t. Wymagana masa 111t X 22% = 24t czyli za mało. Jeśli zmniejszyli byśmy dla składu o tej masie prędkość z 35 do 30km/h to wtedy wymagany procent wyniesie 19%, zatem wymagany ciężar hamujący będzie wynosił 21t co czyni nasz skład zgodnym z przepisami. Tylko trzeba jeszcze pamiętać że nie można jechać szybciej niż prędkość konstrukcyjna najwolniejszego pojazdu, co w przypadku transporterów wynosi: - 20km/h na torze 750mm;
- 25km/h na 1000mm.
I to są te prawidłowe dwie odpowiedzi, bo proszę zwrócić uwagę, iż nie podałem na jakiej szerokości toru impreza się odbywa.  Kolega Kamlox zwyciężył, wprawdzie trochę z braku konkurencji, ale zwyciężył. Natomiast Koledze Filipowi ślę serdeczne podziękowania za wkład w szerzenie wiedzy hamulcowej, co do której na naszych wąskich wciąż jesteśmy 100 lat za Afroamerykanami.
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
kamlox
|
 |
« Odpowiedz #4196 : 10 Września 2018, 23:31:29 » |
0
|
To może pozostańmy po części przy tym temacie przepisowym, w dużej mierze mocno podchwytliwym... 4891. Dlaczego na większości kolei wąskotorowych nie powinien być prowadzony ruch pociągów
Myślę, że słowo pociągów jest tu słowem kluczem, chociaż mogę się mylić.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
majster
|
 |
« Odpowiedz #4197 : 11 Września 2018, 16:50:00 » |
0
|
Tylko trzeba jeszcze pamiętać że nie można jechać szybciej niż prędkość konstrukcyjna najwolniejszego pojazdu, co w przypadku transporterów wynosi:
20km/h na torze 750mm; 25km/h na 1000mm. Wszystko się zgadza jednak z jednym wyjątkiem, a mianowicie szybkości konstrukcyjnej transporterów, która owszem na torze 750 mm wynosiła 20 km/godz., natomiast na torze 1000 mm było to 30 km/godz. Spoglądając w archiwalne służbowe rozkłady jazdy istotnie na kolei grójeckiej pociągi transporterowe miały podaną szybkość rozkładową 25 km/godz., ale na całej sieci kolei pomorskich wszystkie pociągi transporterowe i transporterowo-osobowe mają szybkość 30 km/godz. I rzeczywiście transportery eksploatowane na Pomorzu na tabliczkach miały napis "V max 30 km/godz." Gdzieś w czeluściach mojego foto archiwum mam nawet zdjęcie takiej tabliczki, kiedy je znajdę to zamieszczę.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #4198 : 11 Września 2018, 18:15:55 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #4199 : 12 Września 2018, 07:32:28 » |
0
|
Wszystko się zgadza jednak z jednym wyjątkiem, a mianowicie szybkości konstrukcyjnej transporterów, która owszem na torze 750 mm wynosiła 20 km/godz., natomiast na torze 1000 mm było to 30 km/godz. No to dałem d... - wobec niezachowania się w Piasecznie żadnej tabliczki (a do Gryfic daleko) uznałem te rozkładowe 25 za konstrukcyjną. Przepraszam.  Natomiast co do pytania Kolegi Kamloxa, to czy dobrze mi się wydaje, że Kolega też pyta o hamulce?...
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
|