janeczek
|
 |
« Odpowiedz #1360 : 02 Września 2010, 12:48:36 » |
0
|
I to jest to. Do pełni szczęścia zabrakło tylko czwórki w serii parowozu. Tx4 - 1313. Dla pełnego obrazu. Parowóz WPK 34 wyprodukowany w roku 1921 w fabryce Henschel & Sohn w Kassel z nr fabr. 18520. Pracował na Żuławach, skąd trafił do Karczewa i tu otrzymał nr Tx4-2931. Po likwidacji odcinka Warszawa Most-Otwock został przekuty na 750 mm i pracował w Sochaczewie i Białej Podlaskiej. W roku 1961, w związku ze zmianą zasad numeracji otrzymał nową serię i nr Tx5-1345. Skończył w Gnieźnie. Jako ciekawostkę dodam, że taki sam parowóz WPK 35 otrzymał serię Tx2 i numer 1245. Czyżby miał mniejszą moc? Phinek, prze/ d/kładaj następne pytanko.  A ja mogę sobie odpocząć. 
|
|
« Ostatnia zmiana: 02 Września 2010, 13:51:19 wysłane przez janeczek »
|
Zapisane
|
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #1361 : 02 Września 2010, 14:23:26 » |
0
|
181. Dlaczego Lydka ma luz na wiązarach? Pytanie dotyczy ogólnie luzów na wiązarach, więc stosownie nadaje się do Px czy Wls40... określenie luzów minimalnych mile widziane. Mistrzostwo za podanie metody obliczeniowej prowadzącej do wyznaczenia tychże luzów.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
AXEL
|
 |
« Odpowiedz #1362 : 02 Września 2010, 15:18:10 » |
0
|
Przesuwne osie celem lepszego wpisywania się w łuki.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #1363 : 02 Września 2010, 15:23:18 » |
0
|
...akurat Wls40 to przesuwnych osi nie ma. Phinek, możesz sprecyzować pytanie: czy chodzi o luz między czopem a panewką, a jeśli tak, to czy promieniowo, czy osiowo? Może chodzi o luzy na przegubach wiązarów, a może o luzy całości układu wiązarów, a może...
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
grzegorz_sykut
|
 |
« Odpowiedz #1364 : 02 Września 2010, 15:26:35 » |
0
|
Panowie, gdzie ja jestem? Czy to jest forum popularyzujące wiedzę o kolejkach wąskotorowych czy może kółko naukowe czy zjazd doktorantów z jakiegoś wydziału mechanicznego politechniki?
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam
Grzegorz Sykut Stowarzyszenie Na Rzecz Rozwoju Nadwiślańskiej KW
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #1365 : 02 Września 2010, 15:44:12 » |
0
|
Czy to jest forum popularyzujące wiedzę o kolejkach wąskotorowych czy może kółko naukowe czy zjazd doktorantów z jakiegoś wydziału mechanicznego politechniki? To zależy od tego kto zadaje pytanie...  Ciesz się, że o przekładniach albo wtryskiwaczach nic nie było.
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
AXEL
|
 |
« Odpowiedz #1366 : 02 Września 2010, 16:14:23 » |
0
|
Z resztą, bez luzu by Ci się wszystko zatarło  a żeby się nie zatarło trza posmarować, a żeby się smarowało potrzebny jest film olejowy, a żeby on powstał musi być luz. Więc LUZ 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #1367 : 02 Września 2010, 16:36:24 » |
0
|
Na półtorej godziny zmyłem się i się okazuje, że powstał duży bałagan.
Generalnie to Wls40 nie ma osi przesuwnych tak samo jak Lydka... więc to nie o przesuwność chodzi. Smarowanie OK - zawsze i wszędzie musi być luz na film olejowy.
Dlaczego jednak występuje luz promieniowy w układzie panewka wiązara - czop? Mało tego luz ten jest większy niż li tylko na film olejowy?
Pytanie owszem politechniczne, ale mam nadzieję, że odpowiedź uświadomi nietechnicznym dlaczego Lydka "tak klepie"... no i nie tylko ona... a stąd już tylko droga do tego, aby doceniać pracę tych co o właściwy luz dbają.
Więc Luz...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #1368 : 02 Września 2010, 17:53:45 » |
0
|
Stawiam zatem na grę sprężyn, wszak resory uginając się powodują zwiększenie odległości osi osi względem siebie. Zwiększenie (Δ) można obliczyć z równania Pitagorasa* gdzie Δ = pierwiastek z ( sumy kwadratów odległości osi sąsiednich osi od siebie w stanie statycznym i ugięcia ) - odległość osi sąsiednich osi od siebie w stanie statycznym.
*) Żeby nie było politechnicznie, bo to się w podstawówce przerabia...
|
|
« Ostatnia zmiana: 02 Września 2010, 17:56:47 wysłane przez Kucyk »
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
gajos
|
 |
« Odpowiedz #1369 : 02 Września 2010, 18:36:41 » |
0
|
Panowie, gdzie ja jestem? Czy to jest forum popularyzujące wiedzę o kolejkach wąskotorowych czy może kółko naukowe czy zjazd doktorantów z jakiegoś wydziału mechanicznego politechniki?
Zgadzam się w 100% !! Może czas wyLUZować z tym konkursem? Bo tak ścisła specjalizacja pytań ogranicza udział w konkursie do ledwie kilku elitarnych osób. Dla maluczkich w mechanice edukacja z tego niewielka bo i pytania sprecyzowane a i konkurs nie jest miejscem na edukację w tak ścisłej specjalizacji. Czy naprawdę nie ma już miejsc czy taboru do identyfikacji? A pracę mechaników można doceniać w innym miejscu.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
janeczek
|
 |
« Odpowiedz #1370 : 02 Września 2010, 20:10:37 » |
0
|
Dobrze jest jak jest. Dzięki konkursowi możemy się dowiedzieć o rzeczach i sprawach, które na codzień nas nie za bardzo interesują, których nie znamy. Możemy odprężyć się i zarazem pogłówkować przy pytaniach z tzw przymrużeniem oka. Kupując Rozrywkę właśnie od tego typu krzyżówki rozpoczynam rozwiązywanie. Te krzyżówki są jakby kontynuacją krzyżówek z dawnego Przekroju. Jednocześnie nie silę się na odpowiedzi na pytania czysto techniczne. Nie wiem - odpoczywam, nie szukam w książkach lub google...... zresztą nie zawsze jest tam odpowiedź na pytanie. Szeroki zakres pytań umożliwia udział wszystkim, którzy tylko chcą brać udział. Luz, o który tak dramatycznie apelujesz spowoduje to, że pytania staną się banalne. A chyba nie o to chodzi.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #1371 : 02 Września 2010, 20:41:01 » |
0
|
Kucyku Pitagorasem rozbroiłeś zadanie 181... to właśnie taka błahostka, o której się nie myśli, ba czasem i inżynier zapomni... znane są takie przypadki w przyrodzie, gdzie lokomotywa (konkretnie Lydka) bądź model parowoziku (HF) zostały wykonane zbyt dokładnie - efekt, grzanie, blokowanie... itp.
Płaską grę zestawów kołowych może sobie wyobrazić każdy co miał w podstawowej szkole jakąkolwiek trygonometrię... późniejsze godziny z matematyką (dawniej w podstawowej, teraz to już chyba gimnazjum) uczą patrzenia przestrzennie. Może się bowiem zdarzyć że lokomotywa jedzie po wichrowatym torze i np przednie i tylna oś są poziomo, zaś środkowa jest zwichrowana pod pewnym kątem (np. lewe koło uniesione, a prawe w dole) wówczas zaczynają odgrywać nie tylko promieniowe ale i osiowe luzy... a najlepiej teoretycznie byłoby gdyby czopy były nie walcowe, a sferyczne...
Ot taki temat do pomyślenia - po gimnastykowania szarych zwojów - nie trzeba tu i teraz doktoratu z tego pisać, ale tak sobie podumać do poduszki... czemu nie?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
konrad
|
 |
« Odpowiedz #1372 : 02 Września 2010, 20:47:28 » |
0
|
Ja jeszcze poprę Janeczka, niech jest tak jak jest, bo patrząc na to od drugiej strony np.:ja kompletnie nie znam się na historii i pytania w stylu stacja na kolejce której od xx lat nie istnieje są dla mnie na tyle czarną magią że nawet nie próbuje ich rozwiązywać... a przy takim technicznym pytaniu lubię pomyśleć w domowym zaciszu 
|
|
|
Zapisane
|
Urok sapiącej ciuchci jest niepodważalny ale lokomotywa spalinowa to potęga. 
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #1373 : 02 Września 2010, 20:56:15 » |
0
|
Zatem czas na pytanie 182. Wymień luzy dopuszczalne na panewkach głównych silnika...  Pytanie z gatunku znajomość tekstów ludzi z wąskiego toru: 182. Jakie są najważniejsze cechy w zawodzie kolejarza?
|
|
« Ostatnia zmiana: 02 Września 2010, 20:58:23 wysłane przez Kucyk »
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #1374 : 02 Września 2010, 21:00:11 » |
0
|
- Punktualność - Sumienność - Mocna głowa - Wątroba  A tak bardziej serio to może: "To nieważne... Najważniejsze jest przestrzeganie przepisów BHP - zwłaszcza na kolei... Cześć"
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Kucyk
|
 |
« Odpowiedz #1375 : 02 Września 2010, 21:07:17 » |
0
|
No i znów Phinek zaskoczy nas pytaniem o III nadwymiar panewek korbowodowych w silniku SXXX...
Tak. Najważniejszymi cechami które powinny (zdaniem Kuca) charakteryzować kolejarza są: mocna głowa i zdrowa wątroba. Choć jak jest dobrze zastawiony mięsiwami blat, to i głowa nie musi być pancerna.
Jacku: 67,75mm
|
|
|
Zapisane
|
Na peronie zostało wszystko to Cię męczy. Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.
*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #1376 : 02 Września 2010, 21:10:09 » |
0
|
Kucyku bardzo dobrze odpowiedziałeś, ale jest to odpowiedź na kolejne pytanie... A może piosenkę pana Koracza o Zdrowiu bardzo chciałbyś usłyszeć?  183. Komu (czemu) kłania się kolejarz?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
janeczek
|
 |
« Odpowiedz #1377 : 02 Września 2010, 21:11:45 » |
0
|
Lokomotywie wchodząc do kanału.
|
|
« Ostatnia zmiana: 02 Września 2010, 21:14:20 wysłane przez janeczek »
|
Zapisane
|
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #1378 : 03 Września 2010, 08:35:39 » |
0
|
Tzn. ja słyszałem o takim kolejowym powiedzeniu, że "Kolejarze zderzakom się kłaniają" - dlaczego? ano dlatego, że na normalnym torze aby spiąć wagony najpierw ukłon przed zderzakiem trzeba wykonać.
Skoro nie ma innego propozycji to kol. Janeczek przejmuje pałeczkę.
Jest to tym bardziej adekwatne, że ukłony dla zderzaków są domeną normalnego toru (na wąskim to tylko na przeładunku) zaś "powitania" przed czołownicą (aby się czółkiem nie zarypać) jest jak najbardziej "wąskie".
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
janeczek
|
 |
« Odpowiedz #1379 : 03 Września 2010, 11:44:26 » |
0
|
I łatwiutkie pytanko przed weekendem. 184. Na PKP z jednego peronu odjeżdżały pociągi normalnotorowe i wąskotorowe a stacje nosiły dwie różne nazwy. Jaka to stacja? Nie chodzi o wyróżnik " Wąsk".
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|