Świat kolejek wąskotorowych SMF
19 Kwiecień 2024, 02:53:22 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 183 184 [185] 186 187 ... 215   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wieczny Konkurs  (Przeczytany 1568888 razy)
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #3680 : 09 Listopad 2017, 23:11:35 »
+5

Bo za każdym razem kiedy odpalasz Vapora rumuński astronauta leci gratis do gwiazd, Najwyższa Sosna Karpat, czyli towarzysz Nicolae "Ciao, Cześku" dostaje 10 minut urlopu od piekielnych ogni, a jego uwolniona (chwilowo) z piekła dusza napełnia życiem nienajnowsze już rury, rurki, przewody i wężyki naszego zacnego rumuństwa.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3681 : 10 Listopad 2017, 21:24:53 »
+2

Ja słyszałem że aby podgrzać kocioł Towarzysza Całczesku wystarczy uruchomić podróbkę wszystkiego co cywilizowane, czyli lokomotywę L45H.
No, ale z drugiej strony należy też chylić czoła przed narodem rumuńskim, bo Rumun nie kombinował jak skonstruować lokomotywę, ale zakupił zagraniczne, sprawdzone: silnik, przekładnie, osprzęt, a potem skopiował, dodał swej jakości oraz kultury technicznej i złożył wszystko zusammen und dokupen. I tym sposobem wyprzedził o całe 35 lat Chińczyków którzy obecnie zaopatrują w oryginalne podróbki cały nasz świat.

Odpowiedź na pytanie: do czego potrzebne jest wstępne podgrzewanie w silniku Wola-Henschel? jest bardzo krótka: do niczego.

Niemiecko-rumuński silnik wysokoprężny Maybach posiada wtrysk pośredni. Tam wtryskiwacz ropę rozpyla nie bezpośrednio nad tłokiem, ale w takiej gruszce-komorze umieszczonej w głowicy, gdzie paliwo się zapala i przez otwory łączące gruchę z przestrzenią cylindra niespalona część ropy wraz z płomieniami dopiero śmiga nad tłok gdzie dopełnia się przemiana materii w energię. Takie rozwiązanie daje bardzo kulturalną pracę silnika, ale powoduje trudności z rozruchem gdy komora jest zimna. Do jej podgrzania zazwyczaj stosuje się świece żarowe. Rumun jednak zastosował podgrzewanie całego silnika do 40oC.

Polsko-niemiecki Wola-Henschel ma wtrysk bezpośredni, czyli rozpylacz wali towarem nad tłok bezpośrednio i nie potrzeba żadnego podgrzewania aby zastartować. Prawidłowo wyregulowany silnik, nawet przy swej temperaturze -5oC pali bez problemu. Ale że instalacje do podgrzewania w lokomotywach były w momencie internacjonalnej wymiany silników, a chyba nikt nie zadysponował żeby je demontować, to mamy wiele przypadków że w przedziałach zbiornika paliwa lokomotyw napędzanych Henszlem zachowały się Vapory, albo podwójne Webasta.

Dawajcie, Towarzyszu Kajetanie!
« Ostatnia zmiana: 10 Listopad 2017, 21:35:50 wysłane przez Kucyk » Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3682 : 11 Listopad 2017, 21:59:56 »
0

Tydzień temu, po iluś latach przerwy nawiedziłem warszawskie Muzeum Kolejnictwa. Ku swojemu pewnemu zdumieniu odkryłem, że w zasadzie nic się tam nie zmieniło od czasów, gdy byłem dzieckiem. W zasadzie główną różnicą wydaje się być to, że istniejące makiety kolejowe nie są już uruchamiane przez pracowników ale samodzielnie przez zwiedzających, za pomocą 5 złotowej monety zapewniającej dziecku 2 minuty frajdy.

Tymczasem jednak na drugiej sali jest coś nowego... makieta stacji Klarysew z kolejki Wilanowskiej. Model ładny, kolorowy, jednak, jakby to powiedział anglik, something is no-yes, czyli...

Coś jest nie tak...

I nie, nie chodzi o odcienie farby.


* Foto_1.png (304.03 KB, 519x292 - wyświetlony 652 razy.)

* Foto_2.png (306.89 KB, 519x292 - wyświetlony 675 razy.)
Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1019 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #3683 : 12 Listopad 2017, 00:51:41 »
0

Na 1000mm nie było wagonów 1Aw...
Zapisane

Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3684 : 12 Listopad 2017, 09:53:34 »
0

Dobrze, a co poza tym?

PS. W zasadzie to to zdjęcie powinno trafić do jakiegoś wątku humorystycznego...
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3685 : 12 Listopad 2017, 12:55:11 »
0

Znów jak Breivik - będę strzelał. Wydaje mi się że prezentowane na zdjęciu wagony nie mają nic wspólnego ze Świdnicką Fabryką Wagonów.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Michał Z
Mechanik
***
Długość toru:: 296 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3686 : 12 Listopad 2017, 15:47:24 »
0

PS. W zasadzie to to zdjęcie powinno trafić do jakiegoś wątku humorystycznego...
zdecydowanie
związek modeli z tyczącym ich podpisem przypomina mi znane dowcipy o radiu Erewań

1. model:
wagon motorowy+ jeden wagon doczepny
podpis:
wagon motorowy+ dwa wagony doczepne

2. model:
wagon doczepny ZNTK Opole (błędnie określany czasem przez B. Pokropińskiego jako typ 1W)
podpis:
wagon doczepny typu 1Aw

3. model:
wagony wyprodukowane w 1937 i 1940 r. (motorowe) bądź odbudowywane w latach 50. po NG w latach 60.-70. (doczepne)
podpis:
wagony produkowane w latach 40. i 50.

4. model:
produkcja Lilpop  (motorowe), odbudowa ZNTK Opole (doczepne, wypisywanie z czego te wagony były odbudowane to długa lista...)
podpis:
... w Świdnicy

5. fakt: stosowano różne silniki (różnej mocy), te z rodziny DTK150 dopiero od lat 60.
podpis: ...silnik o mocy 150 KM

6. fakt: takie pociągi kursowały na wszystkich liniach KD Grójeckiej
podpis: kursowały szczególnie na odc. Wilanów-P-no
Zapisane
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3687 : 12 Listopad 2017, 20:58:39 »
0

No i o takie podsumowanie mi chodziło. Jak na jedną tabliczkę lapsusów uzbierało się sporo.

Chociaż i tak nic nie przebije Muzeum Armii w Brukseli gdzie możemy znaleźć ubranego w mundur manekina z podpisem Legiony Pilzduskiego... Aż strach pomyśleć jak jeszcze można to przekręcić.

Michale, prosimy o następne pytanie.
Zapisane
Michał Z
Mechanik
***
Długość toru:: 296 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3688 : 13 Listopad 2017, 07:58:02 »
0

Michale, prosimy o następne pytanie.
nie śledzę tego wątku zbyt pilnie, więc nie wiem, czy się nie powtarzam, ale moje pytanie nawiązuje do poprzedniego i jest następujące:
Na jakich kolejach wąsk. w PL w planowym ruchu kursowały wagony motorowe z dwoma wagonami doczepnymi? Pomijam tu imprezy, przejazdy techniczne, próby itp. itd.
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1976 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #3689 : 13 Listopad 2017, 10:05:05 »
0

Z dwoma wagonami doczepnymi za MBxd2, a nawet z trzema to planowo kursowali na Żuławach.
Ale moja odpowiedź jest niepełna, bowiem w pytaniu była liczba mnoga, a więcej miejsc gdzie bym coś takiego widział, nie pamiętam.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #3690 : 13 Listopad 2017, 18:47:20 »
0

Na pewno również na kwidzyńskiej
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3691 : 13 Listopad 2017, 22:09:10 »
0

Moja zapewne mocno niekompletna lista obejmowałaby:

Przed wojną
- Bydgoska Kolej Powiatowa
- Kolej Wilanowska
- Gliwice Trynek - Racibórz (tu nie mam pewności, ale Soida pisze o ciąganiu pociągu o masie 45 ton, co wskazywałoby na co najmniej dwa wagony)
- Sochaczewska (przynajmniej okazjonalnie)

weryfikacji (nie mam dostępu do materiałów na ten temat) wymagałyby
- Gnieźnieńska
- Wykorzystanie wagonów motorowych produkcji Zakładów Ostrowieckich na PKP

Po wojnie, KD
- Gdańska
- Kwidzyńska
- Hrubieszowska
- Grójecka
- Pomorskie
- Jarocińska

Ale tak na 100% to zapewne nikt nie jest w stanie odpowiedzieć bez dostępu do wszystkich rozkładów służbowych za wszystkie lata na wszystkich KD w Polsce przed i po wojnie...
Zapisane
Michał Z
Mechanik
***
Długość toru:: 296 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3692 : 14 Listopad 2017, 13:43:01 »
+1

Jak dla mnie lista jest całkiem kompletna, można dodać do niej Pleszew, choć nie jest do końca jasne czy znane zdjęcia dotyczą tylko prób czy także normalnych kursów między Pleszewem Wąsk. i Miasto.
Mogę tu potwierdzić, że na Gnieźnieńskiej ciągali 2 doczepy, natomiast wagony Zakładów Ostrowieckich kursowały same albo z jednym wagonem.
Zatem teraz Kajetanie Twoja kolej na pytanie
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3693 : 14 Listopad 2017, 14:20:54 »
0

Dla ciekawości dodam że na Grójeckiej zdarzały się pociągi (wprawdzie w składzie "wzmocnionym" względem rozkładowego) gdzie, jak w przypadkach SN61 - spinano dwa motowozy i do nich dodawano 4 doczepy. 
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3694 : 14 Listopad 2017, 22:48:32 »
0

Google street view prowadzi nas aż do Estonii, a tam trafiamy na następującą miejscowość.

Co ta miejscowość ma wspólnego z konstrukcją wagonu 3Aw?

Dodam że jest to rzecz zupełnie jawna, do wyszperania w necie.


* Gdzies daleko.png (216.54 KB, 392x315 - wyświetlony 628 razy.)
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #3695 : 15 Listopad 2017, 23:05:08 »
0

Odpowiedź brzmi - wózki. Jak wiadomo, poprzednik 3Aw czyli 2Aw miał, obok wywietrzników również inne wózki ( jak w 1Aw).
Wózki "bulman", które otrzymały później 2Aw i 3Aw były wzorowane na wózkach wagonów wyprodukowanych przed wojną przez zakłady w Moisakula
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3696 : 15 Listopad 2017, 23:48:50 »
0

Zgadza się

Na stronie:
http://dzd-ussr.ru/ps/pafawag/index.html

Znajdujemy następujący fragment

В том же 1957 году группа специалистов завода PAFAWAG прибыла в Эстонию для обследования уже поставленных вагонов в реальных условиях эксплуатации.

Для проведения испытаний был специально сформирован состав из нескольких вагонов PAFAWAG модели 2Aw и одного вагона 2-го класса, построенного до войны железнодорожными мастерскими Мыйзакюла. Вел поезд тепловоз ТУ2. Во время испытательной поездки на скорости 40-50 км/ч было выявлено заметное ухудшение плавности хода. При этом плавность хода вагона мыйзакюльского вагона оставалась вполне приемлемой. Естественно, внимание польских специалистов привлекли тележки «Бульман», на которые опирался этот вагон.

Проводившей испытания комиссией было принято решение о необходимости перепроектирования тележек вагона PAFAWAG. Для этой цели одна тележка «Бульман» была отправлена на завод PAFAWAG.

С 1958 года в СССР начали поставляться вагоны модели 3Aw с тележками новой конструкции, во многом напоминавшими тележку «Бульман». Эти тележки имели двойное рессорное подвешивание с использованием трех поперечных листовых эллиптических рессор и четырех цилиндрических пружин на каждую тележку. Тележки были оснащены буксами на подшипниках скольжения и балансирным возвращающим аппаратом, уменьшающим рыскание тележки при движении по прямым участкам пути.


W tekście znajdujemy jeszcze fotografię tego pierwowzoru:



Długo szukałem, o co chodziło z tymi wymienionymi w powyższym tekście "Warsztatami Myjzakjuła". Domyślałem się, że chodzi o jakąś pokrętną transliterację, ale podejrzewałem raczej niemiecki. Informacja, że chodzi o miejscowość w Estonii, była dla mnie sporym zaskoczeniem.

Podobnie zapewne rzecz się ma z określeniem "wózek typu bulman". Obstawiam, że chodzi raczej o amerykańskie nazwisko Pullman. Bo i sam wózek tego typu jest wynalazkiem zza Oceanu



Dość ciekawa jest też historia samej miejscowości Moisakula. Do początku lat 70-ych była to wąskotorowa  stacja węzłowa. Po torze 750 mm można było stamtąd dojechać aż do Tallina. Same warsztaty wagonowe istnieją do dziś, ale w stanie ruiny.
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #3697 : 16 Listopad 2017, 09:57:48 »
0

Zastanawiał mnie ten Bulman. Ale skoro to transkrypcja Pullman to niech będzie.
Ad rem:
Z moją rodzinną Zduńską Wolą wiążą się losy trzech wąskotorowych parowozów Dh2. Jakie to parowozy?
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
kamlox
Mechanik
***
Długość toru:: 217 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3698 : 16 Listopad 2017, 11:05:55 »
0

Px48 - 1723
Px29 - 1708

Ale trzeciego za cholerę nie mogę znaleźć 
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3699 : 16 Listopad 2017, 11:07:26 »
0

Px49-1791 
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Strony: 1 ... 183 184 [185] 186 187 ... 215   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!