Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 12:10:19 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 193 194 [195] 196 197 ... 215   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wieczny Konkurs  (Przeczytany 1565181 razy)
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3880 : 05 Luty 2018, 22:28:44 »
0

Wydaje mi się że tych "wyjątkowych" Saw były dwie - 1793 i 1791, choć ten drugi numer miał przyspawaną sprężarkę już kiedy posiadł serię Px48.
Otóż moim zdaniem parowozom Px49 do końca ich eksploatacji brakowało układu hamulca pneumatycznego.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #3881 : 06 Luty 2018, 09:53:04 »
0

Dokładnie. Parowozy Px49, z wyjątkiem 1793 (możliwe że jeszcze jakiegoś innego, ale zdjęć nie ma lub nie są mi znane) nie doczekały się hamulca zespolonego. Nawet maszyny przebudowane przez dopięcie tendra Pt6x48 do końca jeździły bez sprężarki.
1791 to trochę inny temat. On sprężarkę dostał... "pośmiertnie" stąd nie ująłem go w pytaniu.

Jedziesz dalej!
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3882 : 06 Luty 2018, 18:21:43 »
0

No dobrze... skończyły mi się pytania z obsługi kotła, zatem przejdźmy do urządzeń uzupełniających.
W większości polskich parowozów do regulacji pobierania pary z kotła do silnika stosowane są wewnętrzne przepustnice zaworowe umieszczone w zbieralniku pary. Przepustnice te posiadają zawsze dwa zawory - tzw. mały i duży.

4824. Dlaczego (lub do czego) przepustnica posiada dwa zawory?
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Filip Bebenow
Mechanik
***
Długość toru:: 185 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3883 : 06 Luty 2018, 18:44:41 »
0

Przepustnice te posiadają zawsze dwa zawory - tzw. mały i duży.

4824. Dlaczego (lub do czego) przepustnica posiada dwa zawory?

Gdyby przepustnica miała tylko duży zawór, to potrzebaby nadludzkiej siły aby go podnieść/przesunąć, a zatem przezwyciężyć ciśnienie pary w kotle. Uniesienie małego zaworu zwanego w niektórych przypadkach pomocniczym odciąża zawór duży (zwany głównym) i można w miarę płynnie regulować uchyleniem budy, kryki lub po prostu przepustnicy.

Korzystając z okazji dorzucę swój komentarz - niejednokrotnie byłem świadkiem, gdy do otwarcia przepustnicy trzeba było angażować siłę całego ciała stukilogramowego maszynisty wieszającego się oburącz na dźwigni. Oczywiście nikt nie usunął konstrukcyjnego rozwiązania polegającego na wyposażeniu w dwa zawory. Notoryczne niesmarowanie dławnicy przepustnicy na wyjściu z kotła, a także ... nadmierne stoczenie i utrata właściwego wymiaru (pod koniec PKP - oszczędnościowo!) powodowały, że mały zawór nie do końca spełnia swoje zadanie.

Pozdrawiam,
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3884 : 06 Luty 2018, 20:55:29 »
+3

Jak zwykle popadam w skrajności - albo zapodaję pytanie zbyt trudne i przepytywanych za uszy muszę ciągnąć by słowo stało się odpowiedzią, albo zbyt łatwe - o, i widać to powyżej. Wystarczyło 20 minut.
Oczywiście Kolega Filip zadaje następny konkurs, ale ja jeszcze korzystając z okazji walne wieczorny wykładzik boży o miodzie i jego znaczeniu w przyrodzie.


Popatrzcie na rysunek przepustnicy:



Przepustnica otoczona jest parą która prze na wszystko swym ciśnieniem. Mamy zawór mały, zwany dodatkowym, czy też pomocniczym, który gdy zostanie uniesiony przepuszcza parę jak strzałki pokazują pod grzybek zaworu głównego 5 który siedzi na gnieździe 2. Pod grzybkiem dużym jest w kadłubie 1 taka komora z kanalikiem łączącym się z rurą prowadzącą parę do silników. Komorę uszczelnia pierścień 6.

Jeśli w komorze niebieskiej nie ma ciśnienia, to na główny grzybek 5 nacisk pary od góry wyniesie w parowozie Px48 ok. 1,5t i nie ma bata aby go otworzyć. Jeśli zaś wpuścimy parę podnosząc mały grzybek (aby tego dokonać trzeba siły ledwie ~30kg) to ciśnienia nad i pod dużym czerwonym zaworem będą równe i całość będzie można otworzyć i towar popłynie do silników.

Dla nielubiących rysunków zapodaję zdjęcie przepustnicy w częściach. To po lewej to kadłub 1 a po prawej zestaw zaworów głównego i pomocniczego - widocznego trochę wewnątrz dużego:



Kto nie zakapował, to jeszcze jedno zdjęcie dostanie. Widać na nim zbliżenie na zawór główny z wystającym po lewej pomocniczym oraz pokrywę kadłuba przepustnicy (gniazdo 2) na której uszczelnia się zawór główny.



A teraz rozwiązanie przypowieści o opornej przepustnicy przytoczonej przez Kolegę Filipa. Powodem dla którego nie można było otworzyć zaworu nie była zatarta dławnica - jeśli komora odciążająca jest w takim (typowym) stanie jak poniżej:



Zaś pierścień uszczelniający ma taką "idealną" gładź:



To nie ma co się spodziewać że ciśnienia nad i pod zaworem się wyrównają. Po prostu przez nieszczelności pierścień-kadłub oraz przez niebieski otworek (tu zwrócę uwagę że na poprzedniej fotce widać ten kanalik łączący przestrzeń niebieską z rurą do silników który służy do tego aby przepustnicę móc zamknąć) para spierdala i główny zawór nie da się otworzyć inaczej niż siłowo.

No to dla grzecznych Czytelników będzie teraz zdjęcie zamontowanej w kotle przepustnicy wraz z widocznym sterowaniem zaworami - to taki kabłąk obejmujący "buta".



Na koniec aforyzm o maszyniście co miał kłopoty ze stanem uszczelnienia swego dużego zaworu i siłowo musiał na co dzień uruchamiać wypływ pary do silników:

Zamiast między fajne cyce
Musiał walić w przepustnice.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Filip Bebenow
Mechanik
***
Długość toru:: 185 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3885 : 07 Luty 2018, 00:18:03 »
0

Jak zwykle popadam w skrajności - albo zapodaję pytanie zbyt trudne i przepytywanych za uszy muszę ciągnąć by słowo stało się odpowiedzią, albo zbyt łatwe - o, i widać to powyżej. Wystarczyło 20 minut.
Oczywiście Kolega Filip zadaje następny konkurs, ale ja jeszcze korzystając z okazji walne wieczorny wykładzik boży o miodzie i jego znaczeniu w przyrodzie.
Wspaniale się czyta wykłady Janusza, zwłaszcza że poparte są odpowiednimi przykładami! To najlepsze świadectwo dla tych, którzy te części widziale we Fleszarze lub Neumannie, ewentualnie w Biblioteczkach i pozostały w ich umysłach wyłącznie jako brązowawo-czarne grafiki. Niespodzianka - to wszystko istnieje naprawdę ;-)

A zatem czas na 4825. Pytanie:

Które części (podzespoły) podwozia można stosować zamiennie w pojazdach MBxd2-Lxd2?

Pozdrawiam,

FB
Zapisane
prof_klos
Mechanik
***
Długość toru:: 284 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #3886 : 07 Luty 2018, 11:35:59 »
0

Całe wózki jezdne?
Zapisane

Filozofia sztuką życia...!
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #3887 : 07 Luty 2018, 11:46:06 »
0

Całe to nie. Lxd2 nie ma belki bujakowej.
Ale już zestawy kołowe, przekładnie osiowe, wahacze...
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3888 : 07 Luty 2018, 11:52:39 »
+1

Ja przepraszam że się wetnę, ale również w MBxd2 bujakowej belki brak...
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #3889 : 07 Luty 2018, 11:54:50 »
0

Ja przepraszam że się wetnę, ale również w MBxd2 bujakowej belki brak...
Racja. W Lxd2 nie ma drugiego stopnia odsprężynowania.
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
majster
Mechanik
***
Długość toru:: 168 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3890 : 07 Luty 2018, 16:07:27 »
0

Sprężyn pierwszego stopnia z Bxhpi nie można zastosować w Lxd2 bo są "słabsze" i rama wózka w lokomotywie z takimi sprężynami usiądzie odbojnikami na wahaczach.
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #3891 : 07 Luty 2018, 16:16:21 »
0

Stąd o nich nie pisałem ;-) nie mam pewności co do przykładni osiowych...
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Filip Bebenow
Mechanik
***
Długość toru:: 185 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3892 : 07 Luty 2018, 18:27:41 »
0

Stąd o nich nie pisałem ;-) nie mam pewności co do przykładni osiowych...
Wyszło na to, że wymieniliśmy więcej rzeczy, które NIE PASUJĄ niż te, które pasują :-)

Jak zastrzega producent czyli FAUR - zastosowano w MBxd2 przekładnie osiowe 2A100 i 1A100 analogiczne do stosowanych wcześniej w Lxd2. Do listy części, które umożliwiają wzajemne wędrówki między typami pojazdów doliczyłbym zestawy kołowe (znam przypadki podmiany w praktyce), wstawki hamulcowe, niektóre elementy układu mechanicznego hamulca oraz szeroko pojęty drobny osprzęt (kapsle, przewody pneumatyczne itd.).

Pomimo pozornego podobieństwa wózki nie pasują do siebie, przede wszystkim ze względu na konstrukcje czopa skrętu, ale także jak koledzy wspomnieli - fakt występowania amortyzatorów i inne parametry sprężyn resorowych.

Rozumiejąc, że temat nie został wyczerpany posypuję głowę popiolem, gdyż powinienem sprecyzować ile miałoby być podanych prawidłowych odpowiedzi, myślę że Kolejne pytanie należy do dobrzyn'a :-)

Pozdrawiam,
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #3893 : 09 Luty 2018, 16:11:55 »
0

Chwilowo nie mam pomysłu na pytanie. Kto pierwszy...
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3894 : 09 Luty 2018, 18:47:17 »
0

Kotłowe pytania jakoś definitywnie mi się skończyły, a na ogólno-parowozowe jeszcze będzie czas, zatem dziś zacznę inny wątek związany z bezpieczeństwem obsługi bez względu na rodzaj trakcji, gdyż jak życie pokazuje, niestety - dziedzina ta kuleje jak mało która.

Wyjechaliśmy z hali i szykujemy lokomotywę (parową, czy też spalinową) do pracy, a tu pomocnik mówi że jedna wstawka hamulcowa jest pęknięta od zużycia. Zatem mus wymienić. No to wjeżdżamy na kanał i...

4826. Jakie dwie czynności obowiązkowo należy wykonać przed wymianą klocka?
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #3895 : 10 Luty 2018, 10:45:43 »
0

Logika podpowiada: płozy pod koła i odhamować
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3896 : 10 Luty 2018, 11:52:24 »
0

No fakt - jest to pierwsze co trzeba zrobić - zabezpieczyć sprzęt przed ruszeniem oczywiście nie przez zahamowanie lokomotywy, choć w przypadku Lxd2 jeśli wstawka jest na wózku przednim można zręczny zakręcić (bo działa na wózek pod kabiną). Identycznie w parowozie Px - można zahamować tender postojowym.
Tak na marginesie: płozę stosujemy raczej przy pociągu, pojazdy szczególnie przy serwisie unieruchamiamy klinami, lub płozą i klinem.

Ale jaka jest druga, o wiele ważniejsza dla bezpieczeństwa mechanika czynność?
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Filip Bebenow
Mechanik
***
Długość toru:: 185 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3897 : 10 Luty 2018, 12:04:46 »
0


Ale jaka jest druga, o wiele ważniejsza dla bezpieczeństwa mechanika czynność?

Pojazd po pierwsze podklinować, zahamować ręcznym w wózku, którego nie tykamy (lub w przypadku Lxd2 wózka pod budą nie ruszamy tego), ale przede wszystkim.... Odprężamy układ pneumatyczny! Żeby przypadkowe trącenie zaworu maszynisty (lub np. w SM42 nastawnika jazdy) przez kogokolwiek nie ucieło łapy grzebiącemu na podwoziu!!!

Pozdrawiam Behapowsko ;-)
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3898 : 10 Luty 2018, 13:02:21 »
0

OCZYWIŚCIE!!! Najważniejszą czynnością jest całkowite wydojenie układu pneumatycznego. Powtarzam - CAŁKOWITE: zbiorniki główne, główne zredukowanego ciśnienia, pomocnicze i sterownicze. Nic ciśnienia nie ma w nich być. Czemu: pomijając już akcjówę o której Kolega Filip pisze, przecież zawsze może się zdarzyć że z jakiegoś powodu spadnie ciśnienie w przewodzie głównym i samoczynny zadziała.

A teraz taka rada, bo widzę że jeden Kolega kręci nosem: niech każdy z Was, tak dla utrwalenia sobie w pamięci tej zasady, weźmie parówkę albo nawet patyk, wsadzi w szczelinę między klockiem a zestawem i zahamuje pojazd. A potem pomyśli że ta parówka, czy patyk to był jego własny palec.

Dawaj Filipie!
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Filip Bebenow
Mechanik
***
Długość toru:: 185 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3899 : 10 Luty 2018, 18:02:06 »
0


Dawaj Filipie!

Kolejne pytanie będzie z zakresu ruchu kolejowego:

4827. Co powinien zrobić maszynista prowadząc pociąg po linii kolejowej wyposażonej w semafory kształtowe, gdy napotka przed sobą semafor wskazujący swym ramieniem sygnał "Sr 1" (ramię semafora podniesione do góry pod kątem ok. 45 st.), a jednocześnie na semaforze tym świeci się lampa oświetlona kolorem czerwonym?

Odpowiedź UZASADNIJ. Jedno z moich ulubionych pytań zadawanych młodym adeptom sztuki powożenia końmi mechanicznymi po żelazie.

Pozdrawiam,

FB
Zapisane
Strony: 1 ... 193 194 [195] 196 197 ... 215   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!