2xm
|
 |
« : 07 Kwietnia 2010, 02:23:56 » |
0
|
Temat pokonkursowy, wydzielony z: http://750mm.pl/viewtopic.php?p=37311#37311Linia funkcjonowała w latach 1900 - 1904 jako linia o szerokości 800mm przez teren Filtrów. Po powstaniu torów kolei kaliskiej (1524mm) do Dworca Osobowego Kaliskiego linia została odcięta od stacji przeładunkowej z DŻWW. Dodatkowo w 1906 r. nakazano rozbiórkę odcinka na terenie Filtrów (ok. 700m, co stanowiło ponad 20% długości całej linii). Nowa linia dowozowa powstała gdzieś na przełomie 1911/1912 r. Tor został przebudowany na trójszynowy - patrząc na zdjęcie u Pokropińskiego, to chyba jednak na czteroszynowy (800/1000mm), co umożliwiło korzystanie z niej również taborowi Kolei Grójeckiej. Powstała również nowa stacja przeładunkowa w innym miejscu niż poprzednia. Jej układ torowy musiał się ciekawie prezentować: tory o czterech szerokościach: 800, 1000, 1435 i 1524mm. Dość szybko ubył oczywiście tor szeroki przebudowany na normalny, jednakże linia dowozowa nadal krzyżowała się z torami 1524mm... Tramwajów Warszawskich. Jakby tego było mało w późniejszym okresie tory krzyżowały się również z linią EKD... Po długiej walce linię dowozową rozebrano w 1935 r. Następnym krokiem było przekucie Kolejki Wilanowskiej na 1000mm i włączenie w sieć Kolejki Grójeckiej, dzięki czemu uzyskano dostęp do nowej stacji przeładunkowej w Piasecznie. Czas na mapy :grin: :  Najstarsza mapa - Twierdza Warszawa z 1915 r. Jeśli chodzi o interesującą nas linię dowozową, to przedstawia ona stan z ok. 1905 r. Istnieje już szerokotorowa linia do Dworca Osobowego Kaliskiego (na zielono), lecz istnieją również tory na terenie Filtrów. Na granatowo DŻWW, fiolet - Kolejka Grójecka (jeszcze bez połączenia z linią dowozową), błękit - Kolejka Wilanowska.  Podobnie sprawa wygląda na mapie austriackiej 1:200 000 Mapa WIG 1:100 000 P39 S32 Warszawa Południe z 1932 r.Nowy przebieg linii dowozowej z ominięciem filtrów i nową stacją przeładunkową. Oczywiście już bez szerokiego toru kolei kaliskiej, za to z normalnym torem EKD i połączeniem z Kolejką Grójecką. Mapa WIG 1:25 000 z 1931 r. (kopia z 1953 bez zmian). Fragment okolic stacji przeładunkowej, Na zielono zaznaczone linie tramwajowe. Warto zwrócić uwagę na linię tramwajową w ulicy Nowowiejskiej biegnąca równolegle do toru linii dowozowej.
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
gajos
|
 |
« Odpowiedz #1 : 07 Kwietnia 2010, 02:48:50 » |
0
|
Dzięki Marku za rewelacyjne mapki. Przy okazji mam pytanko poza konkursem o bocznicę odchodzącą od P. Unii Lubelskiej w stronę obecnych Pól Mokotowskich. Czy nie miała ona przypadkiem znaczenia militarnego?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #2 : 07 Kwietnia 2010, 03:34:07 » |
0
|
Bardzo prawdopodobne - teren ten już w XIX w. należał do wojska. Warto pamiętać, że tu właśnie znajdowało się pierwsze warszawskie lotnisko ( http://pl.wikipedia.org/wiki/Lotnisko_Mokotowskie ). Czytając o inwestycjach Niemców z czasów I Wojny Światowej, doprowadzenie bocznicy od położonej tuż obok stacji Kolejki Grójeckiej wydaje się oczywiste. Zajrzyj tutaj: http://www.varsovia.pl/varsovia/index.php-frame=main&mapa=0&item=803&top=12.htm . Znajdziesz między innymi coś takiego:  Co więcej - widać, że na lotnisko doprowadzono również bocznicę normalnotorową... Biegła biegła ona najwyraźniej równolegle do fragmentu naszej linii dowozowej omijającej Filtry (co widać na mapce powyżej). Na mapce z poprzedniego postu zaznaczone są jej fragmenty. Nie ma jej również na mapie 1:100 000. Wskazywałoby to na jej likwidację ok. 1930 r. To, co wydaje mi się być szczątkami bocznicy normalnotorowej zaznaczyłem na błękitno. No i jeszcze drugi adres: http://www.polatca.pata.pl/papierki/hist_lotn/mokotow.htm
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
janeczek
|
 |
« Odpowiedz #3 : 07 Kwietnia 2010, 08:55:24 » |
0
|
Wskazywałoby to na jej likwidację ok. 1930 r. Z całą pewnością była jeszcze w 1935 r. Na Polach Mokotowskich odbyły się uroczystości pogrzebowe ŚP Marszałka. Trumna została umieszczona na specjalnie przygotowanym wagonie, na którym została przewieziona do Krakowa.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #4 : 07 Kwietnia 2010, 09:04:16 » |
0
|
W sumie zlikwidowanie jej przed przeniesieniem PZL (1934) i samego lotniska (od 1935 r.) byłoby mało logiczne. Zastanawiam się tylko, dlaczego nie ma jej na mapie... Za to tutaj najwyraźniej została ona zaznaczona: http://www.trasbus.com/plan1935.htmJeszcze fotoplan Warszawy z 1935 r. http://www.warszawa1939.pl/index_fotoplany.php
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
Phinek
Gość
|
 |
« Odpowiedz #5 : 07 Kwietnia 2010, 09:46:00 » |
0
|
.
|
|
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 11:56:51 wysłane przez Phinek »
|
Zapisane
|
|
|
|
track-and-train
Młotkowy
 
Długość toru:: 111 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #6 : 07 Kwietnia 2010, 10:57:27 » |
0
|
super temat  jest jeszcze chyba coś innego bardzo ciekawego co widać na mapkach: czy mnie wzrok nie myli, że kolej wilanowska (na błękitno) tuż za 'rozwidleniem' z koleją grójecką (fiolet) przecina pod kątem prostym skarpę? Czy mam rozumieć, że to w tym miejscu był fragment zębaty?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #7 : 07 Kwietnia 2010, 11:51:49 » |
0
|
To jeszcze kilka zdjęć Pl. Unii Lubelskiej Zdjęcie zrobione prawie prostopadle do tych od Phinka. Toru nie widać, ale powinien biec za autobusami przed parkanem. W zbiorach NAC jest kilka zdjęć z budowy i odsłonięcia Pomnika Lotnika: Widok od drugiej strony. Poprawcie mnie, jeśli się mylę, ale za rogatką z lewej strony mamy stację Kolejki Grójeckiej.  Tu dla odmiany widok bardziej z góry na wylot Polnej. Niestety tłum zasłania tor...  Jeszcze jedno zdjęcie - tym razem zdaje się, że w tle stacja Kolejki Wilanowskiej...  I jeszcze jedno (trochę małe, ale za to wyraziste :wink: ): http://www.warszawa1939.pl/index.php?r1=unia_rogatka&r3=0Czy mam rozumieć, że to w tym miejscu był fragment zębaty? Według mojej wiedzy - tak Ale mnie wzięło - a powinienem się uczyć, bo inaczej moja sobotnia wizyta w pewnym budynku przy Al. Armii Ludowej może nie być zbyt przyjemna. Na, ale co tam... Kolejny pomnik i kolejne zdjęcia - tym razem Pomnik Sapera (obecnie Nowowiejska róg Niepodległości). Wygląda na to, że jednak były 3 szyny...  Instytut Aerodynamiczny PW 
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
Ptr
|
 |
« Odpowiedz #8 : 07 Kwietnia 2010, 13:45:54 » |
0
|
To i ja jeszcze trochę fotek dołączę choć tez powinienem się uczyć: Rozbiórka starej stacji na pl. Unii Lubelskiej, r. 1935.07: Prowizoryczna stacja, przeniesiona z pl. Unii Lubelskiej na skrzyżowanie ul. Puławskiej z ul. Odyńca, r. 1935.07: Wagon motorowy spełniający rolę budynku stacyjnego na końcowej stacji kolejki, r. 1935.09: Jego wnetrze: 
|
|
|
Zapisane
|
To jest przekaz.
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #9 : 07 Kwietnia 2010, 14:01:26 » |
0
|
W ramach uzupełnienia opisów: Zdjęcia 1 i 2 - Kolejka Grójecka Pozostałe - Kolejka Wilanowska: Stacja Belweder
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #10 : 13 Listopada 2010, 18:39:02 » |
0
|
Dzięki Brood.K: 
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
Brood.K
|
 |
« Odpowiedz #11 : 14 Listopada 2010, 20:33:29 » |
0
|
A dziękuję dziękuję, ale było niezamierzone - jeśli chodzi o poznańskie linie tego typu ( a były!) to trochę wiem, ale na przedwojennych varsavianach to ja się nie znam ;-)
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
fjk
Czytelnik
Długość toru:: 2 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #12 : 20 Stycznia 2011, 02:08:16 » |
0
|
http://acn.waw.pl/fjk/ge/Kolejka_2.1.kmz do otwarcia pliku potrzebny jest program Google Earth: http://www.google.com/intl/pl/earth/download/ge/agree.html staralem sie to zrobic tak aby kazdy umial sie bez problemu tym posluzyc. Po otwarciu pliku pojawia sie instrukcja, jednak lepsze zapoznanie sie z funkcjami programu takimi jak zdjecia historyczne, przelaczanie pomiedzy dolaczonymi mapam archiwalnymi orazu ustawianie ich przezroczystosci suwakiem napewno sprawi wiecej zabawy z mapa.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
gajos
|
 |
« Odpowiedz #13 : 03 Lutego 2011, 00:29:20 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jacek 83218
|
 |
« Odpowiedz #14 : 03 Lutego 2011, 09:10:07 » |
0
|
Ale to nie jest o linii dowozowej, tylko o linii normalnotorowej z dw. Gdańskiego do Palmir
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
E583.002
|
 |
« Odpowiedz #15 : 03 Lutego 2011, 10:54:18 » |
0
|
O ile mnie wiedza nie myli to Tramwaje Warszawskie nigdy nie posiadały szerokości toru 1524mm a równo i okrągle 1525mm Więc można chyba mówić o 5 szerokościach torów... co prawda nie w jednym miejscu. Wklejone na prośbę ŁOWCY Temat pokonkursowy, wydzielony z: http://750mm.pl/viewtopic.php?p=37311#37311układ torowy musiał się ciekawie prezentować: tory o czterech szerokościach: 800, 1000, 1435 i 1524mm. Dość szybko ubył oczywiście tor szeroki przebudowany na normalny, jednakże linia dowozowa nadal krzyżowała się z torami 1524mm... Tramwajów Warszawskich. Jakby tego było mało w późniejszym Czas
|
|
|
Zapisane
|
Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
|
|
|
2xm
|
 |
« Odpowiedz #16 : 13 Lutego 2013, 03:52:40 » |
0
|
Chyba jeszcze to źródło na forum się nie pojawiło: Warszawa historyczna (tu akurat teren po warsztatach kolejki jabłonowskiej - ob. Rondo Wiatraczna). Bardzo ciekawe są plany Lindleya - pięknie pokazana jest na nich stacja kolejki wilanowskiej przy obecnym Placu Unii Lubelskiej ( KLIK i przełączyć na Plany Lindleya 1891 - 1908). Załapał się chyba też mały fragmencik kolejki grójeckiej. Szukałem śladów po linii dowozowej, i mam wrażenie, że jej fragmenty zostały na tych planach dorysowane ( łuk Nowowiejska - Krzywickiego i Raszyńska - Niemcewicza) Na mapie znalazła się też kolejka przemysłowa na terenie samych filtrów. Ciekawe jest również opisanie jednej z działek (przylegającej do linii normalnotorowej przy wylocie ul. Spiskiej) na planie 1936-40 jako: "Dr. Żel. Podjazdowe". Czyżby ostatni niesprzedany fragment terenu po dawnej stacji przeładunkowej? (można porównać z fotoplanem z 1935 r.). Przy okazji:  Skręt z Polnej w Nowowiejską (plac Politechniki). ŹRÓDŁO To samo miejsce, ze 30 lat później: ŹRÓDŁOKondukt pogrzebowy przy Towarzystwie Zachęty dla Hodowli Koni w Polsce. Widoczne wejście na teren Wyścigów Konnych od strony ul. 6 Sierpnia (czyli wcześniej i obecnie ul. Nowowiejskiej). Widać także tor tramwajowy oraz tor kolejki skręcający w ul. Polną.
|
|
|
Zapisane
|
Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
|
|
|
|
fjk
Czytelnik
Długość toru:: 2 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #18 : 16 Września 2014, 11:49:16 » |
0
|
Tez go nie widzialem. Dzieki!
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
gajos
|
 |
« Odpowiedz #19 : 17 Września 2014, 02:11:30 » |
0
|
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|