Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Listopad 2019, 21:11:56 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Krotoszyńska KD  (Przeczytany 17125 razy)
mag
Nowicjusz
*
Długość toru:: 10 m

W terenie W terenie


« : 30 Maj 2010, 17:59:53 »
0

Widzę, że temat trochę zapomniany; zdominowany przez wieści z istniejącego fragmentu linii.
Nadmienię, że najbardziej spornego odcinka w chwili jej powstania. (Powiat pleszewski blokował wydanie koncesji, o którą występował Powiat krotoszyński).

Zamieszczam link do schematu stacji wąskotorowej Krotoszyn.
http://picasaweb.google.pl/lh/photo/V7KggCt13mgMS86bwpYy1Q?feat=directlink

Może ktoś będzie miał  jakieś uwagi,  mniej-bardziej cenne informacje - przyjmę wszystkie!
 Np. od kiedy na stacji pojawił się "trójkąt", czy stało się to w wyniku pojawienia się wagonów motorowych?
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2614 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 30 Maj 2010, 18:08:45 »
0

Roll block?? Chyba transportery.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
mag
Nowicjusz
*
Długość toru:: 10 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 30 Maj 2010, 18:13:51 »
0

nie wiem dokładnie jak wyglądały w naturze ale takie określenie występuje: "Roll-Bock"
Zapisane
OczeQ
SGKW
*
Długość toru:: 516 m

W terenie W terenie


Wariat torowy


oczeq
WWW
« Odpowiedz #3 : 30 Maj 2010, 18:14:51 »
0

andrzej2110, Rollbocki jak najbardziej; przecież transportery pojawiły sie dopiero po wojnie...
Zapisane

Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem?
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1511 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4 : 30 Maj 2010, 19:42:10 »
0

Cytat: "mag"
Widzę, że temat trochę zapomniany; zdominowany przez wieści z istniejącego fragmentu linii.
Brak nam było Ciebie  :grin: . Żeby pisać trzeba niestety cokolwiek wiedzieć, a "dla naprzykładu" moja wiedza jest bardzo ograniczona (chętnie bym ją poszerzył).
Dzięki za schemat - myślę, że nie tylko ja czekam na jeszcze  :wink:

Widzę, że masz też trochę zdjęć pozostałości po kolejce ( http://picasaweb.google.pl/ariusz77/KrotoszySkaKolejDojazdowaPowiatowa# ). Kiedyś przejechałem się wzdłuż jej szlaku, ale jakoś przeoczyłem sporą część z nich.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
mag
Nowicjusz
*
Długość toru:: 10 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 02 Czerwiec 2010, 18:57:25 »
0

Dla specjalistów! Uśmiech
Rozpozna ktoś typ lokomotywy? (Niestety, lokomotywa jest na tej fotografii tylko tłem do widoku ówczesnej restauracji - przystanku w Izbicznie / Eichdorf).
KKD użytkowała od początku, na linii wąskotorowej, lokomotywy Orenstein&Koppel.

http://picasaweb.google.pl/lh/photo/D6oUynZImVJeNxmB4BeCWA?feat=directlink
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1511 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 02 Styczeń 2011, 00:15:53 »
+1

Przeglądając materiały dot. kolejki jarocińskiej natknąłem się na stronie Wielkopolskiej Biblioteki Cyfrowej na potężny zbiór dokumentów Wydziału Powiatowego w Pleszewie.

Potężny zbiór dokumentów dotyczących min. Kolei Powiatowej, niestety raczej dla "zawodowców". Zdecydowana większość to nudna urzędnicza blablanina i korespondencja - oczywiście w większości po niemiecku - zapisana odręcznymi "robaczkami". Tematyka głównie finansowa (kredyty, oferty, kosztorysy, sprawozdania), jest również dokumentacja dot. spraw sądowych (np. w związku z pożarem wywołanym iskrą z parowozu, potrąceniem rowerzysty na przejeździe itp.), sprzedaży działek, projektu budowy bocznicy do browaru w Krotoszynie i wiele, wiele innych Mrugnięcie. Do tego można znaleźć broszury z taryfami czy przepisami obowiązującymi na kolejce oraz sprawozdania roczne zawierające sporo ciekawych informacji. Może komuś się przydadzą...

Szerszemu gronu miłośników Polecam zdecydowanie katalog firmy Dolberg załączony do ogólnego zbioru "akt kolejowych" - od str. 114.
Katalog nie zawiera bardziej szczegółowych danych, ale za to daje dobry wgląd w oferowane ówcześnie rozwiązania - od rodzajów szyn, podkładów itp. przez felbahnowskie zwrotnice, systemy torowisk przenośnych po tabor o różnym stopniu zaawansowania.

Jeszcze małe sprawozdanko:
Cytuj
Sprawozdanie roczne zarządu kolejki Krotoszyn-Pleszew dot. linii wąskotorowej Krotoszyn-Pleszew Przeładunkowy (?) i roku obrachunkowego 1903/04.

I Dane ogólne i opis kolei
Kolejka jest własnością powietów Krotoszyn i Pleszew.
Ruch na odcinku Krotoszyn-Dobrzyca otwarto 8.lipca 1900 a na odcinku Dobrzyca - Pleszew Przeł.(?) 20 września 1900.

II Konstrukcja i tabor kolei.
1. Konstrukcja
Linia została zbudowana ze stalowych szyn na drewnianych podkładach częściowo na własnym podtorzu, częściowo na drogach publicznych.
Długość toru wynosi 35,5 km, z czego 8,95 km na własnym podtorzu i 26,55 km na drogach publiczntch. Długość torów bocznych - 4,59 km.

2.Tabor:
3 tendrzaki trójosiowe
5 wagonów osobowych o łącznej liczbie 212 miejsc siedzących
2 wagony pocztowo-bagażowe o ładowności 5000 kg.
9 krytych i 40 otwartych wagonów towarowych o ładowności 6000 kg każdy
2 wagony specjalne po 5000 kg.

III Obsługa
1. Informacje ogólne i przewozy.
Kolej lunkcjonuje w oparciu o przepisy ruchu dla kolejek o trakcji mechanicznej z 13. sierpnia 1898 r.
Ruch odbywa się według rozkładu jazdy zatwierdzonego przez Komisję d/s Kolei Powiatowej (czy coś takiego - Kreisbahn-Kommission).
Do przerwy w ruchu doszło jedynie raz - 30. marca w wyniku wykolejenia lokomotywy i wagonu bagażowego koło Rozdrażewa - na 12 godzin.

2. Praca przewozowa (tak to określmy)
Pasażero(wagono)*kilometrów: 151 539
Bagażo(wagono)kilometrów: 81 240
W ruchu towarowym - wagonokilometrów: 146 961
W sumie - wagonokilometrów: 379740
Przebieg lokomoryw wyniósł 83 744 km
Wszystkie wagony kursują jedynie pomiędzy Krotoszynem i Pleszewem Przeł. i zaspokajają potrzeby przewozowe.
Przebieg 83 744 lokomotywokilometrów przełożył się na 1 064 018 osiokilometry, co odpowiada średnio ok. 13 osi w pociągu.

IV Warunki ruchowe
Liczba podróżnych wyniosła 53 708, co przełożyło się na 652616 pasażerokilometrów. Przychód w ruchu pasażerskim wyniósł 26 660,02 M.
Daje to w efekcie 4 Pfg. za pasażerokilometr.
W ruchu towarowym przychód wyniósł 32 144,45Mk, co w przeliczeniu na tonokilometry daje:
-ładunki całowagonowe(?): 263 900
- ładunki sztukowe(?): 25400,5
W sumie: 289 300,5 tkm
Z tego wynika, że 1 tonokilometr dał ok. 10 Pfg przychodu

V Wydatki
1. Wydatki osobowe punkty I,1-I,8: 20825,74 Mk, co daje 568,64 Mk na kilometr linii.
2. Wydatki rzeczowe punkty II,1-II,8: 1674,11 Mk, co daje 47,15 Mk na kilometr linii.
3. Utrzymanie linii punkty III,1-III,7: 9345,50 Mk, co daje 263,25 Mk na kilometr linii.
4. Wydatki eksploatacyjne (powiedzmy)
Lokomotywy zużyły 503 800 kg węgla o wartości 8 524,30 Mk
Zaopatrzenie w wodę: 351,05 Mk
Smary, środki czyszczące itp.: 1222,98 Mk
Ogrzewanie pociągów: 329,97 Mk
W sumie: 10 428,30 Mk
Na pociągokilometr wpadło 0,12 Mk, zaś na kilometr linii - 293,72 Mk
Całkowite wydatki z punktu IV wyniosły: 23 185,92 Mk, czyli 0,27 Mk na pociągokilometr i 653,09 na kilometr linii.
5. Stacje styczne punkt V: 1 560,00
Całkowite wydatki wyniosły 56 591,17, co odpowiada 1594,11 Mk na kilometr linii.


Sprawozdanie roczne zarządu kolejki Krotoszyn-Pleszew dot. linii normalnotorowej Pleszew Przeładunkowy(?)-Pleszew Misto i roku obrachunkowego 1903/04.

I Dane ogólne i opis kolei
Kolejka jest własnością powietów Krotoszyn i Pleszew. Ruch otwarto 21. stycznia 1901.

II Konstrukcja i tabor kolei.
1. Konstrukcja
Linia została zbudowana ze stalowych szyn na drewnianych podkładach na własnym podtorzu.
Długość toru wynosi 4,05 km. Długość torów bocznych - 2,475 km - wzrosła w stosunku do zeszłego roku 0 225 m w wyniku
budowy drugiego toru ładunkowego na stacji Pleszew Miasto.

2.Tabor:
2(?) tendrzaki dwuosiowe(?) (2 achsig gekuppelte Tenderlokomotiven)
2 wagony osobowe II/III klasy o 100 miejscach siedzących i 16 stojących.
1 wagon pocztowo-bagażowy o ładowności 10 ton.
4 kryte i 4 otwarte wagony towarowe o ładowności 15 ton każdy
2 wagony specjalne po 5000 kg.

III Obsługa
1. Informacje ogólne i przewozy.
Kolej lunkcjonuje w oparciu o przepisy ruchu dla kolejek o trakcji mechanicznej z 13. sierpnia 1898 r.
Ruch odbywa się według rozkładu jazdy zatwierdzonego przez Komisję d/s Kolei Powiatowej.
Prędkość maksymalna - 30 km/h.

2. Praca przewozowa
Pasażero(wagono)kilometrów: 39 650
Bagażowagonokilometrów: 34 618
W ruchu towarowym - wagonokilometrów: 40 563
W sumie - wagonokilometrów: 114 831
Przebieg lokomoryw wyniósł 34 426 km
4 otwarte wagony towarowe zostały włączone do parku wagonowego poznańskiej dytekcji Kolei Państwowych.
Przebieg 34 426 lokomotywokilometrów przełożył się na 229 662 osiokilometry, co odpowiada średnio 7 osiom w pociągu.

IV Warunki ruchowe
Liczba podróżnych wyniosła 98 780, co przełożyło się na 395120 pasażerokilometrów. Przychód w ruchu pasażerskim wyniósł 20 406,70 M.
Daje to w efekcie 6 Pfg. za pasażerokilometr.
W ruchu towarowym przychód wyniósł 42 358,48 Mk, co w przeliczeniu na tonokilometry daje:
-ładunki całowagonowe(?): 362 601
- ładunki sztukowe381 225,3 tkm
Z tego wynika, że 1 tonokilometr dał ok. 9 Pfg przychodu
Całkowity przychód wyniósł 66 593,23 Mk, czyli:
- na kilometr linii - 16 442,77 Mk
- na pociągokilometr - 1,93 M,

V Wydatki
1. Wydatki osobowe punkty I,1-I,8: 19 652,05 Mk, co daje 4852,35 Mk na kilometr linii.
2. Wydatki rzeczowe punkty II,1-II,8: 3219,42 Mk, co daje 794,91 Mk na kilometr linii.
3. Utrzymanie linii punkty III,1-III,7: 2917,21 Mk, co daje 720,30 Mk na kilometr linii.
4. Wydatki eksploatacyjne (powiedzmy)
Lokomotywy zużyły 255 700 kg węgla o wartości 4 326,44 Mk
Zaopatrzenie w wodę: 253,53 Mk
Smary, środki czyszczące itp.: 908,70 Mk
Ogrzewanie pociągów: 163,37 Mk
W sumie: 5 652,04 Mk
Na pociągokilometr wpadło 0,16 Mk, zaś na kilometr linii - 1395,56 Mk
Całkowite wydatki z punktu IV wyniosły: 13 283,60 Mk, czyli 0,38 Mk na pociągokilometr i 3279,90 na kilometr linii.
5. Stacje styczne punkt V: 456,40
Całkowite wydatki wyniosły 40 993,25, co odpowiada 10 121,80 Mk na kilometr linii.


Trzecia szyna została położona na odcinku Pleszew - Pleszew Miasto w 1906 roku.
To jeszcze rozkład jazdy:


* Rozkłąd 1905.jpg (130.16 KB, 1263x706 - wyświetlony 633 razy.)
« Ostatnia zmiana: 02 Styczeń 2011, 01:01:51 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1511 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #7 : 06 Styczeń 2011, 02:28:44 »
0

Uporządkowałem trochę swoją wiedzę na temat początków Kolei Powiatowej Krotoszyn - Pleszew. Nie wiem, czy kogokolwiek to zainteresuje, ale chciałbym zweryfikować te informacje. Te z Wikipedii wydają się być "nieco nieścisłe"...


Plany budowy

    Po uchwaleniu słynnej ustawy o kolejkach w 1892 r. władze powiatowe w Pleszewie zaczęły rozważać budowę własnej kolejki. Według propozycji Landrata von Roel z 21.12.1896 za optymalną szerokość toru uznano 750 mm ze względu na stosunkowo niskie koszty przy zadowalającej jakości. Kolej miałaby przebiegać na trasie: Pleszew - Brzezie - Tursko - Gołuchów - Czerminek oraz dworzec w Taczanowie - Kuczków/Janków - Ordzin-Scholow - Czerminek. Dalej przez Szkudlę - Kucharki - Moltkesruhm - Czechel - Pawłówek - Pawłów - Droszew do granicy powiatu. Ogólnie obie linie po ok. 32 km miały kosztować 750 000 Mk.
    Równolegle swoją kolejkę planował Powiat Krotoszyn. Zdecydowano o budowie wąskotorowej kolei z Krotoszyna przez Dobrzycę do Pleszewa. Budowę i późniejszą eksploatację powierzono firmie A. Renner z Braunscheigu, a pracę prowadzono na podstawie koncesji 27. lipca 1898 r. Plany Krotoszyna wywołały sprzeciw w Pleszewie, jednak problem udało się załagodzić, gdy na początku 1900 roku Powiat Pleszew przyłączył się do tego przedsięwzięcia, co wiązało się z budową normalnotorowego odcinka Pleszew Wąsk. - Pleszew Miasto. Kolejka miała stanowić własność obu powiatów, zaś nadzór nad nią sprawować miała powołana w tym celu Komisja Kolei Powiatowej. Już wówczas rozważano wbudowanie trzeciej szyny między Pleszewem Wąsk. i Pleszewem Miasto, jednak z rozwiązania tego zrezygnowano z przyczyn oszczędnościowych.


Budowa

    Linię wąskotorową o długości 35,5 km (+ 4,59 km torów bocznych) wytyczono głównie wzdłuż dróg (25,55 km) co miało ograniczyć koszty wykupu gruntów. Szyny o długości 9 m i masie 14 kg na metr bieżący ułożono na drewnianych podkładach.
Na odcinku normalnotorowym, którego długość wynosiła 4,05 km (+ 2,25 km torów bocznych) zastosowano szyny o taj samej długości, lecz o masie 24,5 kg na metr.

    Maksymalne nachylenie wynosiło 1:40 (2,5%), zaś najmniejszy promień łuku - 100 metrów. Maksymalną prędkość ustalono na 20 km/h na odcinku wąskotorowym i 30 km/h na torze normalnym.

    Ruch na odcinku Krotoszyn - Dobrzyca otwarto 8. lipca 1900, zaś na odcinku Dobrzyca - Pleszew Wąsk.- 20. września.
Uruchomienie normalnotorowego odcinka Pleszew Wąsk. - Pleszew Miasto nastąpiło 21. stycznia 1901 roku.
(tutaj wątpliwość: daty podałem na podstawie opisów linii z raportów rocznych, ale inne źródła podają datę 15.05.1900 jako datę otwarcia Krotoszyn - Dobrzyca i 10.07.1900 Dobrzyca - Pleszew Wąsk.).


Infrastruktura

    Zarząd kolejki miał swoją siedzibę w Pleszewie. W budynki dworcowe wyposażono stacje Pleszew Miasto, Pleszew Wąsk., Dobrzyca, Koźminiec i Rozdrażew. Według raportów rocznych początkowo w Krotoszynie znajdował się jedynie budynek kas biletowych. Dodatkowo na stacji w Pleszewie M., Dobrzycy, Nowej Wsi, Rozdrażewie i Krotoszynie zbudowano magazyny towarowe.

    Parowozownie i warsztaty zlokalizowano w Dobrzycy (wąskotorowe) i Pleszewie Mieście (normalnotorowe). Lokomotywownię wybudowano również w Krotoszynie. Tam też przez pewien czas istniała obrotnica (zlikwidowana ok. 1910 roku). Decyzja o lokalizacji warsztatów wąskotorówki w Dobrzycy wynikała częściowo z przebiegu samej budowy, częściowo zaś była uzasadniona sposobem prowadzenia ruchu: Pierwszy poranny pociąg wyjeżdżał z Dobrzycy do Krotoszyna miał skomunikowania z pociągami kolei państwowych. Inna lokalizacja zaplecza wymagałaby podsyłania składów.  Sytuacja ta miała jednak szereg wad: Przede wszystkim wymuszała utrzymanie dwóch niezależnych warsztatów i utrudniała nadzór nad działaniem przedsiębiorstwa. Wkrótce okazało się również, że studnia w Dobrzycy nie jest wystarczająco wydajna, jako główne źródło wody dla parowozów wąskotorowych. Rozwiązaniem okazała się dopiero budowa trzeciej szyny na odcinku Pleszew Wąsk. - Pleszew Miasto w 1906 roku i przeniesienie warsztatów wąskotorowych do Pleszewa. Przez kilka kolejnych lat parowozownia w Dobrzycy była nieczynna.

    Stacje wodne zlokalizowano przy stacjach: Pleszew Miasto, Pleszew Wąsk., Dobrzyca, Rozdrażew i Krotoszyn. W trzech pierwszych przypadkach wykopano również studnie.

    Na wszystkich stacjach pojawiły się rampy, w Pleszewie Mieście, Pleszewie Wąsk. oraz w Krotoszynie dodatkowo - wagi wagonowe. Uruchomiono również linię telefoniczną.


Pojazdy trakcyjne

    W początkowym okresie ruch prowadzono przy pomocy 3 tendrzaków wąskotorowych o układzie osi 0-3-0 oraz dwóch normalnotorowych o masie 15 i 18 ton (z czego jeden został kupiony jako używany).

    Raport za rok obrachunkowy 1909/10 wykazuje dwa tendrzaki wąskotorowe o masie 20 ton i dwa o masie 15 ton (podobnie przez dwa kolejne lata). W roku 1911/12 pojawia się trzeci tendrzak o masie 20 ton.

    Ilostan parowozów normalnotorowych nie ulega w tym okresie zmianom. Planowano jednak zakup trzeciej maszyny, która mogłaby stanowić rezerwę w razie skierowania jednej z posiadanych do naprawy. Problem rezerwy częściowo rozwiązała trzecia szyna umożliwiająca zastosowanie parowozów wąskotorowych.


Wagony osobowe

    Do obsługi ruchu pasażerskiego na wąskim torze służyło 5 czteroosiowych wagonów (o łącznej liczbie 212 miejsc), z czego 3 były II/III klasy a 2 wyłącznie III klasy oraz 2 (później 3) dwuosiowe wagony pocztowo-bagażowe o ładowności 5 ton.

    Na torze normalnym wykorzystywano 2 dwuosiowe wagony II/III klasy o 100 miejscach siedzących i 16 stojących oraz 1 dwuosiowy wagon pocztowo-bagażowy o ładowności 10 ton.


Wagony towarowe

    W roku 1903 kolejka posiadała 9 krytych i 40 otwartych wąskotorowych wagonów towarowych o ładowności po 6 ton oraz 2 wagony specjalne o ładowności po 5 ton. Do tego 4 kryte i 4 otwarte wagony normalnotorowe o ładowności po 15 ton.

    W miarę wzrostu przewozów przybywało wagonów towarowych:
W 1909 r. kolejka dysponowała 15 krytymi, 60 otwartymi wagonami wąskotorowymi oraz dwoma wagonami do dłużycy. Liczba wagonów normalnotorowych wzrosła do 8 wagonów krytych i 8 węglarek. Towarowe wagony normalnotorowe zostały włączone do parku dyrekcji poznańskiej kolei państwowych. Dodatkowo do dyspozycji były 3 wąskotorowe i 1 normalnotorowy wagon do utrzymania linii.

    W 1910 roku na stanie kolejki pojawiły się 4 Roll-Bock'i (w ciągu roku kolejne 6). Poza tym zamówiono 6 wagonów krytych oraz 6 otwartych (wapniarek), które weszły do służby w roku 1911.

    W 1911 zakupiono również 3 normalnotorowe wagony kryte i dwie węglarki.


Pierwsze inwestycje

    Brak trzeciej szyny był sporym utrudnieniem od początku eksploatacji kolejki. Oprócz kwestii związanych z utrzymaniem warsztatów ograniczał możliwości przewozowe. Transport ładunków z Pleszewa do stacji wąskotorowych kolejki wymagał przeładunku na stacji Pleszew Wąsk. Przesiadać musieli się również pasażerowie. W 1903 roku uznano, że dłużej nie można tej sytuacji akceptować. Niewielkie warsztaty nie pozwalały na poważniejsze naprawy, studnia w Dobrzycy wymagała pogłębienia. Obliczono, że koszt pogłębienia studni i doposażenia warsztatów w Dobrzycy wraz za zakupem 3. parowozu normalnotorowego wyniesie ok. 28 000 Mk. Z drugiej strony przewidywano, że budowa trzeciej szyny, przeniesienie i rozbudowa warsztatów będzie kosztowała 48 000 Mk. Dodatkowym zyskiem byłaby możliwość ograniczenia zatrudnienia (oszczędność 3 200 Mk rocznie). Ostatecznie szynę położono w roku 1906.

    W trakcie budowy kolejki skrzyżowanie z torem linii Krotoszyn – Ostrów wykonano jako jednopoziomowe. Wkrótce okazało się jednak, że koszty jego utrzymania są znaczne. Zarząd kolejki był zmuszony płacić ok. 500 Mk rocznie za obsługę, a samo skrzyżowanie powinno przechodzić remont (a właściwie być wymienione) co 4 lata. Co więcej, Koleje Państwowe mogły w każdej chwili nakazać jego usunięcie. Gdy w 1909 roku okazało się, że konieczna jest wymiana całego skrzyżowania (koszt 2 000 Mk), zaczęto rozważać przebudowę na dwupoziomowe. Miało ono kosztować ok. 36 000 Mk. Projekt zrealizowano w ciągu następnego roku.

    Jednocześnie rozbudowywano tory ładunkowe na dworcach Pleszew Miasto (min. już w 1903 roku dobudowano drugi tor ładunkowy o długości 225 m). Pod koniec 1910 roku w Krotoszynie uruchomiono urządzenia do załadunku wagonów normalnotorowych na Roll-Bocki. W roku 1911 otwarto punkt przeładunkowy Stary Krotoszyn oraz ładownię przy Schollstrasse obsługiwaną Roll-Bock’ami. Wiązało się to z obsługą zlokalizowanych w pobliżu zakładów przemysłowych. 


Bocznice

   W roku obrachunkowym 1909/10 funkcjonowały następujące bocznice:
- do młyna parowego A. von Stiegler‘a w Pleszewie – normalnotorowa
- cegielni Kropf’a – wąskotorowa
- cegielni Küttner’a – wąskotorowa
- majątku Dobrzyca – wąskotorowa
- cegielni Begale’a – wąskotorowa
- gorzelni w Krotoszynie – normalnotorowa

   W kolejnym roku uruchomiono następujące bocznice
- zakładu przedsiębiorcy budowlanego W. Wieczorka w Dobrzycy – wąskotorowa
- do spichlerzy A. Grünspach’a w Krotoszynie – wąskotorowa obsługiwana Roll-Bock’ami.

   W roku obrachunkowym 1911/12 bocznicę do spichlerzy A. Grünspach’a przedłużono do krotoszyńskiego browaru - odcinek ten również obsługiwano Roll-Bock’ami. Przy okazji utworzono ogólnodostępną ładownię przy Schollstrasse (ul. Mickiewicza?). Bocznica do browaru była w wymieniona w raporcie jako wąskotorowa linia o długości 0,91 km (+ 0,51 km torów bocznych).

To jeszcze kilka starych pocztówek z Pleszewa z kolejką w tle...

Widok ogólny stacji Pleszew Miasto. Widać jeden z normalnotorowych wagonów pasażerskich oraz (chyba) skład wąskotorowy z parowozem i wagonem pocztowo-bagażowym przed budynkiem dworca.



« Ostatnia zmiana: 06 Styczeń 2011, 03:35:10 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Phinek
Gość
« Odpowiedz #8 : 06 Styczeń 2011, 09:49:00 »
0

... Te z Wikipedii wydają się być "nieco nieścisłe"...


Wg. sloganu Wikipedii - Śmiało edytuj.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1511 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #9 : 27 Grudzień 2012, 15:14:28 »
+3

Archiwalne zdjęcia z Krotoszyńskiej KD z serwisu fotopolska.eu (dzięki mag*):


Stacja Brzoza (fot. z ekspozycji Muzeum Ziemiaństwa w Dobrzycy)


Autobus Kolei Powiatowej Krotoszyn-Pleszew (obsługujący linię Pleszew -Kalisz), przed dworcem Pleszew Miasto.


Krotoszyn Wąsk. i "bana" do Pleszewa. (Dla mnie to zdjęcie to rewelacja Mrugnięcie)


Chłodnie na bocznicy browaru (zbiory Muzeum Regionalnego w Krotoszynie). Zdjęcie z lat 1920-1935.


Pociąg właśnie wyruszył z przystanku Krotoszyn Stary i kieruje się w stronę stacji końcowej Krotoszyn Wąskotorowy.

Ciekawe są też współczesne zdjęcia pozostałości po kolejce.

A, jeszcze jedno zdjęcie z lat 1975-80: Dworzec Krotoszyn po przebudowie, teren uporządkowany, ale z za klombu wystaje kozioł kolejki oraz tablica z nazwą przystanku i rozkładem Mrugnięcie:

W sumie niewiele się zmieniło...

Kilka zdjęć ze strony Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei


Pochód pierwszomajowy (01.05.1980 r.). Źródło: „Złota księga ufundowana przez Radę Zakładową Stacji PKP – Krotoszyn”


Stacja Krotoszyn Wąsk. (30.11.86'). Źródło: „Złota księga ufundowana przez Radę Zakładową Stacji PKP – Krotoszyn”


Ostatni pociąg na trasie Krotoszyn Wąsk. - Pleszew Miasto (30.11.86'). Źródło: „Złota księga ufundowana przez Radę Zakładową Stacji PKP – Krotoszyn”
« Ostatnia zmiana: 27 Grudzień 2012, 21:26:33 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1348 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #10 : 28 Grudzień 2012, 07:32:59 »
0

Bomba! Najlepsze jest zdjęcie z Konstalem. A swoją drogą... Tam na lewo od Konstala, to nie jakieś pudło motorówki?
Zapisane

CARTOON TRABANT CLUB POLSKA
Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Romet 100 '83 "Henio"
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1511 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #11 : 28 Grudzień 2012, 10:17:39 »
0

Nie, to chyba krawędź rampy z barierą tak ładnie pobielili...


Źródło
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1348 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #12 : 28 Grudzień 2012, 13:13:23 »
0

Faktycznie... Na pierwszy rzut oka wygląda jak jakieś pudło
Zapisane

CARTOON TRABANT CLUB POLSKA
Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Romet 100 '83 "Henio"
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1511 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #13 : 28 Grudzień 2012, 23:43:14 »
+2

Jeszcze jedna fotka:

1983 - Dobrzyca. Pomiedzy Krotoszynem a Pleszewem.
Źródło

Budynek ostatnio (fotka mag*a z 2010 r.):
« Ostatnia zmiana: 28 Grudzień 2012, 23:54:59 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1511 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #14 : 14 Lipiec 2013, 03:04:00 »
+3

Trafiłem w Roczniku Pleszewskim 2010 na artykuł o wizytach Geisera na ziemi pleszewskiej. Znaleźć tam można opis wizyty z 14 stycznia 1945 w Broniszewicach z okazji otwarcia nowej linii kolejki wąskotorowej. Greiser przemawiał o 14. W artykule znajduje się też reprodukcja strony z „Ostdeutscher Beobachter” (nr 12 z 14 stycznia 1945 r.) z intrygującym zdjęciem opisanym: Kolejka łącząca Pleszew z Koleją Państwową. Czyżby jeden z wagonów doczepnych warszawskiej EKD wywieziony po powstaniu?


* Pleszew-wagon.jpg (68.6 KB, 645x468 - wyświetlony 2288 razy.)
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Jacek
Nowicjusz
*
Długość toru:: 30 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #15 : 13 Styczeń 2014, 15:33:23 »
+8

http://www.eszkola-wielkopolska.pl/eszkola/projekty/gimnazjum-rozdrazew/750mm/galeria/











Zapisane
pleszewianin
Młotkowy
**
Długość toru:: 147 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 14 Styczeń 2014, 19:46:09 »
+1

Widok starych fotografi cieszy , jednocześnie pojawia się łza w oku.
Szkoda że nie urodziłem się 10-20 lat wcześniej wtedy być może doświadczył bym trochę realistycznej, ale i szerokiej histori szlaku Krotoszyńskiej kolejki. Miło jest podziwiać zdjęćia jak to wyglądało.
Mam i posiadam podkładke kolejową starego typu na gwoździe z stacji Maciejew Koło Rozdrażewa.
Znaleziona 2 lata temu na terenie dawnej stacyjki.
Zapisane

Nie jestem przedstawicielem PKL
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1865 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #17 : 21 Luty 2014, 22:44:04 »
0

Czyżby jeden z wagonów doczepnych warszawskiej EKD wywieziony po powstaniu?
Ewidentnie jest to wagon EKD. I ciągnie go normalnotorowy parowóz.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1511 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #18 : 22 Luty 2014, 22:17:51 »
+5

Ciekawe zdjęcie z Fotopolska.eu:


Przystanek jak przystanek, ale motorówka  Szok... MBxd1-171 (ex. MBxc1-150, ex. Mzx-150), która służyła na kolejce w latach 1953-78. Inne dwa wagony z ZNTK Opole (MBxc1-149, ex. Mzx-149 oraz MBxc1-148, ex. Mzx-148) zostały skasowane odpowiednio w 1970 i 71 roku*

* Okresy służby według starych danych z tabor.wask.pl.

Inne ładne zdjęcia z Pleszewa tog-billeder.dk:
               

               

Widzę, że jeden z naszych kolegów już je zna Mrugnięcie
« Ostatnia zmiana: 22 Luty 2014, 22:25:28 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
pleszewianin
Młotkowy
**
Długość toru:: 147 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #19 : 19 Czerwiec 2018, 18:32:40 »
+3

Temat ostatnio zamarł.
W ostatnich latach ślady po kolejce umierają.
Przejazd kolejowy zaraz za kościołem w Kowalewie wraz z remontem drogi do Dobrzycy szyny zostały zdemontowane.
Podkłady betonowe  w połowie między wioską Fabianów  a Kowalew  zostały wyjęte.
Nasyp za Mostem w Fabianowie częściowo jest. Obniżono go na drodze na Sośnicę. i  dalej w kierunku górki na Dobrzycę zasypano tkzw wąwóz.
Dobrzyca pozostała bez zmian  za stacją kawałek jest przejazd w drodze asfaltowej.
Izbiczno brak przejazdu na drodze przed sklepem kiedyś były szyny.
Nowa wieś szyny i przęsło metalowe mostu nadal istnieje. Także za wioską przy przystanku  na koźmin szyny są.
Pamiątka po kolejce została przy ulicy dworcowej szyny w bruku w Rozdrażewie.
Dalej w kierunku Krotoszyna  w Henrykowie powstała ścieżka rowerowa asfaltowa. i jest jeden przejazd z szynami. Ścieżka prowadzi aż do m. Brzoza. W krotoszynie od drogi krajowej aż prawie po sam dworzec jest ścieżka rowerowa  pod mostami.
Na stacji jest Px48 tak jak dawniej z brankardem i 3aw ale ich stan popada w ruine.

Sam dworzec PKP to powoli zapomnienie zarośnięte wszystko wokół normalnego toru.

Wspomnienia po kolejce są . Linia była bardzo krajoznawcza mimo że blisko drogi większość.
Są wspomnienia jest co pozwiedzać
Zapisane

Nie jestem przedstawicielem PKL
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!