Świat kolejek wąskotorowych SMF
17 Czerwiec 2019, 13:36:19 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3 ... 6   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Gliwice Trynek - Rudy: czyżby odbudowa? ;)  (Przeczytany 55977 razy)
vutik
Młotkowy
**
Długość toru:: 116 m

W terenie W terenie


« : 03 Lipiec 2010, 09:00:15 »
0

Trochę rail fiction - link za pl.misc.kolej:

http://gliwice.gazeta.pl/gazetagliwice/1,95519,8090392,Renesans_waskotorowki_w_Rudach__Powroci_do_Gliwic_.html
« Ostatnia zmiana: 03 Lipiec 2010, 09:03:03 wysłane przez vutik » Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1619 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #1 : 03 Lipiec 2010, 14:23:25 »
0

Eeee, ktory raz wraca? 5? W tym przypadku jestem jak niewierny Tomasz - nie zobacze, nie uwierze. Kto da kase? Haha, no tak, napisano - legendarna Unia...... Haha!
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2612 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2 : 03 Lipiec 2010, 14:34:55 »
0

Przecież na jesieni wybory. Trzeba coś naobiecywać ludziom.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Phinek
Gość
« Odpowiedz #3 : 03 Lipiec 2010, 14:44:26 »
0

No tak wybory... wybory... a jak to mówią "Nikt Ci nie da tyle ile Ci (... cenzura... znaczy się cisza wyborcza) obieca" Chichot

Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1500 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4 : 03 Lipiec 2010, 16:35:11 »
0

Obiecanki, cacanki... ale z drugiej strony Szlak Zabytków Techniki (którego częścią jest stacja w Rudach) prezentuje się całkiem nieźle:
http://www.silesia-region.pl/szt/pl/glowna.php

"Po owocach ich poznacie" Mrugnięcie.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
MBxc1
Młotkowy
**
Długość toru:: 53 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 04 Lipiec 2010, 14:56:23 »
0

To jakby już mieli do Gliwic zrobić to wypadało by przedłużyć od razu do Bytomia  Duży uśmiech
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1619 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #6 : 05 Lipiec 2010, 16:16:23 »
0

Ajajajaj, temat połączenia Gliwic i Bytomia wąskim torem jest nieśmiertelny, normalnie towarzysz Lenin.
Nie widzę ani takiej potrzeby, ani możliwości. Z Karbia do Trynku jest 19 km szlaku. Tor biegł przez tereny przemysłowe, wzdłuż normalnego toru, wielokrotnie krzyżował się w jednym poziomie z torem normalnym, kilkukrotnie przechodził dużymi wiaduktami nad drogą krajową nr 88.
Pytania:
1. kto i po co jeździłby w tej relacji, skoro nawet wielokrotnie szybsze pociągi normalnotorowe nie wożą zbyt wielu osób, a czas przejazdu wynosiłby, przy dobrych wiatrach, minimum godzinę?
2. kto utrzymywałby te wszystkie skrzyżowania i obiekty mostowe? Z czego?
3. pas gruntu po wąskim torze na znaczym odcinku jest już zagospodarowany - a to na rów odwadniający wzdłuż toru normalnego, a to na parking przed Centrum Handlowym "Plejada"

Panowie, apeluję, zostawmy tego trupa w spokoju....
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1619 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #7 : 01 Marzec 2011, 01:40:47 »
0

Portal "Nasz Racibórz" donosi:

http://www.naszraciborz.pl/aktualnosci/art/2/14515_fitalenk_kolej_to_piekny_temat.html


Fita-Lenk: Kolej to piękny temat
Racibórz | 23-02-2011 22:29 | WAW .
   
Radny Michał Fita (NaM) zachęcał dziś prezydenta, by ten włączył się do samorządowej inicjatywy ponownego uruchomienia linii kolei wąskotorowej z Rud. Starają się o to Rybnik i Gliwice. Zdaniem Fity mógłby i Racibórz. Mirosław Lenk zamiast trasy kolejowej widzi ścieżkę rowerową.


W tej sprawie radny Fita wystąpił z interpelacją, w której czytamy: - 24 stycznia w siedzibie Urzędu Miejskiego w Gliwicach z inicjatywy Zygmunta Frankiewicza, prezydenta Gliwic, odbyło się spotkanie przedstawicieli władz miast i gmin: Gliwice, Rybnik, Knurów, Pilchowice i Kuźnia Raciborska w sprawie ponownego uruchomienia linii kolei wąskotorowej na trasie Rudy – Gliwice oraz budowy nowej trakcji na trasie Rudy - Rybnik. Temat spotkał się z zainteresowaniem wszystkich stron, które postanowiły zawiązać współpracę w celu realizacji zadania. Jednocześnie pragnę zwrócić uwagę na fakt, iż warto zainteresować się tym problemem i podobnie jak wspomniane samorządy wystąpić do PKP S.A. z wnioskiem o nieodpłatne przekazanie znajdujących się w granicach miasta działek gruntowych zajętych pod linię kolejową na majątek Gminy Racibórz. Mam oczywiście świadomość, że uruchomienie szlaku komunikacyjnego na trasie Racibórz Markowice – Rudy wiąże się z podjęciem wspomnianych starań również przez władze Nędzy, wierzę jednak, iż rozpoczęcie przez Pana rozmów z tamtejszym samorządem może przynieść pozytywne skutki. Warto również zwrócić uwagę, że nawet gdyby inwestycja odtworzenia linii kolejowej była zbyt dużym obciążeniem dla budżetu naszej gminy, można istniejący szlak wykorzystać pod budowę drogi rowerowej. Dzisiaj droga wojewódzka DW 919 na odcinku Racibórz Markowice – Babice jest jedną z najniebezpieczniejszych dróg w całym powiecie. I dla osób poruszających się rowerami przemieszczanie się tą trasą stanowi zapewne ogromny stres z obawy o narażenie zdrowia a nawet życia. Niemalże równolegle biegnąca droga rowerowa z Markowic do Babic byłaby rozwiązaniem takich problemów dla wielu osób, a jednocześnie mogłaby pełnić funkcję atrakcji turystycznej. Myślę, że Racibórz nie powinien pozostać obojętny wobec wspomnianej inicjatywy. Fakt, iż nie został Pan zaproszony do wspólnych rozmów, nie powinien być przeszkodą, a wręcz wyzwaniem, by Racibórz traktowany był jak partner, a nie jak daleki krewny i by w dalszym toku działań nasz głos miał znaczenie. Jak na razie wystosowanie wniosku wspólnie z w/w samorządami o nieodpłatne przejęcie gruntów nic nie kosztuje, a co będzie dalej zależy również od naszych przyszłych partnerów.

- Kolej to piękny temat, wraca kolejny raz - zaczął swoją odpowiedź prezydent. Wskazał, iż Gliwicom i Rybnikowi zależy na dojechaniu do Rud, a w przypadku powiatu raciborskiego problem dotyczy gmin Kuźnia Raciborska i Nędza. Na ich terenie znajdują się bowiem najdłuższe odcinki dawnej kolejowej arterii. - Racibórz ma tylko mały kawałek - dodał Lenk.

Tłumaczył również, że załatwienie zagmatwanych spraw związanych z własnością terenów zajmie sporo lat. - Bliższy jest mi temat ścieżki rowerowej - oświadczył i zapewnił, że Racibórz bez problemu użyczy na ten cel dawne torowiska.

(waw)
« Ostatnia zmiana: 28 Kwiecień 2011, 12:06:45 wysłane przez agneskate » Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1619 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #8 : 16 Kwiecień 2011, 12:23:08 »
0

http://gliwice.gazeta.pl/gazetagliwice/1,95519,9439708,Gminy_zdeterminowane__by_reaktywowac_kolej_waskotorowa.html

Gminy zdeterminowane, by reaktywować kolej wąskotorową


Co łączy Gliwice, Knurów, Pilchowice i Rudy Raciborskie? Przez te gminy niegdyś przebiegał szlak kolei wąskotorowej. Teraz wspólnie rozpoczęły działania mające na celu reaktywowanie zamkniętego dwie dekady temu połączenia.

Temat reaktywacji połączenia powraca co jakiś czas. Pesymiści traktują go jak primaaprilisowy żart. Odtworzenie 20-kilometrowego odcinka wąskiego toru pomiędzy Gliwicami a Rudami Raciborskimi nabiera jednak realnych kształtów. Przedstawiciele wszystkich gmin, przez które przebiega stary tor, na początek wspólnie przygotują studium, które określi koszty odtworzenia linii. Będzie ono gotowe mniej więcej za trzy miesiące. Samorządy lokalne występują także do Polskich Kolei Państwowych o przejęcie terenów, po których kursowała kolejka. Chodzi o to, by PKP traktowało inwestycję jako całość, a nie każdą gminę osobno. Zdaniem Jarosława Łuszcza, naczelnika Zabytkowej Stacji Kolei Wąskotorowej w Rudach Raciborskich, prace mogą się rozpocząć w 2013 roku. Inwestycja być może otrzyma dofinansowanie z Unii Europejskiej. W latach 2013-2016 ruszą fundusze na muzealnictwo i skanseny.

Pomysłem odtworzenia kolejki zainteresowane są władze Gliwic. Gdy tylko PKP przekaże miastu tereny wokół stacji Gliwice-Trynek, rozpoczną się tam prace. Na początek miejsce to będzie uporządkowane przez pracowników Miejskiego Zarządu Usług Komunalnych. Dziś działka porośnięta samosiejkami jest śmietniskiem. Znajdujący się w fatalnym stanie technicznym budynek dawnej stacji zostanie zburzony. W jego miejscu powstanie identyczny.

Przedstawiciele gmin liczą, że odtworzenie kolejki będzie wielką atrakcją turystyczną nie tylko w regionie. Samorządowcy snują plany na przyszłość. Chcą, by wzdłuż linii powstała ścieżka rowerowa. Jarosław Łuszcz idzie jeszcze dalej. Aby zapewnić rentowność kolejowego szlaku, proponuje zakup szynobusu, który odbywałby regularne kursy w tygodniu. Czas pokaże, czy te pomysły doczekają się realizacji. Planami związanymi z wąskotorówką żywo zainteresowany jest też Rybnik, który chciałby wybudować nowy tor z Rud nad Zalew Rybnicki.

Połączenie kolejowe pomiędzy Gliwicami a Rudami Raciborskimi powstało w 1899 roku. Środek transportu zyskiwał na popularności, aż do lat 60-tych ubiegłego wieku. Rekordowy był rok 1954, kiedy to z wąskotorówki skorzystało ponad 1,8 mln pasażerów. W ostatnim roku kursowania przejechało nią jedynie 90 tys. osób. Całkowite zawieszenie połączeń osobowych nastąpiło 4 listopada 1991 roku. Kilka miesięcy później wstrzymano także ruch towarowy.

GazetaGliwice.pl
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1855 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #9 : 18 Kwiecień 2011, 02:32:00 »
0

Znajdujący się w fatalnym stanie technicznym budynek dawnej stacji zostanie zburzony.
To jest słowo klucz, które wyjaśnia całe to zamieszanie wokół kolejki...
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1619 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #10 : 18 Kwiecień 2011, 12:22:32 »
0

Tutaj nie węszyłbym pędu na nieruchomość. Stacja jest tak duża, że niewielki budynek usytuowany na jej skraju potencjalnemu inwestorowi raczej nie zawadzałby za bardzo. Inna rzecz, że bydynek jest w stanie absolutnie katastrofalnym. Częściowo wypalony, z zarwanymi stropami i sporymi brakami w pokryciu dachu. Co prawda budowlańcem nie jestem i autorytatywnie wypowiadać się nie mogę, ale moim zdaniem rzeczywiście koszty odbudowy byłyby większe niż koszty rozebrania i zbudowania repliki.

I jeszcze 3 słowa ode mnie na temat całego zamieszania. Sprawa, jak sądzę, powinna przestać być traktowana w kategoriach primaaprilisowego żartu. Po pierwsze - Prima Aprilis już był. Po drugie - wybory też były. Po trzecie - w sprawę zaczęły się angażować wszystkie gminy leżące na trasie kolei, tj. Gliwice (największe i najzamożniejsze miasto, około 200 tys mieszkańców, bezrobocie około 6 proc.), Knurów (ok. 50 tys. mieszkańców, ale kolejka tylko o to miasto zahacza na jego skraju), Pilchowice (gmina wiejska,obejmuje fragment kolei od granicy Gliwic przed p.o. Mysia Góra przez Nieborowice, Pilchowice aź przed Stanicę) oraz Kuźnia Raciborska (obejmuje cały obecnie uźywany odcinek toru plus około 2 km od Stanicy w kierunku Gliwic).
Daleki jestem od hura-optymizmu, ale po raz pierwszy sprawa przestaje być jedynie czczą gadaniną. No cóź, kciuki trzymam. Gdyby doszło do skutku, to w końcu doścignęlibyśmy Jugosławię, heh....
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1855 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #11 : 18 Kwiecień 2011, 21:21:05 »
0

Pod newsem Rynku Kolejowego pozwoliłem sobie zrobić taką szybką kalkulację kosztów samych materiałów na odbudowę:

Licząc, że trasa do odbudowania "z gołej ziemi" ma 18 kilometrów, to za same materiały torowe licząc bardzo z grubsza wychodzi:
28 800 podkładów (nowe) po 70 zł = 2 mln
57 600 kompletów podkładek i śrub (z demontażu) po 35 zł = 2 mln
1 512 ton szyn s42 (z demontażu, 84 tony na km) po 1700 zł = 2,5 mln
2 340 kompletów łubek ze śrubami po około 50 zł kpl = 0,17 mln

Razem, same materiały torowe bez tłucznia i robocizny dają 6,67 mln złotych...
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2002 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #12 : 19 Kwiecień 2011, 01:24:17 »
-1

To może uściślę ceny co i tak nie umniejsza kosmiczności wyceny:

Podkład - 45zł, nowy, Nasycalnia Koźmin
Szyna, S42 1400zł tona
Podkładki BL3 12zł szt (PM49 17zł)
Wkręty 2szt + 2 kpl = 20zł (dla PM49 x2)
Łubki 48zł kpl

Robocizna bez robót ziemnych i kosztów podbijania to ok 60 000 / km

Do tego przygotowanie terenu, usypanie tłucznia, wyrównanie i zagęszczenie, potem obsypanie, podbicie.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1500 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #13 : 28 Kwiecień 2011, 11:56:40 »
0

Kolejny z serii:

http://miastoknurow.pl/6129,czy-kolej-waskotorowa-wroci-na-tory,czytaj,artykul.html

Cytuj
Reaktywacja historycznej już trasy kolei wąskotorowej staje się coraz bardziej realna. Sprawą zajmują się samorządowcy, ale także lokalni pasjonaci. Po ponad 20 latach przerwy pociągi mogą wrócić na tory między Gliwicami a Rudami.

a w nim:
Cytuj
Jeśli wszystko będzie w porządku, a koszty okażą się być realne – powrót pociągów na tory jest możliwy w najbliższych latach.
Obawiam się, że koszty będą bardzo realne... Z politowaniem
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 844 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #14 : 28 Kwiecień 2011, 16:20:35 »
0

Cytuj
Reaktywacja historycznej już trasy kolei wąskotorowej staje się coraz bardziej realna. Sprawą zajmują się samorządowcy, ale także lokalni pasjonaci. Po ponad 20 latach przerwy pociągi mogą wrócić na tory między Gliwicami a Rudami.

Lepiej niech sprawą zajmą się ludzie biznesu a nie samorządowcy i pasjonaci.
Ci niestety mają szczególną zdolność do wydawania nie swoich pieniędzy i snucia nierealnych planów tylko dla połechtania swoich ambicji.
Nie twierdzę, że miłowanie kolei jest czymś złym, ale tam gdzie górę biorą emocję często rozsądek zostaje uśpiony.

Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2612 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #15 : 28 Kwiecień 2011, 20:37:49 »
0

A ta linia to została oficjalnie rozebrana przez PKP czy po prosu zamknięta i w większości ludzie rozkradli?? Są tam miejscami szyny??

Dyskusja o odbudowie lini zaczęła się główne tuż po wyborach. Trudno nazwać to obiecankami przedwyborczymi bo do następnych to za daleko. Jedynie przed parlamentarnymi które będą na jesieni.

Ciekawi mnie jeszcze ten ruch dojazdowy. Co prawa odbudowa torowiska prawie od 0 może rokować dobry stan torowiska po odtworzeniu szlaku ale skąd i za ile kupią ten szynobus/y??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 844 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #16 : 28 Kwiecień 2011, 22:26:29 »
0

Jak to skąd? Alstom już buduje. Z napędem hybrydowym. Samorząd zabezpieczył też pieniądze aby torowisko biegły w specjalnym tunelu, będzie więc wąskotorowe metro.

A tak na poważnie, nie twierdzę jednoznacznie że samorządowcy mają tylko złe, mitomańskie pomysły.
Potwierdza to choćby przykład NKW, gdzie powiat Opole Lubelskie korzystając z pieniędzy z UE inwestuje w powrót kolejki na tory i remonty których nie było od 20-30 lat.
Zamiast ogólnikowych obietnic i mydlenia oczu świetlaną przyszłością i taniego poklasku, szukałbym raczej argumentów na ile zyska region. Ile powstanie miejsc pracy, ile nowych turystów wygeneruje taka atrakcja, co zostanie zbudowane dla mieszkańców.
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1619 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #17 : 28 Kwiecień 2011, 23:53:12 »
0

Wyborami parlamentarnymi bym się w kontekście odbudowy kolejki nie sugerował - rządzący Gliwicami Zygmunt Frankiewicz jest bezpartyjny i do Sejmu się nie wybiera. ZTCW włodarze pozostałych zainteresowanych gmin też nie.

Co do torowiska - zostało w większości rozkradzione. Od Rud w stronę Gliwic jest ok. 5 km (4 km do stacji w Stanicy plus ok. kilometra), około kilometra w okolicy stacji Pilchowice, prawie kompletny układ torowy stacji Nieborowice i co nieco przy drodze na wysokości p.o. Mysia Góra (choć doszły mnie słuchy, że ten kawałek już zniknął). Jak się zsumuje, to ocalało być może ze 7 km z 22 km (dokładnie 21800 m) dzielących Trynek od Rud. Niewątpliwym plusem jest to, że ocalały wszystkie nazypy, wykopy i budowle inżynieryjne (mosty, przepusty i wiadukty). Linia jest zatem w połowie zbudowana, heh.
Zapisane
OczeQ
SGKW
*
Długość toru:: 516 m

W terenie W terenie


Wariat torowy


oczeq
WWW
« Odpowiedz #18 : 29 Kwiecień 2011, 19:54:59 »
+1

Na mysiej górze leży trochę szyn (torem bym tego nie nazwał) w śladzie dawnego szlaku...
W zasadzie kawałkami przed domami wzdłuż drogi; po zsumowaniu, może by wyszło ze 150m.
Zapisane

Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem?
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1855 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #19 : 29 Kwiecień 2011, 20:44:33 »
0

Lepiej niech sprawą zajmą się ludzie biznesu a nie samorządowcy i pasjonaci.
Człowiek biznesu już się zajmował tą kolejką. ZTCP dostał rok więzienia w zawieszeniu. (BP, MSPANC)
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Strony: [1] 2 3 ... 6   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!