Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 16:21:52 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolej Ogrodowa by SMG  (Przeczytany 25733 razy)
SMG
Młotkowy
**
Długość toru:: 90 m

W terenie W terenie


WWW
« : 26 Września 2010, 17:59:21 »
0

Zauważyłem że ruszył temat modelarstwa na naszym zacnym forum więc opowiem co nieco o swojej kolei ogrodowej a właściwie jej ucieleśniającej się koncepcji. To może tak na szybko:
-skala kolejki to 1:32 a dokładniej to chcę budować modele taboru wąskotorowego (oryginalny rozstaw 1000 mm)
- obecnie mam 6 metrów torowiska (zrobione z prowadnic do przesuwanych drzwi, kupione w Obiaku ale w innych "budowlańcach" też widziałem podobne, nawet tańsze), jest to niestety tor prosty, nad łukami obecnie pracuje (mam już płaskowniki, tylko jak zrobić z tego łuk ?), a zwrotnice to duży problem.
-w planach jest wybudowanie paru budynków wzorowanych na tych które występują na kolei Grójeckiej
-tabor to 5 chińskich modeli parowozów (trzy są spolszczone, dwa oczekują na pójście na "części" lub jakąś bardziej zaawansowaną przebudowę)- generalnie te już spolszczone wymagają przerobienia elektryki tak by silnik mógł działać dwukierunkowo, jeden pojazd już został tak przerobiony, wagony to również modele chińskie ale powoli staram się je zastępować modelami swojej budowy (zbudowałem już jeden wagon w malowaniu a'la PKP, dwa kolejne buduję) , generalnie wszystko jakości bardzo marnawej (uczę się budować więc to trochę potrwa nim skład Lxd2 i dwóch klas przemierzy planowe 75 metrów torowiska ) aczkolwiek chińskie elementy próbuję zastąpić lepszymi substytutami (np. poprzez wymianę wiązek kabli w lokomotywach). Docelowo chcę zbudować model kolei wąskotorowej z taborem kolei Grójeckiej i kolei Pomorskich w okresie lat 80/90 więc do celu jeszcze baaaardzo daleko Smutny. Porcja zdjęć http://picasaweb.google.com/elkej7/Ogrodowa#
Zapisane
WIĆUŚ
Mechanik
***
Długość toru:: 241 m

W terenie W terenie

kolejkowy zawrót głowy


WWW
« Odpowiedz #1 : 26 Września 2010, 19:32:42 »
0

Witam w świecie kolei ogrodowej.
Też miałem taki chiński tabor. Wózki od wagonów posłużyły do budowy transporterów, a z parowozu zrobiłem jakąś trzy-osiowa hf-kę na 1000mm 

Bardzo ładnie to wygląda u Ciebie, do niczego nie mam zastrzeżeń, oprócz torów i budy wagonu osobowego. Tory spróbuj zrobić z czegoś mniejszego i mocniejszego (na zdjęciach wygląda na bardzo wiotkie). Podkłady zrób mniejsze, umieszczaj je częściej. Na razie twoje torowisko wygląda jak rollercoaster lub maglev Chichot. Budę wagonu sklej z grubszego kartonu, polecam Ci 1mm, łatwo się tnie, realistycznie wygląda. Pomaluj ją farba w spreju lub jakimś humbrolem lub pactrą. Osobiście maluję pactrą, mała buteleczka 10ml starcza mi do 1.5 m².

Osobiście popieram twoje poczynania. Udzieliłem rad które według mnie są bardzo przydatne.
Szukasz poparcia, mozesz na mnie liczyć 
Zapisane

Blog o mojej kolei ogrodowej: http://kolejogrodowa.blogspot.com/
rafaelsantee
Nowicjusz
*
Długość toru:: 43 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 26 Września 2010, 20:54:30 »
0

polecam artykuł http://www.klimaty.wask.pl/photoIdx2.php?modmzaj;model.htm
Zapisane
SMG
Młotkowy
**
Długość toru:: 90 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #3 : 26 Września 2010, 21:30:01 »
0

Co do szyn- to są one właśnie za mocne Chichot, dlatego nie można ich zgiąć w żaden sposób . Co do artykułu to jakby nie patrzeć ta kolejka powstała w dość podobny sposób- szkoda tylko że dzisiaj można kupić wyłącznie chiński szajs ... , pytania zadaję nieprzypadkowo właśnie tutaj, nie chcę nikogo zalewać pytaniami na PW, lepszą metodą jest otwarta dyskusja .
Co do budy to racja- szczęśliwie udało mi się poprawić dach (wyciąłem stary i wstawiłem mocną konstrukcję z grubego kartonu, to pociągnąłem jeszcze cienką warstwą papieru technicznego), dodatkowo budę wzmocniłem nieco (wagon miał to do siebie że na dobrą sprawę położenie na nim czegokolwiek wiązało się z odkształceniem pudła). Wzmocnienie polegało na dołożeniu paru przedziałek wewnątrz wagonu.
Zobaczę jak dalej rozwinie się dyskusja .
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #4 : 29 Września 2010, 19:50:46 »
0

SMG, musisz jeszcze dużo potrenować staranność wykonania. I nawet używając takich zabawkowych wózków możliwe jest zrobienie czegoś, co przypomina model.
Mając zwykły komputer i zwykłą drukarkę już bardzo można sobie ułatwić życie, np drukując ściany wagonów a ptem naklejając to na karton.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #5 : 29 Września 2010, 21:34:26 »
0

Dawno temu, gdy jeszcze nie znałem programów takich jak AutoCAD, stworzyłem na podstawie planów ze strony Urlicha Thorhauera przy pomocy Painta (!) model wagonu Fh w skali około 1:25. Wydruki na papierze technicznym przyklejałem na karton lub po prostu malowałem większe powierzchnie farbą (np. dach). Kilka zdjęć prezentujących wyniki tego przedsięwzięcia:





Tak naprawdę nigdy nie został dokończony - brakuje układu hamulcowego oraz jeszcze np. komina od piecyka. Oczywiście też (chyba od wilgoci w powietrzu) zdążył się już zwichrować...
Zapisane

To jest przekaz.
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 794 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 30 Września 2010, 01:41:44 »
0

Ja może miałem trochę więcej szczęścia jeśli chodzi o podzespoły do swej kolejki- co prawda w 0m- bo bazuje na roco Alpinline, ale niestety makieta ograniczy się do modułów w postaci półki o szerokości 10cm za regałami, 19 cm jako półka wolno wisząca i 30 cm jako moduł podwieszany pomiędzy ścianami( na zasadzie mostu podwieszanego).
Wszystko w formie pętli z jedną stacją 3-torową, 2-ma torami odstawczymi i 1-stanowiskową szopą.
Może zrobię jeszcze jakąś bocznicę al'a GS.
Długość szlaku to na oko z 16m będzie.
Tabor to 2x Gem 4/4  z RhB (kolej retycka), 2x 2-osiowe manewrówki, 6x brankard (FO), i 8x ichnia wersja Bxhpi (RhB/FO) i jeden Wddx własnej produkcji:)... może dam radę niedługo dobudować coś naszego...

Okablowanie to przeważnie radox 2mm (odzysk), złączki między modułowe -molex (zdaje się że oznaczenia mx-4)
Jedynie muszę wykombinować jak zbudować pulpit sterowniczy, ale to inna sprawa.

Z trawą miałem problem, bo musiała być kotodporna- tu zastosowałem wykładzinę trawiastą, lokomotywownia w budowie...

Pozdrawiam

Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
konrad
Mechanik
***
Długość toru:: 296 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 30 Września 2010, 21:42:13 »
0

kolejka w pokoju, brzmi to bardzo ciekawie można by poprosić o kilka zdjęć takiego "kolejowego pokoju"?
Zapisane

Urok sapiącej ciuchci jest niepodważalny ale lokomotywa spalinowa to potęga.
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 794 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #8 : 30 Września 2010, 22:14:16 »
0

Jak znajdę chwilę i założę konto na jakimś pikassie lub imageshaku (czy jak to się piszę;p) to niema problemu.
Chwilowo mam problem z własnym kompem- łajza wyszła z toru-więc trochę potrwa wstawienie go z powrotem ... chwilowo korzystam z netu w różnych dziwnych miejscach i dziwnych godzinach...
Jak tylko się poskładam to coś się pomyśli...pozdrawiam:D
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
SMG
Młotkowy
**
Długość toru:: 90 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #9 : 30 Września 2010, 23:12:12 »
0

Brzmi bardzo ciekawie, ja swego czasu myślałem właśnie o zastosowaniu RocoAlpine do kolei ogrodowej, niestety Roco przestało produkować te bardzo fajne modele i tak człowiek został skazany na kosmicznie drogie LGB (zestawy startowe mają jeszcze w ludzkich cenach ale kup pan coś innego np. lokomotywę za 4 tyś. złotych !).
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #10 : 30 Września 2010, 23:32:36 »
0

RocoAlpine niestety ma fatalne układy napędowe... silnikom się totalnie wycierają komutatory i wszystko staje.
Zapisane
SMG
Młotkowy
**
Długość toru:: 90 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #11 : 30 Września 2010, 23:42:10 »
0

Z tego co pamiętam był specjalny olej do silniczków, może to coś daje ? Wiem że takie są bo sam to miałem w lokomotywach w skali H0.
Zapisane
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 794 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #12 : 01 Października 2010, 09:39:33 »
0

Nie patrzyłem na razie na trwałość silników bo i jeszcze aż tak nie eksploatowałem taboru.
Raczej problemem może się okazać dostępność ww elementów w razie usterki lub zamienników o takich parametrach lub lepszych. Na szczęście w obecnych czasach to nie problem- np pewien sklep z modelami RC (nie pisze co i jak bo to nie miejsce na reklamę:p)
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
Phinek
Gość
« Odpowiedz #13 : 01 Października 2010, 16:04:43 »
0

To się nie nazywa "reklama" tylko "wymiana informacji".

Jak znajdziesz namiary na zamiennik silników do Roco Alpine Line to jestem tym żywo zainteresowany.
Zapisane
Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 794 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #14 : 02 Października 2010, 17:39:48 »
0

Robiłem kiedyś eksperyment z jakimś silnikiem od magnetowidu czy czegoś takiego i w zasadzie jeden wniosek- cholernie trudno go umieścić idealnie w osi bo otwory montażowe się nie zgadzały ( w efekcie przekładnia stawiałą dodatkowe opory.
 Co do wspomnianego wcześniej sklepu to popatrz na stronie wróblika wroblik.com.pl czy jakoś tak, nie pamiętam...)- oni mają spory asortyment, łącznie z elementami na przekładnie oraz wałki napędowe....napewno coś byś znalazł...
sklep w realu mają w Warszawie koło Auchan'a na Modlińskiej
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 07 Października 2010, 19:08:24 »
0

Patrząc na nasze krajowe realia to kolej ogrodowa jest dość ciężkim tematem.
Brak możliwości zakupu odpowiednich torów, taboru który ewentualnie można by się posiłkować przy budowie polskich wąskotorówek
A przede wszystkim bezpiecznego ogrodu gdzie ewentualnie można by rozłożyć linię kolejki.
W skali I totalnie nie ma nic i trzeba wszystko by robić samemu o ile chce się odtworzyć rzeczywisty wygląd taboru.
Dlatego też czy nie lepiej zainteresować się skalą O tu nie mamy problemu z torowiskiem a i niejedne podwozie od kolejki w HO można ładnie przysposobić do wąskotorówki.
Można zbudować makietę modułowa i po zestawieniu bawić się w ogrodzie a po wszystkim schować w bezpiecznym miejscu.
A i z podobnymi pasjonatami można by się połączyć i zrobić dokładnie to co robią koledzy tylko że w HO.
Zapisane
SMG
Młotkowy
**
Długość toru:: 90 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #16 : 07 Października 2010, 23:43:55 »
0

Ale skala 1:32 jest też popularna- ja wiem już o 4 osobach które mają kolejki w tej skali Chichot. A co do skali 0 to jest to problem tej kwestii że (przynajmniej dla mnie) jest zbyt mało szczegółowa. A dopowiem jeszcze że mam modele samochodów w skali 1:34 więc fajnie to może kiedyś by się zgrało z kolejka. Pożyjemy zobaczymy- koncepcyjnie myślę o zrobieniu modelu fikcyjnego wagonu motorowego na podstawie dwóch dostępnych podwozi. Wszystko robię metodą DIY .
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #17 : 08 Października 2010, 00:00:41 »
0

Jak dla mnie między 1:45 a 1:32 różnica w detalach jest niezauważalna, zaś podstawowa różnica polega na tym, że na tej samej półce można zmieścić o jeden wagonik więcej lub mniej. Druga sprawa, że do 1:45 też jest trochę "okolicy" (figurki, pojazdy, itp...).
Kolejna sprawa to dostępność torowiska... 0e jeździ po torach H0.

Ba proponuję podejście takie, aby to właśnie torem wyznaczać skalę czyli dla taboru 750mm stosować 0e (1:45), zaś dla 600mm - 1f (1:32)
Zapisane
Mallet
Mechanik
***
Długość toru:: 248 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 08 Października 2010, 11:14:11 »
0

Wszystko się zgadza, na ten przykład ja buduję makietę wojskowych koleii polowych na tor 600 w skali 1:35.
Nie przeszkadza to zbudować w zerówce  np. kolejki mareckiej ,której już nie ma .
W skali 1:32 nic u nas nie dostaniesz począwszy od figurek a skończywszy na pojazdach.
Jak słusznie zauważono do skali 1:45 można już dopasować sporo detali chociażby pojazdy w 1:43 różnice są niewielkie a i figurki można pobrać od 1:48 a tych ostatnio sporo się pokazuje.
Oczywiście jesli ktoś dysponuje gotówką problemu nie będzie miał z niczym ale patrzmy na nasze realia a nie to co jest chociażby u Niemców czy Francuzów.
Według moich spostrzeżeń natury technicznej najbardziej praktyczną skalą do ogrodu jest 1:24 , 1:16 , 1:8 lub 1:5,5.
Ale to już inna skala marzeń.
« Ostatnia zmiana: 08 Października 2010, 11:52:14 wysłane przez Phinek » Zapisane
PAFAWAG
Mechanik
***
Długość toru:: 172 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #19 : 18 Października 2010, 23:52:26 »
0

Według moich spostrzeżeń natury technicznej najbardziej praktyczną skalą do ogrodu jest 1:24 , 1:16 , 1:8 lub 1:5,5.

Ja modeluję ogrodowo w 1:22,5 Tor (robiony samodzielnie) w tej skali ma szerokość 45 mm i pełni rolę toru normalnego. Oprócz linii o tym rozstawie posiadam również linię typowo wąskotorową (albo raczej wąziutkotorową) - między szynami jest 17 mm

Z tym, że u mnie po ogrodzie nie poruszają się pojazdy typowo kolejowe... A takie:
http://www.phototrans.eu/14,434880,0,Lilpop_III_1105.html
http://www.phototrans.eu/14,434881,0,Lilpop_III_1105.html
(Zdjęcia przedstawiają najnowszą modernizację - raziecki wagon Ch przemienił się w polskiego Lilpopa III)

Pojazdy kolejowe planuję wprowadzić na linię 17-milimetrową; będzie to pług odśnieżny i być może parowóz O&K Dh2t systemu Halla.

Modelowanie w 1:22,5 ma tę wielką zaletę, że w przyszłości przy budowie/modernizacji linii można posłużyć się elementami produkowanymi przez większe firmy modelarskie (rynek skali G wciąż się rozszerza). Kilka miesięcy temu poczyniłem pierwszy taki zakup - na Allegro udało mi się kupić po bardzo okazyjnej cenie wagon-platformę (w sumie do zabudowy, gdyż platforma tej platformy to po prostu rama). Na trasie spisuje się super.
_______________

Niekórzy pewnie pomyślą, że jak na ogród to 17 mm to strasznie mało... Otóż da się mniej Aktualnie pracuję nad budową takiej linii: http://www.phototrans.eu/14,434883,0,CAM_Elevador_da_Bica_2.html W szerszych kręgach jest to póki co tajemnica, ale zanim ktoś to tu odnajdzie, trochę czasu upłynie

Linia ma się nazywać WKO KLT Clematis (lub ClematisBahn); zostanie zbudowana z elementów stalowo-miedziano-cynkowych (podwieszonych do ogrodowych krzewów, pnączy i innych konstrukcji), tworzących tor o rozstawie 12 mm (próby domowe mam już za sobą). Będzie posiadała łącznie pięć przystanków, z czego przystanek środkowy będzie mijanką. Pożądany spadek toru mogę uzyskać praktycznie jedynie poprzez instalację linii w relacji powierzchnia ziemi - taras...

Maksymalna "pojemność pojazdowa" linii to 2 wagony kursujące wahadłowo w systemie funikularowym (linowy napęd z góry; koła po wewnętrznej stronie wagonu [patrząc na wagon na mijance] - bez obrzeży, koła po zewnętrznej stronie wagonu - z obrzeżami po obu stronach szyny). "Funikularowa" budowa kół, skopiowana ze znanej i lubianej KLT Gubałówki (i nie tylko), umożliwi zastosowanie rozjazdów beziglicowych. Z ich wykonaniem miałem mały kłopot, jednak w końcu znalazłem materiał, z którego mogłem je zrobić - pociąłem na kawałki fragment świeżej jeszcze, zdrewniałej, grubej łodygi z bezmyślnie wyciętego przez ciecia krzaka, tak przygotowane półprodukty zamocowałem do miniwiertarki, i rozpocząłem frezowanie Efekt wyszedł bardzo zadowalający, a przy tym niemal całkiem za darmo.

2 wagony KLT Clematis już zostały zbudowane - są to miniaturowe modele odpowiednio:
#5100: http://www.rail.phototrans.eu/14,44178,0.html
#5101: http://www.phototrans.eu/14,435317,0,CAM_Elevador_da_Bica_2.html (zdjęcie przedstawia wagon numer 2, zbudowana miniatura zaś odpowiada wagonowi numer 1)

Oba modeliki wymagają jeszcze drobnych prac wykończeniowych, ale już są zdatne do ruchu. #5101 (C.A.M. Elevador sa Bica) posiada wnętrze i przejrzyste okna.
Zapisane

"Jeśli kolejka tak bardzo przeszkadzała mieszkańcom, to dlaczego podczas ostatniego jej przejazdu wzdłuż trasy musiały stać oddziały milicji, bo ludzie potestowali przeciw jej zamknięciu?" Wrocław Wąsk. - Trzebnica Gaj, 27.05.1967...
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!