1. Na małych stacjach spotykamy wyłącznie semafory wjazdowe, jakie są w takim wypadku ograniczenia ruchu? (w krzyżowaniu pociągów, prostych manewrach etc.)
Ad. 1
Na mniejszych stacjach bywają tylko semafory wjazdowe, ale nigdy nie było to regułą. Ograniczeń nie ma żadnych. Poza tym że wyjazd może odbyć się wyłącznie na sygnał "Nakaz jazdy" dany przez dyżurnego ruchu.
1. Właściwie żadnych - i tak wyjazd odbywa się na polecenie dyżurnego ruchu.
Nie zawsze. To zależy od zapisów regulaminu technicznego stacji. Zezwoleniem na wyjazd w przypadku istnienia semafora wyjazdowego może być sygnał zezwalający na jazdę lub "Nakaz jazdy" dany przez dyżurnego ruchu. Wskazanie semafora jest wtedy nie pozwoleniem na wyjazd tylko zapewnieniem dyżurnego i maszynisty że przebieg jest zamknięty i utwierdzony.
2. W jakich przypadkach na stacji może być tylko jedna nastawnia?
Ad. 2
Jeżeli położenie tego jednego posterunku zapewnia odpowiednią widoczność.
3. Semafory jednoramienne, a dwuramienne - zastosowanie w praktyce, czy może być tak, że wjazdowe są jednoramienne, a wyjazdowe dwuramienne?
Ad. 3
Semafor dwuramienny trzystawny pozwala podać trzy sygnały:
Sr1 "Stój" (ramię górne poziomo, ramię dolne pionowo),
Sr2 "Wolna droga" (górne ramię ukośnie, dolne ramię pionowo),
Sr3 "Wolna droga ze zmniejszona szybkością" (oba ramiona ukośnie).
Semafor dwuramienny dwustawny pozwala podać trzy sygnały:
Sr1 "Stój" (ramię górne poziomo, ramię dolne pionowo),
Sr3 "Wolna droga ze zmniejszona szybkością" (oba ramiona ukośnie).
Semafor jednoramienny dwustawny pozwala podać trzy sygnały:
Sr1 "Stój" (ramię poziomo),
Sr2 "Wolna droga" (ramię ukośnie).
Zasadniczo wjazd i wyjazd na tor
główny zasadniczy odbywa się na sygnał
Sr2 "Wolna droga".
Wjazd i wyjazd na tory
główne dodatkowe na sygnał
Sr3 "Wolna droga ze zmniejszona szybkością" (bo trzeba zwolnić "skręcając" na zwrotnicy

).
W związku z tym semafor wyjazdowy z toru
głównego zasadniczego musi pokazywać tylko
Sr1 "Stój" i
Sr2 "Wolna droga".
Semafor wyjazdowy z
głównego dodatkowego musi pokazywać tylko
Sr1 "Stój" i
Sr3 "Wolna droga ze zmniejszona szybkością".
Semafor wjazdowy na stacje musi być trzystawny, by pokazać sygnał
Sr1 "Stój",
umożliwić wjazd z pełną prędkością na
główny zasadniczy na sygnał
Sr2 "Wolna droga"
i wjazd na tor
główny dodatkowy na sygnał
Sr3 "Wolna droga ze zmniejszona szybkością".
To oczywiście tylko dla zwykłej stacji na linii. Jak będziemy mieli stację węzłową troche się to komplikuje. Do tego dochodzi jeszcze cały szereg wyjątków. Ale to raczej na wieczorne rogowskie dyskusje się nadaje.
4. Czy przed danym typem semafora, musi być "dopisana do niego" tarcza ostrzegawcza, na przykład jeśli semafor jednoramienny, to tarcza nieruchoma, czy jest tu inna zależność, ewentualnie pełna dowolność?
Ad. 4
Powinna być, choć dziś najczęściej jest to już tarcza świetlna.
S pozdravem Adam