Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:21:02 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Sygnalizacja kształtowa na stacji  (Przeczytany 31602 razy)
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #20 : 22 Lutego 2012, 18:28:49 »
0

Ja biegły nie jestem ale raczej w pędniach jest drut stalowy a w teletechnice czy trakcji są druty miedziane lub aluminiowe.
http://www.fpe.com.pl/pl/produkty.html
Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #21 : 22 Lutego 2012, 20:32:44 »
0

Przewód trakcyjny a teletechniczny to dwie różne rzeczy. Pędnia to coś jeszcze innego. Porządkując:
- na druty jezdne (w sieci trakcyjnej używa się brązu lub innego stopu na osnowie miedzi), średnice są dość znaczne rzędu 10 to kilkunastu mm, przekrój nie jest okrągły tylko specjalnie profilowany umożliwiający trzymanie przewodu przez wieszaki;
- na linie teletechniczne (linie telefoniczne, blokowe, zegarowe itd.) stosowano najczęściej druty stalowe, czasem ocynkowane, rzadko miedziane lub brązowe; tu średnice bywały mniej więcej w zakresie 2 - 4 mm
- na pędnie stosowano drut stalowy ocynkowany o średnicach 4 mm (dla napędów sygnałowych i ryglowych oraz rogatek mechanicznych) i 5 mm (dla napędów zwrotnicowych i wykolejnicowych). Na krążkach załomowych i tarczach napędów stosowano linkę na odcinku ok 1,5 m za i przed zwrotem lub napędem (długość w zależności od skoku roboczego pędni).
Zapisane

pawel.adamczyk
Mechanik
***
Długość toru:: 261 m

W terenie W terenie



Nałęczów Wąskotorówka
« Odpowiedz #22 : 23 Lutego 2012, 13:25:42 »
0

Przewód trakcyjny a teletechniczny to dwie różne rzeczy. Pędnia to coś jeszcze innego. Porządkując:
- na druty jezdne (w sieci trakcyjnej używa się brązu lub innego stopu na osnowie miedzi), średnice są dość znaczne rzędu 10 to kilkunastu mm, przekrój nie jest okrągły tylko specjalnie profilowany umożliwiający trzymanie przewodu przez wieszaki;
- na linie teletechniczne (linie telefoniczne, blokowe, zegarowe itd.) stosowano najczęściej druty stalowe, czasem ocynkowane, rzadko miedziane lub brązowe; tu średnice bywały mniej więcej w zakresie 2 - 4 mm
- na pędnie stosowano drut stalowy ocynkowany o średnicach 4 mm (dla napędów sygnałowych i ryglowych oraz rogatek mechanicznych) i 5 mm (dla napędów zwrotnicowych i wykolejnicowych). Na krążkach załomowych i tarczach napędów stosowano linkę na odcinku ok 1,5 m za i przed zwrotem lub napędem (długość w zależności od skoku roboczego pędni).
Ja mam drut stalowy bez ocynku ,który spadł ze słupa podczas burzy  zamierzam go użyć jako atrapa pędni między dwoma
słupkami ,połączony w pętli zamkniętej.  Mam też linkę energetyczną ,ale boję się że długo tam może może nie powisieć .
Zapisane

UNITRA z.r.k    Diora,  Tonsil.
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 334 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #23 : 20 Maja 2013, 22:23:34 »
0

Ja mam również pytanie związane z tematem.
Otóż dwa lata temu dostaliśmy od PLK starą, zdezelowaną, mechaniczną tarczę zaporową. Pochodzi ze zlikwidowanej bocznicy i nie była sterowana pędniami a dźwignią bezpośrednio ze słupa. Ustawiliśmy ją przed halą dla ozdoby, gdyż nie było ani czasu ani środków by się za nią zabrać profesjonalnie.
Teraz jednak na remont nas stać i stąd pojawił się pomysł, aby po doprowadzeniu jej do stanu używalności umiejscowić ją tak, by była przydatna do ruchu.
Rodzi się jednak pytanie. Jak wyglądają przepisy dotyczące tarcz zaporowych na kolejach wąskotorowych?
Zapisane
marcin sds
Mechanik
***
Długość toru:: 152 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #24 : 20 Maja 2013, 22:29:52 »
0

http://kolej.krb.com.pl/?sygnaly-zamkniecia-toru-%28z%29,124
Zapisane
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 334 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #25 : 21 Maja 2013, 00:14:35 »
0

Mało niestety jest tam napisane. Nie ma nic o zasadach ustawiania.
Przyznaję, że chodził już nam po głowie pomysł aby ustawić tarczę przy zjeździe z torów lokomotywowni na tory stacyjne. Po drodze znajduje się żeberko ochronne i zamykana brama. Chodziło o to by manewrowy po upewnieniu się, że nikogo na torach stacyjnych nie ma, otwarciu bramy i przestawieniu rozjazdu kierującego domyślnie na żeberko dawał na tarczy sygnał Z2.
Nie wiadomo jednak czy byłoby to przepisowo poprawnie.

Schemat stacji razem z tym miejscem dokładnie odwzorowałem na OpenStreetMap. Jeśli ktoś się zna na rzeczy może rzuci okiem na ten plan.

Słyszałem też podobno, że taka tarcza znajduje się gdzieś na GKW. To prawda?
Zapisane
Adam W
Dyrektor
*****
Długość toru:: 601 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #26 : 21 Maja 2013, 07:45:09 »
0

Taki Tz znajduje się np. w Zbiersku. Patrząc na OpenStreetMap ustawienie Tz przed żeberkiem nie ma sensu. IMHO należy go ustawić na końcu rejonu manewrowego tak by osłaniał wjazd w tory główne po których realizowane są przebiegi pociągowe. Podanie sygnału zezwalającego należałoby uzależnić kluczowo od położenia dwóch zwrotnic kierujących na lokomotywownię.


* Tz w Koszalinie.jpg (24.18 KB, 422x530 - wyświetlony 905 razy.)
Zapisane

OczeQ
SGKW
*
Długość toru:: 524 m

W terenie W terenie


Wariat torowy


oczeq
WWW
« Odpowiedz #27 : 21 Maja 2013, 09:28:01 »
0

Słyszałem też podobno, że taka tarcza znajduje się gdzieś na GKW. To prawda?

Wygląda na to, ze prawda. Nawet prawie sprawna jest; trzeba jeszcze wyregulować długość pędni i wstawić szyby, a bedzie sprawna na 100%. Sęk w tym, ze nikomu się nie chce robić kilometrów do nastawni w celu przewajchowania tarczy, więc w zasadzie jej się nie używa  
A stoi ona pomiedzy Rz24 i Rz26 osłaniając wyjazd z szopy na stację.


* BKw PLAN WERSJA ZIELONA.png (20.64 KB, 1977x837 - wyświetlony 1010 razy.)
Zapisane

Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem?
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #28 : 21 Maja 2013, 10:12:57 »
0

To może się pokusicie o jej miejscowe nastawianie ?
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 334 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #29 : 21 Maja 2013, 11:46:59 »
0

Uzależnienie tej Tz od zwrotnic oznaczonych tu jako 1 i 2 to bardzo dobry pomysł, jednakże umiejscowienie jej w tym miejscu byłoby wysoce niepraktyczne.
Na OSM faktycznie tego nie widać, ale cała lokomotywownia i jej tory znajdują się na kilkumetrowym nasypie. Przy zjeździe z szopy na stację jest bardzo, jak na warunki kolejowe, strome pochylenie (niebieska strzałka) więc jakiekolwiek manewry na tym odcinku są mocno utrudnione, jeśli nie niemożliwe. Te żeberko zostało wybudowane właśnie w celu zapobiegania staczania się taboru na stację a rozjazdy 1, 2 i 3 zasadniczo ustawione są w kierunku prostym.
Zahamowanie ciężkiego składu przed tymi rozjazdami (jak i proponowaną tarczą) jest po prostu trudne. Dlatego właśnie myśleliśmy nad ustawieniem jej jeszcze przed tym spadkiem w miejscu b. Wtedy uzależniona byłaby również od rozjazdu 4.


* beznazwy.png (156.84 KB, 422x530 - wyświetlony 949 razy.)
Zapisane
Doctor
Młotkowy
**
Długość toru:: 113 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #30 : 21 Maja 2013, 14:31:58 »
0

Taaak? Podaj mi choć z jedną taką stację na sieci PKP ja takiej nie widziałęm choć fakt, że mało widziałem

Świętno tak kiedyś miało oidp. Kębłowo chyba też. (linia Wolsztyn - Nowa Sól)
Zapisane

pozdrawiam
Michał 'Doctor' Pawełczyk
http://parowozy.net
http://tpwp.pl
hugwa
Nowicjusz
*
Długość toru:: 33 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #31 : 21 Maja 2013, 15:04:22 »
0

Wcale nie musi być taka mała. Puck tak miał za czasów kształtowej.
Zapisane
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 334 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #32 : 23 Maja 2013, 14:47:35 »
0

A jak wygląda ta TZ w Zbiersku na planie?
Zapisane
Strony: 1 [2]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!