600
Czytelnik
Długość toru:: 2 m
W terenie
|
 |
« : 17 Marca 2005, 11:26:13 » |
0
|
ma ktoś może informacje dot. Wls 40 dane tech. zdjęcia
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Przemek
|
 |
« Odpowiedz #1 : 17 Marca 2005, 12:45:22 » |
0
|
typ: WLs40 Szerokość toru: 600 mm Średnica kół: 550 mm Typ silnika: S 64 L Średnica cylindra: 110 mm Skok tłoka: 160 mm Moc nominalna: 40 KM Obroty nominalne: 1000 obr/min Max moment obrotowy: 28,7 Kgm Jednostkowe zużycie paliwa: 210 g/Kmh Typ przekładni: L8 Prędkość jazdy na biegu: -I 4 km/h -II 7 Km/h -III 11 km/h -IV 16 km/h Minimalny promień łuku: 10 m Masa służbowa: 7 t Masa w stanie próżnym: 6,8 t Pojemność zbiornika paliwa: 136 l Siła pociągowa przy rozruchu: 1900 kG Max masa pociągu: 100 t Lata produkcji: 1952-1960 Liczba zbudowanych lokomotyw: 883 Pierwszy prototyp: 1951 r. Prawdopodobnie Fablok Lata 1954 i 1957: 12 lokomotyw wysłano do Korei Północnej. zdjęcie: 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Piottr_tt
|
 |
« Odpowiedz #2 : 17 Marca 2005, 14:59:41 » |
0
|
Taka mała dygresja - a jakiej mocy silnik ma np stary merc osobowy? Np taki fiat uno 1,7 diesel ma 56 Koni mocy... Bo tak sobie myślę, czy jak jest wrak Wueleski z wybebeszonym silnikiem to nie taniej byłoby jej wstawić jakiś bardziej nowoczesny silnik z rozbitego samochodu...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Przemek
|
 |
« Odpowiedz #3 : 17 Marca 2005, 16:23:16 » |
0
|
Moc to ważna rzecz ale jeśli chodzi o prędkość max. Jeśli chodzi o siłe pociągową to ważny jest moment obrotowy. Jeśli silnik, który proponujesz ma większy moment to istotnie bardziej się opłaca.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
fidzio
Gość
|
 |
« Odpowiedz #4 : 27 Kwietnia 2005, 19:43:58 » |
0
|
typ: WLs40 Typ silnika: S 64 L
a nie S324 ??
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Juliusz Kublik
Nowicjusz

Długość toru:: 38 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #5 : 11 Maja 2005, 19:40:15 » |
0
|
Co do Wls40 - artykuł o tej lokomotywce był w kwartalniku Stalowe Szlaki (nr 1/99), czasopismo jest praktycznie niedostępne, jednak ja je mam, jeśli Koledze zależy, mogę zeskanować.
Pozdrawiam!
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
kolejdojazdowamarecka
Gość
|
 |
« Odpowiedz #6 : 12 Maja 2005, 00:04:29 » |
0
|
Prototyp zbudowała warszawska fabryka urządzeń przemysłowych - czy jakoś tak - wszystko jest w tych stalowych szlakach i wcale nie są nie osiągalne - zwłaszcza te ostatnie numery - pojawiają się na allegro regularnie - zresztą wystarczy odkserować - uderz do ludzi ze skierniewic... wszystko mają
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Ariel Ciechański
|
 |
« Odpowiedz #7 : 12 Maja 2005, 15:14:10 » |
0
|
zresztą wystarczy odkserować - uderz do ludzi ze skierniewic... wszystko mają Uderz, a nożyce się odezwą - jak były (?) członek redakcji posiadam wszystkie numery - stoją u mnie w pracy w Warszawie, ul Twarda 51/55. Poza tym myślę, że mój były szef ;-) Michał Z., też posiada wszystkie numery :-D
|
|
|
Zapisane
|
Pozdr.<br />CAr.<br /> 
|
|
|
Ryflak
Gość
|
 |
« Odpowiedz #8 : 13 Maja 2005, 13:21:16 » |
0
|
W ZNTK Poznań dla kolei przemysłowych o szerokości toru 600 mm zbudowano najwięcej, prawie 2000 sztuk lokomotyw, więc jeszcze dziś spotyka się je często na wąskotorowych kolejach przemysłowych. W latach 1952 - 1975 ZNTK Poznań zbudowały łącznie 2260 wąskotorowych lokomotyw spalinowych: WLs40 i WLs50 na tor o szerokości 600 mm oraz 2WLs40, 2WLs50 i WLs75 na 750 mm.
Miały one silnik spalinowy S64L, po modernizacji w 1958 roku S324HL, taki sam jak normalnotorowe lokomotywy spalinowe: Ls40, Ls60 i Ls75 budowane w latach 50. przez Fablok w Chrzanowie dla kolei przemysłowych i dla PKP (seria SM02).
Lokomotywy WLs40 i WLs50
W 1950 roku Zakładowe Biuro Konstrukcyjne Fabryki Lokomotyw (Fablok) w Chrzanowie skonstruowało lokomotywę spalinową WLs40 na tor o szerokości 600 mm. Silnik S64L, o mocy nominalnej 40 KM, napędzał czterobiegową przekładnię mechaniczną L8, także konstrukcji Fabloku. Biegi i kierunek jazdy przełączane były dźwigniami ręcznymi. Wały przekładni miały łożyskowania toczne. Korby wału wyjściowego przekładni napędzały wiązarami dwa zestawy kołowe ułożyskowane ślizgowo w wewnętrznej ramie lokomotywy i oparte na górnych sprężynach piórowych. Skrzynkowa rama lokomotywy była skręcona śrubami. Spawana budka maszynisty mieściła się za przekładnią. Osłona przykrywała zespoł napędowy, akumulatory ołowiowe umieszczone na półce nad sprzęgiem i zbiornik paliwa umieszczony nad przekładnią. Koła obu zestawów kołowych hamowane były od przodu żeliwnymi klockami uruchamianymi przekładnią śrubową z kołem recznym. Hamulec miał regulację odległości klocków od obrzeży kół. Pod osłoną, między akumulatorami i zbiornikiem paliwa, mieściła się ręcznie uruchamiana piasecznca. Oświetlenie elektryczne, zasilane z akumulatorów ładowanych pradnicą przy silniku spalinowym, miało dwie latarnie, po jednej z przodu i z tyłu lokomotywy, lampę w budce maszynisty i lampę przenośną. Lokomotywa posiadała dzwon sygnałowy i gwizdek na rurze wydechowej silnika spalinowego.
W 1951 roku zbudowano lokomotywę prototypową. Źródła Fabloku twierdzą, że zbudowano ją w tej fabryce, lecz zarówno rysunek z Fabloku, datowany na 15.04.1950, jak i fotografia prototypu z archiwum tej fabryki mają na ścianie budki maszynisty tabliczkę firmową: "Warszawskie Zakłady Budowy Urządzeń Przemysłowych - Warszawa, Nr 001, 1951 r." Prototyp miał już kilka zmian konstrukcyjnych: szerokość budki maszynisty zwiększoną z 1230 do 1440 mm, hamulec uruchamiany dźwignią ręczną zamiast przekładni śrubowej z kołem ręcznym i inne sprzęgi. Sprzęgi uproszczono likwidując dwie sprężyny, stożkowo zwinięte z płaskownika i hak. Nowy sprzęg był sztywny, bez sprężyn, krótszy o 25 mm, miał dużo mniejszą tarczę zderzakową, a zamiast haka przetykowy sworzeń z rogiem do zachaczania łańcucha sprzęgu wagonu. Lokomotywa prototypowa nie miała drzwiczek zamykających dolną część wejść do budki maszynisty i poręczy na osłonie silnika.
Produkcję lokomotyw planowano uruchomić w wymienionej fabryce warszawskiej, lecz w 1952 roku uruchomiono w ZNTK Poznań. Zakłady te rozpoczęły numerację lokomotyw od numeru fabrycznego 100, co skłania do przypuszczenia, że być może fabryka warszawska także zbudowała kilkadziesiąt takich lokomotyw.
Od połowy lat 60. ZNTK Poznań borykały się z trudnościami spowodowanymi nieregularnością dostaw łożysk tocznych do przekładni. Centralne Biuro Łożysk Tocznych Cebilaz, zobowiązane dyrektywą Rządu do ciągłego obniżania wydatków dewizowych na import, kupowało coraz to inne łożyska toczne. Biuro Konstrukcyjne ZNTK Poznań musiało więc ustawicznie wprowadzać zmiany konstrukcyjne w przekładni. Można sobie wyobrazić, jakie trudności przezwyciężano przy pierwszej naprawie takich przekładni! Od 1961 do 1975 roku ZNTK Poznań budowały takie lokomotywy z silnikiem S324L. Większa moc silnika zaznaczana była w oznaczeniu typu: WLs50. wwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww ŚK 2/99 - Krzysztof Zintel
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
krzysiek20
Gość
|
 |
« Odpowiedz #9 : 04 Czerwca 2005, 18:29:06 » |
0
|
z czystej ciekawości ile taka wls40 kosztuje dziś???
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Przemek
|
 |
« Odpowiedz #10 : 04 Czerwca 2005, 19:59:52 » |
0
|
typ: WLs40 Typ silnika: S 64 L
a nie S324 ?? Silnik S 324 HL: - Ls 60 - Wls 50 - 2WLs 50 - WLs 75 Jeśli w Pionkach ma silnik S 324 HL to jest Wls 50.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
SA108
Nowicjusz

Długość toru:: 10 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #11 : 04 Czerwca 2005, 21:46:34 » |
0
|
Silnik S 324 HL: - Ls 60 - Wls 50 - 2WLs 50 - WLs 75 Dodam jeszcze: - Ls40 z ostatniej serii produkcyjnej - Ls75 Jeśli w Pionkach ma silnik S 324 HL to jest Wls 50. Dokładnie - WLs40 ma S64L.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Ariel Ciechański
|
 |
« Odpowiedz #12 : 04 Czerwca 2005, 23:10:34 » |
0
|
Silnik S 324 HL:
Dodam jeszcze: - Ls40 z ostatniej serii produkcyjnej -. Nie zupełnie, także znaczna ilość starszych egzemplarzy tej serii w czasie remotoryzacji została wyposażona w takie silniki, vide Ls40-4572 ze Skierniewic
|
|
|
Zapisane
|
Pozdr.<br />CAr.<br /> 
|
|
|
Mateusz Rogowski
Czytelnik
Długość toru:: 9 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #13 : 09 Czerwca 2005, 07:14:06 » |
0
|
Czy ktoś ma może możliwość zeskanować rysunki techniczne tej lokomotywy?? Chodzi mo głównie o ostoję i jej wymiary. I jeszce jedne pytanie a nawet prożba, czy któryś z kolegów może przesłać na e-maila skany Stalowych Szlaków?? Był bym bardzo wdzięczny za pomoc, te rzeczy są potrzebne w celu wykonania modelu. Pozdr. Mateusz
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
jaros
Nowicjusz

Długość toru:: 36 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #14 : 13 Września 2005, 22:39:22 » |
0
|
zdjęcia Proszę: Wls40-331 z Myślęcinka  Wls40-? z Płociczna  Wls40-100 z Maltanki  Wls40-1563 z Maltanki 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
krzysiek20
Gość
|
 |
« Odpowiedz #15 : 13 Września 2005, 22:44:46 » |
0
|
brakiuje jeszcze wls z czarnej 
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
fidzio
Gość
|
 |
« Odpowiedz #16 : 09 Lutego 2006, 08:37:17 » |
0
|
typ: WLs40 Typ silnika: S 64 L
a nie S324 ?? Silnik S 324 HL: - Ls 60 - Wls 50 - 2WLs 50 - WLs 75 Jeśli w Pionkach ma silnik S 324 HL to jest Wls 50. To jest Wls40( wszystkie sa Wls40 ) poprostu w ramach naprawy ptrzymały nowocześniejszy silnik.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Ernie
Młotkowy
 
Długość toru:: 89 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #17 : 26 Kwietnia 2006, 19:25:47 » |
0
|
CZ mugł by mi ktoś dać wymiary bądż rysunki techniczne tej lokomotywki Wiem tylko że koło ma 550mm a kabina 1440mm.
Zgóry dzięki za odp.
|
|
|
Zapisane
|
Małe jest piękne.
|
|
|
Filip Bebenow
|
 |
« Odpowiedz #18 : 18 Czerwca 2006, 18:55:56 » |
0
|
Wls40-331 z Myślęcinka i tu zaczyna się kłopot ... Bo numer 331 widnieje na tabliczce żnińskiej wueleski ! Słyszałem już wersję "911" i "991". Ls-1 to bezsprzecznie Wls40-1709, natomiast jaki jest prawdziwy numerek bydgoskiej "dwójki"? Myślę, że jest więcej osób, które chciałby dociec, "kto jest kim" w świecie kujawsko-pomorskich wuelesek (Stoker?)... Pozdrawiam! FB
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
jaros
Nowicjusz

Długość toru:: 36 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #19 : 18 Czerwca 2006, 19:36:32 » |
0
|
Jak dla mnie na tabliczce jest ewidentna '3':  Pozdrawiam jaros
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|