Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 10:31:07 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2] 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Uprawnienia do prowadzenia pojazdów szynowych  (Przeczytany 43605 razy)
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #20 : 18 Marca 2005, 17:56:18 »
0

Cytat: "AXEL"
Wygląda na to że uprawnienia do prowadzenia pojazdów trakcyjnych na SKW wydaje FPKW


Istonie. Z tego co się dowiedziałem tak ale jest to tylko papier który jest ważny wyłącznie dla FPKW. Najważniejszy jest kurs i zdany egzamin.

Cytat: "KLAN PALUCHOWSKICH"
Tak jest  Spoko  Spoko Pytanie tylko czy osoba prowadzaca szkolenie musi jakieś kwity posiadać specjalne  :?:


Tak. A to znaczy że FPKW nie może zrobić szkolenia jeśli nie jest do tego uprawnione ale jeśli zrobisz szkolenie gdzie indziej i zdasz egzaminy to FPKW ci tylko wystawia papier zwany uprawnieniami.
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #21 : 18 Marca 2005, 19:11:15 »
0

Cytat: "AXEL"
Z tego co zdążyłem się dowiedzieć zapis w Dz. U. o którym mówimy będzie niedługo albo całkowicie zlikwidowany albo zmodyfikowany.

Przez kogo?
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
chedziok
Nowicjusz
*
Długość toru:: 19 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #22 : 18 Marca 2005, 19:43:37 »
0

Proponuje sprowadzić drezyne reczna wtedy nie beda potrzebne zadne uprawnienia Chichot:D
Zapisane

Forum SKW Rulezz
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #23 : 18 Marca 2005, 20:06:34 »
0

A tego już nie wiem...
Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #24 : 18 Marca 2005, 21:31:39 »
0

Po przeczytaniu powyższego dziennika stwierdzam że:
-Do jakich kolwiek uprawnień związanych z prowadzeniem trzeba odbyć odpowiedni starz przy naprawach danego pojazdu,
-trzeba być z zawodu mechanikiem (lub elektrykiem ale na wąskich torach nie ma elektrowozów),
-trzeba być zatrudnionym (np. przez FPKW).

Dawniej mozna było mieć inny zawód lub go wogule nie mieć żeby zdobyc uprawnienia ale najwidoczniej się to zmieniło gdyż nie znalazłem takiej adnotacji w tym dzienniku.

Nieznalazłem też informacji o możliwości zdobycia uprawnien przez osoby prywatne (wolontariusze).

Co do ważności uprawnień to:
Ważne jest zaświadczenie złożenia (zdania) egzaminu natomiast pracodawca musi sprawdzic czy osobnik z takim papierem umie obsługiwać pojazd. W tym celu pracodawca robi pracownikowi kilka testów praktycznych z obsługi i jak stwierdzi że umie to wystawia papier zwany uprawnienia kierowania danym pojazdem. I dlatego te uprawnienia są ważne tylko u pracodawcy który je wystawił. Jest to formalność (autoryzacja) ale biórokracja to dziwny wynalazek.

Uf. myśle że od strony prawnej narazie temat został wyczerpany.

Zachęcam do przeczytania gdyż to wszystko jest tu:
http://isip.sejm.gov.pl/servlet/Search?todo=file&id=WDU20042122152&type=2&name=D20042152.pdf świetnie opisane. Nawet porawka jest już w tym linku uwzględniona.
Zapisane
gkw
Mechanik
***
Długość toru:: 185 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #25 : 13 Listopada 2005, 12:34:33 »
0

czy prawdą jest za na drezyne ręczną też trzeba miec jakies uprawnienia??
Zapisane
Zombi
Mechanik
***
Długość toru:: 198 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #26 : 13 Listopada 2005, 20:19:19 »
0

według mnie chyba sa jakies uprawnienia bo poruszasz sie po torze i trzeba znac oznakowanie itp.
Zapisane

Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #27 : 14 Listopada 2005, 11:10:42 »
0

Cytat: "gkw"
czy prawdą jest za na drezyne ręczną też trzeba miec jakies uprawnienia??

Nie. To nie jest prawdą.
Zapisane
KMR
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie

Puszczańska Kolej Drezynowa


WWW
« Odpowiedz #28 : 27 Marca 2006, 23:23:03 »
0

Minął rok. Czy coś się w sprawie uprawnień na lokomotywy zmieniło?

Wszystkie punkty które dostrzegł Przemek są dla mnie chore:
Cytat: "Przemek"

-Do jakich kolwiek uprawnień związanych z prowadzeniem trzeba odbyć odpowiedni starz przy naprawach danego pojazdu,

Czy muszę umieć naprawiać samochód żeby go prowadzić?
Czy Kapitan statku musi być jednocześnie Chief Mechanikiem?
Cytuj

-trzeba być z zawodu mechanikiem (lub elektrykiem ale na wąskich torach nie ma elektrowozów),

j/w
Cytuj

-trzeba być zatrudnionym (np. przez FPKW).

a to czym jest tlumaczone?
Kwalifikacje to kwalifikacje, zatrudnienie bądź jego brak na nie przecież nie wpływa!
Por. uprawnienia na kierowanie ciężarówka czy 300metrowym tankowcem :O

A co do drezyn ręcznych etc., oczywiście nie trzeba mieć uprawnień na kierowanie, ale jak chce się być do bólu OK, to można się przeszkolić (na Policji) w zakresie kierowania ruchem na przejazdach kolejowych i (np. w SOK) w BHP na terenie kolejowym, dobrze też przyuczyć się sygnałów aby wiedzieć co oznaczają np. trzy białe światła z naprzeciwka
Zapisane
ilza.info
Młotkowy
**
Długość toru:: 84 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #29 : 28 Marca 2006, 07:40:48 »
0

:twisted:
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #30 : 28 Marca 2006, 09:00:50 »
0

Temat z koniecznością zatrudnienia jest wprost do rzecznika praw obywatelskich, gdyż jest to chyba jedyny mi znany przypadek, kiedy człowiek wraz z rozwiązaniem umowy o pracę traci prawo do wykonywania zawodu. Taki zapis w Ustawie został "wylobbowany" przez PKP Cargo, w celu utrudnienia przechodzenia maszynistów do innych firm kolejowych. Niemniej, jakby zbadać jego zgodność z konstytucją, myślę, że by się nie obronił przed trybunałem Konstytucyjnym.

Początkowo wydawało się, że ten zapis jest korzystny dla Wąskiego Toru, ale w połączeniu z zapisem, również wylobbowanym przez PKP, który mówi, że przewoźnik musi mieć co najmniej 5 lat doświadczenia na rynku aby móc utworzyć własną komisję egzaminacyjną, po prostu daje nam po kieszeni.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #31 : 28 Marca 2006, 09:04:59 »
0

... więc pozostaje czekać. Tylko czy oby przez te kilka lat "zdobywania doświadczeń" nasze ciało ustawodawcze nie zrobi nam znowu psikusa... Szczerze - wątpię. Jedynym rozwiązaniem w tej chwili jest ukończenie kursu na pomocnika, potem na maszyniste. Zawsze to jaskieś "papiery" a kurs w zewnętrznej firmie o dziwo uprawnia do ewentualnego podjecia pracy np. u prywaciarza (sprawdziłem)...
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #32 : 28 Marca 2006, 10:06:27 »
0

Cytat: "AXEL"
a kurs w zewnętrznej firmie o dziwo uprawnia do ewentualnego podjecia pracy np. u prywaciarza (sprawdziłem)...

Tak, bo "zewnętrzna firma" ma prawo przeprowadzić egzamin, i to protokół egzaminacyjny jest de facto Twoim prawem do wykonywania zawodu, na podstawie tego protokołu firma kolejowa Ci wydaje prawo kierowania jak Cię zatrudnia, ale ztcw musisz zdać jeszcze gzamin wewnętrzny specyficzny dla firmy.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #33 : 30 Marca 2006, 12:28:43 »
0

Cytat: "Piottr_tt"
Temat z koniecznością zatrudnienia jest wprost do rzecznika praw obywatelskich, gdyż jest to chyba jedyny mi znany przypadek, kiedy człowiek wraz z rozwiązaniem umowy o pracę traci prawo do wykonywania zawodu. Taki zapis w Ustawie został "wylobbowany" przez PKP Cargo, w celu utrudnienia przechodzenia maszynistów do innych firm kolejowych. Niemniej, jakby zbadać jego zgodność z konstytucją, myślę, że by się nie obronił przed trybunałem Konstytucyjnym.

Początkowo wydawało się, że ten zapis jest korzystny dla Wąskiego Toru, ale w połączeniu z zapisem, również wylobbowanym przez PKP, który mówi, że przewoźnik musi mieć co najmniej 5 lat doświadczenia na rynku aby móc utworzyć własną komisję egzaminacyjną, po prostu daje nam po kieszeni.

Zawsze musiałeś być zatrudniony i to nie wymysł Cargo!!
To są przepisy związane z bezpieczeństwem i tu nie liczcie że coś złagodnieje, a wręcz przeciwnie. Przepis o pieciu latach istnieje takze w samochodach więc o co chodzi? Nie prawda jest że maszynista tracąc prace traci prawo wykonywania zawodu, Piotrku czytaj ze zrozumieniem przepisy.
Jeśli chodzi o zawód potrzebny do uprawnień to do końca zeszłego roku była większa dowolność ale teraz juz wymagany jest albo Mechani (elektryk) albo Technik o dowolnym kierunku (może być cukiernik). Starz pracy 3 miesiące dla technika mechanika (elektryka) a dla reszty 6 miesięncy jest po to by się zapoznać z maszyną, osobiście wkurza mnie gdy jakaś baba po zrobieniu prawa jazdy zaciera silnik bo nie wie jak sprawdzić poziom oleju. Maszynista jak zatrzyma pociąg na szlaku robi poważne zakłucenie w ruchu (spóźnienia i związane z tym straty finansowe) więc jeśli wzywał by serwis a okazało by się że to tylko jakiś kabelek się wypioł... chyba rozumiecie w czym rzecz? Zatrudnienie jest po to gdyż praca na warsztacie jest zbyt niebezpieczna i trzeba zapłacić ubezpieczenie za pracownika, niemówiac o tym że pół roku na warsztacie to ciężka praca i każdy chce za to kase.
Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #34 : 30 Marca 2006, 12:42:38 »
0

Cytat: "KMR"
Czy Kapitan statku musi być jednocześnie Chief Mechanikiem?

Nie ale na statek z silnikiem musi zabrać ze sobą załogę, w skład której wchodzi mechanik żeglugi. Mechanikiem żeglugi jest tak samo ciężko zostac jak maszynistą pociągu a może i ciężej. Łatwiej zostać kapitanem .
Zapisane
KMR
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie

Puszczańska Kolej Drezynowa


WWW
« Odpowiedz #35 : 07 Kwietnia 2006, 13:35:05 »
0

Cytat: "Przemek"

Zawsze musiałeś być zatrudniony i to nie wymysł Cargo!!
To są przepisy związane z bezpieczeństwem i tu nie liczcie że coś złagodnieje, a wręcz przeciwnie.

A co ma bezpieczeństwo wspólnego z zatrudnieniem?
Do bezpieczeństwa przyczynia się tylko i wyłącznie stan techniczny taboru+infrastruktury + kwalifikacje (merytoryczne, praktyczne i zdrowotne) personelu. Fakt zatrudienia albo niezatrudnienia nie zmienia w żaden sposób twoich predyspozycji do kierowania lokomotywą.
Vide kapitan statku, kierowca ciężarówki, architekt, etc.

Cytuj
Jeśli chodzi o zawód potrzebny do uprawnień to do końca zeszłego roku była większa dowolność ale teraz juz wymagany jest albo Mechani (elektryk) albo Technik o dowolnym kierunku (może być cukiernik).

ręce opadają. a w czym technik-nie-elektryk/mechanik - np. wspomniany technik cukiernik jest niby lepszy (bardziej "techniczny") od człowieka z wykształceniem ogólnokształcącym?

Cytuj
Starz pracy 3 miesiące dla technika mechanika (elektryka) a dla reszty 6 miesięncy jest po to by się zapoznać z maszyną, osobiście wkurza mnie gdy jakaś baba po zrobieniu prawa jazdy zaciera silnik bo nie wie jak sprawdzić poziom oleju. Maszynista jak zatrzyma pociąg na szlaku robi poważne zakłucenie w ruchu (spóźnienia i związane z tym straty finansowe) więc jeśli wzywał by serwis a okazało by się że to tylko jakiś kabelek się wypioł... chyba rozumiecie w czym rzecz?

Rozumiemy. Nie rozumiemy natomiast, czemu chcesz to regulować ustawowo. Przewoźnik ciężarówkowy/autobusowy może dawać prowadzić swoje pojazdy kierowcom o znikomej wiedzy n.t. silników, i wzywać pomoc drogową kiedy trzeba sprawdzić poziom oleju. ICH PIENIĄDZE - ICH WYBÓR. Kto ponosi stratę z powodu spóźnienia z powodu wypiętego kabelka? Przewoźnik. Więc już niech sami przewoźnicy się o to martwią, a nie trzeba ich uszczęślwiiać na siłę ustawami.

I czemu, do jasnej cholery, technik cukiernik się na warsztacie nauczy czegoś, a dajmy na to mgr inż. jest za głupi? :O

BTW: myślę, że w wielu przypadkach (linie wąskotorowe, przemysłowe etc.) dla wielu lokomotyw/szynobusów wystarczałby jeden mechanik który w razie potrzeby docierałby na miejsce zdarzenia np. na motocyklu albo drezynie ratunkowej, i w takim przypadku kwalifikacje mechanika maszynowego dla wszystkich kierujących pojazdami nie byłyby potrzebne.
 Źle myślę?
Zapisane
MaciejPrekurat
Gość
« Odpowiedz #36 : 07 Kwietnia 2006, 14:51:00 »
0

Prowadzenie lokomotywy to moje marzenie od dawna...

Tylko czy się da zdobyć owe uprawnienia mając 15 LAT :?:
Zapisane
KMR
Czytelnik

Długość toru:: 4 m

W terenie W terenie

Puszczańska Kolej Drezynowa


WWW
« Odpowiedz #37 : 07 Kwietnia 2006, 15:13:41 »
0

Cytat: "MaciejPrekurat"
Prowadzenie lokomotywy to moje marzenie od dawna...

Tylko czy się da zdobyć owe uprawnienia mając 15 LAT :?:

jeżeli masz 15 lat stażu na warsztacie, to nie powinno być problemu... :mrgreen:
Zapisane
MaciejPrekurat
Gość
« Odpowiedz #38 : 13 Kwietnia 2006, 15:23:07 »
0

15 na tym świecie istnieję dopiero...

A przecież wueleska to 'małe piwo' pewnie jak na mnie. Do parowozów które lubię najbardziej się nie dotykam, jeśli chodzi o kierowanie.
Zapisane
andy
Dyrektor
*****
Długość toru:: 831 m

W terenie W terenie



CiuchciaJKD
WWW
« Odpowiedz #39 : 13 Kwietnia 2006, 20:45:40 »
0

Cytat: "MaciejPrekurat"
15 na tym świecie istnieję dopiero...


A na blachosmród to ile Pan musi mieć wiosen ?
Zapisane
Strony: 1 [2] 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!