Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 10:24:28 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Połączenie Bytom - Miasteczko Śl. jako przewozy o charakterze użyteczności publi  (Przeczytany 5823 razy)
Bartosz Uryga
Moderator
*****
Długość toru:: 343 m

W terenie W terenie


WRS Bytom Karb


« : 26 Czerwca 2011, 23:49:36 »
0

W tym roku weszła w życie Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym. Reguluje ona rynek regularnego transportu pasażerskiego w Polsce w zakresie transportu krajowego i transgranicznego niezależnie od środka komunikacji. Czyli np. w takim samym stopniu dotyczy kolei, autobusów jak i żeglugi śródlądowej. Nie wnikając w to, czy przyjęte rozwiązania są dobre, konkurencyjne, czy faworyzują jeden środek transportu kosztem innych, ustawa porządkuje "niesymetryczne" dotąd zapisy dotyczące organizowania transportu kolejowego i drogowego, zawarte w UoTK i UoTD.

W skrócie system wygląda tak, że powstaje instytucja organizatora transportu. Organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego na swoim terenie, związki tych jednostek oraz MI (czapa nad całością). Każdy z organizatorów uchwala tzw. plan transportowy - czyli coś w rodzaju polityki dot. transportu zbiorowego. Dokument w randze aktu prawa miejscowego określa m.in. linie na których wykonywane są przewozy o charakterze użyteczności publicznej. Są to przewozy, których deficyt jest rekompensowany przewoźnikowi przez organizatora. Pozostałe przewozy komercyjne mogą być wykonywane przez przewoźnika na podstawie potwierdzenia zgłoszenia przewozu, o ile organizator nie stwierdzi że istnieją przesłanki (jasno określone ustawą), uniemożliwiające wydanie takiego potwierdzenia.

Dzięki tej ustawie, poniekąd "znika" problem nieszczęsnej poprawki uniemożliwiającej dotowanie regionalnych przewozów kolejami wąskotorowymi. Jednak spod działania ustawy wyłączone są przewozy o charakterze turystycznym. Po raz drugi nasze Stowarzyszenie rozpoczyna lobbing za dotowaniem oferty na trasie Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śl. z puli środków przeznaczonych na transport publiczny. Pierwszym zadaniem jest uświadomienie urzędnikom, że GKW wykonują sezonowo pracę przewozową jako regularny środek transportu. Niestety większości osób GKW kojarzą się jako atrakcja turystyczna. Jednak z naszej praktyki i prowadzonych badań wynika, że większość osób jadących latem nad Zalew Nakło-Chechło wybrałoby inny środek transportu, gdyby był lepszy niż kolej wąskotorowa. GKW wygrywają m.in.:

- bezpośredniością w relacji z Bytomia (jadąc autobusem trzeba się przesiadać)
- czasem przejazdu (autobusy i samochody stoją w masakrycznych korkach)

W tym celu nasze Stowarzyszenie w ramach konsultacji społecznych składa uwagi do Strategii Rozwoju Transportu Województwa Śląskiego mające na celu przybliżenie urzędnikom problemu komunikacyjnego wokół Zalewu Nakło-Chechło. Elementem "eleganckiego" rozwiązania tego problemu jest właśnie kolej wąskotorowa ujęta w planie transportowym odpowiedniego organizatora.

Do poczytania nasze uwagi ilustrujące w sposób szczegółowy o co nam chodzi: http://www.sgkw.eu/katalog_naczelnika/uwagi_do_SRTWS.pdf

Wszelkie uwagi mile widziane
Zapisane

'Każdy dzień jest podróżą...'

www.sgkw.eu
konrad
Mechanik
***
Długość toru:: 296 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 27 Czerwca 2011, 08:17:12 »
0

Chcieliście uwag?
To ja zgłaszam taką językową, co prawda filologiem j. polskiego nie jestem, ale nie podoba mi się stwierdzenie
"należy zapewnić im jak możliwie bezpośredni dojazd." strona 3z4 3 linijka pod tabelą....
Słowo "jak" jest tam potrzebne? chyba że jak najlepszy dojazd...
Zapisane

Urok sapiącej ciuchci jest niepodważalny ale lokomotywa spalinowa to potęga.
Bartosz Uryga
Moderator
*****
Długość toru:: 343 m

W terenie W terenie


WRS Bytom Karb


« Odpowiedz #2 : 27 Czerwca 2011, 09:17:57 »
0

Istotnie, thx
Zapisane

'Każdy dzień jest podróżą...'

www.sgkw.eu
niedźwiedź
SGKW
*
Długość toru:: 47 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 29 Czerwca 2011, 00:03:31 »
0

Bardzo dobrze, że teraz można się nad tym lobby głęboko pochylić. Mamy troszkę przerwy, więc możemy dobrze się do tego tematu przygotować. Istotnie w sezonie nie pełnimy zaiste tylko funkcji turystycznych, ale stricte przewozowe !!! Dlatego jak najbardziej jestem przekonany, że trzeba lobbować a potem ubiegać się o kasę z ministerstwa, czy też z UW bo jaki będzie podział kasy na transport to pewnie dowiemy się dopiero po wyborach. Ustawa, ustawą, ale... życie i tak ją zweryfikuje   Mamy bardzo dużo argumentów, aby traktować nas jako równorzędnego partnera "komunikacyjnego".
Poza tym statystyki mówiące o ilości przewiezionych ludzi w sezonie to także bardzo silny argument - tak myślę  Spoko
To moje zdanie.  Z politowaniem Sprawa nie jest prosta, ale podobno nie ma takiego płotu, którego nie można by było przeskoczyć  hiehie
Zapisane

Pozdrawiam
nasz nr gg: 31183487
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!