W tym roku weszła w życie Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym. Reguluje ona rynek regularnego transportu pasażerskiego w Polsce w zakresie transportu krajowego i transgranicznego niezależnie od środka komunikacji. Czyli np. w takim samym stopniu dotyczy kolei, autobusów jak i żeglugi śródlądowej. Nie wnikając w to, czy przyjęte rozwiązania są dobre, konkurencyjne, czy faworyzują jeden środek transportu kosztem innych, ustawa porządkuje "niesymetryczne" dotąd zapisy dotyczące organizowania transportu kolejowego i drogowego, zawarte w UoTK i UoTD.
W skrócie system wygląda tak, że powstaje instytucja organizatora transportu. Organizatorami są jednostki samorządu terytorialnego na swoim terenie, związki tych jednostek oraz MI (czapa nad całością). Każdy z organizatorów uchwala tzw. plan transportowy - czyli coś w rodzaju polityki dot. transportu zbiorowego. Dokument w randze aktu prawa miejscowego określa m.in. linie na których wykonywane są przewozy o charakterze użyteczności publicznej. Są to przewozy, których deficyt jest rekompensowany przewoźnikowi przez organizatora. Pozostałe przewozy komercyjne mogą być wykonywane przez przewoźnika na podstawie potwierdzenia zgłoszenia przewozu, o ile organizator nie stwierdzi że istnieją przesłanki (jasno określone ustawą), uniemożliwiające wydanie takiego potwierdzenia.
Dzięki tej ustawie, poniekąd "znika" problem nieszczęsnej poprawki uniemożliwiającej dotowanie regionalnych przewozów kolejami wąskotorowymi. Jednak spod działania ustawy wyłączone są przewozy o charakterze turystycznym. Po raz drugi nasze Stowarzyszenie rozpoczyna lobbing za dotowaniem oferty na trasie Bytom - Tarnowskie Góry - Miasteczko Śl. z puli środków przeznaczonych na transport publiczny. Pierwszym zadaniem jest uświadomienie urzędnikom, że GKW wykonują sezonowo pracę przewozową jako regularny środek transportu. Niestety większości osób GKW kojarzą się jako atrakcja turystyczna. Jednak z naszej praktyki i prowadzonych badań wynika, że większość osób jadących latem nad Zalew Nakło-Chechło wybrałoby inny środek transportu, gdyby był lepszy niż kolej wąskotorowa. GKW wygrywają m.in.:
- bezpośredniością w relacji z Bytomia (jadąc autobusem trzeba się przesiadać)
- czasem przejazdu (autobusy i samochody stoją w masakrycznych korkach)
W tym celu nasze Stowarzyszenie w ramach konsultacji społecznych składa uwagi do Strategii Rozwoju Transportu Województwa Śląskiego mające na celu przybliżenie urzędnikom problemu komunikacyjnego wokół Zalewu Nakło-Chechło. Elementem "eleganckiego" rozwiązania tego problemu jest właśnie kolej wąskotorowa ujęta w planie transportowym odpowiedniego organizatora.
Do poczytania nasze uwagi ilustrujące w sposób szczegółowy o co nam chodzi:
http://www.sgkw.eu/katalog_naczelnika/uwagi_do_SRTWS.pdfWszelkie uwagi mile widziane
