Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 04:14:54 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Nieistniejąca linia wąskotorowa w Poznaniu  (Przeczytany 6904 razy)
jakub_t
Czytelnik

Długość toru:: 3 m

W terenie W terenie


« : 10 Stycznia 2012, 13:40:31 »
0

Chciałbym poruszyć temat linii kolejowej (?) wąskotorowej która znajdowała się w Poznaniu. Kilka lat temu jadąc rowerem po jezdni zauważyłem przełom w ulicy oraz brak krawężnika z jednej strony - tak jakby ktoś zaasfaltował tory kolejowe. I rzeczywiście, pod cienką warstwą ziemi po jednej ze stron odkryłem szyny, a na jezdni widać dokładnie ślady pęknięć w miejscu gdzie idą szyny. Niedawno wybrałem się w to miejsce z aparatem (wątpiłem czy szyny jeszcze tam są, bo jezdnia była "łatana"), szyny były, niestety pobocze zarosło już tyle, że trzeba by tam pojechać z saperką. Przy okazji odkryłem, że szyny wychodzą na powierzchnię po drugiej stronie ulicy, kilka metrów od jezdni (ktoś nawet je pomalował).
Oto zdjęcia:










Niestety źródła historyczne nic nie mówią na temat wąskotorówki w tym rejonie, granice działek na mapach geodezyjnych nie wskazują na jakiś wydzielony pas dla linii kolejowej. Dosłownie obok biegła jeszcze niedawno linia normalnotorowa (prawie prostopadle do torów wąskotorówki i z 2-3 metry niżej, w wykopie - widać na zdjęciach że niektóre drzewa rosną "niżej").
Położenie miejsca to: http://maps.google.pl/?ll=52.392092,16.970359&spn=0.000203,0.000603&t=h&z=21&vpsrc=6

Czy ktoś może wie, co to była za linia, ewentualnie w okolicach jakich tematów lub lat można by znaleźć jakieś informacje ?

Pozdrawiam
Zapisane
Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #1 : 10 Stycznia 2012, 14:35:21 »
+3

Musiałem poryć trochę, ale znalazłem. Miło że ktoś się tym tematem jeszcze interesuje, mimo ze zostało... no właśnie - tyle ile widać..
stozne.pl - numer 8/2001 - pdf dostępny na stronie
Zapisane

jakub_t
Czytelnik

Długość toru:: 3 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 12 Stycznia 2012, 17:52:44 »
+2

Dzięki za informacje. Szukałem bardziej w historii osiedli, a nie w wytwórni płyt, dlatego nic nie znalazłem. Trochę teraz przerzuciłem materiału i znalazłem fragmentaryczne informacje:
"Inwestycje dyr. okręg. poczt i telegrafów: (...) nie została włączona do planu na r. 1967 ponieważ wykonanie tej inwestycji podejmowane będzie kompleksowo dla poszczególnych zespołów mieszkaniowych dopiero po zakończeniu robót kubaturowych, tzn. po zdemontowaniu torowisk i dróg dojazdowych o charakterze tymczasowym" (Kronika Miasta Poznania, 1/1969 s. 164)
o wytwórni płyt: "Gotowe elementy dostarczane są kolejką wąskotorową na specjalnie przystosowanych wózkach, do stanowisk montażowych. Takie rozwiązanie oraz bezpośredni montaż elementów z kolejki pozwoliły na wyeliminowanie ich ponownego składowania na placu budowy" (Kronika Miasta Poznania, 4/1969 s. 173-4)
"W 1968 (...) opanowano w pełni metodę niskiego i wysokiego montażu elementów. Prowadzony jest on systemem 'z kół', czyli dźwigi podnoszą prefabrykaty wprost z wagoników kolejki transportowej i przenoszą bezpośrednio na miejsce wznoszonych budynków" (Kronika Miasta Poznania, 4/1969 s. 177)
Powyższe mówią o osiedlach Górnego Tarasu Rataj (m.in. Piastowskie), wskazuje to więc na to, że chyba w ten sposób budowano wtedy większość ratajskich osiedli (przez os. Rzeczypospolitej szła zresztą linia Kobylepole-Starołęka, którą podczas budowy osiedla w 1970/71 zdemontowano).

Niestety żadne zdjęcie z budowy nie przedstawia ani wagonów ani torowisk kolejki, jedyne torowiska na zdjęciach to te od dźwigów. Ciekawi mnie to, czy tory kładzione były jednorazowo na całe osiedle czy przekładane w miarę budowy w różne części osiedla, ewentualnie na kilka osiedli.
A te które zostały w jezdni na Inflanckiej - w takim razie - datuję na 1974 do 1977, tak jak budowano to osiedle.
Zapisane
Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #3 : 13 Stycznia 2012, 12:31:10 »
0

ATSD , jeżeli te szyny leżą tam gdzie leżą, a wystają tam gdzie wystają, to ktoś się ładnie musiał przyłożyć żeby je tak powyginać...
Podskoczę tam to obejrzeć - wypada mi to po drodze z pracy do domu akurat
Zapisane

kabzik
Młotkowy
**
Długość toru:: 90 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 07 Lutego 2012, 10:51:11 »
0

Podobna rzecz chyba ma się na ulicy Spichrzowej, gdzie się jeszcze 2 przejazdy zachowały
Zapisane
Brood.K
Dyrektor
*****
Długość toru:: 793 m

W terenie W terenie


Nic na siłę. Weź większy młotek.


WWW
« Odpowiedz #5 : 07 Lutego 2012, 17:34:33 »
0

A, o tamtym już tu kiedyś pisałem
Zdjęcia się skopały kiedyś tam, bodajże przy przenosinach forum na nowy system, ale mam je zachomikowane, w tygodniu wgram od nowa.
« Ostatnia zmiana: 07 Lutego 2012, 17:39:26 wysłane przez Brood.K » Zapisane

Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!