Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 21:38:58 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolejka POLLE Niemcy  (Przeczytany 15160 razy)
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« : 10 Stycznia 2012, 16:34:14 »
+4

Kilka dni temu, ekipa piaseczyńskich drezyniarzy w drodze do Minatur Wunderland w Hamburgu, zboczyła z trasy. Kilkanaście kilometrów w bok od autostrady ciągnie się kolejka POLLO. http://www.pollo.de/ Jest to reaktywowana kilka lat temu kolejka. Porównując, wyobrażmy sobie że po 30 latach postanowiono reaktywować kolejkę gdzieś w szczerym polu np. w Białej Podlaskiej, regularnie wożąc turystów w sezonie.
Zagwostkę, jakim cudem tabor, wraz z urządzeniami i węglem  Szok stoi niepilnowany, niesprywatyzowany w szczerym polu, tłumaczyliśmy sobie brakiem monopolowego i skupu złomu w okolicy





Więcej tu
https://picasaweb.google.com/gajosgitara2/KolejkaPOLLOMesendorf
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
tomasz11
Mechanik
***
Długość toru:: 293 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 12 Stycznia 2012, 08:31:15 »
0

Niepilnowany Co? u nas to ten węgiel długo by nie poleżał nie wspomne o rowerze
Zapisane

pozdrowienia
Jacek 83218
Mechanik
***
Długość toru:: 251 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 12 Stycznia 2012, 10:53:10 »
+2

Rozwiązanie zagadki jest proste. Inna kultura i brak 30% strukturalnego bezrobocia.
Zapisane
Sputnik
Młotkowy
**
Długość toru:: 59 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 12 Stycznia 2012, 19:37:08 »
-1

Przepraszam wszystkich, jeżeli stwierdzicie, że zadaje głupie pytanie Niezdecydowany

Ale jaki dokładnie zastosowano prześwit torów na owej kolejce wąskotorowej POLLO - http://www.pollo.de/ ?

Cytuj
Jest to reaktywowana kilka lat temu kolejka. Porównując wyobraźmy sobie, że po 30 latach postanowiono reaktywować kolejkę gdzieś w szczerym polu, np. w Białej Podlaskiej, regularnie wożąc turystów w sezonie.

Oglądając te zdjęcia z reaktywowanej kilka lat temu kolejki POLLO zaczynam znów wierzyć, że za kilka lat w Polsce będą podobne przykłady odbudowanych kolei wąskotorowych Na pierwszym miejscu stawiam oczywiście na Nasielsk , który jest najbliższy mojemu sercu.

Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #4 : 12 Stycznia 2012, 20:14:37 »
+2

... jaki dokładnie zastosowano prześwit torów na owej kolejce (...)?
750mm
Na pierwszym miejscu stawiam oczywiście na Nasielsk...
Tak, myślę że odbudowa tejże historycznej kolejki ruszy w przyszłym roku, najpóźniej za dwa lata....
 
Zapisane

Harry Potter
Dyrektor
*****
Długość toru:: 794 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #5 : 16 Stycznia 2012, 11:24:48 »
0

Optymista
Zapisane

Jak się nie ma co się lubi,
To się lubi co się ma...ja mam Elf' y, Impulsy i inne "perełki"
Jacek 83218
Mechanik
***
Długość toru:: 251 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 16 Stycznia 2012, 12:04:32 »
0

A właśnie ciekawe w jak atrakcyjnie turystycznej okolicy jest ta kolejka. Nasielska nie oszukujmy się to był tor z jednego zadupia na drugie (nie mówię o miastach a o położeniu stacji końcowych zwłaszcza Pułtuskiej), biegnący w 70% wzdłuż szosy.
Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #7 : 16 Stycznia 2012, 12:46:53 »
0

No właśnie chyba za bardzo tam atrakcji nie ma, aczkolwiek po trasie zdarzały się tablice informujące o atrakcjach typu okoliczne zamki, pałace. Ewentualnie atrakcją może być historyczny już przebieg granicy DDR/NRD.
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #8 : 16 Stycznia 2012, 14:16:58 »
+1

Tyle, że nasi zachodni sąsiedzi mają tendencję do szwendania się bez celu (od Paryża po Stalingrad ). Zwyczajnie zamiast na kanapie przed telewizorem lubią wypić sobie piwko i zjeść wursta (obecnie częściej kebaba) wspólnie w jakimś ciekawym miejscu. Dzięki temu nawet mniej atrakcyjne rejony mogą liczyć na turystów.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Jacek 83218
Mechanik
***
Długość toru:: 251 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 16 Stycznia 2012, 22:41:47 »
0

Czyli inna mentalność ludzi pozwoliła tej kolejce nie być rozkradzioną, ale użytkowaną.
Zapisane
WL
Młotkowy
**
Długość toru:: 144 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #10 : 18 Stycznia 2012, 23:21:14 »
0

No właśnie chyba za bardzo tam atrakcji nie ma, aczkolwiek po trasie zdarzały się tablice informujące o atrakcjach typu okoliczne zamki, pałace. Ewentualnie atrakcją może być historyczny już przebieg granicy DDR/NRD.

W sumie jak na Wyrzyskich KD, też nic ciekawego tam nie ma. A pociągi czasem jeżdżą.
Zapisane

Pozdrawiam,<br /><br />Wojciech Lemański
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #11 : 03 Kwietnia 2012, 00:18:22 »
+3

Ot taka ciekawostka z tejże kolejki
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #12 : 15 Sierpnia 2016, 01:46:33 »
+4

Niniejszy post jest pierwszą częścią relacji z weekendowej wyprawy do zachodnich sąsiadów na wąskie tory Berlina i okolic.
Pierwszy dzień wystarczy jedynie na zaliczenie kolejki POLLO. Dojazd pociągami (chyba że ktoś planuje autem) do miejscowości Pritzwalk by stamtąd udać się najlepiej taksówką bo jest słabo z komunikacją, kilka kilometrów do malutkiej wioski o nazwie Mesendorf gdzie znajduje się baza i stacja początkowa kolejki. Na szczęście każdy z miejscowych wie i wskaże drogę. Zacznę od końca czyli refleksji na temat tego co napisałem cztery lata temu będąc tam przejazdem.
No właśnie chyba za bardzo tam atrakcji nie ma.
Wycofuję tamte słowa.
Właśnie że są, ale trzeba dojechać na drugi koniec kolejki.
Wracamy do początku czyli na wspominaną bazę w szczerym pola gdzie nie kradną rowerów i węgla. Całość to dwa tory główne zakończone lokomotywownią, jeden nieduży peron i dwa tory odstawcze. Wielkością i kształtem przypomina nieco naszą Iłżę, tylko bez trójkąta, zalewu i zielska.
Kolejka POLLO to 9km odcinek toru 750mm między Mesendorf a Lindenberg. Kursy odbywają się w sezonie co tydzień w cyklu sobotnio-niedzielnym lub częściej na zamówienie. Po całej trasie kursują jednocześnie dwa pociągi (spalinowy i parowy), z czego każdy robi po trzy kursy w obie strony za każdym razem krzyżując się na jedynej mijance w miejscowości Brunkendorf.

Przed odjazdem pociągu można zwiedzać teren stacji, w tym halę, mini muzeum i podziwiać nieustanne dopieszczanie parowozu przed podpięciem do składu.


W hali znajdziemy aktualnie remontowany drugi parowóz.


Druga część stacji, jarmarczno-peronowo-taborowoodstawcza


Obok peronu jest kasa i możliwość kupienia całej masy kolejowych gadżetów.


Także ze znanymi nam akcentami.


Peron.


Mijany krajobraz przypomina nieco jazdę do np. Zaniemyśla czyli: trochę szosy, trochę pola, trochę lasu, kilka łuków, nasypów i w zasadzie nic więcej, tu nawet przepustów nie zauważyłem.


Nie, to nie jest tor bezstykowy...






Odpowiedni bar to podstawa


Wjeżdżamy powoli na mijankę.


Czekamy na spalinowy skład.


Taki tam sobie kopciuch


Minięte, jedziemy dalej.


Powoli dojeżdżamy do końcowego Lindenberg mijając jedyny semafor na całej linii.


Niby detal w wagonie, ale klimatyczny.


Koniec trasy ale nie koniec atrakcji. Stacyjka znajduje się tuż przed głównym skrzyżowaniem na środku wsi Lindenberg. Niegdyś stacja węzłowa.


Dyżurny ruchu na posterunku.


Pociąg parowy w trakcie manewrów.


Tuż za peronem drewniany odpowiednik skrzata ogrodowego.


Za skrzyżowaniem, niedaleko peronu końcowego znajdziemy zachowany oryginalny fragment torowiska i rozjazd.


Tuż za skrzyżowaniem mamy drugą (i nie ostatnią) kolejkę, dokładnie w miejscu dawnego przebiegu wąskiego toru.


Nawet z kierowniczką pociągu.


Kolejny zachowany odcinek.


W centrum wsi stoi wagonik z przedstawioną historią i schematami całej kolei.


Na jednym ze zdjęć widzimy budynek przed którym na łuku toru, obecnie znajduje się wspomniana powyżej kolejka ogrodowa.


Pierwotny teren stacji i torowisk. W tle za semaforem oryginalny budynek po kolejce pełniący obecnie funkcję muzeum kolejki POLLO.


Tuż obok, kryty wagon towarowy, transporter, dwa rollbocki oraz...kolejka 500mm o długości toru 300m w formie owalu.


Tabor kolejki uruchamianej po zebraniu odpowiedniej ilości chętnych.


Wnętrze muzeum mieści dwa piętra wystaw.


Makieta stacji Lindenberg. Znajdujemy się w budynku po lewej. W tle na wprost widać aktualnie odbudowany tor. Za niebieską ciężarówką znajduje się kolejka ogrodowa.


Tymczasem manewry kończy nasz powrotny pociąg spalinowy.


Zaraz odjeżdżamy.


Mijanka z pociągiem parowym.


Tak oto dotarliśmy do końca naszej wycieczki.


Wracając do Pritzwalk, obok stacji normalnotorowej znajdziemy szkielet wagonu towarowego, drezyny i budynek dawnej parowozowni kolejki POLLO.


Film z prejazdu POLLO
https://www.youtube.com/watch?v=smUmYfRcgzE

https://plus.google.com/u/0/photos/111642176163908518533/album/6318765103814508369
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
Romas
Zawiadowca
****
Długość toru:: 410 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 10 Września 2016, 12:37:54 »
+1

W uzupełnieniu tego co Dziwnobrody napisał, przesyłam linki do moich filmów z tej wycieczki:

https://youtu.be/2efxy0leeX4

https://youtu.be/oj4rhYUeaq4

https://youtu.be/is9vwD6SgwI
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!