Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 12:40:00 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Pomiar rezystancji uziemienia w drezynie WM-10  (Przeczytany 11094 razy)
Hal9
Mechanik
***
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie


« : 04 Czerwca 2012, 15:50:55 »
0

Panowie mam pytanie o to jak mierzyć uziemienie do tego typu pojazdu.
W DTR pisze że pomiar wykonuje się prądem 50 A i 50 V.
Max opór wynosi 0,15 ohma

Pytanie czym i jak to mierzyć
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 04 Czerwca 2012, 18:11:09 »
0

To już coś się nie zgadza bo te wartości nijak się mają do prawa oma.
Zapisane
Hal9
Mechanik
***
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 04 Czerwca 2012, 19:13:05 »
0

Cytuje:

Opór elektryczny między częściami metalowymi i szyną nie powinien przekroczyć 0,15 ohma (wartość ta powinna być mierzona prądem stałym o natężeniu 50 A przy napięciu równym lub niższym od 50 V).

skan z DTR

Powstała dyskusja czym i jak to mierzyć ?

Typowe mierniki małych rezystancji odpadają bo nie dadzą 50 A
Pozostaje więc metoda techniczna ale czy za jej pomocą osiągnie się zakładaną dokładność pomiaru Co?
Zapisane
Janusz
SGKW
*
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 04 Czerwca 2012, 19:43:21 »
0

Oczywiście. Typowy miernik uniwersalny ma aż nadto dobra klasę dokładności, by pomiar był wiarygodny. Problemem może być wymuszenie 50A. W warunkach przemysłowych używa się do tego wymuszalników prądowych.
W warunkach polowych można użyć transformatora, najlepiej bezpieczeństwa, o mocy przynajmniej 250VA, autotransformatora (wariaka) do regulacji prądu po stronie wtórnej trafo bezp. i prostownika. Stosując taki zestaw należy się liczyć z płynięciem wartości natężenia prądu z powodu nagrzewania uzwojeń trafo. Dlatego dobrze mieć w miarę mocny transformator, przy mocy 630VA można pozwolić sobie na wykonanie pomiarów o dłuższym czasie trwania, powiedzmy ok. 30s.
Minimalne napięcie znamionowe po stronie wtórnej powinno wynosić przynajmniej 24V tak by skompensować spadek napięcia na przewodach i prostowniku oraz samym uzwojeniu trafo i jeszcze został zapas na spadek napięcia odkładający się badanej rezystancji.
Sam pomiar wykonujemy po ustaleniu wartości prądu mierzonej przed prostownikiem np. cęgami Dietza i podłączając woltomierz podobnie jak w przypadku pomiaru mostkiem Thomsona.
Zapisane

785mm
Hal9
Mechanik
***
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 04 Czerwca 2012, 20:00:27 »
0

Doszliśmy do tego że można by uzyskać takie wartości prądu i napięcia przy użyciu agregatu spawalniczego ma on regulację prądu, niezależna źródło zasilania (silnik spalinowy) -  zatem pomiaru można dokonać gdziekolwiek, ponadto odporny jest na krótkotrwałe przeciążenia. Teoretycznie same zalety.

Cały czas jednak obawiam się czy pomiar będzie wystarczająco dokładny Co?

Ewentualnie zabawa z kilkoma akumulatorami , czyli pomiar co 6 V co daje
1. 12 V
2. 18 V
3. 24 V
4. 30 V
5. 36 V
6. 42 V
7. 48 V
Sześć prób, ale tu zagra rolę różna rezystancja wewnętrzna akumulatorów, ich system połączeń będzie się zmieniał. Poza tym będą się one rozładowywać. Nie wspomnę już o problemie masy w/w
« Ostatnia zmiana: 04 Czerwca 2012, 20:11:42 wysłane przez Hal9 » Zapisane
Janusz
SGKW
*
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 04 Czerwca 2012, 20:08:29 »
0

Kluczem do wykonania dokładnego pomiaru tą metodą, jest jednoczesny odczyt wartości napięcia i prądu. Jeżeli zostanie zastosowane źródło prądu stałego, prąd najlepiej mierzyć przy pomocy bocznika. Mierniki cęgowe przy małych wartościach prądu miewają niepomijalne uchyby.
« Ostatnia zmiana: 04 Czerwca 2012, 20:18:43 wysłane przez Janusz » Zapisane

785mm
Janusz
SGKW
*
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 04 Czerwca 2012, 20:15:25 »
0


Ewentualnie zabawa z kilkoma akumulatorami , czyli pomiar co 6 V co daje
1. 12 V
2. 18 V
3. 24 V
4. 30 V
5. 36 V
6. 42 V
7. 48 V
Sześć prób, ale tu zagra rolę różna rezystancja wewnętrzna akumulatorów, ich system połączeń będzie się zmieniał. Poza tym będą się one rozładowywać. Nie wspomnę już o problemie masy w/w
W przypadku użycia akumulatorów w szereg z mierzoną rezystancją wypadałoby dać jakiś opornik, by w razie malej wartości Rx ograniczyć prąd. Akumulatory mają bardzo małą rezystancję wewnętrzną i przy takich eksperymentach łatwo popalić przewody.
Zapisane

785mm
Hal9
Mechanik
***
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 04 Czerwca 2012, 20:18:16 »
0

No z akumulatorami to rzeczywiście trochę strach.....

Mostek Thomsona TMT - 5 posiadam no ale on raczej nie zniesie 50 A.

Woltomierz nie jest problemem bo mam dobry wzorcowany cyfrowy.

Gorzej z amperomierzem bo taki który wytrzyma 50 A przez dłuższą chwilę nie jest łatwo dostępny.

Cęgi Dietz'a to chyba jedyne wyjście Co?
Zapisane
Janusz
SGKW
*
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 04 Czerwca 2012, 20:19:42 »
0

Bocznik jest najlepszym rozwiązaniem.
Zapisane

785mm
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #9 : 04 Czerwca 2012, 21:22:21 »
0

Na kolei robi się to równiez metodą mierzenia spadku napięcia tyle, że nie wiem skąd taki wyczesany prąd 50A. W praktyce używa się natężenia od 5 do 30 A. Zresztą parametr ten jest najbardziej  istotny w trakcji elektrycznej Skąd więc pomysł tak dokładnego mierzenia jej w drezynie spalinowej?
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Hal9
Mechanik
***
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 04 Czerwca 2012, 21:38:15 »
0

Mnie też to bardzo dziwi.

Właściwie dlatego powstała cała dyskusja jak to prawidłowo zrobić.

Tak pisze w DTR i nie mnie to podważać - może ktoś się pomylił Co?
Nie wiem tak jest napisane i tyle. Pewnie ktoś przeniósł taką normę np. z lokomotywy ?

Że każdy z kim rozmawialiśmy się dziwi to już norma. Pomysłów najróżniejszych powstało już kilka ....
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #11 : 04 Czerwca 2012, 21:42:47 »
0

Skąd więc pomysł tak dokładnego mierzenia jej w drezynie spalinowej?
Na przykład z braku drezyny. Zawsze można podywagować poklepując w klawkę skoro się nie ma innych zajęć.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Hal9
Mechanik
***
Długość toru:: 179 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 04 Czerwca 2012, 21:55:50 »
0

Nie, Kucyk spokojnie to nie jest dyskusja akademicka ....

Tak pisze oficjalnym protokole pomiarów.

Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 05 Czerwca 2012, 07:10:26 »
+1

No tak jak podejrzewałem macie ustalony tylko prąd. A opór odczytujecie ze stosunku napięcia do prądu. Kiedy pisano tą DTR nie było z tym problemu bo masowo były stosowane spawarki wirowe.
A po co Sprawdzanie uziemienia w drezynie ? A po to że może na nią spaść przewód jezdny i trzeba mieć pewność że spowoduje to wywalenie nadmiarowego w podstacji, a nie zrobi nam z drezyny wielkiej grzałki oraz oczywistego zagrożenia dla ludzi z powodu niewyłączenia napięcia.
Zapisane
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 24 Marca 2013, 13:23:02 »
0

Przepływ prądu stałego ok. kilkadziesiąt A można wymusić łącząc akumulator nawet 12 V w szereg np. ... z rozrusznikiem silnika spalinowego, pracującym bez obciążenia - to w kwestii opornika, żeby nie popalić kabli.
Natężenie prądu rzędu 50 A dałoby radę pomierzyć amperomierzem cęgowym o mniejszym zakresie, np. 200 A. Przy pomiarze spadku napięcia wzorcowanym woltomierzem cyfrowym może dałoby radę wystarczająco dokładnie ustalić rezystancję - czas pomiaru przy dobrym akumulatorze spokojnie dałoby się rozciągnąć do ok. 30 s.
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!