Świat kolejek wąskotorowych SMF
11 Października 2025, 11:12:32 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Ankieta
Pytanie: Czy to jeszcze tramwaj, czy już pociąg?  (Głosowanie skończone: 19 Maja 2004, 17:35:15)
Zelektryfikowana kolejka wąskotorowa - 12 (44.4%)
Normalny tramwaj miejsko-wiejsko-polno-leśny - 14 (51.9%)
Cholera, już zupełnie nie wiem. - 1 (3.7%)
Głosów w sumie: 23

Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Łódzkie tramwaje podmiejskie, czyli definicja kolei wąsk. :)  (Przeczytany 20475 razy)
mch
Mechanik
***
Długość toru:: 152 m

W terenie W terenie



« : 19 Maja 2004, 17:35:15 »
0

Mały quiz. Czy to jeszcze normalny tramwaj, czy już pociąg? Zobaczymy jak się na to zapatrujecie.

Kilka faktów.

Łódzkie podmiejskie linie tramwajowe, których historia rozpoczęła się w 1901 roku, to elektryczne wąskotorówki (1000 mm), zintegrowane w centrum aglomeracji z siecią tramwajów miejskich. Od początku przez operatora były określane mianem kolei (nazwa przedwojennej firmy: Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe). W języku potocznym od niepamiętnych czasów określane jednak bardzo często mianem tramwaju, bądź z naleciałości pozaborowych - elektriczką. Nazwa "tramwaj podmiejski" na dobre zagościła po II wojnie światowej.

Trasy na odcinkach podmiejskich biegną najczęściej wzdłuż poboczy dróg, miejscami odchodzą w bok jako szlaki samodzielnie egzystujące (np. Lutomiersk, Ozorków), a miejscami wchodzą wprost na ulice (np. Pabianice). Jeśli chodzi o torowiska, to mamy tu cały przegląd różnych systemów zarówno z szynami żłobkowymi spawanymi, jak i z szynami typu kolejowego o połączeniach bezstykowych. Odcinki podmiejskie mają klimaty typowo kolejkowe. Polecam uwadze najdłuższą w Polsce linię ozorkowską, gdzie tramwaj przebija się za Zgierzem przez pola i łaki, w jednym miejscu wraz z szosą nawet przez las, a w samym Ozorkowie przekracza rzekę Bzurę na stalowym moście dawnych Kujawskich K.D. jako autonomiczny w stosunku do wszelkich dróg stalowy szlak). Druga z najciekawszych linii to 43 do Lutomierska, która przebija się przez tereny rolnicze wzdłuż szosy, a przed Lutomierskiej skręca i oddala sie od jakichkolwiek zabudowan i dróg na nasypie, przekraczajac po drodze rzekę Ner na bardzo fotogenicznym kratownicowym moście łukowym (obiekt oryginalny, skonstruowany specjalnie dla tej trasy).

Obecnie eksploatowany tabor jest typowo tramwajowy. Sygnalizacja i znaki również odmienne od kolejowych. Napięcie w sieci (600V) także inne od stosowanego na "dużej kolei". Natomiast długości tych linii raczej kolejowa (powyżej 20 km). Warte wspomnienia jest to, że od początków istnienia, do mniej więcej końca lat 40 XX wieku podlegały przepisom kolejowym. Ba, nawet w powojennych wydaniach PKP-owskiej "cegły" pojawiają się rozkłady łódzkich tramwajów podmiejskich! Od początku uzywano wagonów budowanych na zamówienie wg wzorców tramwajowych. Ale w kwestii taboru i trakcji nie ma tak łatwo. A to z tego powodu, że kursowały tu także parowozy. Dwuosiowe, trzyosiowe, a nawet... czteroosiowe mallety(!). Co prawda ten ostatni typ lokomotyw parowych był tutaj krótko ale fakt faktem, że jednak był w eksploatacji.


No i po tej krótkiej prezentacji sami zdecydujcie.
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #1 : 20 Maja 2004, 09:53:13 »
+1

Warszawska EKD pomimo taboru stricte tramwajowego, zawsze była koleją. Tak wiec łódzkie tramwaje podmiejskei także de facto nią sa.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
MBxd1
Nowicjusz
*
Długość toru:: 24 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #2 : 20 Maja 2004, 11:37:41 »
0

Parowozy? Mogę jakiś link do zdjęć? Jakieś numerki?
Zapisane

Pozdrawiam
Marcin
gg:2413742
www.wask.glt.pl
mch
Mechanik
***
Długość toru:: 152 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 20 Maja 2004, 13:09:13 »
0

Niestety znalezienie w internecie zdjęć łodzkich parowozów graniczy z cudem. Są tylko dwa skany pocztówek (poniżej) wydanych przez KMST.
W ogóle zdjęć tego typu było niewiele, a na wszystkich z przodu stoją ludzie. A może ktoś posiada w swoich zbiorach jakieś nieznane fotki fifek ŁWEKD i nawet nie wie, że to z sieci tramwajowej?





Drugi z parowozów to numer 2. Trzyosiowy Borsig. Pierwszego nie jestem pewien który to, bo ludzie zasłaniają.

W sumie było 10 lokomotyw parowych z czego na bank II wojnę przetrwały dwie sztuki. Istnieją niepotwierdzone w dokumentach łódzkiego MPK przesłanki, że zachował się jeszcze trzeci, którego z czasem pocięto. Te dwie potwierdzone sztuki pojechały później na sieć PKP. ŁWEKD nr 2 to Ty3-3248, zaś ŁWEKD nr 8 to Ty4-3091. Przy okazji pytanie do lepiej zorientowanych: czy one jeszcze gdzieś fizycznie istnieją?
Zapisane
MBxd1
Nowicjusz
*
Długość toru:: 24 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #4 : 22 Maja 2004, 00:19:27 »
0

Ciekawe ... Na jakie linie trafiły później te parowozy?
Zapisane

Pozdrawiam
Marcin
gg:2413742
www.wask.glt.pl
MBxd1
Nowicjusz
*
Długość toru:: 24 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #5 : 22 Maja 2004, 00:23:58 »
0

Wygoglowałem coś:

Ty3-3248, numer zmieniony na Ty5 - 3248, rok produkcji 1914, moc 150, skreślony 30.06.1962, trafił na Pomorską KD

O Ty4-3091 nic Smutny
Zapisane

Pozdrawiam
Marcin
gg:2413742
www.wask.glt.pl
mch
Mechanik
***
Długość toru:: 152 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 22 Maja 2004, 19:04:47 »
0

Cytat: "Piottr_tt"
Warszawska EKD pomimo taboru stricte tramwajowego, zawsze była koleją. Tak wiec łódzkie tramwaje podmiejskei także de facto nią sa.


Tylko te łódzkie mają tą zaletę, że są wąskotorowe. Spoko
Druga taka kolejka na terenie obecnej Polski była swojego czasu w Jeleniej Górze. Niestety nie przetrwała. A w takiej np. Szwajcarii elektryczne wąskotorówki to codzienność.
Zapisane
mch
Mechanik
***
Długość toru:: 152 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #7 : 22 Maja 2004, 19:51:29 »
0

Cytat: "MBxd1"
Wygoglowałem coś:

Ty3-3248, numer zmieniony na Ty5 - 3248, rok produkcji 1914, moc 150, skreślony 30.06.1962, trafił na Pomorską KD

O Ty4-3091 nic Smutny


Tak, pierwszy się zgadza. Stąd było moje pytanie czy gdzieś tam się nie zachował może? Niestety w Gryficach go nie widziałem. Może gdzieś indziej?

Ten drugi PKP sprzedały w 1955 roku kopalni Piast - Lędziny. Co z nim się potem stało? Kiedy go skreślono i czy fizycznie wrak nadal istnieje?
Zapisane
andy
Dyrektor
*****
Długość toru:: 831 m

W terenie W terenie



CiuchciaJKD
WWW
« Odpowiedz #8 : 21 Czerwca 2004, 18:48:38 »
0

w zajezdniach mówi się "wysłaliśmy na sieć 20 pociągów"
Zapisane
Kristofor
Nowicjusz
*
Długość toru:: 33 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 30 Czerwca 2004, 12:26:39 »
0

Ciekawe, swoją drogą kiedyś natknąłem się na artyków - o ile pamięć nie zawodzi to było Słowo Ludu o tramwaju z Kielc do Chęcin. Czy Ktoś coś wie na ten temat?Co?
Zapisane

Kristofor
mch
Mechanik
***
Długość toru:: 152 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #10 : 10 Listopada 2004, 15:51:30 »
0

Cytat: "Kristofor"
Ciekawe, swoją drogą kiedyś natknąłem się na artyków - o ile pamięć nie zawodzi to było Słowo Ludu o tramwaju z Kielc do Chęcin. Czy Ktoś coś wie na ten temat?Co?


To ciekawe, ale pierwsze słyszę. Co do Jeleniej Góry, to tramwaj miał być bodajże pod Karpacz prawie dociągnięty. To by była klimatyczna linia.
Zapisane
mch
Mechanik
***
Długość toru:: 152 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #11 : 10 Listopada 2004, 16:11:16 »
0

Uwaga, po raz pierwszy na wąskim torze pojawiła się lokomotywa dwuczłonowa. Chodzi o łódzkiego "jamnika" zbudowanego na bazie elementów z GT6. Dwa silniki elektryczne o mocy 110kW i prędkościomierz wyskalowany do 90km/h jak na wąskotorowe warunki mogą budzić respekt...

Dlaczego zebrało mi sie na napisanie o tym? Ano dziś kto miał farta, mógł zobaczyć go w ruchu podczas jazd próbnych na odcinków Brus - Zdrowie, gdzie szalał z pługiem lemieszowym ładnie przyklepując okoliczne trawy i krzaki, które za bardzo wystawały. Oczywiście na podniesionych obu patykach!

Poniżej dzięki uprzejmości znajomego z cyfrakiem kilka zdjęć:



Zapisane
andy
Dyrektor
*****
Długość toru:: 831 m

W terenie W terenie



CiuchciaJKD
WWW
« Odpowiedz #12 : 10 Listopada 2004, 20:39:04 »
0

Cytat: "Kristofor"
Ciekawe, swoją drogą kiedyś natknąłem się na artyków - o ile pamięć nie zawodzi to było Słowo Ludu o tramwaju z Kielc do Chęcin. Czy Ktoś coś wie na ten temat?Co?


hej !
było wiele tekich pomysłow, np kolej wąskotorowa do Morawicy czy linia normalna Kielce - Końskie.
Motyw tramwajowy w Kielcach powrócił obadamy co z tego wyniknie.

Właśnie szykuję mikrogalerię o resztach kolejek w Kielcach
zamelduję jak będzie dostępna
Zapisane
andy
Dyrektor
*****
Długość toru:: 831 m

W terenie W terenie



CiuchciaJKD
WWW
« Odpowiedz #13 : 15 Stycznia 2005, 22:38:02 »
0

o tramwaju w Kielcach też będzie ....

a w Łodzi mają te nowe wynalazki kwadratowe kółka....
jak nieźle wytłuczona węglarka ... dziś miałem nieprzyjemność
jechać nową 12....
Zapisane
mch
Mechanik
***
Długość toru:: 152 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #14 : 31 Stycznia 2005, 21:16:33 »
0

Bo mamy w MPK prezesa z ramienia nadprezydenta Kropiwnickiego, który twierdzi, że przetaczanie kół jest niepotrzebne. Przemilczę to...
Zapisane
Bxhpi
Nowicjusz
*
Długość toru:: 45 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 24 Czerwca 2005, 13:07:44 »
0

Cytuj
Czy to jeszcze normalny tramwaj, czy już pociąg? Zobaczymy jak się na to zapatrujecie.

Byłem, zobaczyłem rok temu z kolegą (wszystkie podmiejskie).
Jest to elektryczna kolejka podmiejska ze wskazaniem na tramwaj  :wink:     Szczególnie podobała mi się podróż do Lutomierska.
Cytuj
Warszawska EKD pomimo taboru stricte tramwajowego, zawsze była koleją. Tak wiec łódzkie tramwaje podmiejskei także de facto nią sa.

Co do EKD to napięcie i tabor jest tramwajowy (660 V wagony 101N). Posiada cechy szybkiego (podmiejskiego) tramwaju. Czyyli jest to kolejka podmiejska również ze wskazaniem na tramwaj. Prawdziwą kolejkę podmiejską mamy w Trójmieście.
Cytuj
w zajezdniach mówi się "wysłaliśmy na sieć 20 pociągów"

Kiedy na sieci Tramwajów Śląskich SA jeździły nocne tramwaje to też były w rozkładach jazdy i na tablicach wagonowych oznaczane jako PN (pociąg nocny)  teraz już nie ma takich kursów, a szkoda.
Zapisane

Górnośląskie Koleje Wąskotorowe zapraszają (785mm)
Arkorej
Czytelnik

Długość toru:: 1 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 17 Lipca 2006, 23:11:02 »
0

Witam Szanownych Kolegów.
Ponieważ dopiero dzisiaj poznałem niniejsze Forum i przeczytałem o łódzkich tramwajach podmiejskich, a ze wzgleu na to, że jestem łodzianinem, pragnę poinformować, Kolegów zainteresowanych tą tematyką o książce pt. "Łódzka podmiejska komunikacja tramwajowa",   napisanej przez moich kolegów w 2001 roku. Na jej łamach można również przeczytać o parowozach użytkowanych przez Łódzkie Wąskotorowe Elektryczne Koleje Dojazdowe.
Zapisane

Pozdrawiam..
Arkorej
ok333
Dyrektor
*****
Długość toru:: 596 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 11 Sierpnia 2006, 21:42:04 »
0

Lodzkie i pod ...lodzkie klimaty waskotorowe . Na prad  :wink: :

http://www.psyche.osx.pl/wyprawy/g.php?id=lutomiersk

jest ,,bolid'' , 2 rodzaje szyn i most kratownicowy...i dziewczyna klasa Chichot . Dla kazdego , cos milego.

Pozdrawiam

ok333
Zapisane

Ratujmy Koleje Waskotorowe  !!!
-----------------------------------------------
,, Najlatwiej niszczyc .
   Trudno zachowac to , co warte zachowania.''
Wislawa Szymborska
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!