Świat kolejek wąskotorowych SMF
28 Marzec 2024, 09:43:07 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Sygnalizacja na kolejach wąskotorowych  (Przeczytany 36259 razy)
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 331 m

W terenie W terenie



« : 24 Wrzesień 2013, 21:08:57 »
0

W wątku o WE1 okazało się, że sygnalizacja na naszych wąskich torach jednolita nie jest i różni się co najmniej w kilku szczegółach.
Ważnym przykładem są tu nowe wskaźnik W9 i tarcza D7, które zastępują znane do tej pory "sierżanty". Oczywiście nie ma żadnego wskazania co zrobić w takim razie ze starymi wskaźnikami.

Na niektórych kolejkach (na pewno na koszalińskiej, a na innych - nie wiem) zachowały się też wskaźniki zwrotnicowe w postaci biało-czarnych okrągłych tarczek.

Znacie jeszcze jakieś inne sygnalizacyjne ciekawostki?
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #1 : 24 Wrzesień 2013, 21:34:45 »
0

Proponuje wczytać się w rozporządzenie i zrozumieć zasady ustawiania wskaźników W8 i W9 To jest niezły babol Chichot
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 331 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2 : 24 Wrzesień 2013, 22:54:37 »
0

Ja rozumiem iż sprawa z tymi W8 i W9 ma się tak iż te nowe stawia się bezpośrednio zamiast starych sierżantów tuż przed samym miejscem ograniczenia, a natomiast W8 w formie ostrzegającej z wyprzedzeniem - przestał istnieć.
Zapisane
kanalarz
Gość
« Odpowiedz #3 : 25 Wrzesień 2013, 12:29:21 »
+1

Polecam sięgnąć do źródła czyli rzeczytać rozporządzenie: http://isap.sejm.gov.pl/DetailsServlet?id=WDU20051721444

Istotne są tam słowa:
- Rozporządzenie określa ogólne warunki ...
- Sygnały i wskaźniki stosowane wyłącznie na wyznaczonych liniach i stacjach ...

Koleje wąskotorowe nie tworzą jednej sieci i nie są zarządzane przez jednego operatora. Zatem skoro maszynista i tak musi uzyskać stosowne pozwolenia na poruszanie się na danej linii kolei wąskotorowej to też w ramach zaznajomienia z regulaminem ruchu danego operatora może zapoznać się z dowolnymi szczegółowymi przepisami osygnalizowania linii.

Stąd prosty wniosek, że każdy zarządca może ustalić swoje własne zasady - "jedynie" musi je zatwierdzić w UTK, a żeby takie zatwierdzenie uzyskać musi wykazać, że ogólne zasady jego regulaminu nie stoją w sprzeczności z ogólnymi zapisami z Dz.Ust. 172 poz 1444 z 2005 roku.
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #4 : 26 Wrzesień 2013, 17:37:11 »
+3

Podsumowując to, co napisali użytkownicy powyżej:

1. WE1 to tylko NIEOBOWIĄZUJĄCA historia, która może służyć jako wskazówka / ściągawka do opracowania własnych przepisów. Jeśli ktoś ma egzemplarz z dawnych czasów, to może go wręcz skopiować słowo w słowo dostosowując tylko tu i ówdzie do własnych wymagań (jest to akt normatywny, nie podlega ochronie z tytułu prawa autorskiego).

2. Na każdej kolei obowiązują przepisy zatwierdzone dla danego zarządcy infrastruktury, zaś przepisy te opracowuje zarządca na podstawie rzeczonego rozporządzenia. I, jak wspomniał Jacek, nabierają one mocy po uzyskaniu zatwierdzenia z UTK. Jeśli przepisy przedstawione do zatwierdzenia nie stoją w sprzeczności z rozporządzeniem, to uzyskanie zatwierdzenia nie powinno być problemem.

Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #5 : 26 Wrzesień 2013, 18:58:33 »
-1

1. WE1 to tylko NIEOBOWIĄZUJĄCA historia, która może służyć jako wskazówka / ściągawka do opracowania własnych przepisów. Jeśli ktoś ma egzemplarz z dawnych czasów, to może go wręcz skopiować słowo w słowo dostosowując tylko tu i ówdzie do własnych wymagań (jest to akt normatywny, nie podlega ochronie z tytułu prawa autorskiego).

No niebałdzo bo WE1 stoi w sprzeczności z obowiązującym rozporządzeniem...
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #6 : 27 Wrzesień 2013, 17:25:50 »
+1

Toć napisałem, że jako wzór / ściągawkę po dostosowaniu do własnych potrzeb. A w stwierdzeniu "własnych potrzeb" zawiera się też dostosowanie do obecnego porządku prawnego.
Zapisane
kanalarz
Gość
« Odpowiedz #7 : 28 Wrzesień 2013, 08:40:37 »
0

Jeśli przepisy przedstawione do zatwierdzenia nie stoją w sprzeczności z rozporządzeniem, to uzyskanie zatwierdzenia nie powinno być problemem.

Lub jeśli sprzeczność zostanie odpowienio uargumentowana - np. koniecznością wprowadzenia wskaźników specjalnych (specyficznych dla danej linii).

Warto w tym miejscu zauważyć, że poważny przewoźnik jakim jest Metro Warszawskie Sp. z o. o. ma zatwierdzonych wiele odstępst zarówno w kwestii osygnalizowania jak i innych zapisów regulaminu ruchu - np. brak próby hamulca po zmianie kabiny. - Znaczy jak się chce i się umie uzasadnić to można a nawet należy dopasowywać przepisy do realnych potrzeb i prawidłowych zasad bezpieczeństwa.
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #8 : 28 Wrzesień 2013, 09:48:50 »
+2

Edyta

brak próby hamulca po zmianie kabiny.

Chciałbym zobaczyć jak robisz tę próbę hamulca na metropolisie

Pojedziemy jednak po W8 i W9 bo nikt widze nie znalazł babola.

Rozporządzenie mówi:

Cytuj
18) wskaźnik W 8 oznacza, że należy zmniejszyć prędkość jazdy (rys. 46): trójkątna biała tablica z czarnym obramowaniem, zwrócona wierzchołkiem ku dołowi, a na niej czarna liczba wskazująca dozwoloną prędkość w dziesiątkach kilometrów na godzinę.

Wskaźnik W 8 umieszcza się w celu oznaczenia miejsca, przez które należy przejeżdżać ze zmniejszoną prędkością.

Wskaźnik W 8 ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, w takiej odległości przed miejscem, po którym należy jechać ze zmniejszoną prędkością, aby każdy kursujący tam pociąg miał możliwość zmniejszyć na tej odległości prędkość do wartości określonej na wskaźniku, jednak nie mniejszej niż 100 metrów.

No to jedziemy:

I tu pojawia sie problem bo nie wiadomo jaka to ma być "taka odległość", na torze normalnym jest to określone jasno, że jest to droga hamowania tutaj jest "taka odległość" nie mniejsza niż 100m. I wychodzi na to ,że maszynista miejsce zwolnienia ma wyczuć na "czuja"


Skoro juz wyczuliśmy gdzie jest początek zwolnienia to teraz trzeba by mniej więcej ogarnąć gdzie jest jego koniec. Ustawiamy więc tam wskaźnik W9

Cytuj
19) wskaźnik W 9 oznacza koniec odcinka, przez który należy przejeżdżać ze zmniejszoną prędkością (rys. 47): trójkątna biała tablica z czarnym obramowaniem, zwrócona wierzchołkiem ku dołowi, a na niej czarna pionowa kresa.

No to jedziemy:



Ale zaraz zaraz, nie doczytaliśmy jednej istotnej informacji!

Cytuj
Wskaźnik W 9 ustawia się z lewej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, i stosuje się go wraz ze wskaźnikiem W 8 w ten sposób, że tarcza jest dwustronna, a więc po jednej stronie tarczy jest wskaźnik W 8, a po drugiej W 9.


Nie ma sprawy, więc poprawka dajemy z drugiej strony W8:


Niby pięknie jest początek jest koniec. Ale hmmm coś tu nie gra, musimy sobie przypomnieć zasadę ustawiania wskaźnika W8...:

Cytuj
Wskaźnik W 8 ustawia się z prawej strony toru, patrząc w kierunku jazdy, w takiej odległości przed miejscem, po którym należy jechać ze zmniejszoną prędkością, aby każdy kursujący tam pociąg miał możliwość zmniejszyć na tej odległości prędkość do wartości określonej na wskaźniku, jednak nie mniejszej niż 100 metrów


Efekt jest więc taki, że wskaźnik W9 z końcem ograniczenia stawiamy co najmniej 100m za miejscem gdzie ono się kończy! bądź nawet w tej słynnej "takiej odległości!" wygląda to mniej więcej tak:



Końcowym wynikiem jest postawienie 4 wskaźników na dwóch słupkach (o to chodziło o oszczędność słupków!). I wydłużenie każdego zwolnienia o minimum 200 metrów lub dwa razy "taką odległość". System nie jest ani prostszy ani bardziej czytelny. W zasadzie po za oszczędnością dwóch słupków nie widze, żadnych jego zalet. Zamiast tego dostajemy dziwne wskaźniki.

Zastanawia mnie czym kierowali się autorzy tych "nowatorskich" zmian oraz co palili przed pisaniem nowego rozporządzenia.


Dla porównania jak takie rzeczy robi się na normalnym torze (nie tylko pod względem rozstawu). Dla uproszczenia należy przyjać, że sierżanty są dwustronne.



Dziękuje wszystkim którzy dotrwali do końca posta. W nagrodę otrzymujecie miesięczny karnet na sprzątanie WC w WMD Piaseczno!
« Ostatnia zmiana: 28 Wrzesień 2013, 10:40:50 wysłane przez E583.002 » Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
kanalarz
Gość
« Odpowiedz #9 : 29 Wrzesień 2013, 15:01:44 »
0

brak próby hamulca po zmianie kabiny.
Chciałbym zobaczyć jak robisz tę próbę hamulca na metropolisie

Metropolis był już konstruowany pod uproszczone wytyczne - stąd ani nie zrobisz próby hamulca, ani tym bardziej nie uświadczysz przewodu głównego (jest tylko magistrala zasilająca).

Wracając jednak do meritum... To niestety Twoja powyższa wypowiedź jest mocno stronnicza - z jednej strony zakładasz, że sierżanty są dwustronne a z drugiej że W8 i W9 takie być nie mogą. Warto w tym miejscu zauważyć, że wedle E1 zmniejszenie prędkości wymaga ustawienia 6 blach a rozporządzenie zadowala się 2 - jak to możliwe? A w sposób trywialnie prosty:

Liczymy blachy dla E1:
1 - W8 (zapowiedź ograniczenia)
2 - W9 (początek ograniczenia
3 - W9 (koniec ograniczenia)
powyższe x2 dla drugiego kierunku jazdy
Razem 6 blach

Liczymy blachy dla Dz.Ust. nr 172 poz 1444:
1 - W8 + W9
powyższe x2 dla drugiego kierunku jazdy
Razem tylko 2 blachy

Dlaczego w drugim przypadku można policzyć tylko jedną blachę? Z prostej przyczyny. Malujesz blachę obustronnie na biało z czarnym obramowaniem wokół. Z jednej strony nanosisz cyferkę oznaczającą wielkość ograniczenia prędkości, z drugiej nie trzeba niczego robić... wystarczy, że słupek do którego przykręcasz blachę ma pomalowaną górną część na czarno i to właśnie ten słupek staje się ów czarną kresą na wskaźniku.

Jest uproszczenie - jest. A o odległości "drogi hamowania" lub jak kto woli "wyczucia" od którego miejsca ograniczenie obowiązuje jest znajomość szlaku. Ba w drugą stronę to nawet nie trzeba się zbytnio wysilać - po prostu gdy dojedziesz do W9 (drugiej strony W8) to masz praktycznie pewność, że cały pociąg wyjechał za odcinek obowiązywania ograniczenia prędkości (chyba, że pociąg ma więcej niż 100m - w praktyce taka sytuacja ma miejsce tylko wjątkowo i tylko nie niektórych kolejach - patrz: Rogów [większe pociągi], Bytom [prawie zawsze]).

PS. mam nadzieję, że te wpis ukaże się w czasie mniejszym niż 7 dni - ja rozumiem, że szczegółowa analiza tak długiej wypowiedzi, pod kątem tego czy przypadkiem gdzieś na siłę nie da się znaleźć przytyku do kogoś, do kogo być może przytyk miałbym zamieścić, może trwać więcej niż jeden dzień, ale 24 h to nie 7 dni.
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #10 : 30 Wrzesień 2013, 07:40:07 »
0

Metropolis był już konstruowany pod uproszczone wytyczne - stąd ani nie zrobisz próby hamulca, ani tym bardziej nie uświadczysz przewodu głównego (jest tylko magistrala zasilająca).
O to mi chodziło Chichot
Cytuj
Wracając jednak do meritum... To niestety Twoja powyższa wypowiedź jest mocno stronnicza - z jednej strony zakładasz, że sierżanty są dwustronne a z drugiej że W8 i W9 takie być nie mogą.
Cytuj
Warto w tym miejscu zauważyć, że wedle E1 zmniejszenie prędkości wymaga ustawienia 6 blach a rozporządzenie zadowala się 2 - jak to możliwe? A w sposób trywialnie prosty:

Liczymy blachy dla E1:
1 - W8 (zapowiedź ograniczenia)
2 - W9 (początek ograniczenia
3 - W9 (koniec ograniczenia)
powyższe x2 dla drugiego kierunku jazdy
Razem 6 blach

Chyba z liczeniem u Ciebie na bakier. Przeciez zgodnie z zasadami ustawiania tych wskaźników nawet nie stosując dwustronnych sierżantów to są 4 sierżanty. Niezależnie od keirunku jazdy! No chyba że porównujesz ze szlakiem dwutorowym...

Cytuj
Jest uproszczenie - jest. A o odległości "drogi hamowania" lub jak kto woli "wyczucia" od którego miejsca ograniczenie obowiązuje jest znajomość szlaku.
Większej głupoty w życiu nie słyszałem. Znajomość szlaku nie obejmuje umiejscowienia zwolnień ani stałych ani doraźnych. Ostatnio był taki jeden w Hiszpanii który an wyczucie i znajomość szlaku jechał...
Cytuj
Ba w drugą stronę to nawet nie trzeba się zbytnio wysilać - po prostu gdy dojedziesz do W9 (drugiej strony W8) to masz praktycznie pewność, że cały pociąg wyjechał za odcinek obowiązywania ograniczenia prędkości (chyba, że pociąg ma więcej niż 100m - w praktyce taka sytuacja ma miejsce tylko wjątkowo i tylko nie niektórych kolejach - patrz: Rogów [większe pociągi], Bytom [prawie zawsze]).
Maszyniści bardzo dobrze sobie radzą z tym jak wyczuć czy pociąg wyjechał z ograniczenia. Ponieważ masz prawo nie wiedzieć to powiem Ci, że linie kolejowe zasadniczo są wyposażone w słupki kilometrażowe. Długość pociągu też jest znana - wystarczy wiec na podstawie tych wskaźników wyciągnąć o długość pociągu za koniec zwolnienia (rzeczone słupki kilometrażowe to ułatwią )
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 331 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #11 : 30 Wrzesień 2013, 18:01:57 »
0

A na kolejach wąskotorowych są jakieś słupki hektometrowe? Bo ja takich nie widziałem i o takich nie słyszałem.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #12 : 30 Wrzesień 2013, 19:13:58 »
0

To jak się będziesz orientował gdzie jesteś? Nie mam na myśli w jakiej miejscowości, ale w którym miejscu na linii. Wszystkie budowle inżynieryjne jak mosty, przepusty, wszelkie podziemne skrzyżowania linii kolejowej z kablami czy rurociągami, wszelkie przejazdy drogowe są określone z dokładnością do metra jako "leżące w km XX,YYY". Roboty torowe prowadzi się w konkretnych miejscach. Ograniczenia prędkości opisane są kilometrowo. Kolejowe mapy 1:1000 też dokładnie określają posadowienie słupków. Gwarantuje że na każdej z dawnych pekapowskich kolei wąskotorowych jest hektometrarz. Może nie najlepiej zachowany, ale jest. Wystarczy trochę popatrzeć w przytorowe krzaki.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 331 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #13 : 30 Wrzesień 2013, 19:19:37 »
0

Na koszalińskiej kolejce słupków takich nie ma. Są owszem słupki z promieniami łuków i te przy przepustach, ale hektometrażu nie ma z całą pewnością.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #14 : 30 Wrzesień 2013, 19:39:01 »
0

Trochę nie chce mi się wierzyć że go nie ma bo kolej bez takiej orientacji zwyczajnie nie mogła funkcjonować kiedy była jeszcze koleją. Może nie macie ładnych betonowych, półkoliście zakończonych i pomalowanych na biało słupków, ale na pewno coś tam w ziemie podtorza co 100 m zostało wkopane. Choćby stary podkład betoniak czy inny bloczek.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #15 : 30 Wrzesień 2013, 20:28:41 »
0

A to nie jest przypadkiem słupek hektometrowy w Koszalinie?
http://goo.gl/maps/CHbrO
Zapisane

To jest przekaz.
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #16 : 30 Wrzesień 2013, 21:02:45 »
0

O! - bardzo gustowny słupek z betoniaka SKL.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #17 : 30 Wrzesień 2013, 22:13:17 »
0

Kamienie hektometrowe  z całą pewnością były, ale zapewne zostały schrupane zębem czasu lub sprywatyzowane. Co więcej - są konieczne, a ich brak niemal na pewno wytknie przy najbliższej się okazji UTK.
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2693 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #18 : 30 Wrzesień 2013, 22:20:59 »
0

A co gdy taki słupek trafia np: w przejeździe albo na mostku lub innym miejscu gdzie się nie da go postawić?? Na stacjach również się je ustawia?
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #19 : 30 Wrzesień 2013, 22:33:26 »
0

Jeśli słupek trafia na przejazd, ustawia się go jak najbliżej przejazdu.
Na normalnym torze są zamiast słupków stosowane tabliczki na słupach trakcyjnych. Wiadomo że nie słup ma stać dokładnie w hektometrze, zatem na tabliczce podane są małymi cyframi odchyłki +/- w metrach (z dokładnością do 10 cm) gdzie owa tabliczka się znajduje. W stacjach ustawia się "baby" hektometrowe tak, by nie przeszkadzały - gdzieś na zewnątrz torów.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!