Świat kolejek wąskotorowych SMF
20 Październik 2020, 05:43:18 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Wjazd na bocznicę EDY-Poniatowa  (Przeczytany 13958 razy)
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 393 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« : 25 Październik 2013, 07:46:08 »
0

Witam kolegów i na wstępie pytam

Czy ktoś może potwierdzić jak chroniona była (technicznie) bocznica, o której mowa w tytule wątku?

Nie bardzo kojarzę (jak przez mgłę) ale kilka lat temu byłem tam z kolegą Darkiem jego drezyną Dm615 i widziałem w krzakach rozjazd wskazujący tak jakby na żeberko ochronne (zlokalizowany nieopodal rozjazdu na tą bocznicę, który jest jakieś 120m od mostu na rzece Polanówce. Zastanawia mnie też (jeśli się to potwierdzi), jaki był przebieg toru tego żeberka i gdzie się ono kończyło (kozłem oporowym) - analizowałem zdjęcia lotnicze z geoportalu i widać tam dobrze rozjazd na szlaku do Poniatowej (ten co w filmiku w linku poniżej) ale tego o który pytam już nie bardzo... Szukałem w necie ale NIC nie znalazłem poza tym filmikiem (minuta 3:30 i kawałek dalej): Nadwiślańska Kolejka Wąskotorowa cz.II gdzie widać wjazd do EDY - ale tego żeberka już nie (za duże krzaczory na filmie).

Drążę ten temat bo mam zamiar zrobić makietę tego odcinka i wiem, że bez ponownej wycieczki w tamto miejsce się i tak nie obejdzie (ale tak mnie to zastanawia, że już chciałbym co nieco wiedzieć) A nuż ktoś wie. Kojarzę, że ten rozjazd żeberka był częściowo rozebrany. Mam więc obawy, że i po torze żeberka nie ma już śladu. Gdyby ktoś miał fotki tego miejsca na których widac byłoby żeberko to już wogóle byłby miód. Ale nie podejrzewam, że tak miodnie będzie.

Pozdrawiam
Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
pawel.adamczyk
Mechanik
***
Długość toru:: 261 m

W terenie W terenie



Nałęczów Wąskotorówka
« Odpowiedz #1 : 25 Październik 2013, 20:17:00 »
+1

Cześć.

Z tego co się orientuje to tor na żeberko ochronne powinno wynosić z 50- 100 metrów, a rozjazd nastawiony jest
zasadniczo na to żeberko podobnie jak na stacji w Niezabitowie.
Niestety tor ten został rozkradziony wraz z uporkiem i z jedną iglicą.

Byłem tam pod koniec września, nawet przeszłem pieszo po tym torze prawie pod sam zakład.
Co ciekawe nie jest zarośnięte (bo w lesie) tor kompletny, za rozjazdem parę krzaków dalej czysto, można przejechać. Na środku szlaku leży zwalona sosna, więc jest trochę cięcia.

Mam chęć wybrać się tam z drezyną, (motor albo ręczna) zorganizować wyprawę z chętnymi,( potrzebny transport).
Nie wiem czy się uda w tym roku, po krzaczobraniu w Nałęczowie czeka nas teraz butelkobranie  i śnieciobranie, mamy potrzebny na ten kontener.
Ale szansa na wyprawę jest. Spoko

Jeszcze odnośnie budynku dworca w Poniatowej, jego stan pogarsza się z roku na rok (co za ludzie tam mieszkają) ,żeby nic nie zrobić ( nie pomalować ram okiennych, dachu czy ścian) jakieś leżą rupiecia, rozwalony murek.
Wystarczy porównać z Opolem, od razu widać  różnicę.

Zdjęcia mam, wstawie je tutaj jak zmiejszę ich rozmiar.

Pozdr.


Zapisane

UNITRA z.r.k    Diora,  Tonsil.
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 393 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #2 : 26 Październik 2013, 20:38:30 »
0

Witaj Pawle. Dzisiaj z uwagi na odwołaną akcję w Nałęczowie wybrałem się właśnie tam, więc wszystko co napisałeś się zgadza. Rzeczywiście koziołka i toru od rozjazdu na nie prowadzącego też już nie ma, ale można obczaić jego przebieg i to gdzie się kończył po śladach na ziemi (widoczny nasyp) co sobie zrobiłem i udokumentowałem. Rozjazd, o którym wspomniałem, też jest częściowo dekompletny. Generalnie sam wjazd na bocznicę jest zarośnięty w linii lasu, ale tor bocznicy - w lesie - jest, można by napisać, prawie przejezdny Pozdrawiam. Poniżej  kilka fot. Dzięki jesiennej porze i w zasadzie brakowi liści na drzewach można było więcej zobaczyć - szczególnie w części bocznicy:

Wjazd od strony mostku (w prawo do EDY):



Rozjazd prowadzący do żeberka ochronnego EDY - dalej prosto do byłego zakładu EDA Poniatowa:



Ten sam rozjazd - dalej widoczny jest tor szlakowy do stacji Poniatowa (w prawo):


Bocznica EDY w lesie. Widać, że tak bardzo nie zarosła:


« Ostatnia zmiana: 27 Październik 2013, 07:29:23 wysłane przez Jarek Franczyk » Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 393 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #3 : 28 Październik 2013, 09:49:20 »
0

Dodam, że ponad godzinę spędziłem na samym moście w celu wykonania dokumentacji foto i zwymiarowania go. Dzięki temu już mogę przystąpić do wykonania rysunków mostu w skali w miarę możliwości jak najbardziej szczegółowych. Część wymiarów wychodzi z proporcji (ja złapałem te najważniejsze + przyczółki). No ale to tylko tak, nawiasem mówiąc . Jedyne, co można zauważyć, to poziom dewastacji mostu. W stosunku do linku z filmem, który zamieściłem w pierwszym poście i przedstawiającego przejazd drezyny po moście (film bodajże z 2012 r.), widać, że już w ciągu roku złomiarze powycinali większość barierek,  co widać na załączonej fotce (most położony jest w bardzo ustronnym zalesionym miejscu):

Most wąskotorówki na rzece Poniatówka. Powycinane barierki:


Z ciekawostek dodam, że taki sam most pochodzący z XIX wieku znajduje się w Proszowicach na rzece Szreniawie na szlaku wąskotorówki z Kazimierzy wielkiej przez Proszowice do Kocmyrzowa. Tutaj link do strony, zresztą na której wspomina się ten właśnie most-bliźniak z Poniatowej : http://www.24ikp.pl/skarby/miejsca/architekt/rozne_proszowice_most/art.php

Z tego co się orientuje to tor na żeberko ochronne powinno wynosić z 50- 100 metrów, a rozjazd nastawiony jest
zasadniczo na to żeberko podobnie jak na stacji w Niezabitowie.

Z moich oględzin w terenie wychodzi mi na to, że tor ten - konkretnie w tym miejscu - miał długość taką jak średnia długość odcinka szyny na szlaku do Poniatowej - tj. 30m (mniej więcej w takiej odległości od złączek rozjazdu znalazłem górkę wskazującą na możliwe umiejscowienie koziołka. Dalej teren opadał...
« Ostatnia zmiana: 28 Październik 2013, 11:30:14 wysłane przez Jarek Franczyk » Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2637 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4 : 28 Październik 2013, 14:37:08 »
0

Do kiedy ta bocznica była używana??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Skruczaly
Młotkowy
**
Długość toru:: 90 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 28 Październik 2013, 20:12:35 »
0

Czy coś jeszcze z torów lub taboru na terenie Edy istnieje?
Zapisane
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 845 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #6 : 28 Październik 2013, 21:20:12 »
0

Z taboru w ostatnich latach użytkowania była chyba tylko Wls180, która w 2000 roku została sprzedana do do Cisnej.
Przewozy były do końca lat 90-tych, głównie węgiel do ciepłowni zlokalizowanej na terenie EDY (chociaż nie wykluczone, że coś jeszcze jeździło) Później historia EDY to raczej równia pochyła, podobnie jak przewozy towarowe na sieci NKD.

Obecnie na terenie zakładu większość torów chyba rozebrana. Szczególnie spektakularnie gdzieś w grudniu 2004 roku wycięto część torów zaraz za bramą zakładu. Więcej grzechów niestety nie pamiętam.
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 393 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #7 : 29 Październik 2013, 07:52:50 »
0

Z taboru w ostatnich latach użytkowania była chyba tylko Wls180, która w 2000 roku została sprzedana do do Cisnej.

Dokładnie ta (Wls180-46) widoczna na tej fotce (tu akurat na stacji w Poniatowej): http://www.naleczow.com.pl/pic/kolejka12.jpg

...i tutaj już jako złom pod wiatą w Majdanie: http://antygaleria.hostit.pl/details.php?image_id=10280&sessionid=10d96a3469c46bec289cee6275dfa0d1
Widać charakterystyczny żółty pas na czole widoczny na obu fotografiach 

Kilka informacji na temat konkretnie tej manewrówki można znaleźć tutaj: http://enkol.pl/WLs180/46

A tak nieco z innej strony...
Przy okazji mowy o tej bocznicy warto tez wspomnieć o tym:

Link1: http://askaris91.dobroni.pl/blog/index.php?ID=4150

Link2: http://e-poniatowa.pl/co-poniatowa-miala-wspolnego-z-kolorado/

« Ostatnia zmiana: 29 Październik 2013, 10:37:13 wysłane przez Jarek Franczyk » Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
Paweł S.
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 31 Maj 2014, 13:15:30 »
0

http://trobal.pulawy.pl/node/295      orientuje się ktoś może czy na terenie byłego Obozu są jeszcze jakieś fragmenty torów?
Zapisane
Jarek Franczyk
Zawiadowca
****
Długość toru:: 393 m

W terenie W terenie


prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...


« Odpowiedz #9 : 12 Czerwiec 2014, 12:15:42 »
0

http://trobal.pulawy.pl/node/295      orientuje się ktoś może czy na terenie byłego Obozu są jeszcze jakieś fragmenty torów?

W podanym przesz ciebie linku są ich zdjęcia.

Przysypane ziemią: http://trobal.pulawy.pl/cpg/albums/czerwiec%202010/normal_IMG_2121.jpg
Fragmenty widoczne nieco dalej w krzakach: http://trobal.pulawy.pl/cpg/albums/czerwiec%202010/normal_IMG_2123.jpg
Zapisane

Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
Paweł S.
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 12 Czerwiec 2014, 16:31:09 »
0

No tak wiem o te zdjęcia mi chodzi ale czy fizycznie te tory jeszcze tam leżą,artykuł ma już kilka lat więc się zastanawiam.Rozumiem że dawny obóz był na terenie EDY ?  Można teraz normalnie wejść na teren  obozu i zbadać to ? wie ktoś może? 
Zapisane
statek
Młotkowy
**
Długość toru:: 122 m

W terenie W terenie



waskotorowka
WWW
« Odpowiedz #11 : 12 Czerwiec 2014, 22:26:25 »
0

Niestety na terenie dawnej EDY nie ma już torów, może jakieś resztki przy ciepłowni, ale to i tak teren niedostępny dla osób trzecich.
Zapisane
Paweł S.
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 12 Czerwiec 2014, 23:38:24 »
0

a te tory na zdjęciach? wiesz konkretnie gdzie to jest ?
Zapisane
grzegorz_sykut
Global Moderator
*****
Długość toru:: 845 m

W terenie W terenie


waskotorowka
« Odpowiedz #13 : 13 Czerwiec 2014, 07:58:06 »
0

Oba zdjęcia z torami mogą pochodzić z odcinka jeszcze przed bramą zakładu. Leśny przejazd z zasypanymi torami może być w lesie przed bramą, podobnie jak kikuty ucinetych zaraz przed bramą szyn.
Zapisane

Pozdrawiam

Grzegorz Sykut
Stowarzyszenie
Na Rzecz Rozwoju
Nadwiślańskiej KW
pawel.adamczyk
Mechanik
***
Długość toru:: 261 m

W terenie W terenie



Nałęczów Wąskotorówka
« Odpowiedz #14 : 13 Czerwiec 2014, 19:19:47 »
0

Cześć.

Tak ten przejazd to jest przed bramą 2 tory, jeden ucięty (pewnie wcześniej był rozjazd.) Szok

Zorganizujmy tam wyprawę drezynową (ręczną) np. w wakacje, przez całą tą bocznicę, tak daleko jak się da dojechać. Spoko
Będzie to pierwszy przejazd pojazdu od czasów zawieszenia tam ruchu towarowego i jednocześnie atrakcją.

Pozdr.
Zapisane

UNITRA z.r.k    Diora,  Tonsil.
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2637 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #15 : 13 Czerwiec 2014, 19:43:08 »
0

Był rozjazd. Tu jest kilka fotek z przed 10 laty. http://www.koleje.wask.pl/kolejGaleria.php?id=edapon
« Ostatnia zmiana: 14 Czerwiec 2014, 11:56:37 wysłane przez andrzej2110 » Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Paweł S.
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 13 Czerwiec 2014, 23:32:16 »
0

Czyli spawa wyjaśniona    dziękować
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!