Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 18:09:08 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Trudność/łatwość przekuwania "nowoczesnego" taboru  (Przeczytany 18412 razy)
Storch
Młotkowy
**
Długość toru:: 83 m

W terenie W terenie


« : 13 Czerwca 2014, 22:45:16 »
0

Witam,
które z (nazwijmy to) nowoczesnych jednostek taborowych mogą mieć zmienianą szerokość toru przy stosunkowo najmniejszym nakładzie pracy?
Przykładowo - Lxd2 - wystarczy podmienić wózki czy coś trzeba w ramie pospawać/ modyfikować?
MBxd2 - czy może wózki są zamienne z Lxd2?
Lyd2 - tu podobno jest bardzo trudno, zwłaszcza przy zmianie rozstawu na węższy.
A inne? Np. Lyd1, Px48...
Pozdraw
Storch
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #1 : 13 Czerwca 2014, 23:13:08 »
0

Lxd2 na 1000mm ma nieco inną ramę (stopnie manewrowe). Natomiast L45H od A20D-P różni się belką bujakową w tym drugim typie
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2 : 15 Czerwca 2014, 18:02:37 »
0

Zostało zadane pytanie o "przekuwanie" przez które rozumiem zmianę rozstawu toru poprzez przeróbkę istniejących wózków. Odpowiadam w kwestii materii którą znam: każdy wózek, czy to z Lxd2 czy z A20DP, oraz każda lokomotywa Lyd2, są zbudowane na konkretną szerokość toru.
W lokomotywach L45H i klasach rumuńskich nie ma możliwości wymiany osi na o innym rozstawie kół bez rekonstrukcji środkowej części wózków której koszt będzie porównywalny do wyprodukowania całego wózka.
W donaldzie rama w której są wykroje maźniczne jest przystosowana do konkretnego rozstawu kół - eksperyment rudzki zmiany z 750 na 785mm dowiódł, że jest fizycznie możliwe poszerzenie prześwitu o 17,5mm na stronę, ale już owe 17,5 powoduje gigantyczne problemy. Zwężenie, czyli operacja odwrotna, była by o wiele łatwiejsza.
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
sarna
Zawiadowca
****
Długość toru:: 320 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 15 Czerwca 2014, 23:17:41 »
0

Warto dodać że 'Rudzkie' osie nie były wymienione, tylko 'przeciągnięte' na walcarce
Zapisane
Storch
Młotkowy
**
Długość toru:: 83 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 15 Czerwca 2014, 23:27:54 »
0

Właśnie dlatego zadałem to pytanie, chodzi o zmianę rozstawu. Zdaje się w wypadku Lyd2 i np Px48 o ile małe 'korekty' typu 750->785 i odwrotnie są możliwe, o tyle zdaje sie Px48 na tor 1000mm i 750mm to zupełnie inna ostoja, aczkolwiek nie wiem tego na pewno.
Głównie chodziło mi o to, czy do Lxd2 z toru np. 1000mm da się włożyć wózki z loka 750mm i to pojedzie bez problema. Oraz czy do MBxd2 wejdzie wózek z Lxd2 - nawet na tą sama szerokość, bo z zewnątrz wyglądają baaardzo podobnie. Ale to z zewnątrz, zdaje się że chyba na warsztatach w Bytomiu już ktoś tego próbował, ale do końca nie wyszło i skorupka MBxd2 zdaje się na wózkach od Bxhpi wyemigrowała później gdzieś (czy aby nie do Czech?)
Pozdraw
Storch
Zapisane
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 405 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #5 : 16 Czerwca 2014, 00:16:01 »
0

czy do MBxd2 wejdzie wózek z Lxd2 - nawet na tą sama szerokość, bo z zewnątrz wyglądają baaardzo podobnie.



Jeśli fakt istnienia drugiego stopnia odsprężynowania lub jego brak uważasz za znikomy to dobry jesteś:) Na kolei najbardziej kompatybilnymi wózkami są chyba wózki od Tamary i Gagarina. Różnią się ilością cylindrów i przekładnią hamulcową, ale jedno do drugiego pasuje( Tamara ma 2 cylindry na wózek, a Gagarin 4). Czasem nawet można spotkać Gagarina z wózkami od Tamary.

Pod linkiem zdjęcie gagara z wózkami od tamary: http://www.takiewozy.cal.pl/galeria/displayimage.php?pid=333&fullsize=1
« Ostatnia zmiana: 16 Czerwca 2014, 00:20:04 wysłane przez buczek_pkp » Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #6 : 16 Czerwca 2014, 11:03:51 »
0

@Storch: MBxd2, który trafił na GKW (a konkretnie na Rozbark) nigdy nie doczekał żadnych poważniejszych prac. Jedyne, co zrobiono, to postawiono go na wózki z doczepy rumuńskiej i to wszystko. Nie rozpoczęto żadnych prac zmierzających do dostosowania go do kursowania po torze o szerokości 785 mm.
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #7 : 16 Czerwca 2014, 13:24:00 »
0

Px48-3901 został pierwotnie przekuty przez rozsunięcie cylindrów i wydłużenie osi przy zachowaniu ramy na 750mm. Eksperyment się nie udał, i wszystkie Pxy 39XX otrzymały szersze ramy.
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 16 Czerwca 2014, 15:09:38 »
0

Gagariny z czterocylindrowymi wózkami produkowano tylko na eksport, W krajach dawnego ZSRR jeżdżą na dwucylindrowych.

A jako ciekawostkę mimo że wózek bezwidłowego Gagarina i Ludmiły wyglądają z zewnątrz tak samo to nie możemy ich zamienić.
Zapisane
rafaelsantee
Nowicjusz
*
Długość toru:: 43 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 02 Lutego 2021, 23:52:19 »
0

Zastanawiałem się właśnie jak to jest z tym przekuwaniem. Często czytając o kolejach wąskotorowych natrafiałem na informacje o zmianie rozstawu szyn z 600mm na 750mm lub z 1000mm na 750mm. Ciekawiło mnie czy w taborze zmieniano tylko sam rozstaw kół czy też wymieniano tabor... np. taka platforma Px100 z Sochaczewskiej Kolei  Muzealnej ( https://www.google.com/amp/s/e-sochaczew.pl/artykul/muzealne-konserwacje/583246.amp). Czy chcąc przekuć wagon na tor o prześwicie 600mm z 750mm wystarczy zmienić osie i osadzić węziej koła i nie ruszać wózków czy jednak całe wózki są do wymiany? A może to zależy czy dany egzemplarz wagonu lub lokomotywy poprostu da radę przekuć albo nie?
« Ostatnia zmiana: 02 Lutego 2021, 23:59:42 wysłane przez rafaelsantee » Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #10 : 03 Lutego 2021, 00:06:58 »
0

Zasadniczo wymieniano cały tabor. Przypadki przekuć taboru są raczej marginalne, ale się zdarzały, np. rogowski wagon ratunkowy, pracujący kolejno na torach 750, 785(?), 800, 600 i 750mm
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #11 : 04 Lutego 2021, 00:23:33 »
0

No nie takie marginalne. Zdarzały się przekucia w różnych kierunkach: z węższego na szerszy, z szerszego na węższy... Czasem jest to możliwe, czasem niekoniecznie. W przypadku taboru GKW to były przekucia z 785 mm na 600 (Ziehle dla Kolei Bydgosko - Wyrzyskich), na 750, a także z 750 na 785 (nawet nie tak dawno - patrz MBd1, Donald, czy MBxd2). Nie wszystko i nie zawsze da się przekuć z racji konstrukcji taboru lub jego część. Np. nie da się (o ile wiem) przekuć transporterów, nie da się też przekuć MBxd2 z 1000 mm na węższe rozstawy z racji różnic w konstrukcji wózków. Można jedynie całe wózki wymienić Na pewno są też i inne ograniczenia, ale nigdy jakoś szczególnie nie zgłębiałem tematu, trudno mi bardziej drążyć sprawę.
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #12 : 04 Lutego 2021, 10:57:05 »
0

Kolega pytał o zmianę szerokości toru kolei. W tym przypadku zmieniało się tabor a nie kierowano do przekucia
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
majster
Mechanik
***
Długość toru:: 168 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 04 Lutego 2021, 15:02:32 »
0

Cytuj
Kolega pytał o zmianę szerokości toru kolei. W tym przypadku zmieniało się tabor a nie kierowano do przekucia

W większości tak, ale znam sporo przypadków, gdzie wraz ze zmianą szerokości toru danej kolei cały lub część dotychczasowego taboru również dostosowywano do nowej szerokości toru i taki przebudowany tabor nadal służył na danej kolei. I robiono to w różne strony z 600 na 750 i odwrotnie, z 800 na 750 i odwrotnie, z 760 na 750 i odwrotnie czy z 1000 na 750 lub odwrotnie.
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #14 : 04 Lutego 2021, 19:08:16 »
0

ale znam sporo przypadków
Można prosić przykłady?
« Ostatnia zmiana: 04 Lutego 2021, 20:05:20 wysłane przez dobrzyn » Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
majster
Mechanik
***
Długość toru:: 168 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 04 Lutego 2021, 20:43:04 »
0

Cytuj
Można prosić przykłady?

Proszę bardzo:

- kolej radzymińska, część wagonów osobowych i towarowych przebudowano z 800 mm na 750 mm i kursowały tam nadal
- kolej karczewska część wagonów osobowych przebudowano z 750 mm na 800 mm
- kolej wrzesińsko-gnieźnieńska, kujawska, rogowska, jędrzejowska część wagonów z 600 mm przebudowano na 750 mm i nadal kursowały na tych kolejach
- kolej przeworska najpierw kilkanaście wagonów przebudowano z 750 mm na 760 mm, a później oidp cały tabor przebudowano z 760 mm na 750 mm i nadal tam kursował, podobna sytuacja miała miejsce w 1944 roku na kolei Łupków-Cisna cały tabor przebudowano z 760 mm na 750 mm
- kolej średzka kilka wagonów przebudowano z 1000 mm na 750 mm i kursowały tam nadal.

To tak na szybko kilka przykładów, gdybym poszukał w swoich danych pewnie jeszcze by się coś znalazło.
Zapisane
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 334 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #16 : 04 Lutego 2021, 21:08:56 »
0

Przebudowa z 760mm na 750mm i odwrotnie raczej sprowadza się jedynie do przetoczenia kół. Mam rację?
Zapisane
majster
Mechanik
***
Długość toru:: 168 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 04 Lutego 2021, 21:47:00 »
0

Cytuj
Przebudowa z 760mm na 750mm i odwrotnie raczej sprowadza się jedynie do przetoczenia kół. Mam rację?

Nie znam szczegółów jak wykonywano te przebudowy, ale samo przetoczenie kół raczej nie wystarczy, pamiętajmy, że dla każdej szerokości toru są określone odpowiednie parametry wymiarów zestawów kołowych minn. szerokości i wysokości obrzeża czy odległości między wewnętrznymi powierzchniami obręczy, gdyby tylko przetoczyć obrzeża przy przebudowie z 760 na 750 mm to zamiast grubości 24 mm pozostałoby 19 mm co dla szerokości 750 mm jest wymiarem kresowym i praktycznie wyklucza tabor z eksploatacji.

A co do przebudów taboru to dodam jeszcze:
- węglarki Ziehla z 785 i 750 na 600 mm i z 785 na 750 mm
- węglarki i kryte znormalizowane z 750 na 600 mm
- osobowe 1Aw z 750 na 785 mm
- osobowe z 750 na 800 mm i z 800 na 750 mm
- osobowe z 750 na 600 mm i z 600 na 750 mm
- osobowe z 750 i 800 na 1000 mm
- parowozy z 750 na 785 mm (Pxu)
- parowozy z 785 na 750 mm (Pxu, Px48, Tw9, Tw53)
- parowozy z 750 na 800 mm i z 800 na 750 mm
- parowozy z 600 na 800 mm
- parowozy z 600 na 750 mm i z 750 na 600 mm
- parowozy Px48 z 750 na 1000 mm
Zapisane
feyg
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 05 Lutego 2021, 06:44:57 »
0

Skoro już temat został wywołany to ośmielę się zapytać o Ziehle i ich epizod na Gdańskich Kolejach Dojazdowych gdyż znajomy zadał mi takie pytanie. Niestety kwitów brak, a ze starymi kolejarzami brak kontaktu (w większej skali).
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #19 : 05 Lutego 2021, 09:56:04 »
0

No dobra, czuję się nieco przekonany Zapewne przebudowano też tabor Cukrowni Kruszwica z 716 na 750
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!