Świat kolejek wąskotorowych SMF
03 Października 2024, 20:04:55 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Odbudowa połączenia do Rosnowa  (Przeczytany 39989 razy)
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 333 m

W terenie W terenie



« : 08 Sierpnia 2014, 03:19:18 »
+4

"  Prowadzone przez Towarzystwo Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki prace zmierzające do przywrócenia połączenia kolejowego z Rosnowem dobiegają końca. Obecnie wolontariusze TMKW prowadzą roboty związane z obsypywaniem wcześniej ułożonego torowiska. Prace te wykonywane są we współpracy z Politechnikami Poznańską, Gdańską oraz firmą Leica Geosystem. Co ciekawe, projekt wykonania regulacji toru koszalińskiej wąskotorówki stał się nawet tematem pracy magisterskiej.  Wszystkie prace wykonywane są ręcznie a materiały budowlane-przede wszystkim kruszywo-dowozi pociąg roboczy. Do ułożenia pozostało też 450 metrów toru przed samym Rosnowem, do ułożenia takiego odcinka wystarczy tydzień-zapewnia Paweł Gajdzica, prezes Towarzystwa Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki. Plan jest taki, aby najpierw wykorzystać odpowiednią pogodę oraz zgromadzone kruszywo do wzmocnienia już ułożonego torowiska a potem dokończyć prace związane z brakującym odcinkiem.
 Towarzystwo Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki prowadzi odbudowę torowiska od 2010r. Do tej pory wydano na ten cel 465 tys. zł, czego 295 tys. zł to dotacje (Ministerstwo Kultury: 70 tys. zł, Starostwo Powiatowe 30 tys. zł Wojewódzki Konserwator Zabytków 85  tys. zł, Województwo Zachodniopomorskie 110 tys. zł) a 170 tys. zł to wkład własny TMKW. O wielkości przedsięwzięcia świadczą liczby, do tej pory zabudowano 7500szt podkładów, 15000 wkrętów lub haków do przytwierdzenia szyn, 960szt łubek, 1920sz śrub łubkowych i przewieziono ponad 400 ton szyn.
  Do zakończenia prac potrzeba jeszcze około 100 tys. zł, przede wszystkim na obsypanie oraz wyrównanie w planie i profilu torowiska. Do tego potrzebna jest ogromna ilość podsypki (kruszywo) około 4000 ton.
Odbudowa torowiska mogłaby potrwać krócej, gdyby remontem zajęła się np. firma budowlana. Jednak koszt takiej zleconej inwestycji wyniósłby około 1,5 mln zł a na to nie stać Towarzystwa. Koszty tego typu prac torowych są wysokie, sięgają około 300 zł na metr toru, natomiast wykonywane przez Towarzystwo kosztują ok. 110zł za metr toru.
-Tak naprawdę Towarzystwo ponosi koszty, których w ogóle nie musiałoby być, gdyby w latach 2001-2005 złodzieje nie rozkradli torowiska do Rosnowa-zwraca uwagę Paweł Gajdzica. Po zamknięciu koszalińskiej wąskotorówki majątek kolejki nie był pilnowany, a złomiarze bezkarnie rozebrali ponad 5 km toru między Manowem a Rosnowem. Niegospodarność PKP oraz brak skuteczności policji w walce z kradzieżami na kolei doprowadził w tamtych latach do zniszczenia znacznego fragmentu zabytkowej infrastruktury kolejowej. Teraz musimy to wszystko odbudowywać."
« Ostatnia zmiana: 08 Sierpnia 2014, 03:45:03 wysłane przez Cordylus » Zapisane
pyzacz
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 11 Września 2014, 08:48:04 »
+2

Co tam w Koszalinie słychać? Jak odbudowa toru? Jak remont wagonu (ów), jaka frekwencja na ostatnich kursach w sierpniu itp? Czy parowóz został już oddany do naprawy itp?
Zapisane
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 333 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2 : 28 Września 2014, 00:58:08 »
+7

Uff...
Dawno mnie na kolejce nie było, ale już nadrobiłem zaległości. Mimo wszystko mam same dobre wieści. Dzisiaj rozpoczęła się odbudowa ostatniego odcinka do Rosnowa i już w listopadzie na urodziny kolejki pociąg z pewnością do Rosnowa już wjedzie! Szyny pozyskaliśmy z rozebranej bocznicy normalnotorowej, gdzie zbudowano obecnie drogę (po sąsiedzku od lokomotywowni). Tu są zdjęcia z załadunku szyn:
http://waskotorowka.koszalin.pl/pages/galerie/galeria-zdjec.php?cat=%2F2014_IX_27_Zaladunek_szyn_na_odbudowe
Rozpoczął się już też na dobre remont wagonu letniego, zdjęcia:
http://waskotorowka.koszalin.pl/pages/galerie/galeria-zdjec.php?cat=/2014_IX_21_Remont_wagonu_letniego
A do tego czasu cały czas trwało podsypywanie i wyrównywanie zbudowanego już szlaku.

Parowóz do naprawy trafi dopiero w przyszłym roku, ale z pewnością będą chcieli wyrobić się przed wyborami, bo całą sprawą wyboru wykonawcy i finansowaniem zawiaduje miasto.

Jeśli chodzi o frekwencje w sierpniu, to nie wiem jak to było, ale obecnie jeździ sporo, bo co weekend są jakieś pociągi na zamówienie. Nawet dzisiaj grzybiarze wynajęli sobie rundkę MBxd2 do lasu Manowskiego.
Zapisane
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 333 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 30 Września 2014, 13:52:48 »
+1

Jeszcze filmik:
https://www.youtube.com/watch?v=ODfTNJXWuu4
Zapisane
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 333 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4 : 25 Listopada 2014, 21:52:49 »
+10

Pozwolę sobie przekleić tutaj post z kolejkowego Facebooka:   

"Po 13 latach od zamknięcia i 5,5 km odbudowanego ręcznie toru: Rosnowo Wąskotorowe zostało w minioną sobotę oficjalnie ZDOBYTE!
 Tak właśnie wyglądał pierwszy pociąg na tej stacji - przejechać się chciał każdy!
 Mimo, że był to niezbyt okazały wózek motorowy Wmc, to zrobił niezwykłe wrażenie na miejscowych dzieciach, które nigdy u siebie pociągu jeszcze nie widziały."
Zapisane
Wądzio
Zawiadowca
****
Długość toru:: 301 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 29 Listopada 2014, 09:42:48 »
+2

Nic nowego w tekście - raczej dla odnotowania http://www.rynek-kolejowy.pl/54882/wiezniowie_pomagaja_odbudowac_wakotorowke_do_rosnowa.htm
Zapisane
margor
Młotkowy
**
Długość toru:: 75 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 14 Grudnia 2014, 19:59:52 »
0

Jeśli chodzi o bocznicę do ciepłowni w Rosnowie (jedyną ocalałą na trasie KKW), to niestety wjazd na nią nie jest już możliwy.
Działka z torem mniej więcej w połowie długości została otoczona betonowym płotem, tor jest częściowo zasypany, a nawet postawiono już na nim murowany garaż (okolica zaplecza sklepu spożywczego). Wygląda na to, że ciepłownia sprzedała "niepotrzebny" pas ziemi, tracąc tym samym ciągłość torowiska między własnym zapleczem, a linią Koszalin-Rosnowo.
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2693 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #7 : 18 Grudnia 2014, 21:18:15 »
0

Dało by się gdyby wjazd był nie ze stacji a ze szlaku tuż przy drodze. Po drugiej stronie jest co prawda również pocięte na działki ale jest doga dojazdowa i w niej by tory były (chyba nawet są/powinny być). Co prawda róg tej sprzedanej działki przeszkadza no ale może by się udało dogadać z właścicielem. No ale żeby o tym myśleć najpierw musiały by ruszyć towarowe na koszalińskiej no i ciepłownia musiała by chcieć korzystać z kolejki.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
aronek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 310 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 19 Grudnia 2014, 08:55:11 »
0

tylko po co?
żeby płacić podatek od nieruchomości?
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2693 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #9 : 19 Grudnia 2014, 13:07:12 »
-1

Gdyby przychody z przewozów pokrywały wysokość podatku i przynosiły zysk nie było by chyba problemu.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #10 : 19 Grudnia 2014, 13:52:34 »
+6

Gdyby przychody z przewozów pokrywały wysokość podatku i przynosiły zysk nie było by chyba problemu.

Policja to jednak powinna częściej sprawdzać co się uprawia pod Borowiczkami. Bo chyba pomiędzy krzakami pomidorów rosną inne "kwiatki". Policz pierw stawkę podatku za 20 km linii a potem oblicz jaki ZYSK i jaki przychód powinny być, by się to bilansowało...
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 19 Grudnia 2014, 15:13:04 »
+3

Niegdyś w Borowiczkach wytwarzano cukier a teraz czytając te wpisy najprawdopodobniej ..... brown sugar. 
Zapisane
aronek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 310 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #12 : 20 Grudnia 2014, 00:25:59 »
+5

Gdyby przychody z przewozów pokrywały wysokość podatku i przynosiły zysk nie było by chyba problemu.


Policja to jednak powinna częściej sprawdzać co się uprawia pod Borowiczkami. Bo chyba pomiędzy krzakami pomidorów rosną inne "kwiatki". Policz pierw stawkę podatku za 20 km linii a potem oblicz jaki ZYSK i jaki przychód powinny być, by się to bilansowało...


andrzej chyba się tym nie zhańbi, to trzeba mu pomóc. 20 km linii, czyli 20000 metrów, o szerokości minimalnej 6 metrów (3 metry od osi toru) czyli 120 tyś metrów. maksymalna stawka podatku od gruntów pod inną działalność gospodarczą to 88 gr. łatwo obliczyć że roczny podatek to 105.600 zł.
tylko że grunty na tory są szersze niż owe 6 metrów, plus stacje. Ale zostańmy przy tym wyliczeniu.

Należałoby się zastanowić jaka jest rentowność transportu. Ile wagonów węgla potrzebuje lokalna ciepłownia?

Rosnowo nie jest duże, ale produkuje prąd. przyjmijmy wartość średnia.
Na tapetę weźmy ten przetarg
http://www.meckoszalin.pl/przetargi/dostawa-wegla-kamiennego-do-celow-energetycznych.html
chcą 116 tyś ton węgla, do 5 ciepłowni i elektrociepłowni, m.in. Rosnowo. Przyjmijmy dla tego modelu że Rosnowo bierze 1/5
23 tyś ton. czyli 442 wagony 52 tonowe.
Oznacza to że jeden wagon musi wygenerować 237 zł zysku, na samo opłacenie podatku.

cóż. to baaaaardzo uproszczone liczenie oznacza że chyba opłacałoby się skoro transport detaliczny liczy sobie 60 zł za tonę na odległość 20 km, to by oznaczało że transport 52t kosztowałby 3 tyś zł. odliczając koszty stałe, można domniemywać że te 237 zł z wagonu na podatek udałoby się wypracować :/
cały misterny plan w p....u. A miałem wykazać że to nie ma sensu.
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2693 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #13 : 20 Grudnia 2014, 00:45:36 »
-1

Przyjąłeś max wysokość podatku. Gmina ma prawo ustalić niższy podatek lub całkowicie z niego zrezygnować dla danego podmiotu. Co prawda namówienie do niepobierania podatku było by trudne ale do ustalenia niższej stawki już łatwiejsze. Teraz podatku jest 0zł. Gdyby gmina zgodziła się na połowę stawki to i tak będzie do przodu nie robiąc nic. Druga sprawa to taki transport wyeliminuje ciężarówki dowożące ten węgiel z dróg. 23000/24=958,3 ciężarówki x 2 przejazdy. (faktycznie tyle ciężarówek tam dowozi węgiel?? )
Druga spawa to Manowo. Kilka lat temu Łowca na innym forum pisał że w Manowie jest odbiorca na towarowe ale wtedy nie mogli się tego podjąć bo był tylko jeden Lxd2, kilka transporterów  ale nie było żadnych zwór. Do tego torowisko było za słabe. Nie wiem co to za odbiorca był. Może tartak??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #14 : 20 Grudnia 2014, 01:49:59 »
+1

Cytuj
roczny podatek to 105.600 zł.
+ 2% od wartości całej linii kolejowej jako budowli.
« Ostatnia zmiana: 20 Grudnia 2014, 01:55:41 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1977 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #15 : 20 Grudnia 2014, 16:20:00 »
0

Czy to znaczy, że przepis, który linie kolejowe na których jest prowadzony publiczny ruch pociągów przedmiotowo zwalniał z podatku gruntowego na rzecz gmin, już nie obowiązuje?
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 973 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #16 : 20 Grudnia 2014, 16:29:17 »
0

Czy to znaczy, że przepis, który linie kolejowe na których jest prowadzony publiczny ruch pociągów przedmiotowo zwalniał z podatku gruntowego na rzecz gmin, już nie obowiązuje?

Ale on dotyczył wyłącznie linii wykorzystywanych tylko w ruchu pasażerskim....
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #17 : 20 Grudnia 2014, 17:50:39 »
+2

O podatku dyskutowaliśmy już w wątku Nieużywane linie a podatek od nieruchomości. Przypominając Ustawę z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych:
Cytuj
Art. 7.
1. Zwalnia się od podatku od nieruchomości:
1) budowle wchodzące w skład infrastruktury kolejowej w rozumieniu przepisów o transporcie kolejowym oraz zajęte pod nie grunty, jeżeli:
a) zarządca infrastruktury jest obowiązany do jej udostępniania licencjonowanym przewoźnikom kolejowym lub
b) są przeznaczone wyłącznie do przewozu osób, wykonywanego przez przewoźnika kolejowego, który równocześnie zarządza tą infrastrukturą bez udostępniania jej innym przewoźnikom, lub
c) tworzą linie kolejowe o szerokości torów większej niż 1 435 mm;

Aż by się prosiło, żeby w podpunkcie c) zamiast "większej" stało "innej", ale niestety - nie ma tak dobrze.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
aronek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 310 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 20 Grudnia 2014, 23:24:54 »
+2

Przyjąłeś max wysokość podatku. Gmina ma prawo ustalić niższy podatek lub całkowicie z niego zrezygnować dla danego podmiotu. Co prawda namówienie do niepobierania podatku było by trudne ale do ustalenia niższej stawki już łatwiejsze. Teraz podatku jest 0zł. Gdyby gmina zgodziła się na połowę stawki to i tak będzie do przodu nie robiąc nic. Druga sprawa to taki transport wyeliminuje ciężarówki dowożące ten węgiel z dróg. 23000/24=958,3 ciężarówki x 2 przejazdy. (faktycznie tyle ciężarówek tam dowozi węgiel?? )
Druga spawa to Manowo. Kilka lat temu Łowca na innym forum pisał że w Manowie jest odbiorca na towarowe ale wtedy nie mogli się tego podjąć bo był tylko jeden Lxd2, kilka transporterów  ale nie było żadnych zwór. Do tego torowisko było za słabe. Nie wiem co to za odbiorca był. Może tartak??
gmina nie ustala podatku dla każdego indywidualnie, tylko ustala, jaka jest wysokość od danego typu nieruchomości w danej gminie. Może (chyba), zwolnić dany podmiot z części jego podatku.
Sprawdziłem kilka budżetów min (5) na których funkcjonują kolejki i każda ma maksymalną stawkę. Dlaczego? Dlatego że przy obowiązkach jakie władza centralna zrzuciła na samorządy, to te samorządy, zwłaszcza wiejskie, nie są wstanie poradzić sobie nie uchwalając maksymalnej stawki.

Przetarg dotyczył 5 elektrowni i elektrociepłowni. W tym kilku w większych miastach niż Rosnowo (Koszalin
Słupsk). podzieliłem zamawianą ilość węgla równo, tym bardziej że jest to elektrociepłownia, czyli w zasadzie elektrownia, w której produktem ubocznym jest ciepło. Podkreślam, że jest to model mocno uproszczony i teoretyczny a nie oparty na dokładnych ilościach zamawianego węgla.
Kolejny problem tego przypadku, to potrzeba rozdzielenia przetargu. Że musiałby być oddzielny przetarg dla Rosnowa, a wtedy cena węgla mogłaby być inna ( wyższa) niż przy zamawianiu równocześnie dla 5 zakładów.
Pewnym rozwiązaniem byłaby współpraca z dostawcą węgla, gdzie na transporcie kolejowym mógłby zaoszczędzić - na samochodach, na kosztach kilometrowych, czy na przeładunku, bo zakładam, że nie wozi tych 120 tyś ton węgla ze śląska (czy lubelszczyzny) samochodami. Tylko do Koszalina pociągiem i tam po przeładowaniu samochodami. A raczej na pewno do ciepłowni(elektrociepłowni?) w Koszalinie dowozi pociągami.
W Ustce ciepłownia, nie ma bocznicy
elektrociepłownia w słupsku, kiedyś bocznicę miała, teraz nie ma. A złotów, chyba nigdy nie miał transportu kolejowego mimo że elektrociepłownia znajduje się niedaleko torów

No i to na tyle teoretyzowania.
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2693 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #19 : 21 Grudnia 2014, 00:24:46 »
-4

Skoro do Koszalina przyjeżdża pociągami to do Rosnowo również by mogło tymi samymi pociągami. Po prostu cześć wagonów wyładowywano by w Koszalinie a część pojechało by w tym czasie do Rosnowa. W ogólnym rozładunku cały skład był by szybciej rozładowany. Zakładając że po wąskim torze pojada po 4 wagony na raz czyli 208 ton. Aby przewieść to ciężarówkami potrzebne są 8,67 samochody. Obecnie na giełdzie transportowe są wolne wywrotki za cenę 4zł/km. Według Google Maps miedzy ciepłownią w Koszalinie (zakładam że przeładunek tam się odbywa) a Rosnowem odległość wynosi 24,1km co przy drodze w tą i z powrotem daje 48,2km x 7 kursów  daje 337,4km x 4zł daje 1349,6zł. Nie ma tu uwzględnionego dojazdu ciężarówki do i z Koszalina.
Pytanie ile będzie kosztował przejazd pociągu z Koszalina do Rosnowa i z powrotem. Koszty manewrowe na torze normalny będą zapewne podobne dla podstawienia na jedną czy drugą bocznice.
I pytanie zasadnicze. Czy wjazd na rampę jest możliwy oraz ile jest transporterów w Koszalinie??
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!