Jarek Franczyk
|
 |
« : 26 Listopada 2016, 21:19:31 » |
0
|
Zainspirowany wspaniałymi zdjęciami z mojego ulubionego okresu kolei - modelarska epoka IVb (tu akurat 1977 r.) dostępnych pod tym adresem http://www.tog-billeder.dk/polen_smalspor_plan%20550a_Opole-Rosalin.htm ...mam w planach wykonanie modelu fragmentu stacji Rozalin z czasów Nałęczowskiej Kolei Dojazdowej końcówka Lat 70 i początek 80-tych, a raczej chodzi mi to na razie po głowie. Od dawna przymierzam się do "ruchomej" dioramy czegoś z NKD ale wybór jest trudny bo wiąże się z wykonaniem modelu, który ma być bez skrótów (dlatego fragment stacji na zasadzie dioramy), a jednocześnie spełniać wymagania długości modelu z uwagi na warunki lokalowe. Ten fragment, o którym piszę, obejmuje w założeniach jeden bok trójkąta, na planie którego zbudowana była stacja Rozalin i mam na myśli fragment od strony zachodniej - tor 1 i 2 wraz z budynkiem szarego małego dworca /z którego sterowano trzema semaforami wjazdowymi/ oraz małym magazynkiem przy jednym z rozjazdów. Część materiałów już mam, ale z wymiarami budynków - w tym elewacje - trochę kiepsko. Na pewno część operacji zmusi by pojawić się tam w terenie przynajmniej raz - z nadzieją, że jakieś ślady o które mi chodzi jeszcze się znajdzie. Ponieważ obecnie budynek to ruina (o ile jeszcze istnieje) mam pytanie - czy ktoś z kolegów jest w posiadaniu jakichkolwiek planów budynku stacyjnego z tej stacji (rzuty elewacji z jakimikolwiek wymiarami) ? Jeśli tak byłbym wdzięczny, zaoszczędziło by mi to z pewnością trochę zachodu. Może ktoś zna namiary na jakieś stare zdjęcia z lat 70-tych czy 80-tych, to by też pięknie było. Szkoda, że nie ma więcej zdjęć z Rozalina - w linku podanym na wstępie budynek stacyjny, o którym piszę widać tylko w małym fragmencie na tym zdjęciu: http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/rundrejser/Polen%20april%201977/7%20april_Opole-Rozalin-Karczmiska/3261-5-26_Lxd2%20med%20tog%202334%20ankommet%20til%20Rozalin_070477.jpg )... A jak nie... to trzeba będzie się wybrać jakiegoś ładnego dnia i pomierzyć zanim zielsko znowu na wiosnę wyskoczy - jeśli jeszcze jest co mierzyć  ....ale spróbować można. Za wszelkie materiały z góry dziękuję. Pozdrawiam.
|
|
« Ostatnia zmiana: 26 Listopada 2016, 21:54:12 wysłane przez Jarek Franczyk »
|
Zapisane
|
Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
|
|
|
statek
|
 |
« Odpowiedz #1 : 27 Listopada 2016, 11:08:31 » |
0
|
Może nie koniecznie dokładnie ten rok, ale ponieważ prawdopodobnie niewiele się się od 1966 roku zmieniło, plan sytuacyjny stacji Rozalin https://drive.google.com/open?id=0B03aJvsdCcZQaFA3S1hoa3E5UE0 Dokument z Kolejowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej. Buduj Jarku bo już nie mogę się doczekać efektu końcowego:) Co do budynku zajadę może jutro zobaczę czy jeszcze stoi i cyknę kilka zdjęć Pzdr Michał
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jarek Franczyk
|
 |
« Odpowiedz #2 : 28 Listopada 2016, 08:41:35 » |
0
|
Dzięki Michał za pomoc. Ten plan akurat mam  Ale mimo wszystko - deceniam zaangażowanie/szkoda, że nie mam na nim zaznaczonych latarni/. Jako, że chcę być raczej skrupulatny w tym temacie i zależy mi na wielu szczegółach - w tym na ustawieniu latarni, słupów telegraficznych czy słupków pędni semaforów, to wiem, że obecnie może być problem z ustaleniem co gdzie stało dokładnie bo nie wiadomo, czy to jeszcze jest w terenie, zegarek tyka dla tamtej infrastruktury. Zdjęcia SAT też są "zamazane" zarówno zielenią jak i kiepską rozdzielczością tego odcinka. Mimo że byłem już tam kilka razy w przeszłości /ale nie wiedziałem wówczas, że wpadnie mi do głowy taki pomysł/, to będę musiał skoczyć tam jeszcze chociaż raz. Planuję wypad w grudniu tego roku jeszcze /któregoś ładnego dnia - prognozy mówią że się ma wówczas ocieplić/. Pozdrawiam.
|
|
« Ostatnia zmiana: 28 Listopada 2016, 09:05:43 wysłane przez Jarek Franczyk »
|
Zapisane
|
Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
|
|
|
Jarek Franczyk
|
 |
« Odpowiedz #3 : 28 Listopada 2016, 09:19:03 » |
+2
|
Na filmach Darka Podsiadłego /szczególnie tym o wycieczce do Wilkowa/ widać kilka ujęć tego budynku w początkach lat 90-tych i kilka szczegółów, których dzisiaj być może znaleźć się nie da albo będzie trudno. Mam ochotę to odtworzyć, choć zdaję sobie sprawę, że jeśli w terenie nie da się ustalić dokładnie co gdzie i jaki wymiar tego co widać na tamtym filmie, trzeba będzie trochę improwizować. Pozwoliłem sobie dla zajawki wrzucić kilka ujęć ze wspomnianego filmu: Tajemnicza tabliczka. Ktoś wie co tam mogło być napisane?   Widać naprężacz dźwigni semafora wjazdowego od strony Nałęczowa i to, że przed budynkiem był chodnik z dużych płyt chodnikowych:  ...a w tym chodniku kanały pędni. Jeden równolegle do toru /do wykolejnicy ?/:  ...i drugi zbiorczy "idący" bezpośrednio z 'przyłącza' z nastawni prostopadle do toru /do wspomnianej- chyba - wykolejnicy i pędni semaforów od strony Opola L. i Nałęczowa/: Na ostatnim zrzucie widać też maszt semaforowy, który robi chyba za maszt anteny. Podobne coś stoi w Karczmiskach przy rogatkach i stało przy nieistniejącej nastawni wąskotorówki w Nałęczowie. Szkoda, że zająłem się tym tak późno... Ze zdjęciami "lewej" elewacji budynku dworca w Rozalinie też krucho  , a sam budynek dworca skomplikowany nie jest - na bryle prostokąta. Architektura rodem z PRL.
|
|
« Ostatnia zmiana: 28 Listopada 2016, 09:36:35 wysłane przez Jarek Franczyk »
|
Zapisane
|
Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #4 : 28 Listopada 2016, 09:53:58 » |
0
|
A czy pędnie i semafory były używane do samego końca pod zarządem PKP ??
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
Jarek Franczyk
|
 |
« Odpowiedz #5 : 28 Listopada 2016, 10:39:50 » |
0
|
A czy pędnie i semafory były używane do samego końca pod zarządem PKP ??
Wiem, że w Nałęczowie semafor działał jeszcze w początkach lat 90-tych (nawet na jednym z filmów Dariusza Podsiadłego widać z oddalającego się pociągu jak ramię się opuszcza)... a jak było w Rozalinie, to nie wiem. Poniżej zaznaczyłem swoje przypuszczenia co do przebiegu pędni:  Ta do semafora na Poniatową dobrze widoczna jest na tym zdjęciu archiwalnym z 1977 roku: http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/rundrejser/Polen%20april%201977/7%20april_Opole-Rozalin-Karczmiska/77-3-14_Lxd2%20med%20tog%202334%20fra%20Opole%20holder%20i%20Rozalin_070477.jpgi tu /widać jak wchodzi do kanału dla przepuszczenia jej pod torami/: http://www.tog-billeder.dk/fotos/polen/rundrejser/Polen%20april%201977/7%20april_Opole-Rozalin-Karczmiska/3261-6-33_Lxd2%20med%20tog%202334%20ankommet%20til%20Rozalin_070477.jpg Zaznaczona prze ze mnie na tym planie pędnia do widocznej na górze planu wykolejnicy przy torze nr 5 była prawdopodobnie jedną pędnią do dwóch wykolejnic (bo przy torze nr 5 na planie widać naszkicowany przebieg pędni od jednej wykolejnicy do drugiej przy tym torze). Gdzie mógł stać naprężacz do tej pędni dokładnie nie wiem, ale pewnie gdzieś w pobliżu budynku dworca. Kontynuacja szkicu z planu stacji... zaznaczyłem ciąg dalszy (z przejściem pod torami dla pędni semafora na Poniatową - widać to na powyższym zdjęciu z 1977) oraz przypuszczenie co do pędni do drugiej wykolejnicy przy torze nr 5 - wykolejnice te były chyba sprzężone):  Co do przebiegu pędni to musiałby się jakiś znawca wypowiedzieć aby rozjaśnić sytuację (fajnie by było). Niestety, ale teraz to chyba już tylko pozostała zabawa w archeologa kolejowego 
|
|
« Ostatnia zmiana: 28 Listopada 2016, 11:05:47 wysłane przez Jarek Franczyk »
|
Zapisane
|
Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
|
|
|
|
statek
|
 |
« Odpowiedz #7 : 28 Listopada 2016, 21:56:23 » |
+1
|
Wykolejniki wg mnie to na pewno były zamykane ręcznie a pędnia do semafora Poniatowskiego przebiegała dokładnie tak jak narysowałeś tu  Sprawdziłem to na zdjęciach z 2002 roku
|
|
« Ostatnia zmiana: 28 Listopada 2016, 22:10:34 wysłane przez statek »
|
Zapisane
|
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #8 : 28 Listopada 2016, 22:46:38 » |
0
|
Pędnia dla wykolejnicy nie miała by sensu skoro zwrotnice są ręczne. Ja bym obstawiał że jeśli była tam 4 pędnia to była ona do zwrotnicy od strony Nałęczowa dla wyboru kierunku Opole lub Poniatowa.
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
Jarek Franczyk
|
 |
« Odpowiedz #9 : 29 Listopada 2016, 08:41:04 » |
0
|
Ja bym obstawiał że jeśli była tam 4 pędnia to była ona do zwrotnicy od strony Nałęczowa dla wyboru kierunku Opole lub Poniatowa.
Nie bardzo to widzę patrząc na zdjęcie głowicy rozjazdowej od strony Nałęczowa (zdjęcia z pierwszego linku w pierwszym wpisie - z 1977 .). Na razie mam plan by po latach ponownie tam pojechać w grudniu 2016 jak może śnieg trochę stopnieje (zapowiadają, że ma się jeszcze ocieplić) i zobaczę co za informacje jeszcze da się z terenu wyłuskać i wtedy tu napiszę. Generalnie na razie - z oglądu zdjęć, które kiedyś robiłem /i innych materiałów dostępnych w necie/ - mam taką wiedzę co do przebiegu pędni, istniejących kanałów pędniowych przy budynku dworca oraz naprężaczy, a przynajmniej wydaje mi się, że tak było: 
|
|
« Ostatnia zmiana: 29 Listopada 2016, 10:21:38 wysłane przez Jarek Franczyk »
|
Zapisane
|
Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
|
|
|
statek
|
 |
« Odpowiedz #10 : 29 Listopada 2016, 10:45:05 » |
0
|
Wg mnie słupki pędniowe na tych mapach w ogóle nie są zaznaczone, te znaczki to poprostu słupy zwykłe (latarnie, łączność) A rzecz druga to aktualność map w stosunku do realiów panujących na wąskim pozostawia wiele do życzenia...
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Jarek Franczyk
|
 |
« Odpowiedz #11 : 29 Listopada 2016, 11:54:36 » |
0
|
Wg mnie słupki pędniowe na tych mapach w ogóle nie są zaznaczone, te znaczki to poprostu słupy zwykłe (latarnie, łączność) A rzecz druga to aktualność map w stosunku do realiów panujących na wąskim pozostawia wiele do życzenia...
Co do tych znaczników to pewnie masz rację Michał. Ja błędnie to odczytałem za oznaczenie pędni. Niestety nie jestem branżowo związany z mapami i nie bardzo znam się na oznaczeniach na tych starych mapach.
|
|
« Ostatnia zmiana: 29 Listopada 2016, 11:57:58 wysłane przez Jarek Franczyk »
|
Zapisane
|
Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #12 : 29 Listopada 2016, 12:13:53 » |
0
|
A dlaczego przyjąłeś że były akurat 4 pędnie?? Czemu kanał przed budynkiem musi być od pędni?? Przyjrzałem się na film i mi to wygląda na ślad po torze choć na planie nie ma tam toru. Semafor od strony Opola jest dwuramienny więc do niego powinny iść 4 druty. Odnośnie sterowania zwrotnicą od strony Nałęczowa to przyjrzałem się dokładniej fotkom i widać że każda jest sterowana ręcznie.
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
MichałŁ
|
 |
« Odpowiedz #13 : 29 Listopada 2016, 15:25:51 » |
0
|
Semafor od strony Opola jest dwuramienny więc do niego powinny iść 4 druty. Do duwramiennych obojętnie czy jedno czy dwustawnych idą dwa "druty". Tak przynajmniej jest w takich standardowych używanych w Polsce urządzeniach bo może gdzieś mają inaczej.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #14 : 29 Listopada 2016, 16:30:44 » |
0
|
Więc jak to jest sterowane aby raz podać jazdę a raz jazdę z ograniczona prędkością??
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
|
Jarek Franczyk
|
 |
« Odpowiedz #16 : 30 Listopada 2016, 09:18:41 » |
0
|
A dlaczego przyjąłeś że były akurat 4 pędnie?? Czemu kanał przed budynkiem musi być od pędni?? Przyjrzałem się na film i mi to wygląda na ślad po torze choć na planie nie ma tam toru. Semafor od strony Opola jest dwuramienny więc do niego powinny iść 4 druty. Odnośnie sterowania zwrotnicą od strony Nałęczowa to przyjrzałem się dokładniej fotkom i widać że każda jest sterowana ręcznie.
Wydawało mi się że to "deskowanie" to zakryty kanał pędniowy. Z tym torem to raczej bym nie powiedział. Na żadnych mapach nie ma tam zaznaczonego toru, choć zapewne zastanawiające jest to, co kolega napisał. Z drugiej strony nawet gdyby tam kiedyś był tor, to kto by go deskami zasłaniał?
|
|
|
Zapisane
|
Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
|
|
|
Jarek Franczyk
|
 |
« Odpowiedz #17 : 30 Listopada 2016, 09:30:24 » |
0
|
I zapewne w pomieszczeniu nastawni stacji Rozalin - jeśli chodzi o semafor dwuramienny - wyglądało to podobnie jak kiedyś w budynku nastawni Nałęczów: http://pkp.lubartow.pl/nkd_dzwignie1.jpg choć dźwgni było więcej z uwagi na więcej semaforów w Rozalinie (3 semafory).
|
|
|
Zapisane
|
Prawdziwa kolej odjechała z ostatnim parowozem...
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #18 : 30 Listopada 2016, 11:38:36 » |
0
|
Dzięki. Co do tajemniczego kanału to przychodzi mi na myśl przebudowa torowiska. Może kiedyś był tam tor i drugi tam gdzie jest obecnie a nie było tego przy napinaczu. X lat temu przebudowano układ ale ilość torów się nie zmieniła stąd na mapach nie ma różnicy. Choć dziwne jest że są deski a nie płyty betonowe. Szerokość tego wygląda na szerokość torowiska. Z drugiej strony jeśli by miały iść tam pędnie to powinno być widać jak wychodzą z kanału a tego nie mogę dostrzec.
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
|
|