Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 07:59:51 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolej torfowa ZPT Bór za Lasem  (Przeczytany 10875 razy)
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« : 15 Grudzień 2017, 19:25:50 »
+4

Cześć

Wypada tu wreszcie powołać wątek dotyczący konkretnie kolei wąskotorowej  ZPT Bór za Lasem - ostatniej czynnej w Małopolsce kolejki przemysłowej. Coś już na jej temat się na tym forum pojawiało, ale to przy okazji zeszłorocznej imprezy czy spisu torfówek.

Kilka dni temu od Tomka otrzymałem informację dotyczącą zakończenia remontu wagonu Bx386.  Także w ramach inauguracji wątku polecam artykuł:

http://muzeumplsk.eu/t,62,zako%C5%84czyla_sie_renowacja_wagonu_kolejki_waskotorowej.html

Pozdrawiam.

PiotrS
Zapisane

PiotrS
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #1 : 15 Grudzień 2017, 22:54:29 »
0

Czy tylko mi się wydaje, czy wagon stracił proporcje?
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #2 : 16 Grudzień 2017, 15:42:05 »
0

Moim zdaniem zmniejszono okna - przede wszystkim podniesiono ich dolną linię. W oryginale była on mniej więcej w 1/2 wysokości ścian. Obecnie jest wyraźnie wyżej.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3 : 16 Grudzień 2017, 16:19:09 »
0

Pytanie historyczne: czy wagon ten powinien nosić na sobie logo PKP?
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1482 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #4 : 16 Grudzień 2017, 18:23:14 »
0

Oczywiście. To wagon z Myszyńca
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 17 Grudzień 2017, 12:49:18 »
0

Osobliwość tego wagonu polega m.in. na tym, że od czasu przywiezienia z Myszyńca do przedmiotowego remontu nie podlegał żadnym pracom remontowym. O ile wagon Bxh 388 został parokrotnie odmalowany, (ostatni raz został wyremontowany około 2005 r.) to Bx 368 przez większość swojego pobytu w Czarnym Dunajcu tj. około  40 lat był odstawiony na zarastającej krzakami bocznicy. Niegdyś służył jako mobilny szałas - garderoba dla pracowników na terenie kopalni. Wówczas sporadycznie wyjeżdżał na szlak. Ale szybko tę funkcję przejął Bxh 388. Dlatego jeszcze w zeszłym roku, do czasu remontu wewnątrz można było podziwiać oryginalne oznaczenia PKP rodem z Myszyńca.

Zapisane

PiotrS
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #6 : 17 Grudzień 2017, 13:15:38 »
0

Dziękując za odpowiedź poproszę jeszcze o wyjaśnienie do czego służył fabrycznie, bo chyba nie do wożenia zwykłych pasażerów?
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 17 Grudzień 2017, 14:20:16 »
0

Patrząc na zdjęcia archiwalne z kolei myszyniecko - ostrołęckiej rzuca się w oczy dosyć duże zróżnicowanie wagonów pasażerskich, z których część stanowi adaptacje krytych wagonów towarowych. Bxh 388 to właśnie przebudowany wagon kryty, który już w Myszyńcu służył do przewozu pasażerów. Ten wagon lub bardzo podobny występuje nawet w filmie: https://www.youtube.com/watch?v=ZmYSZjWsdIE.
W kwestii wagonu Bx 368, o który pytasz mogło być podobnie. Niestety nie znam jego genezy, ale on także zyskał swoją aktualną (pasażerską) architekturę jeszcze w Myszyńcu.  Jego archiwalne zdjęcie z 1968 r. występuje w monografii Andrzeja Tajcherta "Koleje wąskotorowe na Kurpiach".
Zapisane

PiotrS
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #8 : 17 Grudzień 2017, 14:29:01 »
0

Ja myślałem że tego typu wagony miały jakiś wojskowy rodowód, bo jednak dla zwykłej komunikacji pasażerskiej wnętrze chyba nie było zbyt dobrze rozwiązane. Ot np. w czasie działań wojennych położono jakąś feldbankę i przyjechała inspekcja od Kajzera, to właśnie w takie wagoniki wąsaci generałowie w pikielhaubach się pakowali aby przy sznapsach wskazywać przez okna palcami wsie do pacyfikacji.
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
majster
Mechanik
***
Długość toru:: 168 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 17 Grudzień 2017, 15:34:43 »
+4

Wagon Bxh 368 był fabrycznie zbudowany jako osobowy. Według moich informacji zbudowano go w 1894 roku w fabryce w Görlitz prawdopodobnie dla gnieźnieńskiej kolei powiatowej, świadczyć mogą o tym pewne charakterystyczne dla GKP elementy wagonu, widoczne na różnych dostępnych jego zdjęciach. Po przekuciu tej kolei na 750 mm trafił do Myszyńca.
Zapisane
Szymek
Mechanik
***
Długość toru:: 235 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 18 Styczeń 2018, 16:58:14 »
+1

Jak pisał PiotrS przed remontem na wagonie można było zobaczyć opisy charakterystyczne dla PKP:

DOKP Warszawa



Naprawa średnia



P.S. Co do wyglądu, oznaczeń i malowania wagonu - rozmawiałem z właścicielem pojazdu przed wyjazdem do remontem i pokazałem trochę materiałów fotograficznych i rysunki (dostępne w książce "Koleje wąskotorowe na Kurpiach") jak wyglądał gdy jeździł na Kolejce Myszynieckiej i ... jak widać skorzystał z tej wiedzy.
« Ostatnia zmiana: 18 Styczeń 2018, 17:08:19 wysłane przez Szymek » Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!