Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 09:58:16 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2] 3 4   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Spalinowe pogaduchy  (Przeczytany 37248 razy)
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #20 : 11 Marzec 2018, 06:22:25 »
+1

Nie znam się ale się wypowiem

W ramach rozszerzania świadectwa o tabor spalinowy odbyłem ostatnio właśnie jazdę na 6Dg mogę skonfrontowac następujące punkty:

AD 2. Tylko czy to źle?

AD 3. Przy -7*C nie było dramatu

AD 4. No a stara SM42 też ma w sumie dwa pulpity... tylko że oba w jedną stronę

AD 5. Głośna ale przynajmniej można robić odpisy w ksiażce pojazdu bez "efektu parkinsona"

AD 7. A to akurat bujda na resorach z kategorii "zenek powiedział ze marek powiedział..." analizuje spalanie nowych i starych SM-ek i zdecydowanie nowa SM-ka pali mniej, nawet o 1/3 - 1/2

AD 10. No ale przynajmniej nie stoją co chwila "na blaszaku" na ciągłe dłubanie w silniku lub zaniżoną lepkosć oleju jak 6D. Za markę trzeba płacić


P.S I tak wole stare SM42
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
swistak2112
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #21 : 11 Marzec 2018, 10:07:37 »
+1

Dla mnie brak regulacji wzbudzenia jest "pomysłem" chybionym. Nowa kabina a wygłuszenie niedostateczne (czy słabe ogrzewanie)- czyli niedopracowanie konstrukcyjne. Żeby w lokomotywie nie dać skutecznej nagrzewnicy, gdy silnik ma ok. 900 KM?? Nie wierzę, że C27 miałby zużywać więcej paliwa (na pełnych obrotach) niż a8C22. To silnik współczesny, nie sprzed 50 lat. Inna technologia wtrysku, inne regulatory obrotów. Ale twierdzenie, że C27 pali 1/2 tego co a8C22 to chyba aktualne dla obrotów biegu jałowego. Nie ma takiej opcji, aby sprawność silnika zwiększyła się o 50%. Nawet dla silników konstrukcyjnie w takim dużym przedziale czasowym.
Dla mnie błedem w projekcie 6Dg było wyjście z założenia, że 800 KM z 81 litrów = 960 KM z 27 litrów. Niestety, w technice cudów nie ma. Błędu tego nie popełniono w modernizacji TEM2. Silnik wolnoobrotowy 1200 KM zamieniono na szybkoobrotowy 2000 KM. Z resztą dobranie mocy dla lokomotywy manewrowej to dzieło kompromisu. Ponieważ rzadko jest tam wykorzystywana moc max. - można silnik zmniejszyć. Ale nie wolno się łudzić, że manewrówka z wysokodoładowanym, szybkoobrotowym silnikiem małej pojemności zachowa cechy użytkowe większej jednostki napędowej. No i niedopracowania konstrukcyjne których być nie powinno.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #22 : 11 Marzec 2018, 19:07:49 »
+3

A ja Wam powiem tak: a dywagujcie sobie o tych a8 czy też 6D, ja najbardziej lubię smród wypalanego silnika Wola Henschel 71H12A który powstaje jak lokomotywa 465 po 5 miesiącach względnej bezczynności ciągnie pod Wiadukt wszystko co się da - a tak było dziś, na pociągu inauguracyjnym. 8 pozycja, 1600 obrotów, w kabinie aż siwo od dymu, turbiny gwiżdżą że uszy bolą, kierowcy z przejazdów uciekają - i to jest jazda! Amatorzy. 
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1019 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #23 : 11 Marzec 2018, 19:11:25 »
-1

No nie wszystko co się da bo żeś w ostatniej chwili pług odstawił.
Zapisane

buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 405 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #24 : 11 Marzec 2018, 19:23:04 »
0

I tu się Kucu z tobą zgodzę, że jednak silnik Wola zamontowany w Rumunie wydobywa z siebie piękną melodię dla uszu. W szczególności podczas pracy na pełnej mocy. Szkoda, że tylko w Piasecznie można posłuchać takich pięknych dźwięków. Co do ładnego gangu silnika lokomotyw spalinowych... Na normalnym torze to bezprecedensowo numer pierwszy otrzymuje odemnie silnik lokomotywy TEM2/SM48. Na wolnych obrotach piękna praca w stylu chlebut; chlebut; chlebut; chlebut. A gdy silnik osiąga pełną moc i maksymalne obroty to dźwięki turba powodują gęsią skórkę na całym ciele Obecnie codziennie ujeżdżam amerykańską lokomotywę J16CW/AC z wielkim 16-to cylindrowym dwusuwowym silnikiem 567C o mocy 1750 KM. Niestety dźwięk tego silnika przypomna bardziej warkot traktoru niż dźwięk silnika lokomotywy. Brakuje mi tutaj najbardziej turbosprężarki. Silnik ten posiada jedynie sprężarkę, która nie wydaje pięknych dźwięków. A szkoda.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #25 : 11 Marzec 2018, 19:34:57 »
0

Dobra, skoro o dźwiękach mowa to teraz pytanie do informatyka Marcina - można by zrobić taką apkę aby przy uruchamianiu kompa uzyskać efekt podobny do zaprezentowanego w filmiku tylko z odgłosem Henschla? Czy to w ogóle jest możliwe?
Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #26 : 11 Marzec 2018, 19:50:13 »
-1

lokomotywa 465 po 5 miesiącach względnej bezczynności

Po 4, przecież były mikołajki
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1019 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #27 : 11 Marzec 2018, 19:54:51 »
0

Filmik zacny ale niestety dźwięk jest zmontowany, zresztą odechciałoby ci się po tygodniu korzystania. Jeżeli mimo tego chcesz spróbować to można ustawić jako "melodie powitalną" w Windowsach tylko trzeba zdobyć dobre nagranie dźwięku silnika.
Zapisane

swistak2112
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #28 : 11 Marzec 2018, 20:27:04 »
0

Obecnie codziennie ujeżdżam amerykańską lokomotywę J16CW/AC z wielkim 16-to cylindrowym dwusuwowym silnikiem 567C o mocy 1750 KM. Niestety dźwięk tego silnika przypomna bardziej warkot traktoru niż dźwięk silnika lokomotywy. Brakuje mi tutaj najbardziej turbosprężarki. Silnik ten posiada jedynie sprężarkę, która nie wydaje pięknych dźwięków. A szkoda.
Czy ten silnik posiada tylko sprężarkę?? Nie chce mi się wierzyć. Dwusuwy  z wzdłużnym przepłukaniem mają sprężarkę (jest niezbędna) ale tylko na małej mocy. Później rolę przejmuje turbosprężarka- tak mają silniki loka Class66.
Zapisane
buczek_pkp
Zawiadowca
****
Długość toru:: 405 m

W terenie W terenie

PKP InterCity, Wąski w Piasecznie


« Odpowiedz #29 : 11 Marzec 2018, 20:41:08 »
0

Zgadza się lokomotywy Class 66 tak mają. Podczas rozruchu silnika pracuje tylko sprężarka. Po uruchomieniu silnika załącza się turbosprężarka. Lokomotywa J16CW/AC serii 319 jest starszym bratem Classa. No i starszy brat niestety nie ma turba. Nad kołem zamachowym widać dwie sprężarki. Tylko one zapewniają doładowanie oraz przedmuch cylindrów. https://pauldingracer.files.wordpress.com/2013/03/567.jpg
Zapisane
swistak2112
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #30 : 12 Marzec 2018, 20:51:50 »
0

Jak kiedyś analizowałem silniki lokomotyw to - z tego co pamiętam- najbardziej wysilony silnik miała spalinowa wersja Bombardier TRAXX P160 DE. I duża średnia prędkość tłoka, i wysokie Pe i wysoki wskaźnik objętościowy mocy (mimo, że silnik 16 cylindrowy- mała pojemność jednego cylindra). Na drugiej skali silniki Wola 300 KM do SM30 i węgierski silnik do SM41.  Z tym, że SM30 miała silnik na pewno niedoładowany, a SM41?? Nie mam pojęcia. Macie może dane? Bo mało było silników bez doładowania.
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #31 : 13 Marzec 2018, 15:07:50 »
0

W sm41 turba niet.
Aluminiowa wola DV bez doładowania miała koło 500KM z turbem 1000KM
Zapisane
swistak2112
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #32 : 13 Marzec 2018, 16:30:49 »
0

Moim zdaniem to dużo za optymistyczne moce. Połówka tej Woli z jednym rzędem cylindrów służyła za napęd MBxd1 w późniejszych latach od wagonu 344 do 358 i miała 150 KM. Przyrosty mocy są duże (zwł. w silnikach wolnoobrotowych) ale bez chłodnicy miedzystopniowej taki przyrost jest niewykonalny.
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #33 : 13 Marzec 2018, 17:21:07 »
0

To nie jest żaden przyrost mocy. Po prostu silniki z SM30 są ustawione po emerycku na 300KM.
https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%92-92 tu trochę o 1000KM woli.
Zapisane
swistak2112
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #34 : 14 Marzec 2018, 17:53:30 »
0

Co spowodowało te "emeryckie" osiągi?? Poprawa trwałości? Czy silniki te miały kadłuby odlewane aluminiowe? Jeśli tak (jak i Maybach dla Lxd2) to może ten czynnik był istotny? Ogólnie to silniki trakcyjne powinny mieć niską masę jednostkową przy zachowaniu właściwości użytkowych. Lepiej dać moc większą (przewymiarowaną) i w instrukcji dać np. czasookresy pracy z mocą max. a nie dławić moc, zakładając zwiększoną trwałość. Takie zmniejszanie mocy przez np. dławienie wydatku pompy jest dobre dla silników stacjonarnych, a nie trakcyjnych. Wystarczy popatrzeć jak kształtowały się moce wagonów motorowych (czy szynobusów) od SN81 do SA139. Obecne moce jednostkowe są potężne, w czasie przyśpieszania to b.przydatne, a trwałość niewiele zmniejszona poprzez jazdę na utrzymanej prędkości na mocy wyraźnie zredukowanej. Robiłem przez kilku laty obliczenia dla zużycia energii (a nie poboru mocy) dla EN57 z szeregowymi 4x145 kW do asynchronów 4x250 kW. Dla tych samych czasów przejazdu zużycie energii z asynchronami było wyraźnie niższe- i to bez uwzględniania strat na oporach rozruchowych (zwiększona jazda z wybiegu z asynchronami).
Sprawa tego silnika do SM30 to niemal odwrotność działania w modernizacji SM42 do 6Dg, gdzie wykręcono moc bez wzrostu momentu.
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #35 : 15 Marzec 2018, 19:10:55 »
0

Co konstruktor miał na myśli tego nie wiemy. Ale zwykle agregatowe wersie silników są słabsze od tych trakcyjnych.
Zaś silnik jest aluminiowy. Bliżej mu konstrukcją do silnika lotniczego niż takiego typowo "lądowego"
Zapisane
prof_klos
Mechanik
***
Długość toru:: 284 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #36 : 15 Marzec 2018, 19:33:23 »
0

Być może po prostu większa moc dla zasilenia prądnicy nie była potrzebna, stąd ją "stłumiono".
Zapisane

Filozofia sztuką życia...!
swistak2112
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #37 : 15 Marzec 2018, 20:39:17 »
0

Co konstruktor miał na myśli tego nie wiemy. Ale zwykle agregatowe wersie silników są słabsze od tych trakcyjnych.
Zaś silnik jest aluminiowy. Bliżej mu konstrukcją do silnika lotniczego niż takiego typowo "lądowego"
Silniki lotnicze to dużo więcej niż aluminiowy kadłub. Wysokość tłoka, długość korbowodu, zwartość konstrukcji, obroty pracy - tych cech silniki "lądowe" nie mają. Widać w tym silniku Wola dążenie do małej masy- więc też w zastosowaniu trakcyjnym do czołgu. Jedyną kwestią wytłumaczalną dla mnie to obniżenie Pe aby poprawić pracę uszczelki podgłowicowej i ograniczyć do minimum jej awarię. W wysokim Pe i aluminiowym bloku są duże problemy. Z tego powodu nie udało się podnieść mocy starachowickiego S359 do Stara 1142 z aluminiowym blokiem. Lelynad SW400 miał przyrost mocy znaczny, od 137 KM do 190 KM, a były próby z mocą 209 KM. Ale on był całkowicie żeliwny.
Wiem, że produkowane w Polsce "fiaty" i wersje a8C22 były żeliwne. Ale jak to jest z silnikami współczesnymi MTU czy CAT??
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #38 : 17 Marzec 2018, 09:20:13 »
0

Cytuj
Silniki lotnicze to dużo więcej niż aluminiowy kadłub. Wysokość tłoka, długość korbowodu, zwartość konstrukcji, obroty pracy - tych cech silniki "lądowe" nie mają. Widać w tym silniku Wola dążenie do małej masy- więc też w zastosowaniu trakcyjnym do czołgu.

Historia wygląda tak że Wola DV czy jak kto woli radziecki W2, to owoc ruskiej koncepcji wstawienia do samolotu silnika wysokoprężnego.
Jednak silnik te nie weszły do lotnictwa na większą skalę. Za to powstał silnik lekki i dość trwały dla zastosowań na lądzie i wodzie.
Moim zdaniem najbardziej o lotniczym rodowodzie Woli DV świadczy sucha miska olejowa, która miała zapewnić dobre smarowanie silnika w różnych jego położeniach co w zastosowaniu lądowym jest raczej nie przydatne.

Cytuj
Wiem, że produkowane w Polsce "fiaty" i wersje a8C22 były żeliwne.
a8C22 żeliwne ma tylko głowice. Kadłub jest spawany z blach i to też w co najmniej dwóch wersjach wykonania. Nie widziałem jeszcze takiego z żeliwnym kadłubem.
Zapisane
swistak2112
Nowicjusz
*
Długość toru:: 44 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #39 : 17 Marzec 2018, 11:44:39 »
0

Racja z a8C22. Chciałem napisać, że kadłub był nie-aluminiowy. Niemcy próbowali silnik wysokoprężny do samolotów, latały junkersy z takimi silnikami. Jedyna zaleta takiego rozwiązania to brak wybuchowych oparów w zbiorniku paliwa. Zysk na mniejszym zużyciu paliwa jest iluzoryczny z uwagi na znacznie większą masę silnika.
Zapisane
Strony: 1 [2] 3 4   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!