Świat kolejek wąskotorowych SMF
16 Czerwiec 2019, 18:42:17 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Koleje wąskotorowe w Kraju Basków  (Przeczytany 1456 razy)
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1855 m

W terenie W terenie


WWW
« : 27 Listopad 2018, 14:37:31 »
0

Jako, że byłem ostatnio w Bilbao i najeździłem się tamtejszym odpowiednikiem naszej Wukadki, warto opisać wrażenia.
A więc, przede wszystkim jadąc do Bilbao, zapomnijcie o wąskotorowości jaką znamy z naszego podwórka.
To co kursuje z Kukullagi do Lezamy, z naszego punktu widzenia, jest pełnoprawną SKM-ką.
Zelektryfikowana, wysokie perony, nowoczesny i przestronny tabor śmiga z prędkością do 100 km/h co 15 minut przez cały dzień.
Jedyne co ją łączy z naszymi wąskotorówkami, to prześwit toru 1000mm.

O systemie można nieco poczytać na anglojęzycznej Wikipedii:
https://en.wikipedia.org/wiki/Euskotren_Trena

Zdjęcia zaś będą na moim flogu.
« Ostatnia zmiana: 27 Listopad 2018, 14:50:40 wysłane przez Piottr_tt » Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
majster
Młotkowy
**
Długość toru:: 123 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 28 Listopad 2018, 13:12:53 »
0

Cytuj
zapomnijcie o wąskotorowości jaką znamy z naszego podwórka

Niestety w naszym kraju koleje wąskotorowe przynajmniej już od lat 80-tych XX wieku (a może i wcześniej) były traktowane po macoszemu. Wielu kolejarzy z normalnych torów słysząc o kolejach wąskotorowych mówili: "E tam Panie, to nie kolej, to wąskotorówka"  Mrugnięcie
I dlatego dzisiaj mamy to co mamy.
« Ostatnia zmiana: 28 Listopad 2018, 13:24:59 wysłane przez majster » Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1619 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #2 : 24 Luty 2019, 00:45:28 »
0

Na kolejach wąskotorowych (i tramwajach w dużej mierze też) położono lagę najpóźniej na przełomie lat 60. i 70. XX wieku. Wtedy też zaczęła się pierwsza fala likwidacji. Pozostałe koleje funkcjonowały raczej siłą rozpędu, zaangażowaniem personelu i obawą ludowej ojczyzny przed wzniecaniem społecznego sprzeciwu. Ale pierwszy większy fakap (rozwalony wiadukt itp.) oznaczał zagładę (vide kolej jarocińska). Wprowadzenie do eksploatacji L45H, czy transporterów było, moim zdaniem, raczej dziwnym pomysłem ludowej ojczyzny, która, z jednej strony, uważała koleje wąskotorowe za przeżytek i stawiała na motoryzację i najchętniej by je zamknęła, z drugie - wywaliła kasę na tabor, a z trzeciej znów - infrastrukturę pozostawiła raczej na pastwę losu nie angażując się zbytnio w nic co by wykraczało poza bieżące utrzymianie (ale i tu też czasem zdarzały się dziwne akcje pt. kompletna wymiana nawierzchni w Mławie). Wyjątkiem, jedynym z resztą, była tu chyba tylko kolej górnośląska. Ale to wynikało z jej charakteru - nie była koleją dojazdową, a pełnoprawną koleją lokalną pełniącą na prawdę istotną funkcję transportową. Przewozy spadły poniżej 1 mln ton rocznie dopiero na przełomie lat 80. i 90, a wiele zakładów przemysłowych nie miało żadnego innego sensownego połączenia z kooperantami (huty z kopalniami i kamieniołomami itp.).
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1500 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #3 : 25 Luty 2019, 01:50:56 »
+1

Cytuj
Na kolejach wąskotorowych (i tramwajach w dużej mierze też) położono lagę najpóźniej na przełomie lat 60. i 70. XX wieku.
Chyba już w latach '50 i dotyczyło to całego szynowego transportu lokalnego (a więc normalnego toru również). Generalnie od początku peerelowcy planiści zakładali stopniowe przejmowanie tego typu przewozów przez transport drogowy. Kolej miała się skoncentrować na masowych przewozach towarowych, intensywnym ruchu aglomeracyjnym i szybkich połączeniach pomiędzy głównymi ośrodkami. Tyle, że na początku nawet nie bardzo potrafiono określić perspektywę czasową takiej zmiany, bo transport drogowy był bardzo słabo rozwinięty i dopiero należało zbudować fabryki, w których te tysiące autobusów i ciężarówek miałoby zostać wyprodukowanych (oraz zbudować drogi, po których miałyby jeździć). Kolejne lata to konsekwentne odraczanie wyroku spowodowane "obiektywnymi trudnościami na odcinku motoryzacji". Kolej lokalna (również wąskotorowa) pozostawała niezastąpiona, choć już decyzje o nieprzekuwaniu niektórych sześćsetek na 750 mm miały stanowić pierwszy krok do ich możliwie szybkiej likwidacji.
Przy czym paradoksalnie to właśnie wąskotorówki jako odrębne technicznie i organizacyjnie stosunkowo najmniej cierpiały z powodu tej tymczasowości. Mogły przynajmniej jakoś zdobywać dostosowany (no powiedzmy) do ich specyfiki tabor - w przeciwieństwie do normalnotorowych lokalek, na które z zasady trafiały lokomotywy i wagony zdegradowane z linii głównych - często mocno przestarzałe lub kompletnie niedostosowane do potrzeb takich przewozów. (Stąd całkowity brak lekkich wagonów motorowych.)

Cytuj
Wprowadzenie do eksploatacji L45H, czy transporterów było, moim zdaniem, raczej dziwnym pomysłem ludowej ojczyzny, która, z jednej strony, uważała koleje wąskotorowe za przeżytek i stawiała na motoryzację i najchętniej by je zamknęła, z drugie - wywaliła kasę na tabor, a z trzeciej znów - infrastrukturę pozostawiła raczej na pastwę losu nie angażując się zbytnio w nic co by wykraczało poza bieżące utrzymianie (ale i tu też czasem zdarzały się dziwne akcje pt. kompletna wymiana nawierzchni w Mławie).
No, jednak wprowadzenie transporterów na ogół wiązało się z solidną naprawą czy wręcz wymianą nawierzchni. A inwestowano dlatego, że likwidacja (choć planowana) cały czas pozostawała dość trudną do wyobrażenia przyszłością. Więc tu i teraz trzeba było jakoś to ogarnąć. Przy czym system zarządzania i zamówień powodował, że często były one dokonywane w sposób nie do końca przemyślany lub/oraz procedura była na tyle długotrwała, że realizacja następowała już w zupełnie innych realiach.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1855 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #4 : 25 Luty 2019, 08:48:24 »
0

Pamiętać należy również, że niemal każda publiczna kolej wąskotorowa miała na swojej trasie co najmniej jednego masowego nadawcę/odbiorce ładunków masowych w postaci cukrowni. I to upadek przemysłu cukrowniczego w Polsce ostatecznie przypieczętował los ruchu towarowego na wąskim torze.

A na omawianej kolejce w Hiszpanii nie zarejestrowałem w ogóle infrastruktury dla ruchu towarowego...
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
ksiezyc_nad_gieesem
Mechanik
***
Długość toru:: 159 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #5 : 25 Luty 2019, 16:02:45 »
+2

Chyba już w latach '50

Precyzyjnie to w 1952 r.
http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP19520380555
Z tego paragrafu zlikwidowano o ile dobrze pamiętam nie więcej niż 10 odcinków linii kolejowych. Szczegółów niestety nie pamiętam.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
Zapisane

..Prawnik z teczka moze ukrasc wiecej niz
100 gangsterow uzbrojonych w karabiny ....(c) Mario Puzo
ksiezyc_nad_gieesem
Mechanik
***
Długość toru:: 159 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #6 : 25 Luty 2019, 22:39:26 »
+3

Pamiętać należy również, że niemal każda publiczna kolej wąskotorowa miała na swojej trasie co najmniej jednego masowego nadawcę/odbiorce ładunków masowych w postaci cukrowni. I to upadek przemysłu cukrowniczego w Polsce ostatecznie przypieczętował los ruchu towarowego na wąskim torze.
Tu trzeba dodać, że praca cukrowni ma charakter mocno sezonowy. Teza o upadku przemysłowego cukrowniczego w Polsce też byłaby trudna do obronienia. Przypomnę w 1989 r. było w Polsce 78 cukrowni (o ile dobrze pamiętam). Teraz jest 18 cukrowni (o ile dobrze pamiętam). Te 78 cukrowni produkowały mniej cukru (w zależności od roku) niż te 18 obecnie (jakby co służę odpowiednimi tabelkami z roczników statycznych), więc nie ma mowy o żadnym "upadku" tylko co najwyżej o dostosowaniu do nowych być może brutalnych warunków.

Bądźcie zdrowi.

Jarek
Zapisane

..Prawnik z teczka moze ukrasc wiecej niz
100 gangsterow uzbrojonych w karabiny ....(c) Mario Puzo
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!