Świat kolejek wąskotorowych SMF
10 Grudzień 2019, 09:33:05 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Oświetlenie parowozów Cukrowni Leśmierz  (Przeczytany 450 razy)
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3905 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« : 16 Listopad 2019, 22:59:33 »
0

Na zdjęciach tytułowych maszyn...







...widać na dymnicach reflektory samochodowe (a raczej traktorowe).

I niech ktoś mi powie - zasilane to było skąd - bo turbogeneratorów parowozy te nie posiadały? Czy może to były atrapy?
Zapisane

Naprawa nie będzie tania, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - To podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy. Pamiętaj o tym!
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1512 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 17 Listopad 2019, 01:22:47 »
0

Może po prostu z akumulatora ładowanego podczas postoju w szopie?
« Ostatnia zmiana: 17 Listopad 2019, 01:34:02 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1356 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #2 : 17 Listopad 2019, 09:08:26 »
0

Ja się dla odmiany zastanawiam, czy oni w ogóle tego używali. HF-ka z tyłu lampy nie ma...
Zapisane

CARTOON TRABANT CLUB POLSKA
Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Romet 100 '83 "Henio"
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3905 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #3 : 17 Listopad 2019, 13:07:56 »
0

Być może już nie ma. Słynna HF 10357 (ta z tajemniczą torbą na tylnej ścianie budki) miała reflektor i z tyłu.
A ta z Cukrowni Guzów nawet dwa:



Co do akumulatorów, to myślę że wobec ich deficytowości - przypomnę że z jeszcze na początku lat 90 kradzieże ich z samochodów był na porządku dziennym - raczej mogły to być tzw. baterie ogniw, czyli zespół "gołych" R-20 władowany do tekturowej skrzynki 20X20 i zalany pakiem (taką smołą) z którego wystawały dwa przewody do podłączenia. Było to powszechne źródło prądu do np. lampek do barier przy robotach drogowych. I nikt tego nie kradł, bo po co?

A czy tego używano? To już chyba temat nie do ogarnięcia.
Zapisane

Naprawa nie będzie tania, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - To podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy. Pamiętaj o tym!
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 365 m

W terenie W terenie



Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #4 : 17 Listopad 2019, 16:30:39 »
0

A ja tam myślę że turbogenerator mógł być umieszczony gdzieś w nietypowym miejscu.Na zdjęciach parowozy są uchwycone tylko z jednej strony, więc co było zamontowane z drugiej nie mamy pewności.Są jeszcze osoby które miały szanse widzieć te maszyny w ruchu.
Zapisane

Wiem,że nic nie wiem.
Michał Z
Mechanik
***
Długość toru:: 288 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 17 Listopad 2019, 17:15:08 »
0

Słynna HF 10357 (ta z tajemniczą torbą na tylnej ścianie budki) miała reflektor i z tyłu.
ta torba to prowiant obsługi na służbę, to najchłodniejsze miejsce Mrugnięcie
Na żadnym zdjęciu różnych parowozów nie widać turbogeneratora - gdyby były na pomoście, to z rachunku prawdopodobieństwa wynika, że na połowie z tych zdjęć powinno być go widać. Dlatego raczej napewno były to baterie w pakiecie. Używali jak musieli, np. jak jechali wzdłuż drogi po zmroku. Włączanie świateł za dnia to bardzo współczesny pomysł.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 3905 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #6 : 17 Listopad 2019, 17:30:11 »
0

Ta torba wisi na zewnątrz też na zdjęciach T. Roszaka z zimy 1980/81 więc... aż strach pomyśleć co zawiera.

Wracając do tematu - nawet na małych parowozach jeśli turbozespół był zabudowany, to nie ma możliwości nie zauważyć go choćby po charakterystycznej rurze wydechowej. Ona zawsze skierowana była tak, by para nie zasłaniała widoczności najczęściej przy kominie. Poza tym prądnica to kawał klamota - nie ukryje się jej.





Tu dodam a propos widoczności, że na niektórych Kp4 wydech był prowadzony poziomo nad dach budki!

Zapisane

Naprawa nie będzie tania, ale za to zrobiona najgorzej jak się tylko da. - To podstawowa dewiza zakładów remontujących obecnie tabor wąskotorowy. Pamiętaj o tym!
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!