Świat kolejek wąskotorowych SMF
27 Maj 2022, 23:27:17 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: "Ryś" wrócił do krainy żywych  (Przeczytany 4775 razy)
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1828 m

W terenie W terenie



WWW
« : 17 Grudzień 2021, 15:48:17 »
+10

A tym czasem w Bytomiu....
Po 51 latach od odstawienia najpierw w krzaki, a potem na pomnik, do żywych wrócił parowóz. Jest to Ryś, który w latach 1950 - 1970 służył w Zakładach Cynkowych "Szopienice" w Katowicach, następnie (najpewniej) stał w krzakach, potem w latach 1984-1996 na pomniku tamże. W 1996 trafił do Rud. W roku 2000 przewieziono go do zakładów naprawczych kolei piaskowych w Przezchlebiu, gdzie rozpoczęgo jego remont. Remont ten jednak nie został dokończony. We wrześniu 2019 maszyna trafiła do Parowozowni Bytom Karb. Jesienią 2020 roku został przewieziony do warsztatów Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej, gdzie przeprowadzono jego remont. Kilka dni temu wrócił do Bytomia, gdzie czekają go jeszcze jazdy próbne, naniesienie oznaczeń (będą wzorowane na oznaczeniach zakładowych Zakładów Cynkowych "Szopienice") oraz drobne prace wykończeniowe. Dziś jednak odbyła się oficjalna prezentacja maszyny. Uroczystość zaszczycił swoją obecnością prezydent Bytomia, pan Mariusz Wołosz.
Przeprowadzenie remontu stało się możliwe dzięki wkładowi finansowemu Stowarzyszenia Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, Gminy Bytom, Fundacji Orlen, darowiznom górnośląskich przedsiębiorców oraz ponad 200 indywidualnych darczyńców z całej Polski.


https://www.bytom.pl/aktualnosci/index/Parowoz-Rys-dolaczyl-do-taboru-Gornoslaskich-Kolei-Waskotorowych-w-Bytomiu.-Po-niemal-pol-wieku-znow-wyruszyl-na-waskie-tory-/idn:36435
Zapisane
Trabant
Dyrektor
*****
Długość toru:: 544 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #1 : 19 Grudzień 2021, 15:32:30 »
0

To teraz jest komplet na chodzie, Las z Rysiem.
Zapisane

PRÓŻ / ŁAD
Tw53 Rudy
Zawiadowca
****
Długość toru:: 403 m

Na służbie Na służbie


WMD Rudy > WMD Bytom Karb Wąsk.


« Odpowiedz #2 : 19 Grudzień 2021, 17:57:19 »
+1

Gratulacje, że udało się przywrócić Rysia do żywych!
Bardzo jestem ciekaw jak się będzie prezentować z oznaczeniami Zakładów Cynkowych Szopienice.

Nie mogę się doczekać wspólnych jazd z Lasem.
Ciekawie będzie się prezentować z wagonami krytymi do przewozu blach cynowych.
Zapisane

Wąski tor pod parą !
|13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1828 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #3 : 19 Grudzień 2021, 20:02:00 »
+6

A nastepny w kolejce jest Tw53, ale to potrwa zdecydowanie dluzej niz naprawa Rysia.
Zapisane
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1101 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #4 : 19 Grudzień 2021, 22:45:41 »
0

A nastepny w kolejce jest Tw53, ale to potrwa zdecydowanie dluzej niz naprawa Rysia.
Czekam z niecierpliwością. To był by naprawdę fajny czajnik, jak by był w ruchu. Tymczasem gratuluję sukcesu z Ryszardem
Zapisane

To jest przekaz.
Tw53 Rudy
Zawiadowca
****
Długość toru:: 403 m

Na służbie Na służbie


WMD Rudy > WMD Bytom Karb Wąsk.


« Odpowiedz #5 : 20 Grudzień 2021, 21:26:29 »
0

Tw53 będzie symbolicznym kontynuatorem starego GKW 


Tak ostatnio myślałem, że parowozy to przyszłość kolei wąskotorowych i normalnotorowych turystycznych. Przez normy emisji spalin i odchodzenie od benzyny i ropy (2035 dla samochodów). A dodatkowo odchodzenie od węgla.

Jak zakonczy się w Polsce wydobycie to trzeba będzie sprowadzać z ChRL albo Australii, albo będzie się drewnem opalało.
Zapisane

Wąski tor pod parą !
|13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
Ariel Ciechański
Administrator
*****
Długość toru:: 962 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #6 : 21 Grudzień 2021, 10:08:25 »
+3


Tak ostatnio myślałem, że parowozy to przyszłość kolei wąskotorowych i normalnotorowych turystycznych. Przez normy emisji spalin i odchodzenie od benzyny i ropy (2035 dla samochodów). A dodatkowo odchodzenie od węgla.

Wąskotorowych owszem. W Polsce w przypadku normalnotorowych nikogo zaraz nie będzie stać na utrzymanie parowozów w ruchu.
Zapisane

Pozdr.<br />CAr.<br />
Trabant
Dyrektor
*****
Długość toru:: 544 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #7 : 22 Grudzień 2021, 08:26:24 »
0


Tak ostatnio myślałem, że parowozy to przyszłość kolei wąskotorowych i normalnotorowych turystycznych. Przez normy emisji spalin i odchodzenie od benzyny i ropy (2035 dla samochodów). A dodatkowo odchodzenie od węgla.


Niby jak? Nikt nie będzie zastanawiał się nad wąskotorówkami, jeśli np. PKP Cargo nie zamówi większej partii. Indywidualni importerzy będą mieli do zapłacenia takie podatki ekologiczne, że nikogo nie będzie na to stać. Parowozy owszem, Las zawsze będzie ciekawszy niż Wls 150, ale pomyśl o kosztach.
Chyba że sprowadzimy z Rosji jakieś np. Owieczki opalane drewnem.
Zapisane

PRÓŻ / ŁAD
Tw53 Rudy
Zawiadowca
****
Długość toru:: 403 m

Na służbie Na służbie


WMD Rudy > WMD Bytom Karb Wąsk.


« Odpowiedz #8 : 22 Grudzień 2021, 13:54:25 »
0


Tak ostatnio myślałem, że parowozy to przyszłość kolei wąskotorowych i normalnotorowych turystycznych. Przez normy emisji spalin i odchodzenie od benzyny i ropy (2035 dla samochodów). A dodatkowo odchodzenie od węgla.


Niby jak? Nikt nie będzie zastanawiał się nad wąskotorówkami, jeśli np. PKP Cargo nie zamówi większej partii. Indywidualni importerzy będą mieli do zapłacenia takie podatki ekologiczne, że nikogo nie będzie na to stać. Parowozy owszem, Las zawsze będzie ciekawszy niż Wls 150, ale pomyśl o kosztach.
Chyba że sprowadzimy z Rosji jakieś np. Owieczki opalane drewnem.


Parowozy są ratunkiem w takim sensie, że gdy będzie zakaz używania benzyny i ropy, to taki Lxd2, czy Wls150 będą zimnymi eksponatami, a parowóz pojedzie na (prawie) wszystkim. Zamiast węgla będzie się woziło drewno w tendrze, albo brykiety jakieś.
Zapisane

Wąski tor pod parą !
|13 czynnych parowozów|1 w naprawie|3 oczekujące naprawy|
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 326 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #9 : 22 Grudzień 2021, 17:39:34 »
+1

Lxd2 pojedzie na olej rzepakowy przecież. A tego nie mogą zakazać
Olej opałowy też wejdzie, tylko tu już nie wiadomo jak to z dostępnością by było.
Zapisane
Jsz
Zawiadowca
****
Długość toru:: 396 m

W terenie W terenie


Jakub Szadkowski
« Odpowiedz #10 : 22 Grudzień 2021, 19:28:17 »
+1

Lxd2 pojedzie na olej rzepakowy przecież. A tego nie mogą zakazać
Olej opałowy też wejdzie, tylko tu już nie wiadomo jak to z dostępnością by było.
Gościu czy ty rozumiesz i masz pojęcie co piszesz? Ile w życiu wymieniłeś uszkodzonych lejących wtrysków lub końcówek, ile wytargałeś pomp wtryskowych z uszkodzonymi sekcjami bo jakiś debil z chęci oszczędności lub zwykłej głupoty lał opał lub ON mieszany z biogównem lub jakimś innym syfem.
OLEJ OPAŁOWY JEST DLA APARATURY WTRYSKOWEJ TYM CZYM OBECNIE PANUJĄCE WIRUSY DLA ORGANIZMU LUDZKIEGO.
Zapisane

"Kto jest głuchy, ślepy i milczy, ten żyje sto lat w spokoju".
Jacek 83218
Mechanik
***
Długość toru:: 245 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 22 Grudzień 2021, 20:28:13 »
+1

Zanim dojdzie do zakazu używania paliw kopalnych w transporcie kolejowym, morskim, lotniczym, a nawet drogowym ciężarowym czy autobusowym dalekobieżnym to upłynie wieeele czasu. Na razie próbują zrobić "zamach" na spalinowe auta prywatne i nie wiadomo czy nie spotkają się z oporem społecznym. Elektrycznego kontenerowca nikt jeszcze nie zbudował, a nawet elektryczne "TIRy" to pieśń przyszłości, tak że odejście od paliw opartych na ropie to daleka droga. Z węglem niestety gorzej. Chociaż, dokąd w Europie będą jakieś zakłady typu huty będzie sprowadzany.
Zapisane
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 326 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #12 : 22 Grudzień 2021, 22:44:54 »
+1

Lxd2 pojedzie na olej rzepakowy przecież. A tego nie mogą zakazać
Olej opałowy też wejdzie, tylko tu już nie wiadomo jak to z dostępnością by było.
Gościu czy ty rozumiesz i masz pojęcie co piszesz? Ile w życiu wymieniłeś uszkodzonych lejących wtrysków lub końcówek, ile wytargałeś pomp wtryskowych z uszkodzonymi sekcjami bo jakiś debil z chęci oszczędności lub zwykłej głupoty lał opał lub ON mieszany z biogównem lub jakimś innym syfem.
OLEJ OPAŁOWY JEST DLA APARATURY WTRYSKOWEJ TYM CZYM OBECNIE PANUJĄCE WIRUSY DLA ORGANIZMU LUDZKIEGO.
Przyznaję się że nie zajmowałem się nigdy mechaniką i może faktycznie olej opałowy jest dla silnika zgubny.
Swoje spostrzeżenie oparłem na fakcie że kiedy do Koszalina trafiła Lxd2-475 z Dobrej Nowogardzkiej to w czasie remontu spuściliśmy z niej pełniutką beczkę czerwoniutkiego oleju opałowego na którym najwyraźniej jeździło PKP.
Zapewne pracownicy upłynniali przydziałowy ON i lali opałowy...
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 668 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 23 Grudzień 2021, 08:13:05 »
+1

Cytuj
Swoje spostrzeżenie oparłem na fakcie że kiedy do Koszalina trafiła Lxd2-475 z Dobrej Nowogardzkiej to w czasie remontu spuściliśmy z niej pełniutką beczkę czerwoniutkiego oleju opałowego na którym najwyraźniej jeździło PKP.
Niekoniecznie. Nie wiem jak wąskotorówki ale np. LHS czy PTK Zabrze miało indywidualnie barwioną ropę i to na różne kolory.
Cytuj
Na razie próbują zrobić "zamach" na spalinowe auta prywatne i nie wiadomo czy nie spotkają się z oporem społecznym.
Pamiętam jak ok 20 lat temu była wielka akcja propagowania silników diesla (że to mało pali, mało emituje, adBlue i inne dpf-y) jeszcze wcześniej na benzynę bezołowiową, teraz jest propaganda na elektrykę. Myślę że za kolejne 20 Lat będzie propaganda na coś innego.
Cytuj
Gościu czy ty rozumiesz i masz pojęcie co piszesz? Ile w życiu wymieniłeś uszkodzonych lejących wtrysków lub końcówek, ile wytargałeś pomp wtryskowych z uszkodzonymi sekcjami bo jakiś debil z chęci oszczędności lub zwykłej głupoty lał opał lub ON mieszany z biogównem lub jakimś innym syfem.
Dlatego kto był mniejszym debilem dolewał mixol do opału i jeździł. Z drugiej strony inni dla oszczędności kupowali legalny ON po taniości który też zaklejał wszystko takim plastelinowatym osadem. Więc jeśli już dostawca paliwa coś kombinuje to nic nie poradzisz.
Cytuj
OLEJ OPAŁOWY JEST DLA APARATURY WTRYSKOWEJ TYM CZYM OBECNIE PANUJĄCE WIRUSY DLA ORGANIZMU LUDZKIEGO.
Ja raczej bym powiedział że to aparatura wtryskowa musi być przeznaczona do danego rodzaju paliwa. Np. Bosch robił układy mechanicznego wtrysku benzyny z pompami rzędowymi podobnymi do tych w dieslach ale ze smarowaniem sekcji olejem i to działało.

W ogóle to gratulacje w związku z uruchomieniem parowozu. Dużo jazdy i mało usterek.
« Ostatnia zmiana: 23 Grudzień 2021, 08:31:03 wysłane przez MichałŁ » Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1828 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #14 : 25 Grudzień 2021, 04:02:14 »
+1

Z węglem niestety gorzej. Chociaż, dokąd w Europie będą jakieś zakłady typu huty będzie sprowadzany.

Węgiel węglowi nierówny. Węgla koksującego używanego do wyrobu koksu (z kolei używanego w procesach metalurgicznych, np. wytopu stali) nie da się za bardzo używać w celach energetycznych. Po prostu źle się pali. Albo inaczej: na węglu koksującym twój parowóz za bardzo nigdzie nie pojedzie.
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1828 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #15 : 25 Grudzień 2021, 04:17:23 »
+4

Obawy wyrażone przez przedmówcą są i nie są uzasadnione.
Jeśli chodzi o olej napędowy, to raczej dość zabawną obawą jest to, ze ktoś zakaże totalnie jego użytkowania, a jednocześnie nie zakaże używania węgla kamiennego. Inna rzecz - raczej nie obawiałbym się zakazu stosowania paliw kopalnych do napędzania pojazdów zabytkowych. Druga sprawa: o ile końca energetycznego węgla kamiennego możemy dożyć, to oleju opałowego - nie sądzę. Może stać się dobrem rzadkim i stosunkowo kosztowym, ale średnio prawdopodobne by całkowicie zniknął. Oczywiście może się zmienić surowiec, z którego będzie wyrabiany - np. zamiast ropy naftowej będą to oleje roślinne, czy coś w ten deseń, ale raczej za szybko nie zniknie.
A wracając do węgla - brak węgla energetycznego staje się już teraz realnym problemem np. w Wielkiej Brytanii. Przy braku krajowego wydobycia (nie liczę śladowego wydobycia resztkowego) oraz bliskiemu końcowi energetyki węglowej zupełnie realnym problemem staje się brak węgla energetycznego niezbędnego do opalania parowozów. A sprowadzanie śladowych ilości potrzebnych kolejom historycznym może być ekonomicznie niewykonalne. W tym wypadku (nie wiem, czy zawsze - tu proszę mnie oświecić) wydaje się mazut. Jego pozycja jako paliwa wydaje się jeszcze bardziej niezagrożona, niż oleju opałowego. W końcu cały transport morski opiera się na mazucie i raczej wątpliwe by jakoś szczególnie szybko coś mogącego zastąpić mazut wynaleziono...
A ostatecznym rozwiązaniem problemu w przypadku nagłego i niespodziewanego wynalezienia czegoś, co dziś jest nam nieznane, a z miejsca wyprze paliwa kopalne, wydaje wspomniany już wyżej olej rzepakowy.
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2686 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #16 : 28 Grudzień 2021, 22:52:00 »
0

Na olej rzepakowy był mały bum z 10(albo więcej)lat temu. Mówiło się ze ciągniki chodzą na frytkach. Jak szybko się zaczęło tak szybko się skończyło.
Paliwem przyszłości może być wodór. Obecnie mamy już pierwsza lokomotywę napędzaną wodorem.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 326 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #17 : 29 Grudzień 2021, 01:07:31 »
+1

Ja tam w wodór w ogóle nie wierzę. Może co najwyżej na statkach.
Przyszłością kolei jest po prostu stara dobra elektryfikacja, a jeśli chodzi o obsługę bocznic to akumulatory. Nie potrzeba żadnej specjalistycznej infrastruktury, jakiej wodór by potrzebował. Wiele krajów już ma w znakomitej większości zelektryfikowaną kolej.

Wodór w przypadku samochodów też wygląda bardzo blado. To jest najdroższe rozwiązanie, wymagające bardzo specjalistycznej infrastruktury specjalnych materiałów i ścisłych kontroli, bo z wodorem nie ma żartów. W dodatku samochód na wodór to tak używa tego wodoru... aby ładować akumulatory. No bo ogniwo wodorowe ma za małą moc aby samochód miał dobre przyspieszenie. Aby zaspokajać te nagłe pobory wciąż potrzebne są wydajne akumulatory. Tak więc de facto samochód wodorowy to jest zwykły akumulatorowy elektryk, który ma okrojoną baterię i zamiast tego wstawioną cholernie drogą instalację wodorową. Mi to nie wygląda przyszłościowo...

Zapisane
MBd1-138
Młotkowy
**
Długość toru:: 106 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 29 Grudzień 2021, 14:08:47 »
0

Kiedyś na samochód też patrzono jak na jakieś dziwactwo i stawiano na kolej, a dziś...
Zapisane
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 326 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #19 : 30 Grudzień 2021, 16:06:10 »
0

A kiedyś też myślano że kolej magnetyczna to jest kolej przyszłości a dziś...
Były eksperymenty z kolejami na poduszce powietrznej, różne koleje jednoszynowe, to wszystko miało być transportem przyszłości. A jak to się skończyło wszyscy wiemy. I jestem święcie przekonany że tak samo skończy się ta farsa z "hyperloopem".

https://www.youtube.com/watch?v=ERdF0FK-2io
Zapisane
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!