Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 07:46:03 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolej leśna Lipa-Biłgoraj  (Przeczytany 24955 razy)
Awiso
Nowicjusz
*
Długość toru:: 26 m

W terenie W terenie


« : 11 Kwietnia 2006, 15:33:57 »
0

Czy ktoś z was ma jakieś aktualne zdjęcia z Lipy i okolic? Wiem, że od strony Janowa Lubelskiego linia jest już rozebrana, natomiast zastanawiam się jaka jest sytuacja od strony Lipy, gdzie kiedyś znajdowała się baza kolejki. Osobiście byłem kilka lat temu w okolicach Malińca i pamietam,że były jeszcze tam tory. Okolice przepiękne - kraina kilkuset śródleśnych jezior w środku pyszczy. Nie wiem jaka jest obecna sytuacja w tym rejonie, a pytam gdyż w nadleśnictwie jest chęć przywrócenia kolejki do życia. Twierdzą, że być może znalazły by się na to jakieś fundusze, jednak brakuje fachowców, którzy sprawę mogli by poprowadzić. W związku z tym pomyślałem, że wrzucę temat na forum jak kamyczek do ogródka (może zakiełkuje mamy przecież wiosnę). Może powstanie grupa zapaleńców, która weźmie sprawy w swoje ręce.
Zapisane
Poldek
Młotkowy
**
Długość toru:: 66 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 04 Lipca 2006, 22:41:50 »
0

Ostatnie eksponaty związane z kolejka leśna Lipa-Biłgoraj można zobaczyć w skansenie w Janowie Lubelskim.Ostatnie tory pomiędzy Lipą a Szklarnią rozebrano w 1988r.Pozostały tylko nasypy i mosty Smutny.Szkoda,że kiedyś nie przywiązywano wagi do ochrony zabytków bo do 1984r. kolejka normalnie funkcjonowała
Zapisane

PKS- Pewność Komfort Szybkość
MarqoBiker
Czytelnik

Długość toru:: 7 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #2 : 01 Lutego 2013, 21:54:02 »
+2

Witam

Tak się składa że mieszkam nie daleko terenów przez które przebiegała ta kolejka leśna i rok temu postanowiłem przejść jej trasę z GPSem aby zapisać cyfrowa cały jej przebieg . Na razie udało mi się przejść nie cała połowę trasy . Zacząłem w Lipie gdzie kolejka zaczynała swój bieg a skończyłem w okolicach Łążka Garncarskiego gdzie tory przecinały się z droga Nisko - Janów Lubelski . Na trasie mijałem kilka mostków położonych nad leśnymi rzeczkami lecz są one niestety w fatalnym stanie . Poza wymienionym fragmentem byłem też na torowisku przy Porytowych Wzgórzach gdzie stoi dobrze zachowany mostek kolejowy nad rzeką Branew . Oczywiście odwiedziłem też nie raz skansen z taborem tej kolejki który znajduje się w Janowie Lubelskim . Na ten rok planuję dokończyć trasę aż do Biłgoraja .

Gdyby ktoś była zainteresowany to mogę zamieścić tu kilka fotek ze skansenu i z trasy kolejki .
Zapisane
andrzej1988
Nowicjusz
*
Długość toru:: 42 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 16 Lutego 2013, 17:37:03 »
0

Bardzo proszę, jeśli możesz to zamieść link do tych zdjęć lub wyślij mi je na PW, jestem b. zainteresowany (sam mam w planach eksplorację pieszą tej trasy). Polecam również monografię dotyczącą tej kolejki - jest dostępna na sprzedaż w internecie na stronie wydawnictwa roztocze.
Zapisane
MarqoBiker
Czytelnik

Długość toru:: 7 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #4 : 16 Lutego 2013, 23:18:34 »
+4

Opisze tu moja wycieczkę trasą tej kolejki a także historie kolejki . Trasę narazie przeszedłem w jednej trzeciej ale w tym roku myślę dokończyć .

Trasa ta prowadzi pozostałościami nasypu dawnej kolejki wąskotorowej Lipa--Biłgoraj która woziła drewno. Powstała ona jeszcze przed 1 wojna światowa . W czasie 2 wojny światowej została znacznie przedłużona przez Niemców. Niestety pod koniec lat 70tych XX wieku popadała w ruinę i pod koniec lat 80tych została rozebrana. Pozostał tylko częściowo zniszczony nasyp i mostki na wśród leśnych rzeczkach.

Trasę zaczynamy w Lipie za stara nasycalnie podkładów. Tam odnajdujemy dobrze zachowany nasyp i nim jedziemy, aż do drogi asfaltowej łączącej Lipę i Goliszowiec . Przekraczamy ta drogę i dalej jedziemy tym nasypem. Po kilku km przejeżdżamy obok opuszczonej wsi Kruszyna gdzie znajduję się tez malownicze stawy. Dalej jedziemy, aż do Gwizdowa i jedziemy nasypem wzdłuż wsi. Po pewnym czasie nasyp skręca w prawo i biegnie na zmianę wzdłuż leśnej drogi albo tą droga. jedziemy tak aż do momentu gdy kończy się las a zaczynają się łąki przez które dalej jedziemy nasypem i docieramy do rzeki Białka.

Na rzecze jest pozostałość mostku kolejowego wiec możemy nim się przeprawić ale trzeba uważać aby nie wpaść z rowerem do wody. Gdy już przeprawimy się przez Białkę idziemy dalej nasypem (w okresie letni może ten fragment być bardzo zarośnięty różnymi trawami i małymi drzewkami) . Docieramy na tyły małego zajazdu przy szosie łączącej Nisko i Janów Lubelski gdzie możemy zakupić coś do jedzenia i picia . Dalej przechodzimy na druga stronę szosy i jedziemy jakieś 200-250 metrów gdzie zjeżdżamy znów w las.  CDN

Historia kolejki

Kolejka ta istniała w latach 1941 – 1984. Służyła ona głównie do przewozu drewna. Przewożono nią też czasami inne materiały lub ludzi pracujących w Lasach Janowskich przy wyrębie lasu. Swoją historię kolejka ta zaczyna w roku 1941 a zaczęli ją niemieccy okupanci. Po ustabilizowaniu się sytuacji na terenach okupowanych, Niemcy przystąpili do eksploatacji podbitych terenów. Wtedy właśnie niemiecki zarząd Lasów Janowskich zaczął rabunkową gospodarkę tych lasów. W roku 1941 powstał w tym celu tartak w Lipie oraz rozbudowana została nasycalnia podkładów kolejowych, która istniała już przed wojną i istnieje aż do dziś.

Równocześnie z powstaniem tartaku Niemcy zaczęli budowę tej wąskotorowej kolejki. W tym początkowym okresie działalności tej kolejki rozstaw torów wynosi 600 mm. Do końca 1941 r trasa kolejki miała już długość 5 km. W tym okresie przy stacji PKP w Lipie zbudowano kuźnię, lokomotywownię, biura i tory manipulacyjne do obsługi tej kolejki. W roku 1942 trasa kolejki wynosi już 11 km a w roku 1943 torowisko dobiegło aż do Łążka Ordynackiego i miało wtedy długość 20 km. W tym okresie pojawiły się na trasie kolejki lokomotywy spalinowe Mercedes-Benz.

W tym okresie wojny w Lasach Janowskich działały bardzo silne oddziały partyzanckie, które podczas jednej z akcji spaliły całkowicie lokomotywę i wagony. Na miejsce zniszczonego taboru została przywieziona nowa lokomotywy Deutz i Mercedes – Benz. W roku 1944 okupanci wycofali się z tych ziem i kolejkę przejęli Polacy. W tym czasie została odbudowana nasycalnia podkładów i tartak, które zostały częściowo zniszczone podczas działań wojennych. W roku 1945 zdecydowano o tym, aby trasa kolejki została przedłużona aż do Biłgoraja, gdzie miała się połączyć z już istniejącą kolejką wąskotorową, która łączyła Biłgoraj ze Zwierzyńcem. Kolejkę tę zbudowali jeszcze na początku XX wieku Austriacy a rozbudowali Rosjanie.

Planowa rozbudowa kolejki zaczęła się w roku 1946 a ukończona została w roku 1952 i wtedy właśnie została doprowadzona aż do Biłgoraja. W latach 1946 -1951 tabor został wzbogacony o kolejne parowozy, motowozy, platformy i wózki kłonicowe. W 1955 roku stopniowo wycofywane są stare parowozy a na ich miejsce przywiezione lokomotywy spalinowe i parowozy nowszej generacji. Lata pięćdziesiąte to złoty okres dla działalności tej leśnej kolejki wąskotorowej. Pociągi z drewnem były odprawiane w tym okresie nawet dwukrotnie w ciągu dnia a w porze letniej kursowała drezyna z pracownikami, którzy mieli za zadanie gaszenie pożarów w lesie.

Na początku lat sześćdziesiątych nastąpił stopniowy upadek tej kolejki. Na początku rozebrano torowisko od Biłgoraja do Bukowej. Następnym rozebranym odcinkiem był odcinek z Bukowej do Szklarni. Odcinek z Lipy do Szklarni używany był do roku 1984 a został on rozebrany w roku 1988. Niedawno w Lipie, gdzie kolejka zaczynała swój bieg zrodził się pomysł aby choć małą część trasy tej kolejki odnowić i wozić nią turystów .

Tu trasa która już przeszedłem i zapisałem jej ślad w GPS
http://www.bikemap.net/route/826579#lat=50.666133146747&lng=22.185205&zoom=12&maptype=ts_terrain

No i na koniec fotki . Dużo ich nie ma i robione były telefonem lub słabą cyfrówką więc szału nie ma . W tym roku dopstryam więcej


Skansen kolejki w Janowie Lubelskim

Skansen kolejki w Janowie Lubelskim

Skansen kolejki w Janowie Lubelskim

Skansen kolejki w Janowie Lubelskim

Skansen kolejki w Janowie Lubelskim

Skansen kolejki w Janowie Lubelskim

Skansen kolejki w Janowie Lubelskim

Skansen kolejki w Janowie Lubelskim

Mostek na śródleśnej rzeczce

Mostek na śródleśnej rzeczce

Mostek na rzecze Branew okolicy Porytowych Wzgórz..aktualnie juz tak nie wygląda..zostały tylko stare podpory a reszta jest nowa

Mostek na rzecze Branew okolicy Porytowych Wzgórz..aktualnie juz tak nie wygląda..zostały tylko stare podpory a reszta jest nowa

Mostek na rzecze Branew okolicy Porytowych Wzgórz..aktualnie juz tak nie wygląda..zostały tylko stare podpory a reszta jest nowa

Leśna droga biegnąca po torowisku

Mostek w okolicy Łążka Ordynackiego
Zapisane
MarqoBiker
Czytelnik

Długość toru:: 7 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #5 : 16 Lutego 2013, 23:37:23 »
0

andrzej1988...Ty skąd jesteś ?? Jeśli masz w planie wycieczkę po trasie tej kolejki to moglibysm się jakos spiknąc gdzies na jej trasie .

Pozdrawiam
Zapisane
marines
Czytelnik

Długość toru:: 9 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #6 : 10 Sierpnia 2013, 22:32:51 »
0

siemka dam się to jakoś przejachac rowerkiem górskim?czy teren raczej trudny? Spoko
Zapisane
MarqoBiker
Czytelnik

Długość toru:: 7 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #7 : 18 Sierpnia 2013, 22:15:57 »
0

Spokojnie przejedziesz . Może w kilku miejscach trzeba będzie zejść z roweru gdy na torowisku będą rosły jakieś krzski czy drzewka . No i przez nie które mostki trzeba powoli prowadzić .
Zapisane
hugwa
Nowicjusz
*
Długość toru:: 33 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 22 Listopada 2013, 20:28:33 »
0

Czy ktoś wie jakie mógł mieć ubarwienie i oznaczenia ten wagon w czasach kiedy miał napęd?
Zapisane
MarqoBiker
Czytelnik

Długość toru:: 7 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #9 : 22 Listopada 2013, 23:23:05 »
0

Ale który wagon ?
Zapisane
MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 23 Listopada 2013, 19:26:17 »
0

Pewnie ten zielony z KL na czole. On był wagonem motorowym potem przebudowanym na zwykły.
Zapisane
hugwa
Nowicjusz
*
Długość toru:: 33 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 28 Listopada 2013, 17:23:31 »
0

O ten właśnie pytałem 
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #12 : 28 Listopada 2013, 23:55:12 »
0

Poszukaj na forum. Odnośnie tego wagonu kształtuje się  ciekawa koncepcja
« Ostatnia zmiana: 29 Listopada 2013, 12:13:32 wysłane przez dobrzyn » Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 29 Listopada 2013, 10:14:05 »
+2

Odnośnie tego wojna ... 
Z kim ?   A ja nic nie wiem. Lecę po zapałki, mydło i mąkę .... może jeszcze wszystkiego nie wykupili. 
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #14 : 29 Listopada 2013, 12:13:20 »
0

Uroki badziewnej przeglądarki w komórce... Niestety piszę bez podglądu i stąd te kwiatki
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
MarqoBiker
Czytelnik

Długość toru:: 7 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #15 : 29 Listopada 2013, 12:22:41 »
0

Niestety nie wiem jaki był oryginalny kolor tego wagonu ale myślę zakupić książke o tej kolejce i może tam będzie jakieś info lub zdjęcie .

Pod tym linkiem można zobaczyć ciekawe stare fotografie z okresu schyłku działania tej kolejki ale nie widać tam tego wagonu .


http://roztocze24.info/Tory/Waski/lipa.html
Zapisane
WIĆUŚ
Mechanik
***
Długość toru:: 241 m

W terenie W terenie

kolejkowy zawrót głowy


WWW
« Odpowiedz #16 : 29 Listopada 2013, 16:58:38 »
+1

Jak to nie widać?
Zapisane

Blog o mojej kolei ogrodowej: http://kolejogrodowa.blogspot.com/
hugwa
Nowicjusz
*
Długość toru:: 33 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #17 : 29 Listopada 2013, 17:11:52 »
0

Jakbym znalazł w książce to bym nie pytał... Ale przejrzę ją jeszcze raz.
Zapisane
MarqoBiker
Czytelnik

Długość toru:: 7 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #18 : 29 Listopada 2013, 19:55:48 »
0

Musiałem jakoś przegapić ta fotkę . Szkoda że tak mało fotek taboru się ostało .
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #19 : 29 Listopada 2013, 21:55:32 »
0

Obawiam się, że jeśli nikt nie wyskoczy z jakimś przypadkowym, archiwalnym opisem (no bo chyba nikt nie liczy na kolorowe zdjęcia z lat '50), to jedyną potencjalną możliwością pozostanie doskrobanie się do resztek starej farby (jakieś oryginalne blachy pewnie się zachowały). Wagon jeździł jako motorowy w latach 1951/52-1956. Później jako wagon mógł być malowany inaczej. W Świecie Kolei jest zdjęcie B. Pokropińskiego z 1973 roku - wygląda na to, że miał poziomy pas wokół pudła pod oknami:


* Cx 2026.jpg (26.53 KB, 389x245 - wyświetlony 1501 razy.)
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!