Świat kolejek wąskotorowych SMF
29 Marzec 2024, 06:52:55 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2] 3   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolejka w Kłaju  (Przeczytany 58232 razy)
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4304 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #20 : 12 Styczeń 2014, 10:41:55 »
0



Kocioł! Kocioł parowy!!! Krzysztofie, pójdź do tartaku, powiedz grzecznie "dzień dobry" i zrób jego zdjęciówki - zwłaszcza detale i wnętrze. Może parowozu zeń nie zrobisz, ale przynajmniej ciekawość mą zaspokoisz.

Teraz kolejne pytanie: co to jest i do czego służy:

« Ostatnia zmiana: 28 Styczeń 2014, 12:58:57 wysłane przez kalito » Zapisane

Żadna namiętność nie odziera umysłu równie skutecznie ze wszystkich władz działania i myślenia, co strach.
(Edmund Burke)
PawelP
Czytelnik

Długość toru:: 3 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #21 : 13 Styczeń 2014, 13:26:08 »
0

Witam, jestem nowy ale w sumie czytałem ten wątek wcześniej jako że byłem zainteresowany informacjami o tej krótkiej linii bo miałem ją zamiar umieścić na mapie OpenStreetMaps (i umieściłem).
Linia wg punktów zebranych przez zwykły cywilny GPS wygląda tak:
http://osm.org/go/0L0p_734I--
Zbierałem to przez dwa ostatnie weekendy (Część od tartaku do okolic jednostki tydzień temu, a najnowszą bocznicę wczoraj).
Mimo że mieszkam względnie niedaleko (w sąsiedniej miejscowości), to i tak zawsze brakuje czasu, a jak już czas jest to dni są za krótkie .
Dokładność zgłaszana przez odbiornik GPS była rzędu 6-7m jednak po skonfrontowaniu z ledwo widocznymi zarysami na geoportalu można powiedzieć o dość dokładnym naniesieniu, choć ostrzegam że są na pewno miejsca gdzie tak dokładnie już nie jest.
Linię planuje w przyszłości jeszcze kilka razy przejść z gps, aby zebrać jak najdokładniejszy ślad, bo im częściej gdzieś się jest z gps tym dokładniejszy ma się pomiar.
Suwnica dźwigowa (czyli ten zardzewiały szkielet metalowy) znajduje się tu http://www.openstreetmap.org/way/256331561 +/- kilka metrów. Suwnica służyła kiedyś do przeładowania na fragment zlikwidowanego toru normalnotorowego (który też zaznaczyłem na mapie (tor jest całkowicie zlikwidowany ale widać wyraźnie że kiedyś tam biegł).
Suwnica na tej mapie nie jest renderowana (jest to specyfika OpenStretMaps, dużo rzeczy jest naniesionych w  bazie danych OSM, jednak nie wszystko jest pokazywane i nic nie stoi aby na podstawie tych samych danych generować swoje własne mapy, dobrym przykładem jak różne są rendery pomiędzy danymi z OSM jest tu mapa wyrysowana przez Krzysztofa, która jak widzę już była pobrana kiedy część linii było już wprowadzone do osm, jednak MapQuest nie rysuje tych danych więc jest pusto).
W wątkach powyżej były już poruszane tematy że teren na której leży linia ma różnych właścicieli, w tym Wojsko więc czarno widzę reaktywację Smutny
Zapisane
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #22 : 28 Styczeń 2014, 10:57:24 »
+1

Kocioł był wykorzystywany w procesie produkcyjnym zakładu drzewnego - tak powiedział mi kiedyś jeden z pracowników. Niestety nie dowiedziałem się co konkretnie zasilał, czy ogrzewanie, czy za pomocą pary wprawiano w ruch jakieś maszyny... Tabliczka znamionowa informuje, że został wyprodukowany w fabryce kotłów w Sosnowieckich Zakładach Budowy Kotłów. Posiadam zdjęcia tego kotła, jednak zamieszczanie ich na forum to dla mnie czarna magia i już kilkakrotnie nie potrafiłem sobie z tym poradzić.
Sądzę, że z praktycznego i technicznego punktu widzenia linia była jeszcze możliwa do reaktywacji do lipca 2012 r. kiedy to nieznani sprawcy umiejętnie na całym środkowym odcinku poodkręcali szyny od podkładów kradnąc podkładki i śruby. Zrobił to ktoś kto ewidentnie miał wprawę i narzędzia. Równolegle, 100 m. dalej za parawanem lasu trwały wówczas prace modernizacyjne na linii normalnotorowej. Warto podkreślić, że szyny kolejki na odcinku szlakowym są mocowane do podkładów śrubami a miejscami są to podkłady betonowe! Dlatego szlak przetrwał do niedawna w bardzo dobrym stanie technicznym, a mniej więcej połowa jego długości wyglądała na przejezdną. Odkąd zwróciłem uwagę na tę kolejkę czyli mniej więcej od 2005 r. pojawiały się głosy o planach reaktywacji, podtrzymywane przez Zarząd ZPD. Na tym się kończyło. Dla Zakładu szlak nie ma już żadnego znaczenia gospodarczego więc pozostaje tylko użytkowanie części wewnętrznej sieci torowisk do przetaczania wózków z deskami. Natomiast jeśli ktoś kto posiada drezynę na tor 600 mm. i zmierza kiedyś przejechać zachowane i przejezdne odcinki ... proszę dać znać. Marzę o tym aby zobaczyć jeszcze na tym szlaku chociaż drezynę.
Niewyjaśniona pozostaje wciąż sprawa wzmiankowanej przez Nadleśnictwo kolejki leśnej prowadzącej z Kłaja wgłąb Puszczy w latach 40 - tych. Przypuszczalnie był to prowizoryczny szlak ułożony z przęseł patentowych. Przebieg tego toru nie został uwieczniony na żadnej znanej mi mapie ani opisany w żadnym znanym mi opracowaniu (nawet w monografii "Niepołomice w tradycji i historii polskiego łowiectwa" gdzie dosyć szeroko opisano zagadnienia związane z historią i gospodarką leśną. Istnienie tej kolejki nie jest potwierdzone ale biorąc pod uwagę podawany  okres jej funkcjonowania mogła istnieć krótko w okresie okupacji, kiedy pod niemieckim zarządem rabunkowo i intensywnie eksploatowano las. Jak już tu kiedyś wspominałem przed kilkoma laty trafiłem na jakimś forum eksploreskim na wzmiankę, że autor wpisu penetrując z detektorem Puszczę Niepołomicka wykopał w środku lasu "rozjazd kolejowy".
Zapisane

PiotrS
PawelP
Czytelnik

Długość toru:: 3 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #23 : 01 Luty 2014, 00:21:07 »
+1

Na poprzedniej stronie Ariel Ciechański wspomniał że w Nadleśnictwie poinformowali go że kolejka biegła kiedyś w stronę leśnictwa Hysne. Miejsce to znajduje się na skraju Puszczy od strony Woli Batorskiej. Na linii prostej Hysne - koniec toru kolejki znajduje się Jednostka, jeżeli ta linia biegła w tamtym kierunku przebiegała przez jednostkę, albo przynajmniej biegła do jednostki co jest bardzo prawdopodobne bo teren jednostki jako taki jest używany od czasu kiedy siedzieli tu Austriacy.
Zapisane
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #24 : 03 Luty 2014, 16:54:26 »
0

Z tego co się orientuję składnica wojskowa w Kłaju powstała w okresie międzywojennym. Zresztą na ten okres wskazuje architektura najstarszych budynków m.in. budynek (przypuszczalnie dawna wartownia) przy trójkącie kolejki. Na terenie tartaku widziałem szyny z sygnaturami Huty Król. z 1935 r.
Zapisane

PiotrS
PawelP
Czytelnik

Długość toru:: 3 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #25 : 04 Luty 2014, 03:09:27 »
0

No cóż, to nie ja tu się znam . Kolejka mogła być też używana do transportu drewna, które wycinano z terenu powstającej jednostki.
Przeszukiwałem http://polski.mapywig.org/ i na mapach, również obcych nie bardzo nawet zaznaczyli teren jednostki, choć trafiłem też na taką mapę (uwaga - duży plik)
http://igrek.amzp.pl/details.php?id=1761446
Ten krótki fragment to raczej nie jest wąskotorówka.


Zapisane
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #26 : 04 Luty 2014, 23:16:23 »
0

W Kłaju była jeszcze w latach 50 - tych kolejka dowożąca żwir ze żwirowni nad Rabą (trakcja parowa). Był też kiedyś według przekazów krótki wąski tor przy stacji, którym ręcznie przetaczano wagon z kruszywem. Sądzę, że to może być właśnie ten tor.
Zapisane

PiotrS
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #27 : 05 Luty 2014, 19:47:31 »
0

Wracając jeszcze do postu Szymka i wątku z lipca 2012 to układ i ilość działek, przez które przebiega szlak można zobaczyć na geoportalu. Jak widać tor biegnie przez działki Lasów Państwowych, działki drogowe (2006/7,1994/5) oraz na krótkim fragmencie działki 1994/11 i 1994/3 (będące jak widać prawdopodobnie w gestii wojska).
Zapisane

PiotrS
vutik
Młotkowy
**
Długość toru:: 126 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #28 : 04 Luty 2016, 16:51:36 »
+2

Dziś rano po kilkuletniej przerwie zawitałem na parę minut do Kłaja, bo dostałem ciekawą wiadomość. Otóż kolejka nieczynna od wielu lat doczekała się... nowiutkiego przejazdu drogowego! Ponieważ w czasie remontu linii 91 został zlikwidowany przejazd kolejowy na drodze dojazdowej do tartaku, trzeba było zrobić nowy dojazd. W tym celu poszerzono drogę leśną prowadzącą od sąsiedniego przejazdu i... a zresztą zobaczcie sami:


U dołu kadru widoczny popis zdolności wykonawcy prac

Reszta fotek tu:
https://goo.gl/photos/LXi3AF934NSrF6q4A
Zapisane
MBd1-138
Młotkowy
**
Długość toru:: 109 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #29 : 04 Luty 2016, 18:56:43 »
0

Jakość przejazdu jest adekwatna do stanu toru. Piękne badziewie.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #30 : 05 Luty 2016, 12:36:46 »
+2

A potem się dziwić, że kierowcy olewają znaki "STOP" na przejazdach.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
tomasz11
Mechanik
***
Długość toru:: 293 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #31 : 05 Luty 2016, 17:56:30 »
+2

Jaki stan na dzisiaj,czy lekką drezynką da radę przejechać i jaka długość szlaku? Co?
Zapisane

pozdrowienia
vutik
Młotkowy
**
Długość toru:: 126 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #32 : 06 Luty 2016, 09:38:09 »
0

Szlak od bramy tartaku do przeładowni z toru normalnego ma 2 km. Podobno rozkradzione są podkładki i wkręty, większych ubytków w szynach chyba nie ma. Jak to w lesie, na torze leżą gałęzie i powalone drzewa. Na wiosnę planuję jakiś obchód szlaku, jak będzie nieźle, może nawet zmotywuję się do budowy roweru szynowego?

Przy okazji skanowania starych negatywów odnalazłem fotki z przejazdów specjalnych w 1996 i 1997. Jak się z nimi uporam, może zrobię jakąś galerię.
Zapisane
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #33 : 07 Luty 2016, 00:28:18 »
0

Witam

Nie byłem tam co najmniej od 1,5 roku ale szlak do czasu kradzieży podkładek i łubków był kompletny i  określiłbym, że w 60% przejezdny. Co ciekawe na torowisku poza kilkoma  miejscami nawet nie wyrosły drzewa. Nie pamiętam aby zwalone drzewa leżały na torze  poza jednym przypadkiem na środkowym odcinku gdzie rzeczywiście była zwalona brzoza. Podkładki zniknęły podczas remontu linii normalnotorowej. Ktoś miał klucz i rozkręcił środkowy odcinek. Nieopodal tej zwalonej brzozy były też przewrócone czy przesunięte szyny. Najlepiej zachowany i całkowicie przejezdny był odcinek od przejazdu przy tartaku (na zdjęciu wyżej) do pierwszego przejazdu w lesie - czyli 530 m. Z tego co pamiętam to nie uległ też rozkręceniu. Dalej były kradzieże łubków  i podkładek ale szyny trzymały się w nawierzchni i w "ściółce", także lekka drezyna bez problemu przejdzie. Następnie były odcinki przejezdne na przemian z fragmentami zarośniętymi a końcowy odcinek biegnący wzdłuż drogi do przeładowni był zasypany ziemią i ściółką. Oczywiście z roku na rok stan techniczny szlaku jest coraz gorszy, ale to w skali kraju pewien fenomen, że ukryty w lesie i nieczynny tor 600 mm przetrwał 18 lat w stanie niemal kompletnym.
Jak już kiedyś pisałem marzy mi się zobaczyć tam jakikolwiek tabor, nawet gdyby to miała być drezyna rowerowa lub zwykły wózek tartaczny popychany ręcznie. Także jakby się ktoś tam wybierał "pojeździć" - proszę dajcie znać.

Pozdrawiam.

Piotr S.
Zapisane

PiotrS
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #34 : 07 Luty 2016, 00:34:58 »
0

Jakbym wiedział jak tu się wrzuca zdjęcia to bym jakieś opublikował. Ewentualnie mógłbym komuś zainteresowanemu przesłać  kilka zdjęć z prośbą aby przy okazji  zamieścił na forum.

Pozdrawiam.

Piotr S.
Zapisane

PiotrS
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #35 : 07 Luty 2016, 08:53:03 »
0

Jakbym wiedział jak tu się wrzuca zdjęcia to bym jakieś opublikował.

Skorzystaj z http://750mm.pl/index.php?action=media i tam "Moje Albumy", "Nowy Album"
Zapisane

Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #36 : 07 Luty 2016, 15:19:58 »
0

Lub wybierz opcję "odpowiedz" dostępną na samym dole strony. Tam pod oknem do wpisania treści postu znajdziesz "opcje dodatkowe" a po rozwinięciu w śród nich przycisk "załącz plik" i "więcej załączników". W ten sposób można wstawić do postu max 5 zdjęć, pamiętając o ich maksymalnym rozmiarze 400kb.
Zapisane

To jest przekaz.
Dariusz
Minister
******
Długość toru:: 1220 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #37 : 07 Luty 2016, 20:34:54 »
0

Prezentacja zdjęć z kolejki zebrana przez naszego Kolegę Piotra.
https://youtu.be/zycC5gZtxgo
Zapisane

Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #38 : 07 Luty 2016, 21:38:56 »
0

@PiotrS:
Czy można prosić o przesłanie zdjęć lokomotywy i zgodę na ich publikacje na stronie egzemplarza lokomotywy na enkol.pl (na jednej z licencji CC - np CC BY-SA 3.0)?
http://enkol.pl/WLs50/2159

Mój mail znajduje się pod jedną z ikonek pod moim obrazkiem z lewej strony.







<-- O tu
Zapisane

To jest przekaz.
PiotrS
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #39 : 08 Luty 2016, 01:41:13 »
0

Witam

Darku...., że też znalazłeś na to czas i energię..... W każdym razie dziękuję za opublikowanie i to w takiej eleganckiej formie.

Opublikowane zdjęcia zostały wykonane w różnym czasie w ciągu ostatniej dekady. Najstarsze fotografie przedstawiają m.in. lokomotywę, która już od kilku lat jest nakryta brezentem i przez to niewidoczna. Z tego co pamiętam to Szymek wspominał, że parę lat temu próbowali ją odpalić i coś strzeliło w zapalonym silniku. Nie wiem na ile to prawda a na ile legenda.  Fotografie zimowe są najświeższe i zostały wykonane 2 lata temu. Zdjęcia są w większości kiepskiej jakości i część z nich była wykonana podczas przypadkowych i nieplanowanych spotkań z kolejką. Starałem się odwiedzać tor przy okazji wypadów do Puszczy Niepołomickiej. Zdarzało się to także podczas powrotów wieczorami i wtedy nie dało się już nic dokumentować. Zdjęcie lokomotywy oczywiście użyczę. Fotografii mam więcej i to w porządnej rozdzielczości ale nawet nie mam pewności czy właściciel tartaku nie miałby nic przeciwko ich publikowaniu, także proszę o wyrozumiałość. Kilka lat temu łudziłem się, że w obliczu względnie kompletnego i wciąż przejezdnego szlaku ktoś jeszcze kolejkę uruchomi choćby okolicznościowo. Tym bardziej, że na terenie ZPD wózki wciąż są przetaczane ręcznie, a właściciel wyrażał duże przywiązanie do wąskotorowej infrastruktury. Im później tym nadzieja gasła. Teraz to już raczej szans nie ma, zresztą środkowy odcinek szlaku został rozkręcony. Pozostaje tylko wędrować po torze bawiąc się w pociąg.

Pozdrawiam.

Piotr S.
Zapisane

PiotrS
Strony: 1 [2] 3   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!