Wystarczy użyć Ctrl+F i wpisać "kolej"
10. Zagospodarowanie leśnej kolei wąskotorowej na cele turystyczne i rekreacyjne
służące ożywieniu społecznemu Gminy Kłaj.
Lokalizacja projektu: Kłaj, działki o numerach: 1995/12, 1995/4, 1994/7, 1994/5, 1994/3,
1994/1, 1994/6, 1993/2, 2006/13, 2006/18, 2006/16, 1163/4 (Stanisławice, Gm. Bochnia),
2007/3, 2007/8, 2006/15, 832.
Podmioty realizujące projekt: Podmiotem odpowiedzialnym za realizację projektu i jego
koordynację będzie Gmina Kłaj (Urząd Gminy Kłaj). Potencjalnymi partnerami do współpracy będą: Zakład Produkcyjno-Handlowy Kazimierz Szewczyk - Żarnówka 360, 34-220 Maków
Podhalański, Filia Tartak - Kłaj 32 - 015 Kłaj 475 oraz PGL Lasy Państwowe - Nadleśnictwo
Niepołomice - ul. Myśliwska 41, 32-005 Niepołomice.
Opis stanu istniejącego: Niewykorzystany potencjał istniejącego szlaku kolejki wąskotorowej
o długości 2 km. Aktualny stan szlaku kolejowego nie pozwala na jego użytkowanie.
Cel projektu:
o Cel społeczny – jako możliwość zagospodarowania czasu wolnego mieszkańców i tym
samym zapobieganie negatywnemu zachowaniu;
o Cel gospodarczy – jako nowa atrakcja turystyczna, przyczyni się do wzrostu
atrakcyjności turystycznej Gminy Kłaj, przez co spodziewany jest wzrost ruchu
turystycznego przekładający się na korzyści dla lokalnej gospodarki;
o Cel przestrzenno-funkcjonalny i techniczny – zagospodarowanie niszczejącej
infrastruktury poprzemysłowej, stanowiącej walor kultury technicznej –
pielęgnowanie zabytków techniki;
Zakres realizowanych działań: Projekt będzie polegał na przywróceniu przejezdności
istniejącego szlaku kolei wąskotorowej o długości 2 km i przystosowaniu linii do
turystycznych przejazdów drezynami kolejowymi wraz z wstępnym przygotowaniem do
prowadzenia turystycznego ruchu pasażerskiego pociągami wąskotorowymi w przyszłości. W
ramach przygotowania należy przejąć w zarząd nieruchomości, będące przedmiotem
niniejszego projektu. Należy przeprowadzić inwentaryzację oraz ocenę stanu torowiska wraz
z wskazaniem prac naprawczych, jakie powinny zostać przeprowadzone celem przywrócenia
przejezdności linii wąskotorowej oraz dokładnego kosztu inwestycji. Możliwe będzie
zaistnienie potrzeby wydzielenia działek, na których znajduje się linia wąskotorowa z
wielkoobszarowych nieruchomości leśnych. W ramach realizacji projektu należy
76
przeprowadzić: prace w zakresie naprawy torowiska, polegającej m.in. na uzupełnieniu
brakujących elementów (przede wszystkim skradzionych lub zużytych elementów
mocujących), wymianie części podkładów, naprawie rozjazdów wraz z uzupełnieniem
brakujących ich elementów (iglice, mechanizm, oznakowanie); prace w zakresie budowy
infrastruktury obsługi i adaptacji na cele rekreacji i turystyki, polegające na budowie co
najmniej jednego peronu w obrębie stacji na końcowym odcinku linii wraz z małą
architekturą: wiatą, ławkami i stylowym oświetleniem oraz miejscem na ognisko z
zadaszeniem i ławkami na terenie „tartaku”, zakup dwóch drezyn wąskotorowych – ręcznej i
rowerowej. Odbiorcą projektu będą przede wszystkim mieszkańcy miejscowości Kłaj, jak i
całej Gminy Kłaj, a także przyjezdni – turyści i odwiedzający Gminę Kłaj i Puszczę
Niepołomicką.
Prognozowane rezultaty: Projekt będzie mieć wpływ na poprawę stanu infrastruktury
turystycznej na terenie całej gminy oraz przyczyni się do wzrostu aktywności czasu wolnego
mieszkańców – dotyczy wszystkich podobszarów rewitalizacji w Gminie Kłaj.
Czas trwania projektu: I kwartał 2018r. - II kwartał 2019r.
Szacunkowy koszt: 2 500 000 zł
Potencjalne źródła finansowania: Oś priorytetowa 11. – Rewitalizacja Przestrzeni
Regionalnej – Działanie 11.4 – Rewitalizacja Terenów Poprzemysłowych; Program Rozwoju
Turystyki do 2020 r. – dotacje krajowe na realizację celów programu m.in. dla jednostek
samorządu terytorialnego;
o Przewidywany poziom dofinansowania ze środków zewnętrznych: 75 %;
o Pozostałe 25%: wkład własny Gminy Kłaj.
Sposób oceny i miary:
· Liczba elementów uzupełnionych i wymienionych w wyniku naprawy torowiska;
· Liczba zakupionych pojazdów;
· Liczba wybudowanych obiektów infrastruktury i małej architektury;
· Liczba osób korzystających ze zrewitalizowanej przestrzeni;
· Liczba zorganizowanych przejazdów.