![]() |
![]() |
12 Października 2025, 10:58:15
![]() |
||||
|
![]() |
Profil 750mm.pl na facebooku |
Strona główna | Pomoc | Szukaj | Zaloguj się | Rejestracja |
51
: 02 Maja 2025, 07:47:34
|
||
Zaczęty przez kemot324 - Nowe: wysłane przez AXEL | ||
Będzie.
|
52
: 25 Kwietnia 2025, 07:35:04
|
||
Zaczęty przez kemot324 - Nowe: wysłane przez arekmiz | ||
No i jak tam? Co z tym objazdem całej sieci?
|
53
: 16 Kwietnia 2025, 21:39:51
|
||
Zaczęty przez Zgroza - Nowe: wysłane przez Piottr_tt | ||
A ja podsyłem linkę do takiej cennej oddolnej inicjatywy:
https://www.umapa.pl/kolejki/ Fajne, interaktywne i można sobie zobaczyć którego dnia co kursuje. |
54
: 10 Kwietnia 2025, 16:08:43
|
||
Zaczęty przez E583.002 - Nowe: wysłane przez kamlox | ||
Cytuj Sezon coraz bliżej!!! To, że aktualnie nie prowadzimy ruchu rozkładowego, nie oznacza, że u nas nic się nie dzieje!!! Warsztat naszej kolei pracuje pełną parą - abyśmy już w majówkę mogli się spotkać na pokładach naszych pociągów. Prace te prowadzone są ze środków własnych Towarzystwa Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej!!! Jeżeli chcecie nas wesprzeć, prosimy, przekażcie nam 1,5% swojego podatku! Wymaga to jedynie wpisania w Wasz PIT naszego numeru KRS - 0000244589 A więc, co ciekawego u nas?? Po pierwsze: Prowadzimy naprawę P5, zwaną również naprawą główną, naszego wagonu "barowego" - znanego Wam z prawie wszystkich naszych pociągów. Wagon zbudowany został w 1914 roku i pierwotnie był wagonem towarowym. Po wprowadzeniu na kolejach wąskotorowych Pomorza wagonów transporterowych, przestał być potrzebny dla ruchu towarowego. Z czasem został przebudowany na wagon pasażerski "letni" z zapleczem barowym. Przywieziony do Koszalina, był jednym z pierwszych wagonów, które pojawiły się na szlaku Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej po wznowieniu ruchu przez TKKW. Bardzo intensywna eksploatacja wagonu spowodowała, że zakres niezbędnych prac jest bardzo duży: - Całkowita wymiana wymiana poszycia wagonu wraz z dachem - oczyszczenie, regeneracja i malowanie ramy; - naprawa wózków, wymiana uszkodzonych resorów - wylanie panewek stopem łożyskowym - wymiana układu hamulcowego - wykonanie nowych siedzeń - i jeszcze wiele, wiele innych... Z wagonem w nowej odsłonie będziecie mogli się przywitać już w czerwcu!!! Poza tym... Kończymy naprawę P5 wagonu pasażerskiego, który kilka lat temu został przywieziony do nas z Wystawy Pomorskich Kolei Dojazdowych w Gryficach. Jest on własnością Muzeum Narodowego w Szczecinie i został nam użyczony w celu przywrócenia go do sprawności i eksploatacji na naszej kolei. Rama wagonu pochodzi z 1908 roku (!!!) - będzie to jeden z najstarszych wagonów eksploatowanych na naszej kolei!!! Niestety, oryginalne nadwozie nie zachowało się - to, z którym wagon przyjechał do nas było koszmarnym "dziełem", wyprodukowanym w schyłkowym okresie PRL z materiałów, które, kolokwialnie mówiąc, "były pod ręką". Użyto np. trzech różnych typów okien Nadwozie, wykonane z drewna, było prawie całkowicie zgniłe i nie nadawało się do naprawy. Warsztat naszej kolei wykonał zabudowę całkowicie nowej, stalowej, konstrukcji nadwozia. W efekcie, wagon zachowa swój charakter, ale (od ramy w górę) będzie całkowicie nową konstrukcją. Dzięki temu będzie mógł być eksploatowany na naszej kolei przez kolejne lata! Jeżeli wszystkie prace przebiegną planowo, wagon zaprezentuje się Wam już w majówkę!!! "po godzinach"... Przygotowujemy do intensywnej sezonowej pracy naszą "Zosię" - tak aby jedyna w północnej Polsce czynna lokomotywa parowa mogła spotykać się z Wami każdego dnia, który został przewidziany w rozkładzie jazdy. Nasz Px48-3901 od momentu przywrócenia go do stanu czynnego, eksploatowany jest bardzo intensywnie i parowóz wymaga starannego przeglądu i wymiany zużytych części przed sezonem. Wszystkie te, niezwykle kosztowne, prace możliwe są tylko dzięki Waszemu wsparciu! Dlatego prosimy - pamiętajcie o nas, wypełniając Wasz PIT. Twój 1,5% podatku może trafić na właściwe tory!!! DZIĘKUJEMY!!! https://waskotorowka.koszalin.pl/przygotowania-do-sezonu/ |
55
: 01 Kwietnia 2025, 16:04:35
|
||
Zaczęty przez AndrzejPx48 - Nowe: wysłane przez Michał Z | ||
28 km w 55 do 59 minut. Szału nie było, chociaż przed wojną punkt odniesienia mógł być inny Ten afisz przecież był publikowany we wspomnianej książce na str 33A różnica czasu przejazdu po wprowadzeniu wag.mot. i zmiana oferty była zasadnicza, +50%. Bo poprawnym pkt. odniesienia nie są nasze dzisiejsze wyobrażenia, tylko rozkład jazdy obowiązujący PRZED jego wprowadzeniem. A wg rozkładu (patrz s.110) przed czas przejazdu wynosił 1:20 - 1:25 i kursowały tylko dwie pary poc., potem były trzy motorowe. |
56
: 01 Kwietnia 2025, 15:52:46
|
||
Zaczęty przez KLAN PALUCHOWSKICH - Nowe: wysłane przez Michał Z | ||
od lat przekazuje datki z podatku na kolejke,a teraz moze sie okazac ,ze bedzie sciezka w sladzie kolejki....oby nie Kolej jest wpisana do rejestru zabytków i nie ma podstaw aby ją wykreślić. Zatem ścieżki nie będzie.Na marginesie pomijam już fakt, że koszt budowy ścieżki rowerowej jest praktycznie taki sam jak koszt rewitalizacji kolei... Ale to takie małomiasteczkowe i polskie... Zatem w imieniu FPKW, dziękując za wsparcie, zapewniam, że tematu nie odpuszczamy |
57
: 30 Marca 2025, 17:29:19
|
||
Zaczęty przez andrzej2110 - Nowe: wysłane przez Maciek JKD | ||
https://radiokielce.pl/1283909/ciuchcia-ponidzie-kiedy-przejedziemy-trasa-z-jedrzejowa-do-pinczowa/
2025.03.29 Ciuchcia Ponidzie – kiedy przejedziemy trasą z Jędrzejowa do Pińczowa? W tym roku rozpoczną się prace remontowe, które umożliwią uruchomienie szlaku kolejki wąskotorowej „Ciuchcia Ponidzie” z Pińczowa do Umianowic. Dziesięciokilometrowy odcinek docelowo będzie stanowić część pełnej trasy przebiegającej od Pińczowa do Jędrzejowa. Na razie turyści korzystający z kolejki wąskotorowej na Ponidziu mogą przejechać jedynie trasą od Jędrzejowa do Umianowic. Tomasz Hałatkiewicz, dyrektor Świętokrzyskich i Nadnidziańskich Parków Krajobrazowych informuje, że podjęte zostały działania, które mają skutkować otwarciem kolejnego odcinka kolejki od Pińczowa do Umianowic. – W tej chwili prowadzone są prace projektowe, uzgodnienia, wydawane są zgody przez odpowiednie organy. W tym roku zaczniemy prace remontowe. Generalny remont przejdzie stacja w Pińczowie. Wykonamy nową obrotnicę, aby lokomotywa mogła zmieniać kierunek – tłumaczy. Zmodernizowana zostanie stacyjka, poczekalnia, pokój dróżnika, toalety, a także cały układ torowy. Przygotowywany jest także skład, który będzie obsługiwał trasę. Gotowa jest już lokomotywa, natomiast wagony towarowe są przekształcane na tzw. „letniaki”, którymi będą jeździć pasażerowie. Tomasz Hałatkiewicz mówi, że kolejka na tym odcinku będzie jeździć częściej, niż na odcinku Jędrzejów-Umianowice. Jednak zabierze ze sobą mniejszą liczbę osób. Przewidziano dwa wagony, a każdy z nich pomieści ok. 30 osób. – Wprawdzie w Jędrzejowie pomieścimy do 200 osób podczas jednego przejazdu, ale z uwagi na dłuższą trasę jest on organizowany raz dziennie, a wycieczka jest całodniowa. Tutaj z kolei turyści będą mogli pojechać do Umianowic, skorzystać z atrakcji Ośrodka Edukacji Przyrodniczej i jednym z kolejnych kursów wrócić do Pińczowa – przybliża. Kolejka na odcinku Pińczów-Umianowice najprawdopodobniej zostanie uruchomiona w połowie roku 2027 roku. Równolegle w Jędrzejowie trwa remont zabytkowej hali napraw, która zajmuje ponad 1,5 tys. metrów kwadratowych. Obiekt posłuży do różnego rodzaju imprez, np. koncertów, czy festiwali. Aby „Ciuchcia Ponidzie” mogła przemierzać trasą od Jędrzejowa do Pińczowa potrzebna jest jeszcze modernizacja 600-metrowych drewnianych estakad i stalowego mostu na Nidzie. Prace te mają być przeprowadzone z wykorzystaniem dotacji unijnych. W tej chwili sporządzany jest program funkcjonalno-użytkowy, który da zielone światło do przeprowadzenia przetargu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, ponad 30-kilometorwy szlak kolejki z Jędrzejowa do Pińczowa mógłby działać już w 2028 roku. |
59
: 22 Marca 2025, 18:16:21
|
||
Zaczęty przez klon200 - Nowe: wysłane przez klon200 | ||
Poznaj Lyd1-251: Lokomotywę Starachowickiej Kolei Wąskotorowej
Marcin Czech 20 marca 2025 Dzisiaj chciałbym zacząć opisywać tabor będący na stanie Starachowickiej Kolei Wąskotorowej. Obecnie to jedyna zachowana kolejka wąskotorowa przechodząca przez dwa województwa – świętokrzyskie i mazowieckie. Choć obecnie szlak nie jest kompletny (brakuje 4 km torów pomiędzy Lipiem a Marculami), czynione są starania celem przywrócenia przejezdności na całej długości linii. Zaś sprzętem, który chcę opisać, jest lokomotywa Lyd1-251. Sama seria lokomotyw oznaczona na PKP jako Lyd1 to dwa rodzaje pojazdów: 1) produkowane przez Fablok Chrzanów w latach 1960-1969 pojazdy WLs150 (tak oznaczane w przemyśle) z silnikami Wola 5DSR150 o mocy 150 KM – tych wyszło w sumie 144 sztuki, z czego 24 dla PKP; 2) produkowane przez Zastal Zielona Góra w latach 1969-1972 pojazdy WLs180 z silnikami Wola 6DSR1416 o mocy 180 KM – zbudowano ich 47, z czego 5 dla PKP. Na stanie Starachowickiej Kolei Wąskotorowej są mocniejsze egzemplarze z Zielonej Góry. Dziś przedstawić chcę pierwszy z nich, czyli Lyd1-251. Lokomotywa ma fabryczne oznaczenie WLs180-18. Pierwszym miejscem stacjonowania tej lokomotywy były Werbkowice Wąskotorowe na Lubelszczyźnie. Trafiła tam zaraz po wyprodukowaniu w 1971 roku i była pierwszą z Zastalu na stanie PKP. 10 lat później po raz pierwszy znalazła się na (wówczas) Starachowickiej Kolei Dojazdowej. Została przydzielona do Lokomotywowni Starachowice Wschodnie Wąskotorowe. Jej pobyt był tam krótki – w 1983 roku wróciła do Werbkowic i pracowała tam do 1989 roku. Po 1989 roku trafiła do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie. Jednakże w roku 1997 pojazd został wypożyczony do Zbierska-Cukrowni na Kaliskiej Kolei Dojazdowej. Pracował tam pod oznaczeniem WLs180-18 do 2008 roku, po czym po raz drugi trafił na Starachowicką Kolej Wąskotorową. Tym razem jednak na jej drugi koniec – do Iłży. Ówczesny zarządca SKW – Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych – zdecydował w 2009 roku o przywróceniu jej historycznego oznaczenia, czyli Lyd1-251. Obecnie lokomotywa prowadzi pociągi turystyczne na odcinku Iłża – Marcule. Być może gdy uda się zebrać fundusze na odbudowę rozkradzionego odcinka oraz kompleksową naprawę istniejącego torowiska, po wielu latach ten sprzęt znów pojawi się w Starachowicach Wschodnich… Choć tak serio to już tam się znalazł, ale celem planowanej naprawy, a nie kursowania… źródło: https://www.htp.org.pl/poznaj-lyd1-251-lokomotywe-starachowickiej-kolei-waskotorowej/?fbclid=IwY2xjawJLzpdleHRuA2FlbQIxMAABHf3IQZJ4LgD4zFYA6rt2MfFzkFjgeVw4RwkyIePXH91APGs88RH_D_DZTg_aem_5mj6Nxgz3T9FyY4O76AXzg |
60
: 19 Marca 2025, 15:18:33
|
||
Zaczęty przez Piottr_tt - Nowe: wysłane przez Rogoz | ||
Odpowiadając zbiorczo:
- Rama przy torach stacyjnych to samoróbka kolegi KH, będąca odpowiedzią na braki taborowe w zakresie wagonów towarowych, w tym wypadku platformy do transportu kruszywa. Ten zdolny młody człowiek przerobił na wagon trochę złomu, m.in. dwuteowniki od najazdów. Z racji braku zderzaka wykorzystaliśmy zworę transporterową. Zestawy kołowe były pożyczone i musieliśmy oddać. - Tor w Iłży został zgłoszony do poprawek gwarancyjnych z uwagi na szereg usterek - geometria, przejazdy, stan podkładów z których zeszła impregnacja i są prawie wszystkie popękane. - Potwierdzam, obsada na Marculach zrobiła się bardziej śniada ostatnimi czasy. Z kobietami pracującymi jakoś współpracujemy - mają się nie pokazywać jak dzieci jadą pociągiem, a za to kosimy im stanowiska pracy :-) |