Waldi7
|
 |
« Odpowiedz #20 : 15 Kwietnia 2008, 16:03:24 » |
0
|
Tu Cię muszę sprostować. Linia byłej GKD nie kolidowała z budową rafinerii. Na wysokości biur rafinerii linia dochodziła z pola (Gdańsk Piaski, dzisiejsza Olszynka) do DK7 i biegła jej prawą stroną aż do Przejazdowa.
Dziękuję, poprawkę zanotowałem, chociaż w jednym z opracowań na temat GKD spotkałem wzmiankę o sugerowanej przeze mnie treści, ale nie było tam żadnej mapki, więc najprawdopodobniej źle zinterpretowałem opis.
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam serdecznie!
|
|
|
tczewianin
|
 |
« Odpowiedz #21 : 16 Kwietnia 2008, 20:53:30 » |
+1
|
Zresztą gdyby chciano budować rafinerie na terenie, gdzie przebiega tor kolejki to to nie byłby żaden problem wytyczyć metrowy pas ziemi wzdłuż ulicy czy biegnący w środku tejże firmy. (Tak chyba jest gdzieś w Rosji, gdzie linia tramwajowa biegnie przez środek Huty? - gdzieś wyczytane w Świecie Kolei.)
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
natrix
Nowicjusz

Długość toru:: 34 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #22 : 15 Września 2008, 13:52:29 » |
+1
|
czy może wiadomo kiedy przeprawa w mikoszewie została zlikwidowana? Według dostępnej wiedzy (niemieckiej) połączenia promowe zawieszono od 2 czerwca 1956 roku, oficjalnie zlikwidowano 23 stycznia 1959 roku, a prom "Ägir" (nazwa pierwotna, później "Świbno") złomowano w Stoczni Gdańskiej w 1961 roku. Prawdopodobnie w tym samym mniej więcej czasie zlikwidowano tory i nabrzeża, których resztki widoczne były jeszcze na początku lat siedemdziesiątych. W chwili obecnej (sierpień 2008) z dawnej przeprawy promowej pozostały po stronie Mikoszewa: podjazd na wał przeciwpowodziowy od strony stacji z zachowanym nasypem odchodzącym od stacji oraz od strony Wisły podobny zjazd do stacji końcowej usytuowanej tuż przed wjazdem na były prom. Na brzegu widoczny jest jedynie jeden z dwóch betonowych elementów, na których umiejscowiony był ruchomy wjazd na przeprawę. Po stronie Mikoszewa – tuż koło przystani promu samochodowego – widoczna jest pozostałość drogi, biegnącej wzdłuż Wisły do stacji kolejki. Ostatnie wagony po stronie Mikoszewa stały jeszcze w na początku lat 70. tych (tj. 1973-74): kilka węglarek 2 – osiowych. W tym też czasie zastały już częściowo rozebrane tory wyjazdowe ze stacji oraz na wale przeciwpowodziowym. Obecnie na dawnej stacji pasą się krowy: teren jest ogrodzony ale można spokojnie wejść i obcując z bydłem doszukać się żwirowej podsypki oraz kilku zbutwiałych podkładów. Po tej też stronie w bardzo małym stopniu zachowały się drewniane bale umożliwiające cumowanie promu kolejowego do nabrzeża. Sam zresztą zatoka, w którą wpływał prom jest już bardzo płytka. Inaczej sprawa przedstawia się po drugiej stronie tzn. w Świbnie. Tam pozostały dwa cokoły, na których umieszczone były stalowe ramiona (są jeszcze nawet pozostałości po elementach mocowania) a obecnie dokładnie zarośnięte wierzbami. Zatoka, do której przybijał prom jest obecnie miejscem namiętnego łapania ryb z w miarę dobrze zachowanymi balami ochronnymi. Podobnie jak po stronie Mikoszewa jest również droga – widoczna znacznie lepiej z uwagi na ruch samochodów wędkarzy. Po samej stacji nie pozostało nic ale jest zarys jest bardzo dobrze widoczny, gdyż porasta go zupełnie inna szata roślinna. Na początku lat 70.tych ta cześć była jeszcze czynna: poza pociągami głównie z węglem (tutaj większość mieszkańców zaopatrywała się w węgiel) oraz innymi materiałami dostępnymi w lokalnym GS przybywały również ostatnie pociągi osobowe – najczęściej w składzie mieszanym ciągnięte przez małe Ty. Tu za dawnym terenem stacji pozostał jeszcze podjazd na wał przeciwpowodziowy na odcinku od granic Śiwbna do początków Przegaliny. Obecnie jest wykorzystywany prze wędkarzy i hodowców krów jak droga. W samej Przegalinie postał jedynie fragment torów kolejki na starej śluzie gdzie wraz drogą kołową kolejka przejeżdżała na drugą stronę odnogi Wisły. I tyle zostało po przeprawie.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #23 : 15 Września 2008, 15:03:24 » |
+1
|
Przydało by sie trochę fotek :roll:
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
natrix
Nowicjusz

Długość toru:: 34 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #24 : 16 Września 2008, 08:44:48 » |
0
|
Przydało by sie trochę fotek :roll: Tak: zdjęcia mam ale nie wiem jak się tu wkleja :oops: . Mogę przesłać na "priv"
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
natrix
Nowicjusz

Długość toru:: 34 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #25 : 16 Września 2008, 09:36:36 » |
+1
|
Jest jeszcze ksiazka Pokropinskiego Koleje waskotorowe Polski Polnocnej, ale... jak zawsze w przypadku tego autora trudno jest ocenic wiarygodnosc materialu....[/URL].
Krzysztof Odnośnie wiarygodności… Autor popełnił jeden istotny błąd (innych nie będę komentował, bo w sumie nie o to chodzi i nie czuję się do tego uprawniony) zamieszczając informację, że to właśnie prom kolejowy „urwał się” i wypłynął do Zatoki Gdańskiej. Owszem: zdarzenie takie miało miejsce ( http://www.filmpolski.pl/fp/index.php/121220 : tytuł filmu "PROM" reż. Jerzy Afanasjew) ale chodziło o prom samochodowy usytuowany wtedy znacznie dalej niż obecna przeprawa promowa. Przyczółki dawnego promu samochodowego zlokalizowane były od strony Śiwbna bliżej wejścia do portu rybackiego a od strony Mikoszewa przy obecnej przystani rybackiej. Zresztą oba dawne wjazdy na prom zachowały się dobrym stanie do dania dzisiejszego i oskole widać w jaki sposób przebiegała droga. Ale to nie temat na to Forum. Jak wiadomo prom wąskotorowy powsiadał własny napęd parowy i jak sugeruje autor w tym jednak BARDZO DOBRYM OPRACOWANIU wypłynął on na morze Bałtyckie… Jednocześnie chciałem dodać – o czym pewnie wiecie - iż prom ten nie pływał przy wysokiej fali (podobnie jest zresztą obecnie z promem samochodowym) oraz okresie zimowym, kiedy Wisłą spływała kra. W tym czasie pociągi kursowały jedynie do stacji nadbrzeżnych a ludzie przeprawiani byli motorówkami. pozdrawiam
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
andrzej2110
|
 |
« Odpowiedz #26 : 16 Września 2008, 10:45:05 » |
0
|
Przydało by sie trochę fotek :roll: Tak: zdjęcia mam ale nie wiem jak się tu wkleja :oops: . Mogę przesłać na "priv" Zdjęcia trzeba wrzucić na np fotosik i na forum dodać linki do tych fotek 
|
|
|
Zapisane
|
Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym. Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym, ani każdym innym następującym po tym terminie. Ponadto autor zastrzega sobie pr
|
|
|
natrix
Nowicjusz

Długość toru:: 34 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #27 : 16 Września 2008, 11:13:02 » |
+1
|
Zdjęcia trzeba wrzucić na np fotosik i na forum dodać linki do tych fotek  linki do zdjęć wraz opisami: http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/0c29e7c136ebe65e.htmlFot1. DSC09730.JPG Pozostałość po torze odchodzącym od końcowej stacji w Mikoszowie na wał przeciwpowodziowy. Za słupem znajduje się obecnie stacja – nieco cofnięta od wału. http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/16f54d5ac27e16b8.htmlFot2. DSC09731.JPG W miejscu kępy krzaków była w swego czasu obrotnica ręczna usytuowana zaraz za zwrotnicą stacji Prawy Brzeg Wisły. Obecnie teren jest zagrodzony przez właściciela terenu co znacznie skróciło długość mijanki na tej stacji będąc przez pewnie okres czasu utrudnieniem przy manewrach prowadzonych na tej stacji. Ogrodzenie znacznie wydłużyło również czas dotarcia do samej stacji od promu… http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/81363230030a3bd7.htmlFot3. DSC09734.JPG MBxd2-212 dociera do końca szlaku ze składem „letniaków”. http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/61eee33750418831.htmlFot4. DSC09845.JPG Dawny nasyp odchodzący od stacji końcowej skręcał ostrym łukiem w lewo. W oddali widać nasyp pnący się na wał przeciwpowodziowy teraz częściowo zrośnięty już drzewami. http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/9db706c088f42db5.htmlFot5. DSC09898.JPG Widok z wału przeciwpowodziowego na obecną stację oraz u dołu z lewej strony fragment nasypu pod którym kolejka kierowała się na wał aby po drugiej stronie zjechać na przeprawę przez Wisłę. http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/16f59300fe3d2268.htmlFot6. DSC1002200050.JPG Lxd2 – 315 na stacji Prawy Brzeg Wisły. Widoczne znacznie skrócenie torów na tej stacji. Po lewej stronie fragment dawnego torowiska oraz miejsce w którym kiedyś tor kolejki kierował się do przeprawy promowej. http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/a48562efe017ddfc.htmlFot7. DSC09722.JPG Zdjęcie przy obecnej przeprawie samochodowej. Na zdjęciu kamień pamiątkowy poświęcony byłym więźniom obozu w Sztutowie, którzy docierając do tego miejsca koleją przeprawiani byli promem na drugą stronę rzeki. W miejscu gdzie stoi kosz na śmieci znajduje się zarośnięta droga ułożona z „kocich łbów” do dawnej stacji kolejki umiejscowionej ok. 300 metrów od obecnej drogi kołowej. Teren obecnie jest ogrodzony i są tam wypasane krowy z Mikoszewa. http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/c1074b51967733fd.htmlFot8. DSC09726.JPG Prom samochodowy (tak dla ciekawości... :grin: ) http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/3933c912d48f375a.htmlFot9. DSC1002200272.JPG Z lotu ptaka… taka plansza znajduję się przy przeprawie promowej w Mikoszowie. Może zdjęcie nie jest najwyższych lotów ale sporo na nim widać. Najważniejsze rzeczy, o których pisałem wcześniej zostały zaznaczone. i chyba najciekawsze:http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/4c073ebb476b1194.htmlFot10. m4.jpg http://elblag.2lo.elblag.pl/okolice/mikoszewo/index.html znajduje się takie cudowne zdjęcie! Autor nie dodał opisu a szkoda… Tutaj widać cokoły, na których umieszczone były ramiona do ponoszenia lub opuszczania pomostu promu kolejowego – fragmenty ramion oraz sam podjazd widoczny jest pierwszej zamieszczonej fotografii dotyczącej wątku o przeprawie promowej. Zdjęcie to zostało wykonane kilka lat temu (dokładnie nie umiem określić daty wykonania ale przypuszczam, że to koniec lat 90.-tych) ponieważ podczas mojego ostatniego pobytu w sierpniu tego roku pozostały już tylko jeden cokół. Podobna konstrukcja znajdowała się na lewym brzegu. Obecnie jest zarośnięta wierzbami. ...i tyle z części prawej. Z lewej strony Wisły zdjęcia wkrótce pozdrawiam
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Waldi7
|
 |
« Odpowiedz #28 : 17 Września 2008, 11:44:45 » |
0
|
Wielkie dzięki, szczególnie dla Piotra (natrix), za uzupełnienie tematu!
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam serdecznie!
|
|
|
Piottr_tt
|
 |
« Odpowiedz #29 : 17 Września 2008, 14:05:52 » |
0
|
Fot4. DSC09845.JPG
Dawny nasyp odchodzący od stacji końcowej skręcał ostrym łukiem w lewo. W oddali widać nasyp pnący się na wał przeciwpowodziowy teraz częściowo zrośnięty już drzewami.
Na obu zdjęciach ten sam "motyw", czyżby Twoja małżonka?
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
natrix
Nowicjusz

Długość toru:: 34 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #30 : 17 Września 2008, 16:10:20 » |
0
|
Na obu zdjęciach ten sam "motyw", czyżby Twoja małżonka? Zestaw wypoczynkowy :mrgreen: brak tylko kota, bo został w domu. W piątek dodam zdjęcia z drugiej strony Wisły Pozdrawiam
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
|
Waldi7
|
 |
« Odpowiedz #32 : 18 Września 2008, 11:16:07 » |
0
|
natrix - wielką pracę wykonałeś, jeszcze raz serdecznie dziękuję!!!
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam serdecznie!
|
|
|
natrix
Nowicjusz

Długość toru:: 34 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #33 : 18 Września 2008, 11:27:56 » |
0
|
natrix - wielką pracę wykonałeś, jeszcze raz serdecznie dziękuję!!! eee... bez przesady: to była dla mnie przyjemność :lol:
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
natrix
Nowicjusz

Długość toru:: 34 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #34 : 18 Września 2008, 13:50:00 » |
+2
|
...oficjalnie zlikwidowano 23 stycznia 1959 roku, a prom "Ägir" (nazwa pierwotna, później "Świbno") złomowano w Stoczni Gdańskiej w 1961 roku. Prawdopodobnie w tym samym mniej więcej czasie zlikwidowano tory i nabrzeża, których resztki widoczne były jeszcze na początku lat siedemdziesiątych. no muszę to napisać!!! Pomimo że mieszkam w Łodzi ostatnie lata funkcjonowania kolejki na lewym brzegu Wisły są mi szczególnie bliskie z uwagi na spędzane tam wakacje u rodziny w Świbnie, co zaowocowało pewnego rodzaju „zboczeniem kolejowym”. Owszem!!! Prom „Świbno” został – tak przypuszczam – „złomowany” w Stoczni Gdańskiej a dokładniej na papierze w 1961 jak cytuje Waldi7!!! Fizyczna likwidacja miała bowiem miejsce zupełnie w innym miejscu. Nie umiem się wypowiedzieć czy istotnie prom „został zdjęty z inwentarza” w 1961 roku. Sam prom po zakończeniu swojej kariery przewozowej nie został odholowany do stoczni a pozostał na miejscu. Z tego co mi wiadomo liczne awarie trapiące ten statek w latach 50.-tych skutecznie zniechęcały do jego eksploatacji. „Gwoździem do trumny” dla „Świbna” była poważna awaria maszyn parowych oraz zbyt duże koszty naprawy ale to jedynie sugestie moich rozmówców. Sam prom nie odbył jednak swojej ostatniej drogi do stoczni gdańskiej a dokładniej: został wyciągnięty na brzeg i tam pocięty palnikami „na drobne” na brzegu – w bliskim sąsiedztwie stacji kolejowej. W latach 1971 -72 z tej zardzewiałej konstrukcji noszącej kiedyś kolor szaro-seledynowy (bo nie była to raczej biała farba!) pozostało jedynie: połowa kadłuba, pogięte pomosty prowadzące na wierzę, obcięte kominy oraz wnętrze z torami – nie wiem czy widać to na zamieszczonych w tym wątku reprodukcjach starych fotografii – ale sama ładownia, na której mieścił się pociąg (jak relacjonowali to okoliczni „autochtoni” prom zbierał jedynie parowóz oraz wagon pocztowy zostawiając wagony jednym brzegu po czym po przeprawie zabierał czekający skład na drugim brzegu) była stalowa. Również na starych fotografiach nie widać jednego szczegółu, który prawdopodobnie pojawił się po II wojnie: oświetlenia! Na tym co pozostało z dawnego promu widoczne były lampy, przypominające odwróconą napisaną małą literę l i umieszczone na wewnętrznych powierzchniach burt statku. Nie umiem powiedzieć dokładnie kiedy rozpoczęto „cięcie” samego promu ale z pewnością było to znacznie później niż 1961. Kiedy przyjechałem na kolejne wakacje w 1973 z dawnego promu pozostała tylko wielka kupa rdzy i drobnego żelastwa. Jak znam życie cytowany przez Waldiego7 fakt dotyczył prawdopodobnie fizycznej likwidacji innego statku lub tez – co jest całkiem możliwe - innego promu np. samochodowego:) Lub innymi słowy: bur….l w papierach co jest rzeczą oczywistą.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
natrix
Nowicjusz

Długość toru:: 34 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #35 : 19 Września 2008, 09:28:57 » |
+1
|
Proszę o ewentualne wskazówki, gdzie można znaleźć jakąkolwiek dokumentację pisaną, zdjęcia, czy choćby szkice dotyczące kolejowej przeprawy promowej przez Wisłę... jest jeszcze jedna dobra pozycja ale w języku niemieckim - tam jest masa zdjęć!!! Podaję namiary: Die Westpreußischen Kleinbahnen-Aktiengesellschaft: Die Geschichte der Kleinbahn auf dem Weichsel-Werder zwischen Danzig und Marienburg (Gebundene Ausgabe) autorstwa Reinharda Richtera. do nabycia tu za 35 Euro plus koszty wysyłki: http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/3882556927/elektrolokde-21lub bardzo okroja wersja zamieszczona w Die Museums-Eisenbahnen nr 1/2005 str 14-23: tu dostępna wersja pdf ale niektóre zdjęcia są liche :cry: szkoda... ale zawsze coś. http://www.museumseisenbahn.de/dme/dme05_1_wkag_forschungen.pdfpozdrawiam
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
bigbird
Młotkowy
 
Długość toru:: 108 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #36 : 19 Września 2008, 16:54:54 » |
0
|
Proszę o ewentualne wskazówki, gdzie można znaleźć jakąkolwiek dokumentację pisaną, zdjęcia, czy choćby szkice dotyczące kolejowej przeprawy promowej przez Wisłę... Dolaczam sie do pytania, czy ktos sie orientuje moze czy istnieje jakas bardziej szczegolowa ksiazka albo inna dokumentacja dotyczaca historii Gdanskich KD w jezyku polskim? Bardzo potrzenuje informacji na ten temat gdyz w najblizszym miesiacu chcialbym napisac do szkoly wypracowanie na temat historii Gdanskich KD. Szczegolnie interesowalyby mnie informacje na temat roli, jaka odgrywala kolejka w funkcjonowaniu obozu Stutthof w trakcie II Wojny Swiatowej.
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
natrix
Nowicjusz

Długość toru:: 34 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #37 : 19 Września 2008, 17:09:23 » |
0
|
...Bardzo potrzenuje informacji na ten temat gdyz w najblizszym miesiacu chcialbym napisac do szkoly wypracowanie na temat historii Gdanskich KD. Szczegolnie interesowalyby mnie informacje na temat roli, jaka odgrywala kolejka w funkcjonowaniu obozu Stutthof w trakcie II Wojny Swiatowej. może warto zadać to pytanie na tym forum? http://www.historycy.org/ - tu są naprawdę specjaliści i poszukiwacze "prawdy". Może natrafisz na kogoś kto zajmuje się tym tematem? nie wiem. A z tego co wiem informacje na temat, który Ciebie intersują są raczej skąpe - przynajmniej w opracowaniach "kolejowych"... : była, woziła i itd.... słowem: ogólniki, które zbyt wiele nie wnoszą. pozdrawiam
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
natrix
Nowicjusz

Długość toru:: 34 m
W terenie
|
 |
« Odpowiedz #38 : 01 Października 2008, 08:52:22 » |
0
|
Odpowiem sam sobie: w nr 2/07 "SK" jest początek artykułu o kolejkach żuławskich i jedno zdjęcie lokomotywy człapiącej na prom. Dla mnie za mało. W ostatnim nr SK 9/2008 jest 5 cześć poświęcona w dużej mierze kolejce gdańskiej!!! Kilka BARDZO CIEKAWYCH zdjęć - warto przeczytać, bo ta część opracowania godna jest uwagi :lol:
|
|
|
Zapisane
|
|
|
|
Waldi7
|
 |
« Odpowiedz #39 : 01 Października 2008, 11:45:03 » |
0
|
Szczegolnie interesowalyby mnie informacje na temat roli, jaka odgrywala kolejka w funkcjonowaniu obozu Stutthof w trakcie II Wojny Swiatowej. Dysponuję wspomnianą książką R. Richtera - o obozie jest tam dosłownie pół strony, raczej suchych faktów historycznych i dat. Jest też mapka obozu z przebiegiem torów. Gdyby to coś pomogło, mogę przeskanować i ew. w wolnej chwili spróbować przetłumaczyć.
|
|
|
Zapisane
|
Pozdrawiam serdecznie!
|
|
|
|