Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 06:57:35 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 [2] 3 4   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.  (Przeczytany 84588 razy)
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #20 : 15 Kwietnia 2008, 16:03:24 »
0

Cytat: "Janek"


Tu Cię muszę sprostować. Linia byłej GKD nie kolidowała z budową rafinerii. Na wysokości biur rafinerii linia dochodziła z pola (Gdańsk Piaski, dzisiejsza Olszynka) do DK7 i biegła jej prawą stroną aż do Przejazdowa.


Dziękuję, poprawkę zanotowałem, chociaż w jednym z opracowań na temat GKD spotkałem wzmiankę o sugerowanej przeze mnie treści, ale nie było tam żadnej mapki, więc najprawdopodobniej źle zinterpretowałem opis.
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
tczewianin
Mechanik
***
Długość toru:: 257 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #21 : 16 Kwietnia 2008, 20:53:30 »
+1

Zresztą gdyby chciano budować rafinerie na terenie, gdzie przebiega tor kolejki to to nie byłby żaden problem wytyczyć metrowy pas ziemi wzdłuż ulicy czy biegnący w środku tejże firmy. (Tak chyba jest gdzieś w Rosji, gdzie linia tramwajowa biegnie przez środek Huty? - gdzieś wyczytane w Świecie Kolei.)
Zapisane
natrix
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #22 : 15 Września 2008, 13:52:29 »
+1

Cytat: "Waldi7"
Cytat: "tczewianin"
czy może wiadomo kiedy przeprawa w mikoszewie została zlikwidowana?

Według dostępnej wiedzy (niemieckiej) połączenia promowe zawieszono od 2 czerwca 1956 roku, oficjalnie zlikwidowano 23 stycznia 1959 roku, a prom "Ägir" (nazwa pierwotna, później "Świbno") złomowano w Stoczni Gdańskiej w 1961 roku. Prawdopodobnie w tym samym mniej więcej czasie zlikwidowano tory i nabrzeża, których resztki widoczne były jeszcze na początku lat siedemdziesiątych.


W chwili obecnej (sierpień 2008) z dawnej przeprawy promowej pozostały po stronie Mikoszewa: podjazd na wał przeciwpowodziowy od strony stacji z zachowanym nasypem odchodzącym od stacji oraz od strony Wisły podobny zjazd do stacji końcowej usytuowanej tuż przed wjazdem na były prom. Na brzegu widoczny jest jedynie jeden z dwóch betonowych elementów, na których umiejscowiony był ruchomy wjazd na przeprawę. Po stronie Mikoszewa – tuż koło przystani promu samochodowego – widoczna jest pozostałość drogi, biegnącej wzdłuż Wisły do stacji kolejki. Ostatnie wagony po stronie Mikoszewa stały jeszcze w na początku lat 70. tych (tj. 1973-74): kilka węglarek 2 – osiowych. W tym też czasie zastały już częściowo rozebrane tory wyjazdowe ze stacji oraz na wale przeciwpowodziowym. Obecnie na dawnej stacji pasą się krowy: teren jest ogrodzony ale można spokojnie wejść i obcując z bydłem doszukać się żwirowej podsypki oraz kilku zbutwiałych podkładów. Po tej też stronie w bardzo małym stopniu zachowały się drewniane bale umożliwiające cumowanie promu kolejowego do nabrzeża. Sam zresztą zatoka, w którą wpływał prom jest już bardzo płytka. Inaczej sprawa przedstawia się po drugiej stronie tzn. w Świbnie. Tam pozostały dwa cokoły, na których umieszczone były stalowe ramiona (są jeszcze nawet pozostałości po elementach mocowania) a obecnie dokładnie zarośnięte wierzbami. Zatoka, do której przybijał prom jest obecnie miejscem namiętnego łapania ryb z w miarę dobrze zachowanymi balami ochronnymi. Podobnie jak po stronie Mikoszewa jest również droga – widoczna znacznie lepiej z uwagi na ruch samochodów wędkarzy. Po samej stacji nie pozostało nic ale jest zarys jest bardzo dobrze widoczny, gdyż porasta go zupełnie inna szata roślinna. Na początku lat 70.tych ta cześć była jeszcze czynna: poza pociągami głównie z węglem (tutaj większość mieszkańców zaopatrywała się w węgiel) oraz innymi materiałami dostępnymi w lokalnym GS przybywały również ostatnie pociągi osobowe – najczęściej w składzie mieszanym ciągnięte przez małe Ty. Tu za dawnym terenem stacji pozostał jeszcze podjazd na wał przeciwpowodziowy na odcinku od granic Śiwbna do początków Przegaliny. Obecnie jest wykorzystywany prze wędkarzy i hodowców krów jak droga. W samej Przegalinie postał jedynie fragment torów kolejki na starej śluzie gdzie wraz drogą kołową kolejka przejeżdżała na drugą stronę odnogi Wisły. I tyle zostało po przeprawie.
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #23 : 15 Września 2008, 15:03:24 »
+1

Przydało by sie trochę fotek  :roll:
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
natrix
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #24 : 16 Września 2008, 08:44:48 »
0

Cytat: "andrzej2110"
Przydało by sie trochę fotek  :roll:


Tak: zdjęcia mam ale nie wiem jak się tu wkleja  :oops: . Mogę przesłać na "priv"
Zapisane
natrix
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #25 : 16 Września 2008, 09:36:36 »
+1

Cytuj
Jest jeszcze ksiazka Pokropinskiego Koleje waskotorowe Polski Polnocnej, ale... jak zawsze w przypadku tego autora trudno jest ocenic wiarygodnosc materialu....[/URL].

Krzysztof


Odnośnie wiarygodności… Autor popełnił jeden istotny błąd (innych nie będę komentował, bo w sumie nie o to chodzi i nie czuję się do tego uprawniony) zamieszczając informację, że to właśnie prom kolejowy „urwał się” i wypłynął do Zatoki Gdańskiej. Owszem: zdarzenie takie miało miejsce ( http://www.filmpolski.pl/fp/index.php/121220 : tytuł filmu "PROM" reż. Jerzy Afanasjew) ale chodziło o prom samochodowy usytuowany wtedy znacznie dalej niż obecna przeprawa promowa. Przyczółki dawnego promu samochodowego zlokalizowane były od strony Śiwbna bliżej wejścia do portu rybackiego a od strony Mikoszewa przy obecnej przystani rybackiej. Zresztą oba dawne wjazdy na prom zachowały się dobrym stanie do dania dzisiejszego i oskole widać w jaki sposób przebiegała droga. Ale to nie temat na to Forum.  Jak wiadomo prom wąskotorowy powsiadał własny napęd parowy i jak sugeruje autor w tym jednak BARDZO DOBRYM OPRACOWANIU wypłynął on na morze Bałtyckie… Jednocześnie chciałem dodać – o czym pewnie wiecie - iż prom ten nie pływał przy wysokiej fali (podobnie jest zresztą obecnie z promem samochodowym) oraz okresie zimowym, kiedy Wisłą spływała kra. W tym czasie pociągi kursowały jedynie do stacji nadbrzeżnych a ludzie przeprawiani byli motorówkami.        

pozdrawiam
Zapisane
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #26 : 16 Września 2008, 10:45:05 »
0

Cytat: "natrix"
Cytat: "andrzej2110"
Przydało by sie trochę fotek  :roll:


Tak: zdjęcia mam ale nie wiem jak się tu wkleja  :oops: . Mogę przesłać na "priv"


Zdjęcia trzeba wrzucić na np fotosik i na forum dodać linki do tych fotek
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
natrix
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #27 : 16 Września 2008, 11:13:02 »
+1

Cytat: "andrzej2110"
Zdjęcia trzeba wrzucić na np fotosik i na forum dodać linki do tych fotek


linki do zdjęć wraz opisami:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/0c29e7c136ebe65e.html

Fot1. DSC09730.JPG

Pozostałość po torze odchodzącym od końcowej stacji w Mikoszowie na wał przeciwpowodziowy. Za słupem znajduje się obecnie stacja – nieco cofnięta od wału.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/16f54d5ac27e16b8.html

Fot2. DSC09731.JPG

W miejscu kępy krzaków była w swego czasu obrotnica ręczna usytuowana zaraz za zwrotnicą stacji Prawy Brzeg Wisły. Obecnie teren jest zagrodzony przez właściciela terenu co znacznie skróciło długość mijanki na tej stacji będąc przez pewnie okres czasu utrudnieniem przy manewrach prowadzonych na tej stacji. Ogrodzenie znacznie wydłużyło również czas dotarcia do samej stacji od promu…

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/81363230030a3bd7.html

Fot3. DSC09734.JPG

MBxd2-212 dociera do końca szlaku ze składem „letniaków”.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/61eee33750418831.html

Fot4. DSC09845.JPG

Dawny nasyp odchodzący od stacji końcowej skręcał ostrym łukiem w lewo. W oddali widać nasyp pnący się na wał przeciwpowodziowy teraz częściowo zrośnięty już drzewami.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/9db706c088f42db5.html

Fot5. DSC09898.JPG

Widok z wału przeciwpowodziowego na obecną stację oraz u dołu z lewej strony fragment nasypu pod którym kolejka kierowała się na wał aby po drugiej stronie zjechać na przeprawę przez Wisłę.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/16f59300fe3d2268.html

Fot6.  DSC1002200050.JPG

Lxd2 – 315 na stacji Prawy Brzeg Wisły. Widoczne znacznie skrócenie torów na tej stacji. Po lewej stronie fragment dawnego torowiska oraz miejsce w którym kiedyś tor kolejki kierował się do przeprawy promowej.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/a48562efe017ddfc.html

Fot7. DSC09722.JPG

Zdjęcie przy obecnej przeprawie samochodowej. Na zdjęciu kamień pamiątkowy poświęcony byłym więźniom obozu w Sztutowie, którzy docierając do tego miejsca koleją przeprawiani byli promem na drugą stronę rzeki. W miejscu gdzie stoi kosz na śmieci znajduje się zarośnięta droga ułożona z „kocich łbów” do dawnej stacji kolejki umiejscowionej ok. 300 metrów od obecnej drogi kołowej. Teren obecnie jest ogrodzony i są tam wypasane krowy z Mikoszewa.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/c1074b51967733fd.html

Fot8. DSC09726.JPG

Prom samochodowy (tak dla ciekawości...  :grin: )

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/3933c912d48f375a.html

Fot9. DSC1002200272.JPG

Z lotu ptaka… taka plansza znajduję się przy przeprawie promowej w Mikoszowie. Może zdjęcie nie jest najwyższych lotów ale sporo na nim widać. Najważniejsze rzeczy, o których pisałem wcześniej zostały zaznaczone.

i chyba najciekawsze:

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/4c073ebb476b1194.html

Fot10. m4.jpg

http://elblag.2lo.elblag.pl/okolice/mikoszewo/index.html znajduje się takie cudowne zdjęcie! Autor nie dodał opisu a szkoda… Tutaj widać cokoły, na których umieszczone były ramiona do ponoszenia lub opuszczania pomostu promu kolejowego – fragmenty ramion oraz sam podjazd widoczny jest pierwszej zamieszczonej fotografii dotyczącej wątku o przeprawie promowej. Zdjęcie to zostało wykonane kilka lat temu (dokładnie nie umiem określić daty wykonania ale przypuszczam, że to koniec lat 90.-tych) ponieważ podczas mojego ostatniego pobytu w sierpniu tego roku pozostały już tylko jeden cokół. Podobna konstrukcja znajdowała się na lewym brzegu. Obecnie jest zarośnięta wierzbami.

...i tyle z części prawej. Z lewej strony Wisły zdjęcia wkrótce

pozdrawiam
Zapisane
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #28 : 17 Września 2008, 11:44:45 »
0

Wielkie dzięki, szczególnie dla Piotra (natrix), za uzupełnienie tematu!
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #29 : 17 Września 2008, 14:05:52 »
0

Cytat: "natrix"


Fot4. DSC09845.JPG

Dawny nasyp odchodzący od stacji końcowej skręcał ostrym łukiem w lewo. W oddali widać nasyp pnący się na wał przeciwpowodziowy teraz częściowo zrośnięty już drzewami.


Na obu zdjęciach ten sam "motyw", czyżby Twoja małżonka?
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
natrix
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #30 : 17 Września 2008, 16:10:20 »
0

Cytuj
Na obu zdjęciach ten sam "motyw", czyżby Twoja małżonka?


Zestaw wypoczynkowy  :mrgreen: brak tylko kota, bo został w domu. W piątek dodam zdjęcia z drugiej strony Wisły

Pozdrawiam
Zapisane
natrix
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #31 : 18 Września 2008, 10:32:47 »
+1

Cytat: "Waldi7"
Wielkie dzięki, szczególnie dla Piotra (natrix), za uzupełnienie tematu!


Uzupełenie cd:

http://wikimapia.org/2032054/pl/Dawny-prom-kolejowy
- )) wszystko jak na dłoni!!!  :smile:

Fot11. DSC1002200153

Przystań promu samochodowego w Świbnie – obecnie jak widać na zdjęciu już Gdańska.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/19c6f8ae35909ba1.html

Fot12. DSC1002200154

Tu już zdjęcie przedstawiające widok z drogi prowadzącej do przeprawy promowej z zaznaczonymi miejscami gdzie kiedyś przebiegała linia wąskotorowa.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/cf4aa8766f612039.html

Fot13. DSC1002200157

Za aktualnym boiskiem piłkarskim znajdowała się stacja kolejki w Śiwbnie.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/ad305f6635b41fbd.html

Fot14. DSC1002200164

Przebudowana i zmodernizowana śluza w Przegalinie. Uwagę zwraca zupełnie inny przebieg drogi kołowej od tego jaki był jeszcze w latach 70.-tych – bardzo dokładny rysunek przebiegu linii kolejowej oraz drogi przez obie śluzy w Przegalinie zamieścił Pan Bogdan Pokropiński w swojej książce.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/51269001f80bc565.html

Fot15. DSC1002200171

Nieczynna śluza.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/07bfac8b402fa3f9.html

Fot16. DSC1002200175

Widok od strony Świbna: jeszcze nie zaasfaltowany (no może nie cały!!!) fragment torowiska na Wyspie Sobieszowskiej. Kolejka przecinając drogę na tym skrzyżowaniu wjeżdżała na śluzy w Przegalinie.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/4878f0f4c62c1e6d.html

Fot17. DSC1002200159

Widok ze śluzu na istniejący jeszcze fragment torów w Przegalinie

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/a54b3688a15a47ae.html

Fot18. DSC1002200160

Tory na śluzie

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/343c19f5af019c22.html

Fot19. DSC1002200180

Miejsce gdzie kiedyś była stacja w Świbnie. Poza odmienną szatą roślinną nie pozostało nic… Tutaj w miejscu, gdzie rosną kępy drzew przed wałem przeciwpowodziowym (środek fotografii) znajdowały się zwrotnie wjazdowe od strony Przegaliny. Skupiska drzew przed wałem przeciwpowodziowym w chwili obecnej gęsto porosły dawny podjazd kolejki na wał (lewa część zdjęcia).

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/af89b6d6a24c0389.html

Fot20. DSC1002200181

Zatoka po dawnej przystani promu wąskotorowego po lewej stronie Wisły – postały tylko widoczne bale ochronne. Obecnie miejsce oblegane przez wędkarzy.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/7934b530f291727e.html

Fot21. DSC1002200184

Tu kiedyś kolejka wjeżdżała na prom… jak ktoś się dopatrzy to zobaczy słabo widoczny jeden z zachowanych jeszcze betonowych cokołów do regulowania wysokości pomostu wjazdowego.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/322a33c82361c354.html

Fot22. DSC1002200185

Na tym zdjęciu widać to lepiej… (porównajcie ze zdjęciami archiwalnymi zamieszczonymi wcześniej: przyroda opanowała wszystko!)

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/bbb4966cb5580e09.html

Fot23. DSC1002200186

Dawna droga łącząca stację z przeprawą promową od strony Świbna

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/c3a84643a5da1c71.html

Fot24. DSC1002200293

Tak ku pokrzepieniu serc  :mrgreen: . Chociaż temu co tak ładnie „umalował” wagon to bym chętnie łapy urwał  :Co?: . Lxd2 wyjeżdża z Nowego Dworu Gd. na trasę.

http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/fc6233afe1d9115b.html

pozdrawiam
Zapisane
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #32 : 18 Września 2008, 11:16:07 »
0

natrix - wielką pracę wykonałeś, jeszcze raz serdecznie dziękuję!!!
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
natrix
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #33 : 18 Września 2008, 11:27:56 »
0

Cytat: "Waldi7"
natrix - wielką pracę wykonałeś, jeszcze raz serdecznie dziękuję!!!


eee... bez przesady: to była dla mnie przyjemność  :lol:
Zapisane
natrix
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #34 : 18 Września 2008, 13:50:00 »
+2

Cytat: "Waldi7"
...oficjalnie zlikwidowano 23 stycznia 1959 roku, a prom "Ägir" (nazwa pierwotna, później "Świbno") złomowano w Stoczni Gdańskiej w 1961 roku. Prawdopodobnie w tym samym mniej więcej czasie zlikwidowano tory i nabrzeża, których resztki widoczne były jeszcze na początku lat siedemdziesiątych.


no muszę to napisać!!!

Pomimo że mieszkam w Łodzi ostatnie lata funkcjonowania kolejki na lewym brzegu Wisły są mi szczególnie bliskie z uwagi na spędzane tam wakacje u rodziny w Świbnie, co zaowocowało pewnego rodzaju „zboczeniem kolejowym”. Owszem!!! Prom „Świbno” został – tak przypuszczam – „złomowany” w Stoczni Gdańskiej a dokładniej na papierze w 1961 jak cytuje Waldi7!!! Fizyczna likwidacja miała bowiem miejsce zupełnie w innym miejscu. Nie umiem się wypowiedzieć czy istotnie prom „został zdjęty z inwentarza” w 1961 roku. Sam prom po zakończeniu swojej kariery przewozowej nie został odholowany do stoczni a pozostał na miejscu. Z tego co mi wiadomo liczne awarie trapiące ten statek w latach 50.-tych skutecznie zniechęcały do jego eksploatacji. „Gwoździem do trumny” dla „Świbna” była poważna awaria maszyn parowych oraz zbyt duże koszty naprawy ale to jedynie sugestie moich rozmówców. Sam prom nie odbył jednak swojej ostatniej drogi do stoczni gdańskiej a dokładniej: został wyciągnięty na brzeg i tam pocięty palnikami „na drobne” na brzegu – w bliskim sąsiedztwie stacji kolejowej. W latach 1971 -72 z tej zardzewiałej konstrukcji noszącej kiedyś kolor szaro-seledynowy (bo nie była to raczej biała farba!) pozostało jedynie: połowa kadłuba, pogięte pomosty prowadzące na wierzę, obcięte kominy oraz wnętrze z torami – nie wiem czy widać to na zamieszczonych w tym wątku reprodukcjach starych fotografii – ale sama ładownia, na której mieścił się pociąg (jak relacjonowali to okoliczni „autochtoni” prom zbierał jedynie parowóz oraz wagon pocztowy zostawiając wagony jednym brzegu po czym po przeprawie zabierał czekający skład na drugim brzegu) była stalowa. Również na starych fotografiach nie widać jednego szczegółu, który prawdopodobnie pojawił się po II wojnie: oświetlenia! Na tym co pozostało z dawnego promu widoczne były lampy, przypominające odwróconą napisaną małą literę l i umieszczone na wewnętrznych powierzchniach burt statku. Nie umiem powiedzieć dokładnie kiedy rozpoczęto „cięcie” samego promu ale z pewnością było to znacznie później niż 1961. Kiedy przyjechałem na kolejne wakacje w 1973 z dawnego promu pozostała tylko wielka kupa rdzy i drobnego żelastwa. Jak znam życie cytowany przez Waldiego7 fakt dotyczył prawdopodobnie fizycznej likwidacji innego statku lub tez – co jest całkiem możliwe - innego promu np. samochodowego:) Lub innymi słowy: bur….l w papierach co jest rzeczą oczywistą.
Zapisane
natrix
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #35 : 19 Września 2008, 09:28:57 »
+1

Cytat: "Waldi7"
Proszę o ewentualne wskazówki, gdzie można znaleźć jakąkolwiek dokumentację pisaną, zdjęcia, czy choćby szkice dotyczące kolejowej przeprawy promowej przez Wisłę...


jest jeszcze jedna dobra pozycja ale w języku niemieckim - tam jest masa zdjęć!!! Podaję namiary:

Die Westpreußischen Kleinbahnen-Aktiengesellschaft: Die Geschichte der Kleinbahn auf dem Weichsel-Werder zwischen Danzig und Marienburg (Gebundene Ausgabe) autorstwa Reinharda Richtera.

do nabycia tu za 35 Euro plus koszty wysyłki:

http://www.amazon.de/exec/obidos/ASIN/3882556927/elektrolokde-21

lub bardzo okroja wersja zamieszczona w Die Museums-Eisenbahnen nr 1/2005 str 14-23:

tu dostępna wersja pdf ale niektóre zdjęcia są liche  :cry:  szkoda... ale zawsze coś.

http://www.museumseisenbahn.de/dme/dme05_1_wkag_forschungen.pdf

pozdrawiam
Zapisane
bigbird
Młotkowy
**
Długość toru:: 108 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #36 : 19 Września 2008, 16:54:54 »
0

Cytat: "Waldi7"
Proszę o ewentualne wskazówki, gdzie można znaleźć jakąkolwiek dokumentację pisaną, zdjęcia, czy choćby szkice dotyczące kolejowej przeprawy promowej przez Wisłę...

Dolaczam sie do pytania, czy ktos sie orientuje moze czy istnieje jakas bardziej szczegolowa ksiazka albo inna dokumentacja dotyczaca historii Gdanskich KD w jezyku polskim? Bardzo potrzenuje informacji na ten temat gdyz w najblizszym miesiacu chcialbym napisac do szkoly wypracowanie na temat historii Gdanskich KD. Szczegolnie interesowalyby mnie informacje na temat roli, jaka odgrywala kolejka w funkcjonowaniu obozu Stutthof w trakcie II Wojny Swiatowej.
Zapisane
natrix
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #37 : 19 Września 2008, 17:09:23 »
0

Cytat: "bigbird"
...Bardzo potrzenuje informacji na ten temat gdyz w najblizszym miesiacu chcialbym napisac do szkoly wypracowanie na temat historii Gdanskich KD. Szczegolnie interesowalyby mnie informacje na temat roli, jaka odgrywala kolejka w funkcjonowaniu obozu Stutthof w trakcie II Wojny Swiatowej.


może warto zadać to pytanie na tym forum?

http://www.historycy.org/

- tu są naprawdę specjaliści i poszukiwacze "prawdy". Może natrafisz na kogoś kto zajmuje się tym tematem? nie wiem.

A z tego co wiem informacje na temat, który Ciebie intersują są raczej skąpe - przynajmniej w opracowaniach "kolejowych"... : była, woziła i itd.... słowem: ogólniki, które zbyt wiele nie wnoszą.

pozdrawiam
Zapisane
natrix
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #38 : 01 Października 2008, 08:52:22 »
0

Cytat: "Waldi7"
Odpowiem sam sobie: w nr 2/07 "SK" jest początek artykułu o kolejkach żuławskich i jedno zdjęcie lokomotywy człapiącej na prom. Dla mnie za mało.


W ostatnim nr SK 9/2008 jest 5 cześć poświęcona w dużej mierze kolejce gdańskiej!!! Kilka BARDZO CIEKAWYCH zdjęć - warto przeczytać, bo ta część opracowania godna jest uwagi  :lol:
Zapisane
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #39 : 01 Października 2008, 11:45:03 »
0

Cytat: "bigbird"
 Szczegolnie interesowalyby mnie informacje na temat roli, jaka odgrywala kolejka w funkcjonowaniu obozu Stutthof w trakcie II Wojny Swiatowej.


Dysponuję wspomnianą książką R. Richtera - o obozie jest tam dosłownie pół strony, raczej suchych faktów historycznych i dat. Jest też mapka obozu z przebiegiem torów. Gdyby to coś pomogło, mogę przeskanować i ew. w wolnej chwili spróbować przetłumaczyć.
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
Strony: 1 [2] 3 4   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!