A mnie się właśnie udało wykopać takie śliczności - dziwne, że wcześniej na nie nie trafiłem

:


ŹródłoZdjęcia już co prawda widziałem (u Witkowskiego to z parowozem na promie jest nawet w kolorze), ale informacje też ciekawe.
Photo von 1942. Auf die Dampffähre für die Kleinbahn wurden nur die Lok sowie der Postwagen gefahren (vermutlich auch Güterwagen), aber keine Personenwaggons. Die Passagiere stiegen aus den Waggons aus, wurden im Unterdeck übergesetzt und bestiegen auf der anderen Uferseite die dort wartenden Personenwaggons. Die Kleinbahn Dampffähre fuhr laut Heinz zum letzten Mal am 10.12.1955 - dem Tag seines Einzugs zum polnischen Militär. Die Kessel der Dampffähre waren altersschwach und drohten zu explodieren. Anschließend wurde die Fähre nach der Entfernung der Aufbauten in Danzig zum Holztransport benutzt, geschoben / gezogen von Schleppern.
Czyli:
Zdjęcie z 1942 r. Na promie kolejki przewożona była tylko lokomotywa oraz wagon pocztowy (przypuszczalnie również wagony towarowe), ale bez wagonów osobowych. Pasażerowie wysiadali z wagonów, przewożeni byli pod pokładem [prom drogowy miał również kabinę pasażerską pod pokładem] i wsiadali na drugim brzegu do czekającego składu. Prom kolejki kursował według Heinza [Mandeya] po raz ostatni 10.12.1955 - w dniu jego powołania do polskiego wojska. Kotły promu były zużyte i groziły eksplozją. Później, po usunięciu nadbudówek, prom pchany/ciągnięty przez holowniki był wykorzystywany w Gdańsku do transportu drewna.
@
Natrix - mógłbyś odnieść się do ostatniego zdania? Czy to możliwe? Jeśli coś jeszcze sobie przypominasz, to byłbym bardzo wdzięczny.
Interesujące są również zdjęcia i informacje dotyczące promów drogowych (których historia też wydaje się coraz bogatsza). Może uda mi się coś na ten temat napisać, ale to już na FDG.