Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 06:59:11 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 3 [4]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Kolejowa przeprawa promowa Mikoszewo.  (Przeczytany 84599 razy)
feyg
Mechanik
***
Długość toru:: 233 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #60 : 04 Stycznia 2012, 19:16:35 »
0

Obrazek owszem znany, aczkolwiek nie w kolorze:


źródło: Forum Dawny Gdańsk, zbiory Sabaotha
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #61 : 06 Stycznia 2012, 00:31:20 »
+3

A mnie się właśnie udało wykopać takie śliczności - dziwne, że wcześniej na nie nie trafiłem :



Źródło

Zdjęcia już co prawda widziałem (u Witkowskiego to z parowozem na promie jest nawet w kolorze), ale informacje też ciekawe.
Cytuj
Photo von 1942. Auf die Dampffähre für die Kleinbahn wurden nur die Lok sowie der Postwagen gefahren (vermutlich auch Güterwagen), aber keine Personenwaggons. Die Passagiere stiegen aus den Waggons aus, wurden im Unterdeck übergesetzt und bestiegen auf der anderen Uferseite die dort wartenden Personenwaggons. Die Kleinbahn Dampffähre fuhr laut Heinz zum letzten Mal am 10.12.1955 - dem Tag seines Einzugs zum polnischen Militär. Die Kessel der Dampffähre waren altersschwach und drohten zu explodieren. Anschließend wurde die Fähre nach der Entfernung der Aufbauten in Danzig zum Holztransport benutzt, geschoben / gezogen von Schleppern.

Czyli:
Zdjęcie z 1942 r. Na promie kolejki przewożona była tylko lokomotywa oraz wagon pocztowy (przypuszczalnie również wagony towarowe), ale bez wagonów osobowych. Pasażerowie wysiadali z wagonów, przewożeni byli pod pokładem [prom drogowy miał również kabinę pasażerską pod pokładem] i wsiadali na drugim brzegu do czekającego składu. Prom kolejki kursował według Heinza [Mandeya] po raz ostatni 10.12.1955 - w dniu jego powołania do polskiego wojska. Kotły promu były zużyte i groziły eksplozją. Później, po usunięciu nadbudówek, prom pchany/ciągnięty przez holowniki był wykorzystywany w Gdańsku do transportu drewna.
@Natrix - mógłbyś odnieść się do ostatniego zdania? Czy to możliwe? Jeśli coś jeszcze sobie przypominasz, to byłbym bardzo wdzięczny.

Interesujące są również zdjęcia i informacje dotyczące promów drogowych (których historia też wydaje się coraz bogatsza). Może uda mi się coś na ten temat napisać, ale to już na FDG.
« Ostatnia zmiana: 06 Stycznia 2012, 00:41:23 wysłane przez 2xm » Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #62 : 06 Stycznia 2012, 22:14:08 »
0

Te 2 zdjęcia zrobiłem na lewym brzegu wisły naprędce podczas oczekiwania na prom samochodowy w sierpniu zeszłego roku.
Oglądając wcześniejsze zdjęcia zaczynam mieć wątpliwości czy nie sfotgrafowałem resztek czegoś innego
"Zatoczka" coś za mała. Zdaje mi się że po prawej stronie drugiego zdjęcia była wieksza, ale nie zrobiłem zdjęcia bo musiałem biegiem do samochodu wracać.
To miejsce znajduje sie tak ze 200-300m w górę rzeki od promu samochodowego.



No to wyjaśniła się chyba zagadka, co Jacek 83218 sfotografował - prawdopodobnie resztki przeprawy drogowej (nabrzeży?) promu linowego, określonego na mapce 2xm (przy okazji dziękuję koledze za uzupełnienie tematu o te "śliczności") jako "Schiewenhorster Seilfähre".
Co o tym sądzicie?
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
Jacek 83218
Mechanik
***
Długość toru:: 251 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #63 : 06 Stycznia 2012, 23:08:59 »
0

Oj obawiam się że jednak nie to sfotografowałem. Z mapki 2xm wynika że prom linowy istniał wtedy mniej więcej w tym samym miejscu w którym jest obecnie. Natomiast ja sfotografowałem kawałek zatoczki pozostałej po promie kolejowym. Chociaż akurat trudno orzec skąd pochodzi ten ceglano-kamienny gruz. Poszedłbym ze 30m na południe a znalazłbym się dokładnie w  jej centrum. Niestety musiałem szybko wracać na prom. Fotografując to miejsce widziałem niemal na wprost zatoczkę "kolejową" po prawej/wschodniej stronie rzeki.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #64 : 06 Stycznia 2012, 23:56:15 »
+3

Z mapki wynika, że nabrzeże promu linowego znajdowało się tam, gdzie obecnie.
(o, Jacek był szybszy).
Na szybko nałożyłem mapkę na zdjęcie z Geoportalu - nie spodziewałem się takiego efektu, ale współczesny prom wylądował dokładnie na linii oznaczającej starą przeprawę .


* Mapa2.JPG (99.25 KB, 761x632 - wyświetlony 1197 razy.)
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
natrix
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #65 : 26 Stycznia 2012, 14:22:50 »
0

Z mapki wynika, że nabrzeże promu linowego znajdowało się tam, gdzie obecnie.
(o, Jacek był szybszy).
Na szybko nałożyłem mapkę na zdjęcie z Geoportalu - nie spodziewałem się takiego efektu, ale współczesny prom wylądował dokładnie na linii oznaczającej starą przeprawę .

...że się wtrącę  

Jeżeli chodzi o starą przeprawę samochodową to patrząc od strony Świbna: po prawej stronie była przeprawa kolejki (jak wiadomo pozostały jeszcze szczątki betonowych cokołów), dalej patrząc ku ujściu Wisły do Bałtyku mamy aktualną przeprawę promową a zaraz obok (bliżej portu rybackiego) jest dawny podjazd do starej przeprawy samochodowej. Po stronie Wyspy Sobieszewskiej (Świbno) podjazd do dawnej przeprawy praktycznie nie istnieje natomiast zdecydowanie lepiej widoczny jest po stronie Mikoszewa. Zaraz na początku zatoki gdzie przybijają kutry i łodzie jest bardzo dobrze zachowany wjazd na prom samochodowy: pięknie wybrukowany z widocznymi krawędziami (kamienienie są innego koloru i kształtu). To jakieś 50 metrów od obecnej przeprawy   Pozostało jeszcze betonowe nabrzeże wraz z przyczółkiem oraz droga dojazdowa do obecnie wykorzystywanej drogi w stronę centrum (hmmm…Co? nic innego mi nie przychodzi do głowy - kto był to wie jak wygląda Mikoszewo. Doskonale widoczny z baru „Pod Lipą”, który znajduje się tuż obok wjazdu na prom obecnie działający prom samochodowy. Nie wiem czy mam ten fragment sfotografowany – jeżeli to podeślę zdjęcia.


O epizodzie promu wąskotorowego wykorzystywanego do transportu drewna nie słyszałem… i przyznam się, że jestem tym troszkę zaskoczony  Szok
« Ostatnia zmiana: 26 Stycznia 2012, 14:32:39 wysłane przez natrix » Zapisane
bxi
Młotkowy
**
Długość toru:: 93 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #66 : 30 Stycznia 2012, 23:31:25 »
0

Kilka zdjęć pozostałości lewobrzeżnej przystani promu kolejowego z listopada 2011 roku:
http://bxi.pxd.pl/album/38410/1/pozostalosci-promu-kolejowego-zkd-w-swibnie
Nasyp dobrze widać na zdjęciu z wiosny 2011 roku:

Aby bez trudu dotrzeć do przystani należy zejść z wału na wysokości przystanku autobusowego linii 112 "Świbno-Przychodnia". Przedarcie się przez gęste zarośla wymaga dobrego obuwia.
« Ostatnia zmiana: 30 Stycznia 2012, 23:34:26 wysłane przez bxi » Zapisane
bxi
Młotkowy
**
Długość toru:: 93 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #67 : 30 Kwietnia 2012, 10:59:10 »
0

Kila fotek pozostałości prawobrzeżnej części przystani GKD w Świbnie, 30 kwietnia 2012:












Zapisane
bxi
Młotkowy
**
Długość toru:: 93 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #68 : 22 Czerwca 2012, 23:14:05 »
0

Znalezione w sieci:
http://www.zalewwislany.pl/rzeki-delty-wisly-petla-zulaw/wisla-przystanie-i-miejsca-schronienia/mikoszewo-swibno-przyczolki-promu-kolei-waskotorowej
Zapisane
natrix
Nowicjusz
*
Długość toru:: 34 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #69 : 16 Października 2012, 09:52:34 »
+1

(...)

Do tej pory nie spotkałem żadnego zdjęcia na ten temat.


Zdjęć juz trochę było w tym wątku a teraz czas na "wizualizację" tego co było kiedyś. Pan Andrzej Sadłowski znany i ceniony modelarz - realista swego czasu wykonał dioramę w skali 1:50 przedstawiającą przystań promową kolei wąskotorowej na Wiśle w okolicy Świbna

http://as.rumia.edu.pl/zulawy/inne2.asp - zapraszam: diorama robi wilkie wrażenie !!!
Zapisane
Waldi7
Mechanik
***
Długość toru:: 181 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #70 : 14 Listopada 2012, 22:28:58 »
0

Natrix - normalnie bajeczne widoki!!! Wielkie dzięki za tą rozkosz dla oczu!
Zapisane

Pozdrawiam serdecznie!
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #71 : 19 Lipca 2014, 16:42:17 »
+4

Piękne zdjęcie Zbigniewa Kosycarza z wagonem motorowym na promie. Wagon 107 M (ex. KDM 02, następnie Mz107, MBc1-107, MBd1-126) obecnie jeździ w Sochaczewie.

Źródło
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Strony: 1 2 3 [4]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!