Świat kolejek wąskotorowych SMF
13 Października 2025, 15:18:30 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: [pr] Hel. Nowe atrakcje w fortyfikacjach  (Przeczytany 21121 razy)
emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1053 m

W terenie W terenie



« : 09 Lipca 2007, 11:15:48 »
0

Hel. Nowe atrakcje w fortyfikacjach
04.07.2007

Wojskowe ciuchcie, tory, pierwsze elementy budowanego dworca - to nowe atrakcje Muzeum Obrony Wybrzeża, otwartego przed rokiem w dawnych fortyfikacjach wojennych w Helu. W przyszłości kolejka ma przywozić tu turystów wysiadających w porcie.

Pierwszy odcinek torów zbudowali wolontariusze i opiekunowie muzeum ze stowarzyszenia Przyjaciele Helu. Małe lokomotywy uzyskano dzięki sponsorom. Jedna z nich służyła jeszcze pół wieku temu Marynarce Wojennej.
- Zaoferowali nam swoją pomoc miłośnicy kolei wąskotorowej z Gdańska - informuje nas Ryszard Kretkiewicz z MOW. - Sama przejażdżka przez Hel byłaby sporą atrakcją, a tu jeszcze po drodze czekają odrestaurowane fortyfikacje.
Muzeum mieści się w odnowionej za pieniądze Unii Europejskiej niemieckiej baterii Schleswig-Holstein. Z miejsca stało się hitem, nie tylko wśród miłośników militariów. Jest tylko jeden szkopuł - łatwo tu dojechać samochodem lub rowerem, bo obok biegnie trasa rowerowa. Natomiast "piesi" turyści, którzy przyjeżdżają lub przypływają do centrum Helu, muszą zrobić parokilometrowy spacer.
- Nasz pomysł jest taki, aby w porcie na turystów czekała już kolejka wąskotorowa z wagonikami - tłumaczą Przyjaciele Helu. - Pasażerowie za opłatą przejadą przez centrum miasta i las do Muzeum, gdzie będzie już gotowy dworzec. Kolejka minie Muzeum i zrobi pętlę przy kolejnym stanowisku baterii Schleswig-Holstein, które mamy także zamiar przejąć na potrzeby Muzeum.
W czasie wojny Niemcy korzystali z krótkiego torowiska, aby transportwać pociski do jednego z największych dział świata, które znajdowało się właśnie w Helu. Przebiega ono przez samą fortyfikację, ale tędy pasażerowie nie pojadą, bo korytarz jest zbyt wąski.
Krzysztof Miśdzioł, Roman Kościelniak  -  Dziennik Bałtycki



http://hel.naszemiasto.pl/wydarzenia/746038.html
Zapisane
Silgrin4D
Młotkowy
**
Długość toru:: 66 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #1 : 09 Lipca 2007, 11:34:21 »
0

Gratulacje:) Mam nadzieję, że plany się spełnią... Byłoby kapitalnie - sam bym pojechał, choć militariami już się przestaję interesować...
Zapisane
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #2 : 09 Lipca 2007, 12:37:22 »
0

Jak zwykle dziennikarz niezbyt rzetelnie przygotowali się do pisania artykułów i wypisują same bzdury.
Zapisane
Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #3 : 09 Lipca 2007, 16:44:29 »
0

Cytuj
Wojskowe ciuchcie,

Fałsz. To że kilka z setek wyprodukowanych służyło/służy w wojsku, jeszcze nie oznacza, że wojskowe.
Cytuj

 tory, pierwsze elementy budowanego dworca


Fałsz. Co jak co, ale dworca Muzeum nie planuje

 
Cytuj
- to nowe atrakcje Muzeum Obrony Wybrzeża, otwartego przed rokiem w dawnych fortyfikacjach wojennych w Helu. W przyszłości kolejka ma przywozić tu turystów wysiadających w porcie.


Prawda

Cytuj
Pierwszy odcinek torów zbudowali wolontariusze i opiekunowie muzeum ze stowarzyszenia Przyjaciele Helu.


Prawda

 
Cytuj
Małe lokomotywy uzyskano dzięki sponsorom. Jedna z nich służyła jeszcze pół wieku temu Marynarce Wojennej.

Fałsz
Cytuj

- Zaoferowali nam swoją pomoc miłośnicy kolei wąskotorowej z Gdańska -

Hmmm, z całego kraju, ale nie z Gdańska, jak by nie patrzył. Panie redaktorze, ja wiem, wstyd, że NIKT z Trójmiasta nie zgłosił się do pomocy, ale taka smutna prawda

i
Cytuj
nformuje nas Ryszard Kretkiewicz z MOW. - Sama przejażdżka przez Hel byłaby sporą atrakcją, a tu jeszcze po drodze czekają odrestaurowane fortyfikacje.
Muzeum mieści się w odnowionej za pieniądze Unii Europejskiej niemieckiej baterii Schleswig-Holstein. Z miejsca stało się hitem, nie tylko wśród miłośników militariów. Jest tylko jeden szkopuł - łatwo tu dojechać samochodem lub rowerem, bo obok biegnie trasa rowerowa. Natomiast "piesi" turyści, którzy przyjeżdżają lub przypływają do centrum Helu, muszą zrobić parokilometrowy spacer.
- Nasz pomysł jest taki, aby w porcie na turystów czekała już kolejka wąskotorowa z wagonikami - tłumaczą Przyjaciele Helu. - Pasażerowie za opłatą przejadą przez centrum miasta i las do Muzeum, gdzie będzie już gotowy dworzec.


Peron, jeśli już. Ale to już inna gadka, bo o projekcie PTMKŻ - oby jak najszybciej ruszył.

Cytuj
Kolejka minie Muzeum i zrobi pętlę przy kolejnym stanowisku baterii Schleswig-Holstein,


Fałsz

 
Cytuj
które mamy także zamiar przejąć na potrzeby Muzeum.



Prawda

Cytuj
W czasie wojny Niemcy korzystali z krótkiego torowiska, aby transportwać pociski do jednego z największych dział świata, które znajdowało się właśnie w Helu. Przebiega ono przez samą fortyfikację, ale tędy pasażerowie nie pojadą, bo korytarz jest zbyt wąski.


Prawda. W sumie. Choć pierwsi pasażerowie już pojechali  :lol:

Generalnie podsumuję tak: dobrze, że piszą, źle że nie dali do autoryzacji - Dyrekcja Muzeum by poprawiła tam gdzie trzeba
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #4 : 10 Lipca 2007, 09:43:47 »
0


.
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 11:41:57 wysłane przez Phinek » Zapisane
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #5 : 30 Lipca 2007, 01:48:48 »
0

Cytat: "Phinek"

To taka półprawda, bo chyba nie o szerokość ino o wysokość chodzi.
Trudno było by upilnować, aby wszyscy na gwizdek kucali w wagonach bo inaczej im łby pourywa.


To prawda ale można by bylo coś takiego zbudować;





A oto jeszcze link do fajnego filmiku:

http://www.museumscenterhanstholm.dk/videoklip/
Zapisane
Marcin117
Minister
******
Długość toru:: 1020 m

W terenie W terenie


Student - Drezyniarz


WWW
« Odpowiedz #6 : 30 Lipca 2007, 11:30:38 »
0

Ciekawa strona, warto by ją pokazać dyrekcji muzeum obrony wybrzeża. Bardzo starannie wykonane i bardzo przejrzyste. Szczególnie spodobał mi się plan  całego tego muzeum:







Może i na helu warto by było zrobić oprócz dojazdu z miasta "pętelkę"? Rozumiem, że przejazd przez bunkier jest niemożliwy, ale np. dookoła?
Zapisane

Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #7 : 30 Lipca 2007, 11:42:24 »
0

Cytat: "Marcin117"

 Rozumiem, że przejazd przez bunkier jest niemożliwy, ale np. dookoła?


Ciepło, ciepło

Tak, w planach jest kolejka drezynowa na terenie MOW - dużo zależy od nas, wolontariuszy, z założenia to my mamy być siłą sprawczą, MOW zaś całość sfinansuje.
Zapisane
Ogoniasty
Dyrektor
*****
Długość toru:: 631 m

W terenie W terenie


Toromistrz wąskotorowy


« Odpowiedz #8 : 30 Lipca 2007, 21:47:54 »
0

Jak bedzie materiał torowy to zbuduje im coś takiego :wink:
Zapisane

POZDRAWIAM !!!
badziol
SGKW
*
Długość toru:: 112 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #9 : 10 Sierpnia 2007, 17:52:54 »
0

Witam

A może po wybudowaniu wspomnianej pętli pomyśleć o wprowadzeniu do ruchu taboru kopalnianego. Wtedy bez obaw będzie można przejeżdżać kolejką przez bunkier. Jazda w kopalnianych wozach dołowych jest całkiem świetną frajdą. Zwłaszcza dla najmłodszych. Sam jechałem czymś takim w podziemiach skansenu "Królowa Luiza" w Zabrzu. Wrażenia z jazdy są super.

Pozrawiam wakacyjnie :grin:
Zapisane

Wąskie jest piękne:)
Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #10 : 10 Sierpnia 2007, 17:56:27 »
0

Tak, ale jak to się będzie miało do realiów MOW?  Nie zapominaj, że to muzeum tematyczne, a górnictwa to jakoś tak na Helu nie było  :wink:
Zapisane
Arczi
Zawiadowca
****
Długość toru:: 401 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #11 : 11 Sierpnia 2007, 01:10:43 »
0

A czy prześwit szyn nie jest inny w takiej kolejce kopalnianej niż u nas na Helu?
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #12 : 11 Sierpnia 2007, 09:11:53 »
0












.





















« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 11:35:58 wysłane przez Phinek » Zapisane
badziol
SGKW
*
Długość toru:: 112 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #13 : 12 Sierpnia 2007, 21:45:09 »
0

Cytat: "Marcin Przybysz"
Tak, ale jak to się będzie miało do realiów MOW?  Nie zapominaj, że to muzeum tematyczne, a górnictwa to jakoś tak na Helu nie było  :wink:


Tak, to prawda. Ale miałem na myśli to, że taki tabor bez problemów zmieściłby się do bunkra. Przejazd przez bunkier z całkiem sporą prędkością ( 10-15 km/h :grin: ) w takim zamkniętym wagonie też mógłby być ciekawą atrakcją.
To tylko takie moje rozmyślania :grin: .
P.S. We wspomnianym skansenie w Zabrzu pociąg objeżdża właśnie petlę i to przy sporej prędkości.

Pozdrawiam wakacyjnie
Zapisane

Wąskie jest piękne:)
a cygan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 870 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 13 Sierpnia 2007, 18:24:55 »
0

Co się nie robi dla idei, zawsze można przerobić wagoniki do przewozu amunicji.
Zapisane
Karol
Zawiadowca
****
Długość toru:: 357 m

W terenie W terenie


Gdiniô


« Odpowiedz #15 : 14 Sierpnia 2007, 11:46:37 »
0

Cytat: "a cygan"
Co się nie robi dla idei, zawsze można przerobić wagoniki do przewozu amunicji.
No orginałów to szkoda na coś takiego ale jakby udało się pozyskać albo kupić pare koleb to można zrobić coś takiego

Zapisane

.
Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #16 : 14 Sierpnia 2007, 12:23:21 »
0

Dobra, poprostuję trochę.

 :arrow: Operator Helskiej Kolei Wąskotorowej (potencjalny operator; nazwa kolejki moja - robocza) nie przewiduje przejazdu przez "dworzec" bunkra. Będzie realizował odbudowę szlaku, który będzie zgodny z obowiązującymi dla kolejek wąskotorowych przepisami, w zakresie skrajni również.  Linia odbudowanej kolejki będzie biegła obok bunkra.  Taki jest mój stan wiedzy na dzisiaj, PTMKŻ (lub któryś z sympatyków) opublikowało już online mapkę, póki co nikt nie przedstawił innej wersji. Zresztą operator zakłada przewozy "masowe" (tzn normalne letniaki o dużej "pojemności" - bardzo słusznie, biorąc pod uwagę liczbę potencjalnych chętnych), gdzie użycie wózków amunicyjnych mijało by się z celem.

 :arrow: Oczekiwania potencjalnych pasażerów  są ukierunkowane na dojazd do obiektów muzeum - to już jest wystarczająca atrakcja.

 :arrow: "Kolej wewnętrzna" Muzeum nie przewiduje przejazdów pasażerskich.

Tyle w temacie.
Zapisane
Karol
Zawiadowca
****
Długość toru:: 357 m

W terenie W terenie


Gdiniô


« Odpowiedz #17 : 14 Sierpnia 2007, 17:27:31 »
0

Cytat: "Marcin Przybysz"
Linia odbudowanej kolejki będzie biegła obok bunkra.
Oczywiście obok obiektu nr. 3 a stacja/mijanka będzie przed wejściem do muzeum (muzeum mieści się w obiekcie nr. 2). Tutaj są mapki i koncepcja projektu. Mapki do wyboru, do koloru - te pastelowe są mniejsze ale w czasach dzisiejszych prędkości internetu to chyba nie robi






Zapisane

.
Marcin Przybysz
Gość
« Odpowiedz #18 : 14 Sierpnia 2007, 21:09:45 »
0

Przyznam, że wyczerpująco  :smile: . Jeżeli się orientujesz - jak daleko zaawansowane są przygotowania od czasu publikacji powyższych materiałów?
Zapisane
badziol
SGKW
*
Długość toru:: 112 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #19 : 14 Sierpnia 2007, 21:38:32 »
0

Witam

Widzę, że z tymi wozami kopalnianymi to trochę jak Filip z Konopi wyskoczyłem. Rzeczywiście są troszkę za małe i za ciasne do przewozu pasażerów na planowanej trasie.
Mam pytanie. Jak długa w przybliżeniu będzie trasa helskiej wąskotorówki?

Pozdrawiam wakacyjnie :wink:
Zapisane

Wąskie jest piękne:)
Strony: [1] 2   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!