Świat kolejek wąskotorowych SMF
05 Grudnia 2024, 14:48:58 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 15 16 [17]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Prasówka  (Przeczytany 307091 razy)
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 487 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #320 : 11 Listopada 2022, 17:48:46 »
+1

Starachowicka Kolej Wąskotorowa przed szansą na rewitalizację

Jakub Madrjas ⚫ 11.11.2022 ⚫

W sumie jedenastu partnerów zadeklarowało udział w procesie rewitalizacji Starachowickiej Kolei Wąskotorowej pod auspicjami starosty powiatowego. Potrzeba na to 20 milionów złotych.

Jak poinformował w tym tygodniu Starosta Starachowicki Piotr Ambroszczyk, powiat intensyfikuje działania wokół rewitalizacji Starachowickiej Kolei Wąskotorowej. 4 listopada podpisano deklarację z jedenastoma partnerami co do ich udziału w procesie odbudowy kolei. - Planujemy też powołanie zespołu konsultacyjno – doradczego przy Staroście Starachowickim do spraw Starachowickiej Kolei Wąskotorowej - informuje.

- O tym, jak dużą atrakcją jest podróż Starachowicką Koleją Wąskotorową, nie trzeba nikogo dziś przekonywać. Linia została oddana do użytku w roku 1950. Była wykorzystywana przez PKP do przewozów towarowych i pasażerskich aż do 1997 kiedy to ostatecznie ją zawieszono. Dwa lata wcześniej została wpisana do rejestru zabytków. W 2003 r. jej właścicielem stał się Powiat Starachowicki, który przywrócił ruch turystyczny najpierw na odcinku Starachowice Wschodnie Wąskotorowe – Lipie, a później na odcinku Iłża – Marcule. Wspólnie z Gminą Iłża podejmuje także działania zmierzające do odbudowy nieczynnych odcinków torowiska, aby połączyć je znowu w całość. Przez cały ten czas pozyskiwany jest tabor i wyposażenie niezbędne do prowadzenia ruchu, w czym pomagają wolontariusze m.in. ze Stowarzyszenia Miłośników Kolei Wąskotorowych – pisze starosta, zapowiadając kolejny etap.

Potrzeba 20 milionów złotych

Zdaniem starosty, przyszedł czas stworzenia "radykalnego rozwiązania, planu inwestycyjnego" który pozwoli w krótkim czasie: 3, maksymalnie 4 lat zmodernizować całość Starachowickiej Kolei Wąskotorowej.
- Aby to zrobić potrzeba ok. 20 mln zł i o te fundusze Powiat zamierza zabiegać. A że wspólnie można więcej, zaproponowaliśmy jedenastu partnerom podpisanie deklaracji udziału w procesie rewitalizacji Starachowickiej Kolei Wąskotorowej - tłumaczy.

Partnerzy to gminy: Starachowice, Brody i Iłża, zarządy Specjalnej Strefy Ekonomicznej, Stowarzyszenia Miłośników Kolei Wąskotorowych, Nadleśnictwa Starachowice oraz Marcule, operator SKW, PTTK Oddziału Międzyszkolnego w Starachowicach, Muzeum Przyrody i Techniki oraz Zarząd Dróg Powiatowych w Starachowicach. - Współpraca ta, zależnie od możliwości, może polegać na wniesieniu udziału finansowego, świadczeniu pracy lub pomocy organizacyjnej - wyjaśnia starosta.

Współpraca ma objąć:
uzupełnienie i remont torowiska umożliwiające uruchomienie połączeń na całej trasie pomiędzy Starachowicami a Iłżą;
remont lokomotywowni, peronów i przystanków kolejowych;
remont i dalsze uzupełnianie taboru i innego wyposażenia niezbędnego do obsługi kolei.




źródło:  https://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/starachowicka-kolej-waskotorowa-przed-szansa-na-rewitalizacje-110654.html
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 487 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #321 : 11 Listopada 2022, 17:49:58 »
0

https://www.starachowicka.pl/pl/starachowice/razem-dla-rewitalizacji-skw,37121.html
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 487 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #322 : 28 Marca 2023, 20:21:18 »
0

Uczniowie z ZSZ nr 3 w Starachowicach posprzątali teren przy trasie wąskotorówki. Pomógł im Starosta
2023-03-23

W czwartek 23 marca przy sprzyjającej pogodzie uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych nr 3 w Starachowicach uporządkowali teren wzdłuż torów kolejki wąskotorowej w pobliżu rzeki Młynówka. Rękawy zakasał również starosta Piotr Ambroszczyk. Akcja odbyła się z inicjatywy Starostwa Powiatowego w Starachowicach.

Dziś pod opieką Pana Starosty bierzemy udział w akcji ekologicznej mającej na celu posprzątanie środowiska w którym żyjemy. Uważamy, że wszyscy powinni mieć świadomość tego, że życie na śmietniku to nie jest atrakcyjna sprawa. Idąc do lasu powinniśmy zawsze pamiętać, aby po sobie posprzątać - powiedziała nam Ewa Wojciechowska z Zespołu Szkół Zawodowych nr 3 w Starachowicach.

Dziś rozpoczęliśmy akcję "Eco Challenge". Nie jest to jednorazowe spotkanie. Postaramy się w najbliższym czasie wyznaczyć inne grupy, organizacje i instytucje do tego żeby świat wokół siebie sprzątały. Mamy nadzieję, że dzięki temu zrobi się czyściej. Zamiast siedzieć i narzekać na forach internetowych, że jest brudno warto zrobić coś dobrego dla przyrody. Dziś założyliśmy sobie ambitny plan, aby posprzątać teren od mostu pomiędzy ulicą Staropolską a Górzystą przy rzece Młynówka, aż do parowozowni. Dziękuję ZSZ nr 3 za to, że jako pierwsi podjęli się tego wyzwania - powiedział starosta Piotr Ambroszczyk.

źródło: https://www.eska.pl/starachowice/uczniowie-z-zsz-nr-3-w-starachowicach-posprzatali-teren-przy-trasie-waskotorowki-pomogl-im-starosta-aa-euAf-ccEA-UjMK.html

Fotki z przprowadzonej akcji: https://www.eska.pl/starachowice/galeria/uczniowie-z-zsz-nr-3-porzadkowali-trase-waskotorowki-mlynowka/gg-aBm5-pern-nom8/gp-8d58-3U5d-s5ZX





Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 487 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #323 : 26 Maja 2023, 22:54:24 »
0

Ma powstać atrakcja turystyczna na trasie kolejki wąskotorowej Iłża Marcule

2023-05-26

Kolejka wąskotorowa w Iłży wróciła już na swoje tory. Na wycieczkę możemy się wybrać z Iłży do Arboretum w Marculach. Podróż odbywa się w otwartych wagonach z małą prędkością, więc można podziwiać przyrodę. Włodarze Iłży planują na trasie stworzyć kolejną atrakcję turystyczną.

Gratka dla turystów odwiedzających Iłżę. Można wyruszyć na wycieczkę zabytkową kolejką wąskotorową do pobliskiego Arboretum w Marculach. Trasa liczy 7 km, a wagoniki poruszają się z prędkością 20 km na godzinę. To daje nam możliwość podziwiać widoki. - Na trasie chcemy stworzyć jeszcze jedną atrakcję – mówi Przemysław Burek, burmistrz Iłży:

Chcemy stworzyć na trasie izbę historii kolei wąskotorowej w naszym budynku gminnym w Błazinach Dolnych i wtedy turyści będą mogli się zatrzymać przy tej atrakcji, wysiąść, zobaczyć sobie eksponaty muzealne. Też chcemy poprowadzić boczny tor, który będzie wjeżdżał na ten teren przy izbie i chcemy, żeby tam stacjonowały drezyny rowerowe.

Władze miasta na realizacje pomysłu ubiegają się o dofinansowanie w ramach Polskiego Ładu dla zabytków.

źrodło: https://www.eska.pl/radom/ma-powstac-atrakcja-turystyczna-na-trasie-kolejki-waskotorowej-ilza-marcule-aa-BKa2-9EiN-HhKM.html

Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 487 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #324 : 01 Sierpnia 2023, 19:49:25 »
0

Na dnie zalewu Piachy znajdują się pozostałości po kopalni. Znaleziono wagonik kolejki wąskotorowej
 2023-07-31 

Według miejscowych legend na dnie zalewu Piachy znajdują się pozostałości po dawnej kopalni. Dziś te przypuszczenia potwierdzono. Zespół poszukiwawczy, po blisko 50 latach od zamknięcia obiektu, znalazł wagonik kolejki wąskotorowej.
"Panie Marku! Panie Marku! Słucham Prawdopodobnie mamy ten wagonik”.

Tak wyglądał finał poszukiwań na dnie Zalewu Piachy w Starachowicach. Po blisko trzygodzinnej akcji nurkowie dotarli do wagonika kolejki wąskotorowej, którym kiedyś wywożono stąd piasek.

- To wyrobisko zostało zamknięte w 1971 roku z tej racji, ze została zamknięta kopalnia Staszic w Rudkach. Piach ten był wykorzystywany jako podsadzka hydrauliczna, a także w ostatnich etapach, jako materiał do gruntów - tłumaczy Oskar Gruszczyński z Politechniki Śląskiej, Wydział Górnictwa.

Z relacji mieszkańców Starachowic wynikało, że po zaprzestaniu wydobycia, wagoniki porzucono w wyrobisku. A to stopniowo wypełniło się wodą.

- W latach 80. tutaj tak intensywnie nurkowaliśmy. Wtedy woda była o wiele bardziej przeźroczysta. Nurkując tutaj natrafialiśmy na te wagoniki – wspomina Marek Basiak, koordynator akcji nurkowej.

Do informacji o zatopionych wagonikach dotarł Oskar Gruszczyński - znawca i pasjonat górnictwa. Fundacji, do której należy, udało się pokryć koszty poszukiwań. A nurkowie, którzy wzięli w nich udział, mieli dobrą okazję do ćwiczeń w nieprzyjaznym otoczeniu.

- Warunki są tutaj straszne. Nic nie widać. Miejscami jest 5 centymetrów. Czasami wcale. Jest macanie po omacku – przyznaje Patryk Bebelski, płetwonurek.

Mimo złej widoczności udało się zlokalizować wagonik. Pomógł w tym sonar, który pokazywał lokalizacje zarówno nurka, jak i poszukiwanego przedmiotu.

Radar wykazał, że znajduje się on na głębokości 3 metrów. Ustalono również, że jest częściowo przykryty mułem i piachem. Jednak jego wydobycie będzie możliwe - i to jeszcze w te wakacje.

- Bezwzględnie jest to eksponat świadczący o tej historii. Jest to świadectwo historii przemysłowej miasta. W związku z tym myślę, że najlepszym miejscem do jego eksponowania będzie Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach – zaznaczył Paweł Kołodziej, dyrektor Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach.

Poszukiwacze są zdania, że dno zalewu Piachy skrywa jeszcze wiele innych tajemnic. 

źródło:  https://kielce.tvp.pl/71673836/na-dnie-zalewu-piachy-znajduja-sie-pozostalosci-po-kopalni-znaleziono-wagonik-kolejki-waskotorowej
Zapisane
dobrzyn
Minister
******
Długość toru:: 1486 m

W terenie W terenie



bartek.dobrzynski
« Odpowiedz #325 : 02 Sierpnia 2023, 07:30:35 »
+1

Myślicie, że znaleziono coś ciekawszego niż koleba?
Zapisane

Trabant 1.3 '91 "Stanisław"
Trabant 601 '66 "Dziadek"
Romet 100 '83 "Henio"
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 487 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #326 : 02 Września 2023, 19:00:03 »
0

Zabytkowe tory w Iłży zostaną wyremontowane
AUTOR: OSKAR KLICH
2023-09-01

Zabytkowe tory w Iłży zostaną wyremontowane. Na ten cel przekazano 40 tys. zł.

Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków za pośrednictwem swojego facebookowego profilu poinformował, że przekazał 40 tys. zł na prace konserwatorskie przy torowisku zabytkowej wąskotorowej kolei dojazdowej.

– Poprawa stanu technicznego torowiska SKW. Planowane prace mają na względzie bieżące utrzymanie linii kolejowej oraz utrwalenie substancji zabytkowej obiektu - czytamy we wpisie MWKZ.

Starachowicką Kolej Dojazdową (SKW) Starachowice Wsch. Wąskotorowe – Iłża o długości ok 20 km, powstałej na bazie XIX wiecznych kolei leśnych, oddano do eksploatacji w 1950r. Była wykorzystywana do przewozów towarowych i pasażerskich. W latach 70-tych nastąpiło ograniczenie przewozów. W 1997 r. ostatecznie je zawieszono. W maju 2004 r. przywrócony został ruch turystyczny na odcinku Starachowice – Lipie a do 2008 r. na odcinku Iłża – Marcule.

Źródło: Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków
https://twojradom.pl/zabytkowe-tory-w-ilzy-zostana-wyremontowane/1405033

Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 487 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #327 : 05 Września 2023, 19:22:36 »
+1

Konserwator zabytków dofinansuje remont wąskotorówki w Iłży
Kasper Fiszer ⚫ 04.09.2023

Mazowiecki konserwator zabytków przyznał dotację na remont linii Starachowickiej Kolei Dojazdowej na swoim terenie. Poprawić ma się stan techniczny torowiska na czynnym odcinku trasy. Jest ona aktualnie wykorzystywana wyłącznie w ruchu turystycznym.

Jedną z atrakcji turystycznych południowej części województwa mazowieckiego jest kolej wąskotorowa rozpoczynająca swoją trasę w Iłży. To fragment historycznej Starachowickiej Kolei Dojazdowej. Aktualnie dojazd pociągiem do samych Starachowic jest jednak niemożliwy, a pociągi rozkładowe obsługują tylko odcinek Iłża – Marcule niepołączony z czynnym fragmentem wybiegającym ze Starachowic.

Prawie dwie dekady ruchu turystycznego

Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków poinformował właśnie o przyznaniu dotacji na prace konserwatorskie na wspomnianym szlaku. 40 tys. zł ma pozwolić na przeprowadzenie bieżących prac utrzymaniowych oraz na utrwalenie substancji zabytkowej. Konserwator liczy, że pieniądze pomogą w poprawie stanu technicznego torowiska.

Służby konserwatorskie zwracają uwagę, że starachowicka wąskotorówka powstała w 1950 r. na bazie systemu XIX-wiecznych kolei leśnych. Trasa Iłża – Starachowice Wschodnie Wąskotorowe ma ok. 20 km długości i była wykorzystywana zarówno w ruchu towarowym, jak i pasażerskim. Regularne przewozy ustały jednak w 1997 r. W 2004 r. ruszyły przewozy turystyczne na pierwszym odcinku Starachowice – Lipie.

Kolejne prace w rejonie Iłży

Iłżański fragment trasy przywrócono do ruchu do 2008 r. Odcinek Marcule – Lipie pozostaje natomiast wciąż zamknięty. Choć istnieją plany jego odtworzenia, nie są one skonkretyzowane i trudno mówić o jakichkolwiek datach ewentualnego otwarcia.

Przypomnijmy, że w 2022 r. zakończyła się inwestycja drogowa Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad obejmująca m.in. przesunięcie ok. 2-kilometrowego fragmentu toru. Przebieg linii został skorygowany w związku z budową obwodnicy Iłży. Na przełożenie toru o kilkadziesiąt metrów zgodził się konserwator zabytków.




źródło: https://www.rynek-kolejowy.pl/mobile/konserwator-zabytkow-dofinansuje-remont-waskotorowki-w-ilzy-115028.html
Zapisane
klon200
Zawiadowca
****
Długość toru:: 487 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #328 : 04 Września 2024, 21:48:52 »
0

Dlaczego Starachowicka Kolej Wąskotorowa nie kursuje do Lipia? Jakie są bliższe i dalsze plany?

01.09.2024

Starachowicka Kolej Wąskotorowa kursująca do Iłży to odległe wspomnienie starszych starachowiczan. Obecnie z Iłży można dojechać kolejką do Marcul. Ze Starachowic można było do Lipia. Niestety ruch kolejowy na odcinku Starachowice Wschodnie Wąskotorowe – Lipie został wstrzymany z powodu uszkodzenia torowiska przez koparkę pracującą na zlecenie PGW Wody Polskie.

- Powiat zgłosił szkodę do ubezpieczyciela i przeprowadził postępowanie mające na celu wyłonienie wykonawcy naprawy. Umowa z wybranym wykonawcą została podpisana. Po zakończeniu prac naprawczych i ich odbiorze, torowisko będzie musiało jeszcze zostać dopuszczone do eksploatacji przez uprawnionego diagnostę. Przed uruchomieniem regularnych kursów, zostaną przeprowadzone techniczne przejazdy testowe, aby upewnić się, że stan torowiska jest odpowiedni na całym odcinku od miejsca remontu do stacji w Lipiu – odpowiada na pytania portalu Starachowice-NET rzeczniczka Zarządu Powiatu starachowickiego Anna Ciesielska.

Ruch kolejowy może zostać wznowiony w połowie września…, o ile nie zajdą inne nieprzewidziane okoliczności. - Ze względu na zły stan techniczny rozjazdu przy peronie SKW na stacji Starachowice Wschodnie Wąskotorowe, pasażerowie będą wsiadać do wagonu w innym, równie bezpiecznym miejscu. Naprawa tego rozjazdu zostanie przeprowadzona w przypadku pozyskania dotacji od Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków – dodaje rzeczniczka.

Jakie plany wobec SKW ma Powiat Starachowicki?

Powiat Starachowicki, we współpracy z Gminą Starachowice, planuje przygotować dokumentację, która umożliwi poszukiwanie środków zewnętrznych na kompleksową modernizację infrastruktury SKW. Głównym celem jest przywrócenie pełnej funkcjonalności linii kolejowej na odcinku Starachowice-Iłża, w jak najszerszym zakresie. Realizacja tego zadania pozwoli na rozwój turystyki i zwiększenie atrakcyjności nie tylko naszego powiatu, ale także regionu.

Czy szacowano koszty uruchomienia połączenia Starachowice-Iłża?

Dokładne koszty związane z odbudową brakującego odcinka toru między Lipiem a Marculami nie są obecnie znane. Szacunki wykonane w 2008 roku, wskazywały, że odbudowa 5 km toru między Lipiem Łaziskami a Marculami mogłaby kosztować około 9 mln złotych. Warto jednak zaznaczyć, że te wyliczenia nie obejmowały odcinka między stacją Lipie a Lipiem Łaziskami o długości 3 km, który jest wprawdzie kompletny, ale wymaga gruntownej modernizacji. Przewidujemy, że całościowa odbudowa mogłaby kosztować kilkadziesiąt milionów złotych. Aby móc jednak dokładnie oszacować te koszty, konieczne będzie przeprowadzenie nowych, szczegółowych analiz.

Niedziela, 1 września 2024 – Starachowicka Kolej Wąskotorowa STACJONARNIE

Starachowicka Kolej Wąskotorowa zaprasza do odwiedzenia ekspozycji taboru kolejowego oraz wystawy historycznej - tablice prezentujące historię naszej linii kolejowej, mapy sieci kolejowej w regionie czy historyczne zdjęcia. Będzie też możliwość nabycia II wydania książki „Starachowickie Kolejki Wąskotorowe”, a także osobistego poznania jej autora Andrzeja Cygana. Wolontariusze Stowarzyszenia Miłośników Kolei Wąskotorowych wtajemniczą wizytujących ekspozycję w ciekawostki historyczne, szczegóły techniczne oraz aktualną ofertę przewozową. Bedzie też możliwość zwiedzania wnętrz wagonów czy wykonania pamiątkowego zdjęcia w kabinie lokomotywy. To wszystko przy tuż placu Targowiska Miejskiego (os trony przy McDonald's) w godz. 12:00-14:00.



źródło: https://www.starachowice-net.pl/informator/news/dlaczego-starachowicka-kolej-w-skotorowa-nie-kursuje-do-lipia-jakie-s-bli-sze-i-dalsze-plany
Zapisane
Cordylus
Zawiadowca
****
Długość toru:: 334 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #329 : 05 Września 2024, 02:09:05 »
0

Szacunki wykonane w 2008 roku, wskazywały, że odbudowa 5 km toru między Lipiem Łaziskami a Marculami mogłaby kosztować około 9 mln złotych. Warto jednak zaznaczyć, że te wyliczenia nie obejmowały odcinka między stacją Lipie a Lipiem Łaziskami o długości 3 km, który jest wprawdzie kompletny, ale wymaga gruntownej modernizacji. Przewidujemy, że całościowa odbudowa mogłaby kosztować kilkadziesiąt milionów złotych.
Kto mi powie skąd biorą się takie chore kwoty przy szacowaniu kosztów budowy torów wąskotorowych? 2 miliony za kilometr lekkiego torowiska o Vmax 30 km/h, który w dodatku byłby zapewne budowany z materiałów staroużytecznych?

Przecież na 9 milionów to był szacowany koszt odbudowy kolejki z Pogorzelicy do Trzebiatowa - wliczając to budowę NOWEGO MOSTU w Nowielicach.

Mam wrażenie że po prostu nikt nie chce tego w ogóle odbudowywać i rzucają po prostu takie ceny z d*** żeby się od nich odczepili...
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 1984 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #330 : 08 Września 2024, 20:57:25 »
0

^^
Jak robisz odbudowę, to jest materiał, który nie powinien być staroużyteczny: podkłady kolejowe.
Biorąc pod uwagę, że jeden podkłąd kosztuje około 300 zł, z na kilometr toru lekkiej budowy wchodzi ich minimum 1600,
to masz 480 tysięcy na kilometr w samych podkładach.
Komplet uzbrojenia, czyli podkładka i śruby to około 80zł na podkład
więc w uzbrojeniu masz 128 tysięcy.
Nie policzyłem jeszcze łubków, 4 sztuki po 40 zł na złącze.

Szyny staroużyteczne nie są wcale o połowę tańsze od nowych.

Więc te dwa miliony za kilometr razem z robocizną, to wcale nie jest dużo.

Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Strony: 1 ... 15 16 [17]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!