Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 10:29:14 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3 ... 5   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Ratujmy górnośląskie tramwaje!  (Przeczytany 60426 razy)
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« : 05 Listopada 2008, 23:38:13 »
0

Co prawda to forum kolejowe, ale mozna od biedy uznac, ze tramwaj to tez kolej, tyle, ze uliczna, wiec prosze o wybaczenie lekkiego offtopa.


Tramwaje na Gornym Slasku i w Zaglebiu Dabrowskim od wielu lat nie maja szczescia - najpierw wieloletnie katastrofalne niedoinwestowanie, teraz, zamiast remontow i rozbudowy - postepujaca likwidacja kolejnych linii.
W roku 2007 polegly dwie klimatyczne linie: 8 z Bytomia do Dabrowki Wielkiej (Piekary Slaskie) oraz 25 z Bedzina do Wojkowic.

Rok 2008 mial byc dla Tramwajow Slaskich przelomowy - w koncu wyjasniona sytuacja wlasnosciowa, w koncu widoki na rewitalizacje infrastruktury czy remonty wagonow. I co? Inwestycje beda, ale nie wiadomo kiedy, a zrodla oszczednosci szuka sie w likwidacji kolejnych linii.

Tym razem padlo na linie nr 12 z Chorzowa do Siemianowic Slaskich, linie 24 z Sosnowca do Dabrowy Gorniczej przez Bedzin i linie 27 z Bedzina do Kazimierza Gorniczego.
Trwaja tez przymiarki do likwidacji linii nr 18 z Bytomia do Rudy Chebzia.

Ale na tym nie koniec! Od dluzszego czasu kraza pogloski o likwidacji linii nr 17 (Chorzow - Swietochlowice - Ruda Chebzie), zas wladze Gliwic czekaja tylko na pretekst by po 110 latach pozbyc sie z miasta 'tych przestarzalych tramwajow".

Stowarzyszenie Gornoslaskich Kolei Waskotorowych realizujac jeden ze swoich celow statutowych, promocje transportu szynowego, postanowilo przyloczyc sie do akcji protestecyjnej, ktorej inicjatorem sa Klub Milosnikow Transportu Miejskiego z Chorzowa oraz portal WPK Katowice  - liczymy i na Wasze wsparcie!

Blizsze informacje na temat planowanych i podejmowanych dzialan znajdziecie na stronie http://ratujmytramwaje.pl !!
Zapisane
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #1 : 05 Listopada 2008, 23:54:09 »
0

Bez komentarza. Chyba kogoś, k...a pogięło na tym Śląsku. Region, który przy takim stopniu urbanizacji ma najgorszą komunikację w kraju, zamiast inwestować  w jej polepszenie, po prostu likwiduje. Nie wiem jak Wy, ale patrząc na takie poczynania to ja jestem za autonomią Śląska.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
Phinek
Gość
« Odpowiedz #2 : 06 Listopada 2008, 00:20:17 »
0

 .
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 01:37:39 wysłane przez Phinek » Zapisane
kalito
Administrator
*****
Długość toru:: 1512 m

W terenie W terenie



kalito1982
« Odpowiedz #3 : 06 Listopada 2008, 09:23:59 »
0

Decyzje karygodne. Dawno nie byłem na Śląsku i trudno mi powiedzieć jak to teraz wygląda, ale moim zdaniem ciężko zarzucić komuś choćby poprawną wiedzę na temat marketingu, jeśli ten ktoś swoje nowe nabytki maluje na szaro... Oczywiście nowe to one były już jakiś czas temu. Zawsze mnie to zastanawiało jak można szarość Śląska pogłębiać jeszcze w ten sposób...

Zapisane

Pozdrawiam
Kalito
Piszę w miarę poprawnie po polsku.
emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1053 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #4 : 06 Listopada 2008, 11:45:08 »
0

Cytat: "Piottr_tt"
Nie wiem jak Wy, ale patrząc na takie poczynania to ja jestem za autonomią Śląska.


Nie rozumiem, czy decyzja o likwidacji miałaby być decyzją z zewnątrz?
Zapisane
kalito
Administrator
*****
Długość toru:: 1512 m

W terenie W terenie



kalito1982
« Odpowiedz #5 : 06 Listopada 2008, 12:49:24 »
0

Ewentualnie Piottr nie chce się za nich wstydzić
Zapisane

Pozdrawiam
Kalito
Piszę w miarę poprawnie po polsku.
Bartosz Uryga
SGKW
*
Długość toru:: 343 m

W terenie W terenie


WRS Bytom Karb


« Odpowiedz #6 : 06 Listopada 2008, 17:23:02 »
0

Cytat: "Piottr_tt"
Nie wiem jak Wy, ale patrząc na takie poczynania to ja jestem za autonomią Śląska.

Nie jest to temat na to forum, ale takie a nie inne decyzje podejmują ludzie: mieszkający na Śląsku, wychowani na Śląsku i często za Ślązaków się uważający...
Zapisane

'Każdy dzień jest podróżą...'

www.sgkw.eu
Piottr_tt
Minister
******
Długość toru:: 2006 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #7 : 07 Listopada 2008, 15:32:27 »
0

Cytat: "emibe"
Cytat: "Piottr_tt"
Nie wiem jak Wy, ale patrząc na takie poczynania to ja jestem za autonomią Śląska.


Nie rozumiem, czy decyzja o likwidacji miałaby być decyzją z zewnątrz?


Myślę, że ludzie którzy podejmują takie decyzje, nie wychowali się w tym miejscu, nie są zżyci z tkanką miejską i stąd się biorą takie pomysły.
Zapisane

Pozdrawiam, Piottr
Nowa galeria foto -  http://wedrownosc.flog.pl
badziol
SGKW
*
Długość toru:: 112 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #8 : 07 Listopada 2008, 18:48:22 »
0

:cry:  :cry:  :cry:

Niech mnie ktoś uszczypnie bo to chyba jakiś koszmar jest. :sad:  12, 18, 27 to moje ulubione, najpiękniejsze linie jakimi jechałem, a 27 w stronę Kazimierza to poprostu wymiata. Jeden gwałtowny skręt w lewo i już suniemy wśród pól. Kręty odcinnek na 18 w Rudzie to klimat sam w sobie. Nie wspomnę już o trójkącie do nawracania na 24 w Sosnowcu...
Tak wiem, względy ekonomiczne... Ale dlaczego to tramwaj musi przegrywać. Kursowanie autobusu zawsze można wznowić, a zniszczonej infrastruktury tramwajowej nie da się tak poprostu odnowić :sad:
ahh... bo jeszcze coś głupiego napiszę.

Dlaczego?? :mad:
Zapisane

Wąskie jest piękne:)
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #9 : 09 Listopada 2008, 08:22:05 »
0

Goraco zachecam do przeczytania i podpisania listu protestacyjnego w sprawie planowanych likwidacji kolejnyc linii tramwajowych w GOP-ie:

http://ratujmytramwaje.pl/?p=list
Zapisane
Misiek_K
Mechanik
***
Długość toru:: 162 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 10 Listopada 2008, 11:22:59 »
0

Cytat: "Paweł Niemczuk"
Tramwaje na Gornym Slasku i w Zaglebiu Dabrowskim od wielu lat nie maja szczescia - najpierw wieloletnie katastrofalne niedoinwestowanie, teraz, zamiast remontow i rozbudowy - postepujaca likwidacja kolejnych linii.
W roku 2007 polegly dwie klimatyczne linie: 8 z Bytomia do Dabrowki Wielkiej (Piekary Slaskie) oraz 25 z Bedzina do Wojkowic.


Zapewne sie naczytali artykułów pewnego pana: http://uploader.pl/?d=318C242D1
Niestety - duch Gierka nadal jest na Śląsku i się śmieje w głos. Tak jak Gierek niszczył tramwaje w Warszawie, tak jego spadkobiercy niszczą na jego rodzinnym Śląsku.
Zapisane
emibe
Administrator
*****
Długość toru:: 1053 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #11 : 10 Listopada 2008, 15:54:46 »
0

A rzeczywiście, czytałem niedawno tego paszkwila, autorstwa płytkiego i beznadziejnego redaktorzyny (rzucając okiem na inne artykuły tegoż, charakteryzujące się wybitną powierzchownością)
Tu jest LINK bezpośredni, zaś że temat został podzielony, komentarz spod artykułu wrzucam do dyskusji: http://750mm.pl/viewtopic.php?p=24369#24369
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #12 : 10 Listopada 2008, 16:56:13 »
0

Dzieki wielkie za linka do tego "wybitnego" dziela "wybitnego" sosnowieckiego radnego.

Tu z kolei opublikowano (cytowana juz w innym watku na tym forum) odpowiedz Jakuba Halora:

http://wpk.katowice.pl/index.php?itemid=990


Tak a propos Mr. Haladusa maly cytat z Einsteina: "Dwie rzeczy sa nieskonczone: wszechswiat i glupota ludzka, jednak co do tego pierwszego, to miewam watpliwosci".
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #13 : 16 Grudnia 2008, 11:29:18 »
0

 .
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 01:38:00 wysłane przez Phinek » Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #14 : 03 Stycznia 2009, 21:56:22 »
0

Mimo protestow, podpisow, modlow linia tramwajowa nr 12 (Siemianowice Sl - Chorzow) odeszla w sylwestrowa noc do przeszlosci...

Z ciekawostek - byla to ostatnia linia tramwajowa na G. Slasku przekuta na normalny tor (z 785 mm) dopiero w pierwszych latach powojennych.

Portal WPK Katowice zamiescil artykul poswiecony jej historii i ostatnim chwilom:

http://wpk.katowice.pl/index.php?itemid=1047
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #15 : 14 Stycznia 2009, 14:42:21 »
0

Jeszcze nie opadl kurz po likwidacji linii tramwajowej nr 12 z Chorzowa do Siemianowic, a wraca temat likwidacji tramwajow w Gliwicach:

W ostatnim numerze Miejskiego Serwisu Informacyjnego (gazetki propagandowej wydawanej przez Urzad Miejski w Gliwicach) pojawil sie wywiad z milosciwie nam panujacym ksieciem gliwickim Zygmuntem I Wspanialym zwanym przez maluczkich prezydentem Gliwic.

Artykul mozna znalezc tu (na stronie 5):

http://www.um.gliwice.pl/pub/msi/MSI_2_2009.pdf



Otoz, co plecie nasz wspanialy prezio:

Tramwajowe dylematy

Gliwickie tramwaje są stare, często brudne i zniszczone,
a torowiska – wysłużone i dziurawe. Osoby, których
domy stoją w pobliżu linii tramwajowej, narzekają
na hałas i drgania powodowane przez te pojazdy.
Mieszkańcy Wójtowej Wsi czy okolic ulicy Chorzowskiej
dostrzegają natomiast sporo tramwajowych „plusów”
– mogą szybko dojechać do ścisłego centrum miasta,
wysiąść „krok” od Rynku lub wprost na ulicę Zwycięstwa.
Są i tacy, którzy tramwaje po prostu lubią, przyzwyczaili
się do ich widoku i traktują je jako nieodłączny element
miejskiego „pejzażu”.
Czy nie można tych szynowych pojazdów unowocześnić,
sprawić, by były nie tylko wygodne, ale stanowiły
przy okazji ozdobę ulic i miejską atrakcję? Okazuje
się, że na przeszkodzie może stanąć rachunek ekonomiczny.
– Na ten cel należałoby wydać dziesiątki milionów
złotych, a w dodatku ze środków budżetu miasta trzeba by bezustannie dopłacać do utrzymania i obsługi tramwajów.
To w przypadku Gliwic wyjątkowo deficytowy środek transportu – przekonuje Zygmunt Frankiewicz. Prezydent Gliwic podkreśla,
że wkrótce należałoby podjąć decyzję dotyczącą „być albo nie być” tramwajów. Sprawa nie jest prosta... (al)

– Chcę zainicjować szeroką dyskusję na temat przyszłości gliwickich tramwajów. Trzeba
dobrze rozważyć, czy inwestować ogromne pieniądze w unowocześnienie pojazdów i torowisk,czy lepiej zastąpić je innymi środkami komunikacji. Zamierzam rozmawiać na ten
temat z przedstawicielami różnych gremiów. Chcę także, aby moje obecne stanowisko
w tej sprawie poznali mieszkańcy Gliwic
– mówi prezydent miasta.

[dziennikarz] Panie prezydencie, czy lubi pan tramwaje?

[prezydent] Moje sentymentalne skojarzenia są pozytywne. Wychowałem
się w okolicy Placu Grunwaldzkiego, często
spacerowałem po śródmieściu i jeździłem tramwajami.
Sentymenty to jedno, a racjonalne myślenie to drugie.
Niestety, czasami nie da się pogodzić tych dwóch sfer.
I tak jest – moim zdaniem – w tym przypadku. Uważam,
że tramwaje można zastąpić innym środkiem transportu.
A warto byłoby to zrobić ze względu na ogromne koszty
związane z utrzymywaniem taboru tramwajowego
i jego ewentualnym unowocześnieniem.

Ma pan na myśli autobusy?

Tak, bo autobusy są znacznie tańsze, a te najnowocześniejsze
– wygodne i ekologiczne. Jeżeli chodzi o koszty
tzw. wozokilometra, to w przypadku autobusów jeżdżących
w gliwickim Przedsiębiorstwie Komunikacji Miejskiej
wynoszą one średnio 3,87 zł netto i są chyba najniższe
w całym województwie. Za wozokilometr w przypadku
tramwaju musimy natomiast płacić (w zależności od
typu wozu) od 6,77 zł netto do 10,96 zł netto. Poza tym
utrzymanie i eksploatacja taboru autobusowego kosztuje
także mniej. Wkrótce PKM będzie testować autobus
hybrydowy (spalinowo-elektryczny), który jest nie tylko
cichy, ale charakteryzuje się również wyjątkowo niską
emisją spalin. Takie pojazdy mogłyby w przyszłości wozić
pasażerów korzystających obecnie z tramwajów.

Czy w koncepcji rozwoju gliwickiej komunikacji jest
miejsce na pojazdy szynowe?


Tak. Planujemy przecież uruchomienie szybkiego pojazdu
szynowego, który jeździłby na linii Łabędy – centrum
miasta – Sośnica i obsługiwał duże skupiska mieszkańców.
Taka inwestycja jest zasadna ze względu na liczbę
podróżnych. Z ekonomicznego punktu widzenia nie
warto utrzymywać tramwajów, gdy podróżuje nimi zbyt
mało osób. To się opłaca w Krakowie, w którym znaczna
część komunikacji oparta jest właśnie na tramwajach.
Tam kursują one bardzo często i docierają m.in. do Nowej
Huty, gdzie mieszka tyle ludzi co w całych Gliwicach.

W ubiegłym miesiącu akcje spółki Tramwaje Śląskie
podzielono pomiędzy miasta – proporcjonalnie do
„pracy eksploatacyjnej wykonywanej przez tramwaje
na danym terenie”. Gliwicom przypadło ponad
4% udziałów. Wcześniej ich właścicielem był Komunikacyjny
Związek Komunalny GOP. Czy taka forma
decentralizacji nie jest szansą na lepsze zarządzanie
firmą i unowocześnienie taboru?


Posiadanie akcji nie oznacza, że mamy niezależne przedsiębiorstwo
tramwajowe. Dotychczasowe rozliczenia dotyczące
tramwajów były takie, że częściowo z naszych
pieniędzy pokrywano najbardziej pilne potrzeby innych
miast – na przykład spłacano kredyty na tramwajowe
inwestycje w Katowicach, Bytomiu i Chorzowie. To bezsensowne
i nie chciałbym ponownie uczestniczyć w takim
procederze. Poza tym koszty utrzymania tramwajów
są z roku na rok skokowo wyższe. Ponownie wzrosły
na mocy umowy podpisanej w grudniu, a dotyczącej
świadczenia usług tramwajowych w śląskich miastach
przez 15 lat. Ich wartość – bez nakładów na inwestycje
– oszacowano na prawie 3 miliardy złotych. Przekazanie
miastom akcji to jest jakaś szansa, ale trzeba najpierw
zadać sobie podstawowe pytanie: Czy tak bardzo lubimy
tramwaje, że chcemy je za wszelką cenę zachować bez
względu na ogromne koszty, czy wolimy zdecydować
się na tańszy środek zbiorowego transportu?

Czy gliwickie linie tramwajowe są bardzo deficytowe?

Deficytowość jest charakterystyczna dla wszystkich śląskich
linii tramwajowych. Z zestawień sporządzanych
przez KZK GOP, a dotyczących zarówno autobusów,
jak i tramwajów wynika, że najwięcej dopłaca się właśnie
do tych ostatnich. W tych wyliczeniach przewidziano,
że do „czwórki” w tym roku trzeba będzie dołożyć
ponad 900 tys. zł, a do „jedynki” ponad 2,3 mln zł.
I to są wydatki związane tylko z obsługą tych linii, a nie
z inwestycjami.

W ubiegłym roku była jednak szansa na pozyskanie
pieniędzy na modernizację tramwajów z Unii Europejskiej.
Gliwice z niej nie skorzystały. Dlaczego?


Bo program dofinansowania, o którym pani wspomina,
nie obejmował kompleksowej modernizacji tramwajów,
ale wyłącznie remont trzech fragmentów gliwickiego torowiska.
Mógłby być wykonany dopiero za dwa lub trzy
lata, a w tym czasie w śródmieściu powinna być prowadzona
budowa Drogowej Trasy Średnicowej. Arteria ta
będzie przebiegała m.in. pod ulicą Zwycięstwa i wtedy
tramwaj nie może tamtędy przejeżdżać. Trzeba będzie
wprowadzić komunikację zastępczą. Prace na fragmentach
torowiska mogłyby spowodować kolejne utrudnienia
komunikacyjne. Czy warto więc w tym momencie
robić remont, który w dodatku i tak nie pozwoliłby na
sprowadzenie do Gliwic nowoczesnych tramwajów?
W tym celu trzeba by zrobić następny, bardziej gruntowny.
Tymczasem do wkładu unijnego mieliśmy dołożyć
z budżetu miasta około 11 mln zł. Czy nie byłyby to pieniądze
zmarnotrawione?

Czy los gliwickich tramwajów jest więc przesądzony?

Nie. Na razie będę systematycznie przedstawiał swoje
stanowisko, ale z uwagą wysłucham różnych argumentów.
Nie chciałbym, aby ktoś z mieszkańców poczuł się
w pewnym momencie zaskoczony informacjami
o prowadzonej dyskusji. Dlatego wolę publicznie zasygnalizować,
że mamy pewną kwestię do omówienia.
Ewentualna decyzja w tej sprawie należy jednak nie do
samorządu, ale do KZK GOP, który może podjąć ją na
nasz wniosek. Czy w ogóle zgodziłby się na zastąpienie
tramwajów autobusami? Na razie nie wiadomo.
Na pewno należy rozważyć taką możliwość.

Wielu osobom trudno wyobrazić sobie ulicę Zwycięstwa
bez tramwajów...


Warto więc przypomnieć, że zamiast tramwajów mogłyby
kursować po Zwycięstwa inne pojazdy – być może
stylizowane na historyczne. Jeździłyby wahadłowo od
Starówki z Rynkiem do nowoczesnego centrum miasta,
które chcemy wykreować w okolicy dworca kolejowego,
Placu Piastów i dwóch dużych centrów handlowych.
Na pewno dodawałyby ulicy sporo uroku.

---
Rozmawiała Joanna Lenczowska
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #16 : 14 Stycznia 2009, 15:19:20 »
0

 .
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 01:37:19 wysłane przez Phinek » Zapisane
lisiogonek
Zawiadowca
****
Długość toru:: 305 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #17 : 17 Stycznia 2009, 14:18:07 »
0

Gadanie o kosztach tramwajów....od razu widać że każdy liczy tak aby była racja po jego stronie. A ciekawe ile wyniesie koszt całej nowej infrastruktury dla autobusów?
A co do komfortu podróżowania, to moim zdaniem tramawajem jeździ się o wiele bardziej wygodnie, niż autobusem. Odnoszę się do własnych doświadczeń z Bydgoszczy. BTW: kiedy wreszcie doczekamy się tramwaju do Fordonu?...
Zapisane

TWKP : LKM 26004 - już pod parą!
OnlyBreslau
Mechanik
***
Długość toru:: 185 m

W terenie W terenie



adam.maciazek
« Odpowiedz #18 : 23 Stycznia 2009, 10:39:06 »
0

lisiogonek prędzej tramwaje po ulicach Inowrocławia znów pojadą niż na Fordon, a co do GOP`owskich tramwajów to co oni z nimi robią jest głupie...
Zapisane

Ar kas jums patinka, o ne tai, ką jūs pasiūlymas
badziol
SGKW
*
Długość toru:: 112 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #19 : 23 Stycznia 2009, 13:20:16 »
0

To ja może też dorzucę swoje trzy grosze, w końcu na codzień korzystam z komunikacji miejskiej na Śląsku.

Zastanawia mnie jedno, dlaczego ci wszyscy urzędnicy tak jakoś nieżyczliwie patrzą na tramwaje. Wszyscy tylko nieustannie powtarzają w jakim to fatalnym stanie są zarówno wozy jak i infrastruktura. Ludzie popatrzcie na autobusy!! Wiele z nich to przezstarzałe, wytłuczone klamoty, które zostały ściągnięte zza granicy i tu są na maksa eksploatowane. Niektóre to już totalne heble, które powinny dawno skończyć w hucie. Już o zawartości spalin i hałasie nie wspomne. Nie wspominając już o spóżnieniach. Ostatnio wracałem do domu trasą, którą autobus pokonuje rozkładowo w 15 minut-wracałem 45 minut dzięki temu, że z pomocą przyjechał mi tramwaj. Ile razy stoje na przystanku, tłum ludzi też czekając na autobus. Jedzie tramwaj i ludzie "pakują" do niego mimo, że zza "winkla" widać już autobus. I ktoś mi powie, że tramwaj jest niepotrzebny...
Zapisane

Wąskie jest piękne:)
Strony: [1] 2 3 ... 5   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!