Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 07:19:25 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 2 [3] 4 5 ... 10   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Uprawnienia do kier. poj. szynowymi - dyskusja - jak jest  (Przeczytany 115066 razy)
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #40 : 07 Września 2009, 00:36:58 »
0

Co do kolei dolowych i wymaganych do ich prowadzenia uprawnien: sprawe te reguluje prawo gornicze i geologiczne oraz akty wykonawcze do niego.
Koleje znajdujace sie na powierzchni kopalni (place drzewne, ladunkowe itd. az do nadszybia, czyli miejsca, w ktorym wagoniki wjezdzaja do szoli vel klatki) nie podlegaja ani prawu gorniczemu i geologicznemu, ani ustawie o TK.

Wracajac do cytatu z ustawy o TK:

Cytuj
Art 4 pkt 25: Transport wewnątrzzakładowy - transport wykonywany w ramach procesu produkcyjnego przedsiębiorstwa, bez udziału przewoźnika kolejowego, oraz bez należących do niego pojazdów kolejowych (...)


Wydaje mi sie jasne, ze kolej buraczana aka cukrownicza oraz lesna SA kolejami wewnatrzzakladowymi, o ile wykonuja przewozy zwiazane wylacznie z procesem technologicznym (zwozka burakow z placow buraczanych do cukrowni, drewna z lasu do tartatku / placu ladunkowego) a obsluge tychze kolei zapewniaja pracownicy danego przedsiebiorstwa pojazdami nalezacymi do niego. Koniec, kropka, sprawa jasna.
A fakt, ze kolejka gdzies tam wyjezdza za plot nie ma znaczenia. Wazne jest spelnienie trzech podanych w ustawie kryteriow, a nie mieszczenie sie kolejki wewnatrz plotu zakladu.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #41 : 07 Września 2009, 11:07:10 »
0

Tylko w jaki sposób podciągnąć komercyjne przewozy pasażerskie pod wewnątrzzakładowy transport buraków?
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #42 : 07 Września 2009, 12:27:21 »
0

Cytat: "Paweł Niemczuk"
Co do kolei dolowych i wymaganych do ich prowadzenia uprawnien: sprawe te reguluje prawo gornicze i geologiczne oraz akty wykonawcze do niego.
Koleje znajdujace sie na powierzchni kopalni (place drzewne, ladunkowe itd. az do nadszybia, czyli miejsca, w ktorym wagoniki wjezdzaja do szoli vel klatki) nie podlegaja ani prawu gorniczemu i geologicznemu, ani ustawie o TK.

Czyli jednak totalne bezprawie. Jak se zakład ustali tak ma.

Cytat: "Paweł Niemczuk"
A fakt, ze kolejka gdzies tam wyjezdza za plot nie ma znaczenia. Wazne jest spelnienie trzech podanych w ustawie kryteriow, a nie mieszczenie sie kolejki wewnatrz plotu zakladu.

Tylko że dopóki kolejka mieści się za płotem i jest z dala od osób postronnych to jest ok ale jak taka "wewnątrzzakładowa" kolejka buraczana przejedzie kogoś na przejeździe?

Cytat: "Kucyk"
Tylko w jaki sposób podciągnąć komercyjne przewozy pasażerskie pod wewnątrzzakładowy transport buraków?Obrazek

W tym wypadku już nie jest to proces technologiczny!!
Dobrze wiemy która ustawa mówi o przewozie osób.
Zapisane
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 919 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #43 : 07 Września 2009, 14:01:20 »
0

Cytat: "Przemek"

Czyli jednak totalne bezprawie. Jak se zakład ustali tak ma.  

 
A gdzie widzisz tutaj "bezprawie"?. Czy gdy jakiś obszar życia NIE JEST regulowany odpowiednią ustawą, to według Ciebie oznacza to totalne bezprawie?

Cytat: "Paweł Niemczuk"
A fakt, ze kolejka gdzies tam wyjezdza za plot nie ma znaczenia. Wazne jest spelnienie trzech podanych w ustawie kryteriow, a nie mieszczenie sie kolejki wewnatrz plotu zakladu.

Cytat: "Przemek"
Tylko że dopóki kolejka mieści się za płotem i jest z dala od osób postronnych to jest ok ale jak taka "wewnątrzzakładowa" kolejka buraczana przejedzie kogoś na przejeździe?\


No? No to co? To ten przejechany człowiek zostanie przejechany legalnie, przez legalną kolej wewnątrzakładową (uwaga! uwaga! uwaga! wchodzimy na wyższy poziom abstrakcji - "wewnątrzzakładowa" nie oznacza "jeżdżąca wewnątrz zakładu" - piszemy Ci to po raz enty, może dotrze... ? Kwestię odpowiedzialności na zasadzie winy rozstrzyga prokurator. Jak człowiek wtargnął, to jest jego wina, jak leżał na przejeździe, widoczny z kilometra, bo zasłabł, a maszynista naprany w 3 dupy jechał jechał i przejechał, to wina maszynisty. I tyle, i nic ponadto.
Zapisane

MichałŁ
Dyrektor
*****
Długość toru:: 673 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #44 : 07 Września 2009, 16:08:06 »
0

Ja czytałem tą ustawę moja wada jet na tyle mała ze mógłbym jeździć ,ale jeżeli wcześniej pracował bym 2,5 roku podczas badań wstępnych na maszynistę czy pomocnika korekcji nie ma prawa być .
Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #45 : 07 Września 2009, 20:15:55 »
0

Cytat: "Leśny Dziadek"
Cytat: "Przemek"

Czyli jednak totalne bezprawie. Jak se zakład ustali tak ma.  

A gdzie widzisz tutaj "bezprawie"?. Czy gdy jakiś obszar życia NIE JEST regulowany odpowiednią ustawą, to według Ciebie oznacza to totalne bezprawie?

Przeciętny człowiek wyznaje zasadę: Jeśli coś nie jest zabronione to jest dozwolone.
Na kolei obowiązuje zasada: Jeśli przepis o czymś nie mówi to jest to zabronione.
Co do uprawnień, dobrze rozumuje że na kolejach wewnątrzzakładowych nie potrzeba żadnych uprawnień chyba że pracodawca zażyczy sobie inaczej?

Cytat: "Leśny Dziadek"
uwaga! uwaga! uwaga! wchodzimy na wyższy poziom abstrakcji - "wewnątrzzakładowa" nie oznacza "jeżdżąca wewnątrz zakładu"

Nie przeginajmy do skrajności.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #46 : 07 Września 2009, 20:34:17 »
0

Wydaję mi się, że "wewnątrzzakładowość" kolei określa właśnie posadowienie jej w obszarze zakładu, czyli tam, gdzie możliwość przebywania osób postronnych jest wykluczona. Jeśli zaś występuje kolizja drogi kolejowej np. z drogami publicznymi, nie będącymi wewnętrznymi drogami zakładu, to jakoś trudno mi w ten wewnątrzzakładowy charakter się wczuć...
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 919 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #47 : 07 Września 2009, 20:35:59 »
0

Cytat: "Przemek"

Na kolei obowiązuje zasada: Jeśli przepis o czymś nie mówi to jest to zabronione.


  A na jakiej kolei, że tak zapytam- publicznej czy wewnątrzzakładowej?  :lol:
 
Cytat: "Leśny Dziadek"
uwaga! uwaga! uwaga! wchodzimy na wyższy poziom abstrakcji - "wewnątrzzakładowa" nie oznacza "jeżdżąca wewnątrz zakładu"

Cytat: "Przemek"
Nie przeginajmy do skrajności.


Chodzi Ci o to, że lekko zjadliwie to napisałem? No dobra, TO było przegięcie. Przepraszam. Natomiast zasada, którą tłumaczę - nie jest przegięciem, jeno łopatologią stosowaną - wybacz, ale uznałem (nie ja jeden?) , że nie rozumiesz definicji podanej przez Ustawę.
Zapisane

Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 919 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #48 : 07 Września 2009, 20:37:07 »
0

Cytat: "Kucyk"
to jakoś trudno mi w ten wewnątrzzakładowy charakter się wczuć...


NO ale to nie chodzi o Twojego "czuja", a o jasną definicję ustawową ?
Zapisane

Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #49 : 07 Września 2009, 20:49:18 »
0

Cytat: "Kucyk"
Jeśli zaś występuje kolizja drogi kolejowej np. z drogami publicznymi, nie będącymi wewnętrznymi drogami zakładu, to jakoś trudno mi w ten wewnątrzzakładowy charakter się wczuć...

Weźcie pod uwagę to, że wielokrotnie już tu wspominane rozporządzenie, nazwijmy je tu skrótowo "o przejazdach" jest aktem wykonawczym do ustawy Prawo Budowlane i dlatego obowiązuje wszystkie koleje, także (co zostało tam napisane wprost) niepubliczne.

PS. Ponawiam pytanie: Czy jest na forum choć jeden prawnik?
Zapisane
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 919 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #50 : 07 Września 2009, 20:55:49 »
0

Cytat: "Kajetan"
"o przejazdach"
Które to, bo się już pogubiłem?
Zapisane

Kajetan
Dyrektor
*****
Długość toru:: 560 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #51 : 07 Września 2009, 20:59:25 »
0

To:
Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Wodnej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać skrzyżowania linii kolejowych z drogami użytku publicznego i ich usytuowanie.
Zapisane
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 919 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #52 : 07 Września 2009, 21:08:07 »
0

Wiem, że wygodny jestem ale jakiejś działającej linki nie da rady zapodać?
(Google nie jest moim przyjacielem )
Zapisane

Bartosz Uryga
SGKW
*
Długość toru:: 343 m

W terenie W terenie


WRS Bytom Karb


« Odpowiedz #53 : 07 Września 2009, 21:09:16 »
0

Nie jestem prawnikiem, nie mam dużego stażu w branży, ale na moje oko sprawa kolei wewnątrzzakładowych jest kolejnym brakiem w UoTK i "aktach pochodnych", co jest wynikiem przeoczenia/niewiedzy/olewajstwa/...*) urzędników tworzących prawo. Jeżeli stworzono prawodawstwo uniemożliwiające w zasadzie legalną eksploatację dawnych publicznych kolei dojazdowych PKP, to nie wymagajcie żeby "fahoffcy" od transportu kolejowego wzięli pod uwagę jakieś tam koleje buraczane, cegielniane czy inksze koleje podwórkowe Jest luka prawna i jak ktoś się w nią wciśnie to...

*) - niewłaściwe skreślić
Zapisane

'Każdy dzień jest podróżą...'

www.sgkw.eu
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #54 : 07 Września 2009, 21:15:14 »
0

Cytat: "Leśny Dziadek"
Chodzi Ci o to, że lekko zjadliwie to napisałem? No dobra, TO było przegięcie. Przepraszam. Natomiast zasada, którą tłumaczę - nie jest przegięciem, jeno łopatologią stosowaną - wybacz, ale uznałem (nie ja jeden?) , że nie rozumiesz definicji podanej przez Ustawę.

Nie. Chodzi mi właśnie o tą wewnątrzzakładowość.
To już dawno nie obowiązuje ale przytoczę tu:
Ustawa o Transporcie Szynowym 1997
I cytat z niej:
Cytuj
Art. 2.
Przepisów ustawy nie stosuje się do:
1) linii tramwajowych,
2) dróg szynowych służących do transportu wewnątrzzakładowego w obszarze
zamkniętym
i nie mających połączenia z liniami i bocznicami kolejowymi,
3) dróg szynowych na obszarze górniczym - kopalń odkrywkowych oraz zwałowisk
odpadów,
4) transportowych urządzeń linowych i linowo-terenowych,
5) wyciągów narciarskich.

To się zmieniło ale pytanie dlaczego.
Zapisane
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 919 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #55 : 07 Września 2009, 21:17:09 »
0

Ano widzisz, to był konkret, a teraz jest w pewnym sensie luka (względem poprzedniej regulacji). No ale takich baboli (czy też wspaniałych, fantastycznych niedopatrzeń) jest w naszym prawie masa - są nie do uniknięcia.
Zapisane

Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #56 : 07 Września 2009, 21:24:38 »
0

Ciągle poszukuję odpowiedzi czy coś reguluje uprawnienia dla pracowników związanych z ruchem na kolejach wewnątrzzakładowych. Na dzisiejszy wieczór wychodzi mi że nic a to oznacza że nie trzeba mieć żadnych uprawnień.
Zapisane
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 919 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #57 : 07 Września 2009, 21:26:22 »
0

Aczkolwiek żaden pracodawca nie przyjmie do pracy/nie wpuści do kabiny lokomotywy pracownika bez przeszkolenia (odpowiedniego kursu)
Zapisane

kalito
Administrator
*****
Długość toru:: 1512 m

W terenie W terenie



kalito1982
« Odpowiedz #58 : 07 Września 2009, 21:27:13 »
0

A może po prostu przepisy dotyczące funkcjonowania kolei wewnątrzzakładowej reguluje wewnętrzny regulamin? Przecie jak jeżdżę po swoim torze, swoją lokomotywą to co kogo obchodzi jak ja to robię? A kwestie przecinania się drogi torowej i jezdni reguluje kodeks ruchu drogowego.

Ja po prostu myślę, że transport wewnątrzzakładowy ma być zgodny z przepisami BHP itp. wg wewnętrznych ustaleń pewnie kontrolowanych przez odpowiednie służby. Być może.

Myślę tylko, że nie ma sensu regulowac ustawą czegoś co jest czyjąś prywatną sprawą. Tylko wewnętrzny regulamin zgodny z BHP i jazda. Tak samo jakbym sobie kupił 100ha placu i chciał tam zrobić tor wyścigowy. Nie wierzę, że stosowałyby się tam przepisy ruchu drogowego dotyczące dróg publicznych. Choć ustawodawca może sobie życzyć, żebym napisał regulamin zapewniający użytkownikom bezpieczeństwo. No i oczywiście jeśli komuś coś się stanie z powodu nieprzestrzegania regulaminu to ponosi za to odpowiedzialność. Jeśli ja zrobię regulamin o kant tyłu rozbić i ktoś sobie zrobi brzydko to wtedy odpowiadam za to ja. Proste jak drut.

Tak to widzę.
Zapisane

Pozdrawiam
Kalito
Piszę w miarę poprawnie po polsku.
Leśny Dziadek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 919 m

W terenie W terenie


http://www.strzelnicahistoryczna.pl


WWW
« Odpowiedz #59 : 07 Września 2009, 21:28:46 »
0

Ładnieś to podsumował.
Zapisane

Strony: 1 2 [3] 4 5 ... 10   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!