Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 12:37:17 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Serwer FTP już działa! Szczegóły na forum.
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Uprawnienia do kier. poj. szynowymi - dyskusja - jak jest  (Przeczytany 115179 razy)
Phinek
Gość
« Odpowiedz #80 : 16 Września 2009, 20:59:15 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 14:15:27 wysłane przez Phinek » Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #81 : 16 Września 2009, 21:01:26 »
0

Cytat: "Przemek"
BKL ma licencje.

Zatem może ubiegać się o udostępnienie tras przez PLK. Jest licencjonowanym przewoźnikiem i może działać na terenie całego kraju nad Wisłą na torach o prześwicie większym, bądź równym 1435mm.

Na prześwicie mniejszym licencja wymagana nie jest.

Mój post, jest ewidentnym OT, ale co to za zupa w gieesowskiej restauracji bez włosa kucharki w talerzu?
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
Phinek
Gość
« Odpowiedz #82 : 16 Września 2009, 21:27:38 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 14:15:17 wysłane przez Phinek » Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #83 : 17 Września 2009, 03:36:05 »
0

To, co napisalem bylo poniekad zamierzonym offtopem. Chodzilo mi o wykazanie, ze prawo bywa niespojne, sa w nim dziury i obszary nieciaglosci. Niektore, jak w przypadku waskich torow, niezamierzone, inne, np. brak scislego uregulowania kwestii kolei wewnatrzzakladowych i pozostawienie sprawy w zasadzie wylacznie przepisom o bhp, dozorze technicznym, prawu budowlanemu itp. to dzialanie celowe - wszak paranoja byloby regulowanie kazdej najdrobniejszej pierdolki.

Kolejna rzecz, ktora chcialem uswiadomic - prawo zawiera definicje i te definicje sa podstawowe dla ustalenia, czy w danym wypadku dane prawo ma zastosowanie, czy nie.
Zawarta w ustawie o TK definicja kolei wewnatrzzakladowej jest definicja FUNKCJONALNA - funcja spelniana przez kolej oraz fakt braku obcego przewoznika decyduja, ze cos jest koleja wewnatrzzakladowa, a nie jej uklad przestrzenny, fakt, ze wystaje poza plotek, czy nie.
I nie ma co rozkminiac - akurat tu sprawa jest jasna i lektura ustawy wszelkie watpliwosci powinna rozwiac.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #84 : 17 Września 2009, 03:50:07 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 14:15:10 wysłane przez Phinek » Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #85 : 17 Września 2009, 15:24:00 »
0

Cytat: "Paweł Niemczuk"
Chodzilo mi o wykazanie, ze prawo bywa niespojne, sa w nim dziury i obszary nieciaglosci.

Ja to wiem i na co dzień zajmuję się wyłapywaniem takich luk, niedomówień i łapię za słowa. Wychodzą z tego czasem niezłe jaja. Chichot

Cytat: "Paweł Niemczuk"
Kolejna rzecz, ktora chcialem uswiadomic - prawo zawiera definicje i te definicje są podstawowe dla ustalenia, czy w danym wypadku dane prawo ma zastosowanie, czy nie.

Dobra, więc czym jest ten pojazd, który jeździ po torach kolei wewnątrzzakładowych? Bo chyba nie Lokomotywą spalinową o mocy do 300 KM? Spalinowym Pojazdem Trakcyjnym chyba też nie? Więc czym?
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #86 : 17 Września 2009, 15:37:47 »
0

Cytat: "Przemek"
Dobra, więc czym jest ten pojazd co jeździ po torach kolei wewnątrzzakładowych?

Jest oczywiście lokomotywą (lokomotywką)
jest spalinowym pojazdem trakcyjnym
ma jakąś określoną moc, masę służbową itd.

Problem polega na tym, o czym już pisałem.
W zależności od funkcji, którą pojazd pełni różne są wymagania wobec maszynisty. W wątku o UTK Kucyk przedstawił nam Pana Maszynistę Zakładowego, który może prowadzić najnormalniejsze na świecie lokomotywy przewoźnika ale jedynie po torach trakcyjnych lokomotywowni/Zakładu Taboru (jak zwał tak zwał) do punktu kontrolnego. Ograniczenie dotyczy rodzaju pracy.

W zależności od wykonywanej pracy są też różne wymagania wobec pojazdów (też już o tym pisałem). Ogólnie w przypadku taboru technologicznego wymagania są z oczywistych względów (mniejsza prędkość, przebiegi, natężenie przewozów) niższe.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #87 : 17 Września 2009, 15:44:30 »
0

Cytat: "2xm"
Jest oczywiście lokomotywą (lokomotywką)
jest spalinowym pojazdem trakcyjnym
ma jakąś określoną moc, masę służbową itd.

Skoro nie ma odrębnych przepisów to idziemy do tych co są. O Lokomotywach, pojazdach trakcyjnych i uprawnieniach na nie, mówi stosowne rozporządzenie. Może i jest aktem wykonawczym do ustawy, która nie ma tu zastosowania ale czy samo rozporządzenie też nie ma?

Cytat: "2xm"
W wątku o UTK Kucyk przedstawił nam Pana Maszynistę Zakładowego, który może prowadzić najnormalniejsze na świecie lokomotywy przewoźnika ale jedynie po torach trakcyjnych lokomotywowni/Zakładu Taboru (jak zwał tak zwał) do punktu kontrolnego. Ograniczenie dotyczy rodzaju pracy.

Cytujesz wspomniane przeze mnie rozporządzenie.
Zapisane
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #88 : 17 Września 2009, 17:00:23 »
0

Cytat: "Przemek"

Skoro nie ma odrębnych przepisów to idziemy do tych co są. O Lokomotywach, pojazdach trakcyjnych i uprawnieniach na nie, mówi stosowne rozporządzenie. Może i jest aktem wykonawczym do ustawy, która nie ma tu zastosowania ale czy samo rozporządzenie też nie ma?


Jesli ustawa lub jej czesc nie ma zastosowania do danej sprawy, to jest rzecza oczywista, ze rozporzadzenie rowniez nie ma - rozporzadzenie moze jedynie doprecyzowywac zapisy ustawy, nie ma zas mozliwosci rozszerzenia zakresu jej stosowana, bo w tym wypadku de facto mialoby moc ustawy.
Sprawy wydawania aktow wykonawczych reguluje konstytucja.
Zapisane
AXEL
Minister
******
Długość toru:: 2017 m

W terenie W terenie


www.axel-rail.pl


« Odpowiedz #89 : 17 Września 2009, 17:20:43 »
0

Czytam czytam i czytam... czasem zasypiam ale czytam... Panowie !!!

Dywagacje na temat słuszności zrobienia takiego kursu czy też nie?
Może dywagacje w temacie "na co mi ten papier"??
A może na temat "co mi zrobisz jak mnie złapiesz" w lokomotywie z tym durnym świstkiem w ręku?

Długo się nie wypowiadałem ale pękam, przyznaję.

Papierek kursu, bez egzaminu UTK przy przewozie LUDZI jak to odbywa się na Helu można wsadzić Sobie w tyłek.  Prowadzisz lokomotywę bez uprawnień. Jestem świeżo po rozmowie z członkami komisji egzaminacyjnej oraz za razem pracownikami UTK.
Jeżeli kolejka wozi ludzi - nie jest to w świetle prawa transport technologiczny (wewnątrzzakładowy) i już podlega pod UTK. Nawet na głupiej bocznicy odebranej przez UTK i posiadającej stosowne dokumenty jakikolwiek transport pasażerski nie związany z cyklem produkcji (transport pracowników w to nie wchodzi) jest traktowany jako przewóz pasażerów, osób postronnych !!! I już podlega pod UTK. Czyli, moim skromnym zdaniem, dopóki maszynista na Helu wozi torpedy i amunicje - wystarczy mu papier od pracodawcy, operatora czy innego MP (Marcin - żółwik  ) jednak gdy wchodzi w grę przewóz ludzi - sorry. Obsługa musi mieć uprawnienia zgodne z ustawą o transporcie kolejowym więc podlegają pod UTK. Tak ja tą całą rozmowę z nimi zrozumiałem.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #90 : 17 Września 2009, 17:32:45 »
0

Chodzi o to, że Ustawa obszernie Tutaj Komentowana reguluje jedynie wycinek (najobszerniejszy ale jedynie wycinek) rzeczywistości kolejowej, dotyczący w uproszczeniu przewozów (mniej lub bardziej) komercyjnych. Pozostałe są regulowane innymi przepisami. Mogą poza nią funkcjonować lokomotywy, maszyniści, transport szynowy itd. na zupełnie odrębnych zasadach (np. czy wózek przewożący statki na pochylniach kanału Ostródzko-Elbląskiego jest wagonem?) i nie ma w tym żadnej sprzeczności.

Zresztą, nie szukałbym na upartego szczegółowych definicji każdego przedmiotu - są pojęcia ogólne (maszyna, pojazd, pojazd samobieżny, pojazd służący do przewozu pracowników itd.), które w przepisach ogólnych BHP, Kodeksu Pracy i wielu innych dotyczą w takim samym stopniu jezdniowego wózka akumulatorowego, koparki jak i lokomotywy. Brak szczegółowych przepisów może co najwyżej wymagać większej ilości uzgodnień z odpowiednimi Inspektorami, a w razie wypadku więcej ekspertyz rzeczoznawców. Nie róbmy z ludzi (wykształconych i z praktyką) idiotów, którzy nie potrafią samodzielnie podjąć żadnej decyzji.

Cytat: "jakiś czas temu kalito"
Zaczęło się od tego czy papier uzyskany w Helu do czegokolwiek sensownego upoważnia. Oprócz oczywiście powieszenia na ścianie w dobrej jakości antyramie z kryształu

Warto do pytania powrócić, być może w bardziej ogólnym znaczeniu: Jakie wymagania stawiane są maszynistom/kierowcom lokomotywek o mocy do 300 KM w transporcie wewnątrzzakładowym?
Ewentualnie drugie pytanie:
Czy pojęcie transportu wewnątrzzakładowego można rozszerzyć na przewozy technologiczne w specyficznej grupie zakładów: kolei wąskotorowych, które w myśl Ustawy oTK nie są przewoźnikami - nie posiadają wszak licencji?

Cytat: "w tzw. międzyczasie AXEL"
Czyli, moim skromnym zdaniem, dopóki maszynista na Helu wozi torpedy i amunicje - wystarczy mu papier od pracodawcy, operatora czy innego MP (Marcin - żółwik ) jednak gdy wchodzi w grę przewóz ludzi - sorry.
Zgadza się. Problem w tym, że nawet w celu wożenia torped (no, tu to jeszcze inne specregulacje MON dochodzą  :wink: ) pracownik musi przejść odpowiednie szkolenie w zakresie obsługi maszyny. Pytanie, czy wzmiankowany kurs za takie szkolenie można uznać? Jak powinien w świetle obowiązujących przepisów taki kurs wyglądać i czy są jakieś jednolite standardy. Osobiście mi to loto, ale jestem najzwyczajniej ciekaw.

Jak wspomniałem Tutaj budowlańcy mają własne rozporządzenie:
Cytuj
§ 23. Maszyny robocze, o których mowa w załączniku nr 1 do rozporządzenia, mogą być obsługiwane wyłącznie przez osoby, które ukończyły szkolenie i uzyskały pozytywny wynik sprawdzianu przeprowadzonego przez komisję powołaną przez Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego w Warszawie.
W załączniku nr 1 zaś:
Cytuj
[...] Lokomotywki wąskotorowe [...]

I tak przy okazji: w zasadzie remont/przebudowa/odbudowa szlaku kolejowego to też prace budowlane.

No to jeszcze:
Cytat: "Przemek w odniesieniu do Pana Maszynisty [size=9px
Zakładowego[/size]"]Cytujesz wspomniane przeze mnie rozporządzenie.
Zgadza się. Tyle, że chodziło mi o ogólny sposób "działania" przepisów. Ważny jest nie tylko przedmiot, ale również okoliczności.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #91 : 17 Września 2009, 18:18:03 »
0

Cytat: "2xm"
Cytat: "jakiś czas temu kalito"
Zaczęło się od tego czy papier uzyskany w Helu do czegokolwiek sensownego upoważnia. Oprócz oczywiście powieszenia na ścianie w dobrej jakości antyramie z kryształu

Warto do pytania powrócić, być może w bardziej ogólnym znaczeniu: Jakie wymagania stawiane są maszynistom/kierowcom lokomotywek o mocy do 300 KM w transporcie wewnątrzzakładowym?

Jak już mówiłem o "Lokomotywach spalinowych o mocy do 300 KM" mówi pewne rozporządzenie (nie chce mi się za każdym razem pisać jego nazwy, wiemy o które chodzi). Skoro rozporządzenie nie może być użyte do transportu wewnątrzzakładowego to nie używajmy też jego definicji. Sprzeczność polega na tym że pojazd kolejowy Wls40 (np.) jest lokomotywą spalinową o mocy do 300 KM i kółko się zamyka.

Cytat: "2xm"
Ewentualnie drugie pytanie:
Czy pojęcie transportu wewnątrzzakładowego można rozszerzyć na przewozy technologiczne w specyficznej grupie zakładów: kolei wąskotorowych, które w myśl Ustawy oTK nie są przewoźnikami - nie posiadają wszak licencji?

Na dzień dzisiejszy:
Cytuj
25) transport wewnątrzzakładowy – transport wykonywany w ramach procesu
produkcji przedsiębiorstwa bez udziału przewoźnika kolejowego oraz bez
należących do niego pojazdów kolejowych, w tym na obszarze górniczym –
kopalń odkrywkowych oraz zwałowisk odpadów;


Coś co pisałem też wcześniej. Jeśli brak jest osobnych przepisów a te co są nie mają zastosowania to:
Cytat: "jakiś czas temu kalito"
Zaczęło się od tego czy papier uzyskany w Helu do czegokolwiek sensownego upoważnia.

Po co w ogóle jakikolwiek papier?
Zapisane
Ptr
Minister
******
Długość toru:: 1106 m

W terenie W terenie


FPKW


kolejka
WWW
« Odpowiedz #92 : 17 Września 2009, 18:28:31 »
0

A jak się mają do tego wszystkiego tramwaje - to też chyba rodzaj kolei, a na pewno transport szynowy? Na nie wystarczy przejść chyba tylko kurs i zdać egzamin zakładowy aby można było jeździć. UTK nic tu do działania chyba nie ma - osobne przepisy są zastosowane.
Zapisane

To jest przekaz.
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #93 : 17 Września 2009, 18:30:40 »
0

Na pewno ustawa o TK nie reguluje Tramwajów.
Tramwaje nigdy nie były uznawane za pojazdy kolejowe podobnie jak suwnice.
Z tego co pamiętam to Tramwaje mają coś wspólnego z samochodami bo poruszają się często pomiędzy nimi a zdając na prawo jazdy samochodowe jest opcja na pozwolenie tramwajowe.
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 4309 m

W terenie W terenie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #94 : 17 Września 2009, 19:10:07 »
0

Co do tramwajów, to UoTK mówi wyraźnie:

Art. 3. Przepisów ustawy nie stosuje się do:
  1)   linii tramwajowych;
  2)   kolejowego transportu wewnątrzzakładowego;
  3)   transportu linowego i linowo-terenowego.

Egzaminy na motorniczych, podobnie jak na kierowców, przeprowadza Wojewódzki Ośrodek Ruchu Drogowego. Czyli wyglądają one tak jak te z autkiem, tylko koperty nie trzeba robić - znaczy tej od parkowania. Papierową trzeba bezwzględnie!
Zapisane

Na peronie zostało wszystko to Cię męczy.
Patrząc z kabiny FAURa* świat wydaje się lepszy.


*) tu można wstawić każdą serię lokomotywy.
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #95 : 17 Września 2009, 19:16:15 »
0

Cytat: "Przemek"
Skoro rozporządzenie nie może być użyte do transportu wewnątrzzakładowego to nie używajmy też jego definicji. Sprzeczność polega na tym że pojazd kolejowy Wls40 (np.) jest lokomotywą spalinową o mocy do 300 KM i kółko się zamyka.
Przemku, przeczytaj dokładnie to, co napisałem. To, że konkretnego przepisu nie stosuje się w danej sytuacji nie oznacza, że nie stosuje się pojęć, które rozumie przedszkolak niezależnie od jakiejkolwiek ustawy. Dla odróżnienia mogę najwyżej powiedzieć, że nie chodzi o "maszynistę trakcji ... w rozumieniu Ustawy o TK z dnia... wraz z późniejszymi zmianami", czy jakoś tak. Przyjmij do wiadomości, że istnieje rzeczywistość pozaprawna. Powszechnie naśmiewano się z określania prawidłowej krzywizny banana, nie róbmy tego samego. Przyjmij, że pojęcie maszynista użyte w Ustawie dotyczy jedynie określonej grupy maszynistów.

Cytat: "Przemek"
Na dzień dzisiejszy:
Cytat:   
25) transport wewnątrzzakładowy – transport wykonywany w ramach procesu
produkcji przedsiębiorstwa bez udziału przewoźnika kolejowego oraz bez
należących do niego pojazdów kolejowych, w tym na obszarze górniczym –
kopalń odkrywkowych oraz zwałowisk odpadów;   
Przyznam, że nie rozumiem: Ja pisałem, Ty pisałeś, on pisał wielokrotnie o tym, używaliśmy definicji, znamy ją już niemal na pamięć. Pytanie, czy w sytuacji luki prawnej (wąskotorówki to formalnie niekoniecznie przewoźnicy a mogą przewozić ludzi) możliwe jest łączenie na tych samych torach przewozów technologicznych - wewnątrzzakładowych i "komercyjnych". Swoją drogą ta luka to bezsprzecznie efekt zakulisowych działań silnego lobby polskich przewoźników wąskotorowych. Myślę, że jest to swego rodzaju furtka legalizująca praktyki stosowane na naszych wąskich torach.

Cytuj
Po co w ogóle jakikolwiek papier?

Nie odrobiłeś lekcji:
Cytat: "2xm kilka dni temu"
Dla rozczarowanych brakiem odpowiedniej "ustawy" na pocieszenie:
Kodeks Pracy
Tu w kontekście uprawnień rozdział:
Cytat:   
Rozdział VIII

Szkolenie

[...]


Art. 2373. § 1. Nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

§ 2. Pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie.

§ 3. Szkolenia, o których mowa w § 2, odbywają się w czasie pracy i na koszt pracodawcy.


Art. 2374. § 1. Pracodawca jest obowiązany zaznajamiać pracowników z przepisami i zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczącymi wykonywanych przez nich prac.

§ 2. Pracodawca jest obowiązany wydawać szczegółowe instrukcje i wskazówki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach pracy.

§ 3. Pracownik jest obowiązany potwierdzić na piśmie zapoznanie się z przepisami oraz zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy.


Art. 2375. Minister Pracy i Polityki Socjalnej określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy, zakres tego szkolenia oraz wymagania dotyczące treści i realizacji programów szkolenia, a także sposób dokumentowania szkolenia.   
Ale fajna dyskusja się wywiązała  :smile:
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
maciej96
Młotkowy
**
Długość toru:: 95 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #96 : 17 Września 2009, 21:53:20 »
0

Jeżeli mogę się wtrącić do prawnych dywagacji Ciężko jest mi się wypowiedzieć w kwestii szczegółów ustaw i rozporządzeń dotyczących kolejnictwa. Jednak jak mój poprzednik słusznie zauważył prawo trzeba rozpatrywać całościowo i orientować się w innych gałęziach prawa, a nie tylko tłuc ustawę o transporcie kolejowym. Jesteśmy już członkiem UE i należy zwracać uwagę także na dyrektywy i rozporządzenia europejskie. Te drugie obowiązują państwa członkowskie bezpośrednio. Co do luk w prawie, jeżeli takowe są, to można je likwidować poprzez wkładnię np. per analogia. Może za jakiś czas będę w stanie konkretnie wypowiedzieć się na tym forum. Na razie jestem na etapie zobowiązań i procedury administracyjnej :] Zaskoczył mnie fakt, że w ustawie w artykule gdzie występują definicje, znajdują się definicje funkcjonalne. Dotychczas myślałem, że tego typu definicje są definicjami legalnymi
Jak na mój gust całkiem ważną rolę odgrywa tutaj też prawo pracy.
Zapraszam także do lektury wcześniejszego postu, który wydaje się z jednej strony światełkiem w tunelu, ale z drugiej strony, kto wie co z tego wyjdzie:
http://750mm.pl/viewtopic.php?p=31049#31049
Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #97 : 17 Września 2009, 23:08:02 »
0

Cytat: "2xm"
To, że konkretnego przepisu nie stosuje się w danej sytuacji nie oznacza, że nie stosuje się pojęć, które rozumie przedszkolak niezależnie od jakiejkolwiek ustawy. Dla odróżnienia mogę najwyżej powiedzieć, że nie chodzi o "maszynistę trakcji ... w rozumieniu Ustawy o TK z dnia... wraz z późniejszymi zmianami", czy jakoś tak.

Cytat: "2xm"
Przyjmij, że pojęcie maszynista użyte w Ustawie dotyczy jedynie określonej grupy maszynistów.

A co określa tą inną grupę maszynistów? I skąd pewność że to maszyniści? Podstawa prawna.

Cytat: "2xm"
Przyznam, że nie rozumiem: Ja pisałem, Ty pisałeś, on pisał wielokrotnie o tym, używaliśmy definicji, znamy ją już niemal na pamięć.

Czego nie rozumiesz?

Cytat: "2xm"
Pytanie, czy w sytuacji luki prawnej (wąskotorówki to formalnie niekoniecznie przewoźnicy a mogą przewozić ludzi) możliwe jest łączenie na tych samych torach przewozów technologicznych - wewnątrzzakładowych i "komercyjnych".

Wcześniej zadałeś inne pytanie dlatego jako odpowiedź zacytowałem ustawę.

Cytat: "2xm"
wąskotorówki to formalnie niekoniecznie przewoźnicy a mogą przewozić ludzi

To nie tylko luka prawna ale i sprzeczność. Transport WZ na pewno nie podciągnie się pod przewóz ludzi. Ale poczytajmy dalej:
Cytuj
Art. 2.
Przepisy ustawy stosuje się także do:
[1) metra, z wyjątkiem rozdziałów 2, 2a, 4a–9 i 12 oraz art. 13 ust. 1; przepisy
rozdziału 10 stosuje się odpowiednio;]
<1) metra, z wyjątkiem rozdziałów 2, 2b, 4a–9 i 12 oraz art. 13 ust 1; przepisy
rozdziału 10 stosuje się odpowiednio;>
[2) bocznic kolejowych, z wyjątkiem rozdziałów 2a, 4a, 5a–8 i 10;]
<2) bocznic kolejowych, z wyjątkiem rozdziałów 2b, 4a, 5a–8 i 10;>
3) infrastruktury kolejowej obejmującej linie kolejowe o szerokości torów
mniejszej niż 1435 mm i przewoźników kolejowych korzystających z tej infrastruktury
kolejowej, z wyjątkiem rozdziałów 4a, 6–8, art. 5 ust. 3–6, art.
9, art. 13 ust. 1 oraz art. 59–64.

To jest istotne:
Cytuj
Art. 5.
3. Zarządca nie jest uprawniony do wykonywania przewozów kolejowych, z wyjątkiem
wykonywania przewozów technologicznych dla własnych potrzeb, z zastrzeżeniem
ust. 4.
4. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, po uzyskaniu opinii Prezesa Urzędu
Ochrony Konkurencji i Konsumentów, może, w drodze decyzji, zezwolić zarządcy
na:
1) wykonywanie przewozu osób pod warunkiem prowadzenia odrębnej rachunkowości
w zakresie zarządzania infrastrukturą kolejową oraz wykonywania
przewozów kolejowych;
2) wykonywanie przewozu osób i rzeczy na wyodrębnionej organizacyjnie linii
kolejowej bez wymagania prowadzenia odrębnej rachunkowości, o której
mowa w pkt 1, pod warunkiem nieudostępniania tej linii przewoźnikom kolejowym.
5. W razie zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego lub bezpieczeństwa przewozu
osób i rzeczy zarządca obowiązany jest podjąć działania likwidujące to
zagrożenie, włącznie ze wstrzymaniem lub ograniczeniem ruchu kolejowego na
całości lub części linii kolejowej.
6. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, zasady współdziałania Ministra
Obrony Narodowej z zarządcami i przewoźnikami kolejowymi w zakresie
dostosowania infrastruktury kolejowej do wymogów obronności państwa,
uwzględniając wymagania związane z obronnością państwa.


Cytat: "2xm"
Nie odrobiłeś lekcji:
Cytat: "2xm kilka dni temu"
Dla rozczarowanych brakiem odpowiedniej "ustawy" na pocieszenie:
Kodeks Pracy
Tu w kontekście uprawnień rozdział:
Cytat:   
Rozdział VIII

Szkolenie

[...]


Art. 2373. § 1. Nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności,

Jeśli chodzi o umiejętności to żaden papier nie jest potrzebny. Jeśli chodzi o kwalifikacje to musi być podstawa prawna, która to reguluje.
Zapisane
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #98 : 17 Września 2009, 23:32:31 »
0

Cytat: "Przemek"
co określa tą inną grupę maszynistów? I skąd pewność że to maszyniści? Podstawa prawna.
Słońce też nie ma podstawy prawnej, a jakoś nam świeci. Zajrzyj do słownika języka polskiego i daj spokój - zajmijmy się czymś poważnym.
Cytat: "Przemek"
Wcześniej zadałeś inne pytanie dlatego jako odpowiedź zacytowałem ustawę.
Chodziło zasadniczo o to samo, tylko inaczej sformułowane. W kontekście wcześniejszej dyskusji wydawało mi się to jasne.
Cytat: "Przemek"
Transport WZ na pewno nie podciągnie się pod przewóz ludzi.
Tego nie mówiłem. Chodzi o to, że ktoś, kto nie ma licencji nie jest przewoźnikiem w rozumieniu UoTK, a koleje wąskotorowe są zwolnione z uzyskania licencji, więc przewoźnikiem w/g definicji z Ustawy nie muszą być - takie to buty. Myślę, że jakiś urzędnik się kapnął, że takie obostrzanie działalności kolejek może je zarżnąć i postanowił to naprawić, tyle że jak zwykle zapomniał, że jak gdzieś się skreśli, to potem trzeba gdzieś dopisać (i odwrotnie) bo inaczej bzdury wychodzą.
Cytat: "Przemek"
To jest istotne:
Cytat:
Wcześniej cytujesz fragment, który wskazuje, że art. 5, ust. 3-6 się nie stosuje do linii kolejowych o prześwicie < 1435mm... no chyba, że to coś innego.
Cytat: "Przemek"
Jeśli chodzi o umiejętności to żaden papier nie jest potrzebny. Jeśli chodzi o kwalifikacje to musi być podstawa prawna, która to reguluje.
Papier jest potwierdzeniem umiejętności - dla każdego inspektora BHP, PIP itp. (oraz Wysokiego Sądu) jest to oczywiste. Jeśli nie ma papieru=pracownik nie został przeszkolony=pracodawca dał ciała=kara. Nawet jak na studiach jest szkolenie BHP (totalne bzdury) to kończy się to odpowiednim wpisem do indeksu.
Jeśli chodzi o podstawę prawną, to zapewne jakaś jest i o to chodzi - należałoby jej poszukać. Liczyłem, że na tym zacnym forum jest ktoś, kto się tymi sprawami zajmuje/zajmował zawodowo i taka osoba od razu udzieliłaby jasnej odpowiedzi. Nie ma, to trudno - zajmę się czymś innym.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #99 : 17 Września 2009, 23:42:51 »
0

Cytat: "2xm"
Cytat: "Przemek"
To jest istotne:
Cytat:
Wcześniej cytujesz fragment, który wskazuje, że art. 5, ust. 3-6 się nie stosuje do linii kolejowych o prześwicie < 1435mm... no chyba, że to coś innego.

Nie stosuje się do tego:
Cytuj
Art. 5.
3. Zarządca nie jest uprawniony do wykonywania przewozów kolejowych, z wyjątkiem
wykonywania przewozów technologicznych dla własnych potrzeb, z zastrzeżeniem


Cytat: "2xm"
Papier jest potwierdzeniem umiejętności - dla każdego inspektora BHP, PIP itp. jest to oczywiste.

Głównie o to "itp." chodzi.

Cytat: "2xm"
Jeśli chodzi o podstawę prawną, to zapewne jakaś jest i o to chodzi - należałoby jej poszukać.

Szukamy jej od początku tej dyskusji i za każdym razem dochodzimy do wniosku że jej brak i zwalamy wszystko na widzimisię pracodawcy.

Cytat: "2xm"
Liczyłem, że na tym zacnym forum jest ktoś, kto się tymi sprawami zajmuje/zajmował zawodowo i taka osoba od razu udzieliłaby jasnej odpowiedzi.

Też mi autorytet. Dla mnie autorytetem jest zapisana podstawa prawna a nie to co ktoś powiedział.
Zapisane
Strony: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 10   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!