Świat kolejek wąskotorowych SMF
26 Listopad 2014, 21:05:08 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: [1] 2 3 ... 8   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Hamulce kolejowe  (Przeczytany 20754 razy)
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 2942 m

Na służbie Na służbie


Bimbrownik wąskotorowy


« : 09 Wrzesień 2009, 20:20:54 »
0

Kolega MichałŁ zadał mi na PW ciekawe pytanie:

Cytuj
Cześć, widzę że na forum dajesz (...) ←cenzura wiec chciałbym się ciebie zapytać o jeszcze jedno: w zaworze maszynisty Knorra jest zawór oznaczony na tym schemacie jako Absperrarhahn (po lewej). Do czego on służy bo jakoś nie mogę wykombinować?

I tu następuje rysunek.




A Kuc odpowiada:

Achtungminen to jest kurek (nie zawór!) służący do odcięcia zasilania całego zaworu Knorra od zbiornika głównego. Potocznie nazywa się "kurkiem na siedemnastkę" od rozmiaru klucza płaskiego 17mm którym się go obsługuje. Używa się go wtedy, gdy z jakichś względów jest to wskazane czyli np. w przypadku podwójnej trakcji i awarii sprężarki na drugiej lokomotywie nie dopuścić do przepływu powietrza z przewodu głównego do zbiorników głównych tej lokomotywy.
Pewnie był też używany często przez złośliwych egzaminatorów w pytaniach na egzaminach poprawkowych i przez kolegów-jajcarzy, którzy "zielonym" maszynistom zakręcali jego i obserwowali jak delikwent łamie sobie głowę, dlaczego przewodu nie może popełnić. He, he wszak: Dobry żart - tynfa wart (choć zależy to od aktualnego kursu tynfa...)
Zapisane

Dobry maszynista potrafi nie tylko łagodnie hamować pociąg przy użyciu zaworu Ackermana, ale również umie posługiwać się tą klapą tak, by uzyskać stopniowe odhamowanie!
MichałŁ
Zawiadowca
****
Długość toru:: 479 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #1 : 09 Wrzesień 2009, 20:53:27 »
0

To fajnie ale teraz się nasuwa mi takie pytanie poco ten kurek skoro chyba na pozycji odcięcia i tak PG jest odcięty od zbiornika zasilającego?
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 2942 m

Na służbie Na służbie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #2 : 09 Wrzesień 2009, 21:03:48 »
0

Ciśnienie ze zbiornika głównego działa na suwak obrotowy Drehschieber od góry, przyciskając go do gładzi kadłuba co zapewnia uszczelnienie. Jeśli by to ciśnienie było niższe niż w przewodzie głównym Haupttlufttcośtam to powietrze, nawet w położeniu odcięcia, podniosło by suwak i przepłynęło do zbiornika głównego. Po to taki kran zabudowano...
Zapisane

Dobry maszynista potrafi nie tylko łagodnie hamować pociąg przy użyciu zaworu Ackermana, ale również umie posługiwać się tą klapą tak, by uzyskać stopniowe odhamowanie!
MichałŁ
Zawiadowca
****
Długość toru:: 479 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #3 : 09 Wrzesień 2009, 21:13:34 »
0

Rozumiem. to jeszcze jedno . Ile trzeba przytrzymać wajchę na pozycji hamowania żeby obniżyć ciśnienie w zbiorniku sterującym powiedzmy o 1at? Bo wnioskując z działania zaworu to czas ten zależy tylko od tempa spadania ciśnienia w zbiorniku sterującym (czy tam wyrównawczym bo w matrosowie nazywa się to wyrównawczym).  Bo kran se upuści ciśnienie PG do wartości zbiornika sterującego ?
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 2942 m

Na służbie Na służbie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #4 : 09 Wrzesień 2009, 21:20:55 »
0

Tak, automatyka zaworu upuści ciśnienie w PG do wysokości ciśnienia w zbiorniku wyrównawczym.
A czas upuszczenia ze zbiornika?
To zależy wyłącznie od pojemności zbiornika wyrównawczego. W przypadku zbiornika 16l jest to krótkie, półsekundowe psiknięcie. A jak zbiorniol będzie jak beka po ropie, to trzeba się będzie mocniej napsikać. Swoją drogą, to takie zasadnicze hamowanie wykonuje się obniżając ciśnienie w PG o pół atmosfery, co w zupełności wystarcza do załączenia hamulców. O ile są sprawne...
Zapisane

Dobry maszynista potrafi nie tylko łagodnie hamować pociąg przy użyciu zaworu Ackermana, ale również umie posługiwać się tą klapą tak, by uzyskać stopniowe odhamowanie!
Phinek
Gość
« Odpowiedz #5 : 09 Wrzesień 2009, 21:42:44 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 04:18:58 wysłane przez Phinek » Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #6 : 11 Wrzesień 2009, 01:21:10 »
0

Cytat: "Kucyk"
Używa się go wtedy, gdy z jakichś względów jest to wskazane czyli np. w przypadku podwójnej trakcji i awarii sprężarki na drugiej lokomotywie nie dopuścić do przepływu powietrza z przewodu głównego do zbiorników głównych tej lokomotywy.

Na odwrót. Odcięcie stosuje się by nie dopuścić powietrza ze zbiornika głównego do przewodu głównego (groźba przeładowania). Natomiast w elektrowozach (szczególnie ET21) w przypadku słabych akumulatorów ustawia się kran w pozycje napełniania uderzeniowego i pompuje zbiorniki główne powietrzem z drugiej lokomotywy poprzez przewód główny.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #7 : 11 Wrzesień 2009, 01:34:04 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 04:19:11 wysłane przez Phinek » Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #8 : 11 Wrzesień 2009, 14:45:01 »
0

Cytat: "Phinek"
Przecież sam sobie zaprzeczyłeś potwierdzając zeznania Kucyka o możliwości napełnienie zbiornika głównego z drugiej lokomotywy.

Gdzie zaprzeczyłem?

Cytat: "Phinek"
Zaś aby nie przeładować PG stosowany jest reduktor, który znajduje się z boku kranu H14K1

Mówimy o położeniu odcięcia a ty mówisz o pozycji jazdy.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #9 : 11 Wrzesień 2009, 17:16:36 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 04:19:19 wysłane przez Phinek » Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #10 : 11 Wrzesień 2009, 21:22:39 »
0

Cytat: "Phinek"
Czy nadal mówimy o zaworze na 17 czy o pozycji kranu?

W zasadzie to w podwójnej trakcji używa się pozycji odcięcia (tak się ono nawet nazywa "odcięcie-podwójna trakcja) natomiast zaworu na 17 używa się gdy lokomotywa jest konwojowana na zimno.
Zapisane
MichałŁ
Zawiadowca
****
Długość toru:: 479 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #11 : 08 Październik 2009, 18:06:12 »
0

Mam znowu pytanie nie mogę nigdzie znaleźć  odpowiedzi więc może tutaj ktoś będzie wiedział.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/6/6a/Westinghouse_Air_Brake_piping_diagram.jpg Na tym rysunku jest pokazany schemat hamulca westinghous na parowozie i interesuje mnie jakie pozycje ma zawór który u nas nazwaliśmy by zaworem dodatkowym? Mniemam że ma on prawdopodobnie możliwość odluźnienia lokomotywy tak jak w matrosowie, Ale interesuje mnie dokładny układ pozycji.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #12 : 08 Październik 2009, 23:32:23 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 04:19:28 wysłane przez Phinek » Zapisane
MichałŁ
Zawiadowca
****
Długość toru:: 479 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #13 : 09 Październik 2009, 14:34:53 »
0

Tak rozumiem tylko to nie jest taki zwykły kran dodatkowy jak w Knorrze. Ten zawór ma pięć pozycji niestety nazwy mam po rosyjsku więc nie za bardzo wiem o co w nich chodzi.
Zapisane
Przemek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 531 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #14 : 09 Październik 2009, 19:37:05 »
0

Cytat: "Phinek"
Kran działa "bezpośrednio" na cylinder hamulca - tzn. łączy przewód zasilający z cylindrem hamulcowym lub cylinder hamulcowy z atmosferą. Po drodze między kranem a cylindrem powinien być podwójny zawór zwrotny, zawór bezpieczeństwa, odluźniacz oraz króciec do podłączenia manometru.

Przyjrzyj się dokładnie schematowi. To zupełnie inny kran i wcale nie jest niezależny bo działa na zawór rozrządczy. Też mnie to zaciekawiło co to za kran.
Zapisane
Phinek
Gość
« Odpowiedz #15 : 10 Październik 2009, 05:44:37 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 04:19:39 wysłane przez Phinek » Zapisane
MichałŁ
Zawiadowca
****
Długość toru:: 479 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #16 : 10 Październik 2009, 07:03:54 »
0

Dziękuje bardzo za odpowiedź i przepraszam że wprowadziłem w błąd z nazwami. To jeszcze mam pytanie jakie są pozycje tego zaworu H-6 (czy są posobne jak w zaworze 394 matrosowa) i po co jest połączenie zaworu H-6 z zaworami sterującymi pracą sprzężarki (czy to jest po to aby sprężarka włączała się od razu kiedy pojawi się pobór powietrza przez zawór automatyczny a nie czekała aż ciśnienie w głównym zbiorniku spadnie do określonej wartosci ) ?
Zapisane
Kucyk
Minister
******
Długość toru:: 2942 m

Na służbie Na służbie


Bimbrownik wąskotorowy


« Odpowiedz #17 : 10 Październik 2009, 11:04:30 »
0

Dokładnie tak! Zerknij do Fleszara, albo Neumanna jak wygląda regulator biegu sprężarki parowozu Ty246, on oprócz zasterowania od ciśnienia z ZG posiada opcję załączenia od kranu maszynisty o której piszesz.

Swoją drogą, to ci Amerykanie pomysły mieli, że hej!!! :grin:
Zapisane

Dobry maszynista potrafi nie tylko łagodnie hamować pociąg przy użyciu zaworu Ackermana, ale również umie posługiwać się tą klapą tak, by uzyskać stopniowe odhamowanie!
px48
Zawiadowca
****
Długość toru:: 325 m

W terenie W terenie


Prezes TPKŚ


« Odpowiedz #18 : 10 Październik 2009, 17:48:57 »
0

Cytat: "Phinek"
Jeżeli chodzi o kran dodatkowy to ma 3 pozycje (od lewej):
- Odluźnianie
- Odcięcie
- Hamowanie


Jeżeli chodzi o taką kolejność to mnie uczono, że jest to:
-odluźnianie
-utrzymanie stopnia hamowania (jednocześnie powoduje odcięcie, ale używa się w celu utrzymania hamowania)
-hamowanie

Natomiast w przypadku zaworu S-6 to brakuje pozycji 4 utrzymanie stopnia hamowania, a kolejne pozycje można traktować jako 5 i 6.

@ Kucyk: Jak się mylę to popraw nazwy  :mrgreen:
Zapisane

Phinek
Gość
« Odpowiedz #19 : 10 Październik 2009, 23:57:03 »
0

.
« Ostatnia zmiana: 12 Styczeń 2011, 04:19:53 wysłane przez Phinek » Zapisane
Strony: [1] 2 3 ... 8   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!