Świat kolejek wąskotorowych SMF
12 Października 2025, 01:30:33 *
Witaj
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
w6 i... Rp 1: Profil 750mm.pl na facebooku
   Strona główna   Pomoc Szukaj Zaloguj się Rejestracja  
Strony: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 17   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: nietypowe układy torowe - sploty, rozjazdy łukowe i podwójne  (Przeczytany 304815 razy)
OczeQ
SGKW
*
Długość toru:: 524 m

W terenie W terenie


Wariat torowy


oczeq
WWW
« Odpowiedz #80 : 30 Października 2009, 21:44:48 »
0

...Rozjazdy podwójne jednostronne...

Taki kwiatek istnieje w Pyskowicach na terenie skansenu TOZKiOS
Zapisane

Co za ponury absurd... Żeby o życiu decydować za młodu, kiedy jest się kretynem?
Phinek
Gość
« Odpowiedz #81 : 30 Października 2009, 22:08:37 »
0

a
« Ostatnia zmiana: 12 Stycznia 2011, 13:29:23 wysłane przez Phinek » Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #82 : 30 Października 2009, 22:47:55 »
0

Tu mamy przykład skrzyżowania LHS i 1435
http://km.lhs.pl/LHS/s/44/ swoją drogą polecam wycieczkę po tej ciekawej stronie.
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
musso
SGKW
*
Długość toru:: 25 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #83 : 30 Października 2009, 22:50:56 »
0

Cytuj
4. "Na ulicy Metalowców w Chorzowie (dojazd do Konstalu) istnieje splot torów tramwajowych 1435 / 1000 mm. Zachował się jedynie odcinek w asfalcie, splot na terenie zakładu został rozebrany." czy to były 2 rozstawy tramwajów? Przepraszam ale nie wiem jakie tramwaje są na Śląsku

Jak wiadomo dawny Konstal produkował tramwaje dla całej polski (czyli o rozstawach 1435 / 1000 mm. ), a odcinek ten służył jako tor doświadczalny, oraz służył do załadunku tramwajów na lawety.
W GOP-ie mamy tramwaje tylko o rozstawie 1435mm.(czasami jeszcze spod asfaltu wystają tory o rozstawie 785mm. ale daaaawno nie używane :wink: )
Zapisane
Kolejka
Mechanik
***
Długość toru:: 227 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #84 : 31 Października 2009, 09:33:24 »
0

Idąc od kopalni:
 :arrow: 100-150m od bramy jest to nieistniejące skrzyżowanie;
 :arrow: ok. 400m dalej (czyli ok. 0,5km od kopalni) jest istniejące skrzyżowanie pod kątem prostym;
 :arrow: ok. 1,3km dalej (czyli ok. 1,8km od kopalni) znajduje się istniejące skrzyżowanie pod kątem ostrym. To skrzyżowanie znajduje się ok. 200m od bramy wjazdowej do szybu "Wacław".
 :arrow: strona główna mojej galerii to http://785mm.cba.pl lub (jak kto woli) http://www.gkw.glt.pl .
Te pomiary podałem na podstawie Geoportalu.
Wkrótce zamierzam się ponownie tam wybrać, więc spróbuję zmierzyć kąty tych skrzyżowań i może odległości.
Zapisane

Zapraszam na moje strony internetowe:
- www.gkw.tw53.webd.pl
- www.transport.tychy.glt.pl
Oraz kanał na YT: www.youtube.com/user/OKz32
track-and-train
Młotkowy
**
Długość toru:: 111 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #85 : 01 Listopada 2009, 20:08:36 »
0

odnośnie wątku 750mm.pl - Strona Główna » FORA KOLEJOWE » Tor szerszy niż wąski... » Ciekawostki infrastruktury kolejowej... (http://750mm.pl/viewtopic.php?t=1103)
informuję że został gruntownie przejrzany i wyłowiłem z niego kilka pytań odnośnie rozjazdu krzyżowego podwójnego systemu Beasler'a
wszystkie podane niżej informacje pochodzą z forum modelarskiego  http://forum.modelarstwo.info/viewtopic.php?f=5&t=5282 i są niezredagowanymi wycinkami postów:

Dość rzadki w Polsce rozjazd "Baesler-a" (rozjazd systemu Beaslera)


źródło fotki i artykuł: wikipedia

Corwin: Jest to odmiana rozjazdu angielskiego jednak znacząco różni się od typowego na polskiej kolei rozjazdu angielskiego. W rozjeździe Baeslera iglice są na zewnątrz, w typowym angliku wewnątrz.

peter47: Fachowo to rozjazd krzyżowy podwójny z iglicami na zewnątrz czworoboku

Corwin: W województwach na tzw. ziemiach odzyskanych jest ich kilka ale wszystkie ztcw zbudowane były jeszcze gdy był to zarząd Deutsche Reichsbahn, po wojnie nie budowano tych rozjazdów a w innych rejonach kraju ich nie ma, no może poza Olszynką gdzie w ramach eksperymentu go zbudowano.

peter47: Co do rzadkości ich występowania,przyczyną są trudności w utrzymaniu zamknięć nastawczych oraz to,że potrzbna jest duża powierzchnia doich ułożenia.

OLF: mimo że pozwalał na jazdę na bok z większą prędkością niż zwykły (dzięki większemu promieniowi łuku zwrotnego przy tej samej długości rozjazdu) to był kłopotliwy w utrzymaniu i gdzie się dało służba drogowa pozbywała się go.

Leszek Lewiński napisał(a):
Najbliższy Pomorzu Gdańskiemu jest rozjazd krzyżowy podwójny z iglicami na zewnątrz czworoboku (...) ułożony na stacji Iława Gł. w głowicy od strony północnej.
Dopełniając to, co napisali poprzednicy napiszę:
- konstrukcja umożliwia stosowanie mniejszych skosów i większych promieni w rozjazdach krzyżowych (np. 1:9-500);
- w rozjeździe krzyżowym z iglicami wewnątrz czworoboku o skosie 1:9 promień maksymalny łuku toru zwrotnego wynosi 205 m;
- charakterystyczne dla Rkpd 1:9-300 krzyżownice noszą nazwę krzyżownic trzykrotnych (a nie podwójnych, bo podwójne występują w Rkp i Rkpd z iglicami wewnątrz czworoboku oraz w skrzyżowniach torów).

Rozjazd ma rzeczywiście dość skomplikowaną konstrukcję, ale nie jest to żaden "cud techniki". Po prostu w powojennej Polsce źle kształceni pracownicy służby drogowej nie umieli sobie z tym rozjazdem dać rady, więc rozjazd uznano za nieprzydatny dla PKP i jego stosowania na polskich torach nie przewidziano. A na terenach niemieckiego zaboru było ich wiele... .

TeERa203: Jeszcze jakieś ok.15 lat temu rozjazd Baeslera był na stacji Chybie (pow.Cieszyn), a przecież to nie są tereny po byłej Rzeszy. Zastąpili go 2-oma rozjazdami zwykłymi, no i mamy teraz "wężykowanie". Ogólnie to na PKP jest tendencja do zastępowania w ten sposób nawet zwykłych "anglików".

qwertas: Ta tendencja nie jest wymyslem PKP ale stosuje sie ja na wiekszosci zarzadow kolejowych. Angliki sa drozsze i w budowie i w eksploatacji. Jednak glowna przyczyna zamiany anglikow na 2 rozjazdy zwlaszcza w torach glownych to niska Vmax z jaka mozna po nich jechac (bodajze tylko 100kmh).

Zbyszek: Jednym z wielu powodów ''wycinania'' ich, był brak części zapasowych do tych rozjazdów.
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #86 : 01 Listopada 2009, 20:16:29 »
0

Ja od siebie dorzuce:

 :arrow: Hajnówka - skrzyzowanie toru normalnego z waskim (600mm) pod katem prostym
  :arrow: Pionki - splot krzyżowy pod katem ok 30 stopni tory waskiego 600mm z torem normalnym
                       - rozjazd krzyzowy na tor 600mm (!) (oba ZTS Pronit)
 :arrow: Warszawa Grochów - tory wiankowe, czyli chyba jedyba pętla kolejowa w PL
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
janeczek
Dyrektor
*****
Długość toru:: 915 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #87 : 01 Listopada 2009, 20:26:42 »
0

Druga pętla jest po drugiej stronie Wisły na Szczęśliwicach.
Zapisane
track-and-train
Młotkowy
**
Długość toru:: 111 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #88 : 01 Listopada 2009, 20:27:02 »
0

Fidzio, sprecyzuj:
co mam rozumieć przez:
Cytuj
splot krzyżowy pod katem ok 30 stopni tory waskiego 600mm z torem normalnym

to jest splot czy skrzyżowanie?

Cytuj
rozjazd krzyzowy

anglik? na 600? masz foty? byłby odlot

Cytuj
tory wiankowe

dawaj fotę z zumi...
Zapisane
E583.002
Dyrektor
*****
Długość toru:: 541 m

W terenie W terenie

M-sta tr. elektr.


« Odpowiedz #89 : 01 Listopada 2009, 20:32:08 »
0

Cytat: "track-and-train"

to jest splot czy skrzyżowanie?

Skrzyzowanie
Cytuj

anglik? na 600? masz foty? byłby odlot

Na terenie gdzie jest prowadzona PS (Produkcja specjalna) nie mozna robic fot. A tak wogole to czytaj PW:P
Zapisane

Nazywam się Roman i od 35 lat naprawiam pralkę
Paweł Niemczuk
Administrator
*****
Długość toru:: 1840 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #90 : 02 Listopada 2009, 09:55:06 »
0

Na wstępie proszę o wybaczenie lekkiego chaosu, który wkradł się w mojego posta - pisałem go bodaj na 4 raty i najwyraźniej w trakcie wątek mi uciekł.
Poza tym chyba przeoczyłem też wcześniejszą część wątku tudzież inny wątek, w którym poruszałeś te sprawy.

Cytat: "track-and-train"


@Paweł Niemczuk
1. czy "skrzyżowanie wąskiego i normalnotorowej (nieczynnej już) bocznicy do zakładów Tagor (kilkaset metrów od stacji Tarnowskie Góry Wąskotorowe - kierunek Miasteczko Śląskie)" jest trzecim skrzyżowaniem w Tarnowskich Górach? W liście miałem już 2 i nie wiem czy coś się nie powtarza.


Na obecnie czynnej linii są dwa: Tagor (pod kątem ostrym) i z bocznicą wojskową w rejonie nastawni TGB (pod kątem prostym).
Na rozebranej w roku 2006 linii podg Lasowice - Strzybnica Wąskotorowa było też skrzyżowanie wąskiego z podwójnym torem normalnym (dojazd do stacji paliw CM Tarnowskie Góry). Żeby było śmieszniej do dziś stoi i świeci (sic!) semafor osłonny na wąskim od strony Strzybnicy.

Cytuj

piszesz:
2. skrzyżowanie normalnotorowej bocznicy do Gliwickich Zakładów Urządzeń Technicznych (GZUT) i wąskiego szlaku Gliwice Wąskotorowe - Gliwice Zachodnie (Śródmieście)
czy mogę prosić o dokładne wytłumaczenie co się krzyżowało z czym gdyż wspominasz o tym w sekcji tramwajowej?


Było to skrzyżowanie wąski / normalnotorowa bocznica do GZUT-u

Cytuj

3. "skrzyżowanie zelektryfikowanej normalnotorowej linii piaskowej z linią tramwajową" - czy chodzi o skrzyżowanie przy ul Wojska Polskiego? (w mojej liście są linki do zdjęć)


Zapewne o to skrzyżowanie chodzi - nazwy ulicy nie znam, do zdecydowanie nie moje rejony, byłem tam aż dwa razy

Cytuj

4. "Na ulicy Metalowców w Chorzowie (dojazd do Konstalu) istnieje splot torów tramwajowych 1435 / 1000 mm. Zachował się jedynie odcinek w asfalcie, splot na terenie zakładu został rozebrany." czy to były 2 rozstawy tramwajów? Przepraszam ale nie wiem jakie tramwaje są na Śląsku


Obecnie tramwaje na G. Śląsku są normalnotorowe. Konstal (obecnie Alstom - Konstal) przez lata masowo produkował tramwaje (wagony tupu N, 102N, 105N, 11xN oraz ich warianty na tor wąski dla Łodzi, Elbląga itp). Tor 1000 mm służył jazdom testowym oraz załadunkowi produkowanych tam tramwajów wąskotorowych.

Z ciekawostek: ostatnią linią wąskotorową była linia 12 Chorzów Rynek - Siemianowice Śląskie; została ona przekuta na tor normalny dopiero w roku 1956. Przez wiele lat istniał splot tramwajowy 785/1435 łączący chorzowski Rynek oraz nieczynną obcecnie zajezdnię Łagiewniki przy ul. Chorzowskiej w Bytomiu. Miał długość około 3 km.
Dodatkową ciekawostką jest to, że linia była dwutorowa i splot występował w obu torach.
Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #91 : 02 Listopada 2009, 22:57:00 »
0


Podpisano:
Leider stellte die PKP 1994 den Verkehr auf der Strecke endgültig ein. Im östlichen Teil des einstmals grossen Netzes liess die PKP die Schienen abbauen. Abgebaut wurden auch die imposanten historischen Verlade-Anlagen in Bialosliwie, die einen wesentlichen Teil der Güterverkehrs der Strecke effektiv von der Normal- auf die Schmalspur umgeladen hatten.
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #92 : 02 Listopada 2009, 23:00:19 »
0

Na YT jest film na którym widać prace tej przeładowarki.
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #93 : 03 Listopada 2009, 00:40:39 »
0

Cytat: "andrzej2110"
Na YT jest film na którym widać prace tej przeładowarki.


A tak nieco dokładniej, bo na YT jest parę filmów?

Poniżej załączony obrazek z skrzyżowaniem w Orzeszu w praktyce:
Małe | Duże

Małe | Duże
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
andrzej2110
Minister
******
Długość toru:: 2697 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #94 : 03 Listopada 2009, 07:58:53 »
0

Małe | Duże
wczoraj już mi się nie chciało szukać
Zapisane

Powyższy post wyraża jedynie opinię autora w dniu dzisiejszym.
Nie może on służyć przeciwko niemu w dniu jutrzejszym,
ani każdym innym następującym po tym terminie.
Ponadto autor zastrzega sobie pr
marcin sds
Mechanik
***
Długość toru:: 152 m

W terenie W terenie


« Odpowiedz #95 : 03 Listopada 2009, 09:16:09 »
0

Moja mama przez długie lata pracowała na składach opałowych w Warszawie na Zabranieckiej i Bokserskiej. Były tam identyczne maszyny do rozładunku węglarek jak ten w Białośliwiu. Pracownicy składów nazywali te maszyny harłatami. Podobne maszyny były na stacji Kolo Wąsk.
Zapisane
gajos
Minister
******
Długość toru:: 1201 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #96 : 03 Listopada 2009, 13:09:24 »
0

Cytat: "marcin sds"
Moja mama przez długie lata pracowała na składach opałowych w Warszawie na Zabranieckiej i Bokserskiej. Były tam


I na Bokserskiej są nadal, co ciekawe nawet czasem używane do przeładunku złomu.
Zapisane

Maszynisto!
Dając Rp1 gdzieś na kolejce ginie wolontariusz i idzie do czyśćca łowić!
http://pl.youtube.com/user/gajosgitara
http://picasaweb.google.pl/gajosgitara
2xm
Minister
******
Długość toru:: 1560 m

W terenie W terenie



« Odpowiedz #97 : 05 Listopada 2009, 18:37:32 »
0

Odnośnie Pelplina:
Okazuje się, że istniały tam co najmniej dwa skrzyżowania:
http://wolneforumgdansk.pl/viewtopic.php?t=87&postdays=0&postorder=asc&start=15
Cytuj
Osobliwością było skrzyżowanie obu bocznic na terenie cukrowni - dwupoziomowe za pomocą zwodzonego wiaduktu.
Fragment tego skrzyżowania znalazł się na zdjęciu w książce Bogdana Pokropińskiego: "Koleje Wąskotorowe Polski Północnej". Wiadukt ten to raczej odpowiednio usztywnione przęsło torowe kładzione w poprzek torów* (na zdjęciu jest również tor wąski z kolebami - ciekawe, czy 750mm?).

Drugie to skrzyżowanie z linią normalnotorową Bydgoszcz - Tczew przed wjazdem na teren cukrowni. Po rozbudowie w 1924 zaplecze kolejki przeniesiono na prawą stronę linii i skrzyżowanie było zapewne mniej wykorzystywane.
Kolejka Cukrowni Pelplin istniała w latach 1895-1978. Szerokość toru: 750mm.

*Słyszałem kilka razy o podobnych "patentach" stosowanych na kolejkach folwarcznych (również cukrowniczych?) w celu sporadycznego przejeżdżania przez linię kolei normalnotorowej, ale niestety nie powiem w jakim okresie (raczej przed II WŚ) ani o jakie kolejki chodziło. W pewnym sensie podobnym rozwiązaniem są "nakładane zwrotnice" stosowane niekiedy w przypadku remontów linii tramwajowych.
Zapisane

Podejrzewam, że u źródła tej wiadomości kryje się czyjaś kpina, bardziej lubiana w Polsce niż uznanie dla prób postępu (...).
Kolejka
Mechanik
***
Długość toru:: 227 m

W terenie W terenie



WWW
« Odpowiedz #98 : 06 Listopada 2009, 14:16:00 »
0

Odnośnie jeszcze skrzyżowania pod kątem prostym na "Wesołej sześćsetce" przypomniałem sobie, że jakiś czas temu wrzuciłem na YT film z przejazdu pociągu wąskotorowego przez nie. Oto on: http://www.youtube.com/watch?v=BDKXGwwwm2Q
Zapisane

Zapraszam na moje strony internetowe:
- www.gkw.tw53.webd.pl
- www.transport.tychy.glt.pl
Oraz kanał na YT: www.youtube.com/user/OKz32
Atterdag
Mechanik
***
Długość toru:: 196 m

W terenie W terenie


WWW
« Odpowiedz #99 : 06 Listopada 2009, 15:50:39 »
0

Cytat: "2xm"

*Słyszałem kilka razy o podobnych "patentach" stosowanych na kolejkach folwarcznych (również cukrowniczych?) w celu sporadycznego przejeżdżania przez linię kolei normalnotorowej, ale niestety nie powiem w jakim okresie (raczej przed II WŚ) ani o jakie kolejki chodziło. W pewnym sensie podobnym rozwiązaniem są "nakładane zwrotnice" stosowane niekiedy w przypadku remontów linii tramwajowych.


Nie zdziwiłbym się gdyby to było na kujawskich kolejkach cukrowniczych. Sieci Tuczna, Kruszwicy i Dobrego nie raz przekraczały normalnotorowe linie kolejowe...
Zapisane

Ha!
Strony: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 17   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  

Działa na MySQL Działa na PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2006-2009, Simple Machines
theme for 750mm.pl based on bisdakworldgreen design by jpacs29
Prawidłowy XHTML 1.0! Prawidłowy CSS!